Kompromissa om boendeort

För 4-5 år sen hade vi kunnat köpa för 6-7 miljoner i Torslanda utan problem. Det vet jag för jag såg bostäder på hemnet då för det priset och långt under. Så då tänkte iaf jag att okej då behöver vi få ihop dessa pengar och sen kan vi köpa något där. Men istället skenade ju priserna.
Är priserna möjliga för er i de områden du kunde tänka dig men inte din sambo? Har du tagit upp det med honom igen? Han måste ju också kunna anpassa sig och rätta mun efter matsäck, inte bara du.
 
Ja och hur man är som person, hur mycket energi man tycker att det tar att hyra ut bostad osv. Skulle jag ens fundera på det skulle jag ha en tomt så stor att jag inte behövde se hyresgästen på min mark, att vi inte behövde dela tomt så att säga.

jag hyr ut en attefallare på tomten. Ligger snett bakom vårt hus så vi ser den inte. En altan ingår men inte tomt i övrigt. Det är en ung person som bor där, hen strosar inte direkt runt på tomten utan är antingen i huset eller på väg ifrån/hit.

Nu var jag bekant med personen sen innan men det är verkligen värt pengarn. Jag hade dock inte investerat 500’ för att bygga en attefallare att hyra ut.
 
För 4-5 år sen hade vi kunnat köpa för 6-7 miljoner i Torslanda utan problem. Det vet jag för jag såg bostäder på hemnet då för det priset och långt under. Så då tänkte iaf jag att okej då behöver vi få ihop dessa pengar och sen kan vi köpa något där. Men istället skenade ju priserna.
Ja det hade man ju kunnat göra, och för 4-5 år sen köpte jag först en 1:a för 1,5 miljoner, sålde för 2,3 och sen en 2:a för 2,3 som såldes för 3,5 i samma stad, och därför hade jag kunnat köpa ett hus i Torslanda idag. Det har ju varit min poäng hela tiden. Köp nåt i ett område som är på väg uppåt (mina lägenheter låg i Kville och gamlestan). Så går det ganska fort. Nu har jag en buffert som är närmare vad den första lägenheten kostade, på bara 5 år.
 
Ja det hade man ju kunnat göra, och för 4-5 år sen köpte jag först en 1:a för 1,5 miljoner, sålde för 2,3 och sen en 2:a för 2,3 som såldes för 3,5 i samma stad, och därför hade jag kunnat köpa ett hus i Torslanda idag. Det har ju varit min poäng hela tiden. Köp nåt i ett område som är på väg uppåt (mina lägenheter låg i Kville och gamlestan). Så går det ganska fort. Nu har jag en buffert som är närmare vad den första lägenheten kostade, på bara 5 år.
Så du fick ihop ca 6 miljoner på fem år?
 
För 4-5 år sen hade vi kunnat köpa för 6-7 miljoner i Torslanda utan problem. Det vet jag för jag såg bostäder på hemnet då för det priset och långt under. Så då tänkte iaf jag att okej då behöver vi få ihop dessa pengar och sen kan vi köpa något där. Men istället skenade ju priserna.

Klart man blir besviken då när det väl är dags och det inte alls går. Sen löser det sig antagligen, jag tar ett till jobb och jobbar röven av mig ett tag till bara.

men priserna har ju ökat konstant senaste 20 åren? Trodde du det skulle sluta? Den aggressiva ökningen nu är snarare en korrigering av ovanligt låg ökning senaste åren.
 
Nä den första lägenheten kostade 1,5. Det är vad jag räknar med att kunna ha kvar om vi säljer nu. Utöver vad jag la in från början. Så 1,5 miljoner är vad jag tjänat på att bo i typ 5 år.
Aha mindes att du hade lagt 4 kontant och nu hade buffert på 1.5 dvs 5.5 totalt men misstolkade dig nog då 😄
 
Vad jag kan lägga kontant har ju med övrig ekonomi att göra, och vad man investerar i. Men jag har tjänat mycket pengar på att bara bo de senaste 5 åren.
Jo men ”ska” man även ha en buffert på 1.5 miljon utöver kontantinsats så är ett husköp väldigt långt bort 😅
 
Jo men ”ska” man även ha en buffert på 1.5 miljon utöver kontantinsats så är ett husköp väldigt långt bort 😅
För oss är det ju långt bort för ska vi ha hus är det hus vi inte har råd med. Man behöver väl inte ha en sån buffert? Man kan ju bara bo ett tag och se vad som händer?
 
@BernT nu har du ju fått höra det ett par gånger, så jag är ledsen att jag stämmer in. 🙈
Men, jag vill själv inte köpa lägenhet, för jag tycker egentligen hela grejen är sjuk med hur det är idag, men min mamma tjatade om att jag behövde få in en fot på marknaden.

3 år senare hade lägenhetens värde dubblats.

