Bukefalos 28 år!

Kompromissa om boendeort

Fast man kan byta fläkt, luckor, bänkskiva, vask, blandare, handtag, kyl, frys, kakel, ugn/spis i köket. Man kan byta golv, väggar, brunn, blandare, handfat, toalett, duschväggar, tvättmaskin, torktumlare, skåp, handtag i badrummet. Samtliga av det jag radat upp nu är saker jag ogillar med nuvarande badrum och kök, hade inte behållt det en sekund om det vore en bostadsrätt.

Så det går att göra massor. Ser inte problemet? Enda anledningen till att vi inte fixar nu är ju att vi bor i en hyresrätt. Sen skiter väl jag i om grannen har ett likadant kök sen när vi köpt huset, då har vi väl samma (utmärkta) smak? Bara jag får det hemma hos mig som jag vill ha det. Inte som nu när byggfirman (eller vem som nu bestämmer) köpt ett färdigt koncept med tråkigaste billigaste skiten de hittade.

Man har ju kört budget på allt! Tex duschen är halv! En duschvägg fick man, så det blir vatten överallt. Sätta upp draperi eller en till duschvägg är förbjudet. Bänkskivorna är nån plastig billig skit. Fläkten är ful som fan, sån integrerad skit. Blandaren i badrummet är skitful. Vasken och blandaren i köket likaså. Helt sönderrepat också eftersom det är dålig kvalité.
Ok, då förstår jag, det är tråkigaste billigaste skiten som var det (den förstår jag, ser bra ut ett år, sedan suck, vi bor också i hyresrätt. Samtidigt är kök inte ett specialintresse för mig så det gör inte så mycket.). För helt ärligt har suttit och lyssnat på ett antal köks och badrumsrenoveringar på jobbet och visst de väljer och de väljer, men de väljer ju alla samma sak ändå så det blir ju likadant i slutänden (vitt, vit marmor eller "vit marmor" och rostfritt, ngt mörkgrått, dvs precis samma som hos oss.). Oavsett om de valde det från IKEA eller det dyra stället. (Oddsen att någon skulle välja granit till bänkskivan eller en färg någonstans eller inte välja blandaren som går upp i en böj, är ju faktiskt noll även om de finns att välja bland.)

(Duschdraperi måste du ju kunna sätta upp med IKEAs expansionsstav mellan den vägg du har och badrummets vägg. Lämnar inga märken.)
 
Ok, då förstår jag, det är tråkigaste billigaste skiten som var det (den förstår jag, ser bra ut ett år, sedan suck, vi bor också i hyresrätt). För helt ärligt har suttit och lyssnat på ett antal köks och badrumsrenoveringar på jobbet och visst de väljer och de väljer, men de väljer ju alla samma sak ändå så det blir ju likadant i slutänden (vitt, vit marmor eller "vit marmor" och rostfritt, ngt mörkgrått, dvs precis samma som hos oss.). Oavsett om de valde det från IKEA eller det dyra stället.

(Duschdraperi måste du ju kunna sätta upp med IKEAs expansionsstav mellan den vägg du har och badrummets vägg. Lämnar inga märken.)
Jaaa och jag låter säkert som en gnällig skitunge men jag är så less på det här. Och droppen var när de betedde sig som assholes när vi fick avloppsvattenläcka i förrådet och vägrade ersätta oss. Då blev jag så jävla arg så jag skrev precis vad jag tyckte och tänkte om de för de tänkte ju ändå inte betala oss så varför fjäska.
Då fick vi 7000 spänn helt plötsligt..

Duschväggen sitter inte fast så tror inte ett draperi sitter uppe tyvärr.
 
Jaaa och jag låter säkert som en gnällig skitunge men jag är så less på det här. Och droppen var när de betedde sig som assholes när vi fick avloppsvattenläcka i förrådet och vägrade ersätta oss. Då blev jag så jävla arg så jag skrev precis vad jag tyckte och tänkte om de för de tänkte ju ändå inte betala oss så varför fjäska.
Då fick vi 7000 spänn helt plötsligt..

Duschväggen sitter inte fast så tror inte ett draperi sitter uppe tyvärr.
Vad knasigt! inte ersätta en läcka de har. Tur du skrev brev.

Ok tänkte mig en vägg i kakel, men inte det då, synd.

Låter som att din hyresvärd är tristare än vår. (faktum är att man kan flytta fram renoveringar för vår om man accepterar högre hyra. Men har ingen lust, dessutom kommer de ändå att göra det halvkasst så :D (både badrum och kök är faktiskt fina (vi har wee rött (maroon) kakel i badrummet som jag älskar, som de flesta säkert skulle hata.), men i köket håller inte luckorna lustigt nog för mycket avtorkning O_o.))

(Men jag skulle nog inte byta ett funktionellt kök om jag köpte hus eller lägenhet, om det inte var helt hialöst. När jag flyttat in mina möbler på en plats så är det min plats sedan :) och ser helt annorlunda ut jämfört med om någon annan skulle bott där.)
 
Senast ändrad:
Människan bor inte ens där jag kan tänka mig bara på samma breddgrad eller vad man ska säga. Det är dessutom en älv mellan så ska man åka dit hen bor så är det typ 3 mil kanske 4? Dvs man kommer aldrig stöta på varandra.

Sen visst jag kan väl respektera att man ogillar någon. Men när det innebär att vi får ta max av vad vi får låna istället för att hamna på nån miljon längre så tycker jag det är lite överdrivet.

Hur kan din sambo låta någon styra hans liv på det sättet att det påverkar var ni kan bo? Jag bor mitt i Kungsbacka och ser knappt en jävel jag känner och då är jag uppvuxen och gått i alla skolor här. Det är helt orimligt som din sambo resonerar. Men kul att din sambo är så ägd 😜
 
Människan bor inte ens där jag kan tänka mig bara på samma breddgrad eller vad man ska säga. Det är dessutom en älv mellan så ska man åka dit hen bor så är det typ 3 mil kanske 4? Dvs man kommer aldrig stöta på varandra.

Sen visst jag kan väl respektera att man ogillar någon. Men när det innebär att vi får ta max av vad vi får låna istället för att hamna på nån miljon längre så tycker jag det är lite överdrivet.
Uhm vi bor inom 1 km, med samma centrala affär som flera vi känner. Vi råkar ändå stöta på dem högst någon gång om året.
 
Människan bor inte ens där jag kan tänka mig bara på samma breddgrad eller vad man ska säga. Det är dessutom en älv mellan så ska man åka dit hen bor så är det typ 3 mil kanske 4? Dvs man kommer aldrig stöta på varandra.

Sen visst jag kan väl respektera att man ogillar någon. Men när det innebär att vi får ta max av vad vi får låna istället för att hamna på nån miljon längre så tycker jag det är lite överdrivet.
Låter lite som ett svepskäl...? Fast ett dåligt sådant.
 
Men ska man alltså ringa mäklaren och be om förhandsvisning så fort man hittar något bra? Och sen lämna bud? Jag har bara köpt bostadsrätter innan som kostat några 100k styck så det har inte ens varit mäklare inblandat så är helt ny på detta. De visningar vi varit på hittills har ju ändå hållits som planerat så trodde väl att de flesta gjorde så..
Häromkring (annan stad än dig dock) har jag förstått det som att de flesta hus säljs som ”kommande” och det är bara om förhandsvisningarna inte lockade tillräckligt som huset kommer ut till försäljning. Så om ni är på seriös jakt skulle jag ringa mäklaren och boka in förhandsvisningar.
 
Människan bor inte ens där jag kan tänka mig bara på samma breddgrad eller vad man ska säga. Det är dessutom en älv mellan så ska man åka dit hen bor så är det typ 3 mil kanske 4? Dvs man kommer aldrig stöta på varandra.

Sen visst jag kan väl respektera att man ogillar någon. Men när det innebär att vi får ta max av vad vi får låna istället för att hamna på nån miljon längre så tycker jag det är lite överdrivet.

Alltså man blir ju sjukt nyfiken på VAD denna människa har gjort för att din sambo ska vägra bo på samma typ 3-4 mils radie :eek:

Jag menar, jag har folk jag verkligen inte tål som gjort dumma grejer - men jag bor ju fortfarande i samma småstad som dom, och ser dom typ aldrig? Jag bor typ 700 meter från mitt ex men har inte sett honom på 3 år snart - och då jobbar vi på samma företag (fast olika avdelningar)!
 
Människan bor inte ens där jag kan tänka mig bara på samma breddgrad eller vad man ska säga. Det är dessutom en älv mellan så ska man åka dit hen bor så är det typ 3 mil kanske 4? Dvs man kommer aldrig stöta på varandra.

Sen visst jag kan väl respektera att man ogillar någon. Men när det innebär att vi får ta max av vad vi får låna istället för att hamna på nån miljon längre så tycker jag det är lite överdrivet.
WHAT?! Det är som att jag skulle vägra bo där jag bor för att det