Någon form av bostadskarriär behöver man göra för att få ihop det.
 
@BernT Jag tycker inte heller att du är fattig (fel ordval) men jag kan däremot känna igen känslan av att alla andra har mycket mer pengar än en själv - trots att både du och jag egentligen är oerhört priviligierade.
Jag har en helt okej lön, flera månadslöner på banken, en lägenhet så lågt belånad att jag inte måste amortera och kommande arv som kommer att göra mig till kontantmiljonär.
Ändå räcker inte mina pengar för att kunna köpa ens det minsta och ruffigaste huset i områden jag kan tänka mig bo i, inte som singel.

Jag brukar få massiv kritik när jag öppet skriver att jag inte har lust att dejta någon som bor i hyresrätt och/eller inte kan/vill köpa ett gemensamt boende i framtiden, men jag har verkligen landat i att det är precis så jag känner. För mig är det allt eller inget. Träffar jag någon med hyfsad lön men som till skillnad från mig saknar kontantinsats så landar vi på ett lånelöfte på ungefär samma nivå som er - det vill säga, då blir vi hänvisade till områden jag egentligen inte är så sugen på att bo i och hus som kräver en hel del renovering.
Skulle jag däremot träffa någon med liknande ekonomiska förutsättningar som jag själv, ja, då breddar vi möjligheterna enormt och plötsligt förvandlas radhuset i ett halvtaskig förort till en 10-miljonersvilla i ett välbärgat område.

Om jag träffar någon jag vill leva med så vill jag inte vara särbo och jag kan heller inte tänka mig att någon flyttar in hos mig/jag flyttar in i någon annans hem. Jag vill köpa ett nytt, gemensamt boende som är större än det jag har idag och eftersom jag bor i samma stad som du så gäller det att det finns ekonomiska muskler.
Enda gången jag kan tänka mig att flytta in hos någon annan är om jag samtidigt kan hyra ut min lägenhet under en period i och med att jag skulle kunna tjäna närmare 10 000:- i månaden på det, pengar som kan komma till användning under senare flytt men att flytta in hos någon annan permanent? Aldrig.

Jag tror att du och jag är rätt lika där, allt eller inget. Jag tycker som sagt att fattig är helt fel ordval men jag tycker också att du får oförtjänt mycket kritik här, plus att jag tycker att det är riktigt fult i att som någon gjorde spekulera i huruvida du har diagnoser eller inte. Jag hoppas att ni hittar något fint hus 🤞😀
Men vem har råd att köpa hus varsomhelst? Vissa områden startar husen på 20 miljoner, ska alla som inte har råd med det anse sig som fattiga då?
 
Men vem har råd att köpa hus varsomhelst? Vissa områden startar husen på 20 miljoner, ska alla som inte har råd med det anse sig som fattiga då?
Va? Hur läser du nu? Jag skrev två gånger i texten att fattig är helt fel ord men att jag kan förstå känslan av att "alla andra" har betydligt mer pengar än en själv, trots att både jag och @BernT de facto är väldigt priviligierade.
 
För 4-5 år sen hade vi kunnat köpa för 6-7 miljoner i Torslanda utan problem. Det vet jag för jag såg bostäder på hemnet då för det priset och långt under. Så då tänkte iaf jag att okej då behöver vi få ihop dessa pengar och sen kan vi köpa något där. Men istället skenade ju priserna.

Klart man blir besviken då när det väl är dags och det inte alls går. Sen löser det sig antagligen, jag tar ett till jobb och jobbar röven av mig ett tag till bara.
Men du ville ju inte ens bo i Torslanda för några månader sen?
 
Jo men ”ska” man även ha en buffert på 1.5 miljon utöver kontantinsats så är ett husköp väldigt långt bort 😅
Måste ni flytta direkt till hus då? De jag känner som stigit över från hyres- till bostadsrättsmarknaden har i första flytten gått från hyreslägenheten till en lika stor bostadsrätt. Och sen därifrån till större, i flera flyttar.
 
Va? Hur läser du nu? Jag skrev två gånger i texten att fattig är helt fel ord men att jag kan förstå känslan av att "alla andra" har betydligt mer pengar än en själv, trots att både jag och @BernT de facto är väldigt priviligierade.
Du skrev att du trots din utmärkta ekonomi inte har råd att köpa ett hus själv i det område du vill. Vem har råd med det? Det är ju verkligen inte ”alla andra” som har råd med det, om området är dyrt, utan knappt någon.
 
Du skrev att du trots din utmärkta ekonomi inte har råd att köpa ett hus själv i det område du vill. Vem har råd med det? Det är ju verkligen inte ”alla andra” som har råd med det, om området är dyrt, utan knappt någon.
Men återigen, jag har själv skrivit att fattig är helt fel ord så jag begriper inte varför du drar upp det igen.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 985
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
23 479
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 565
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp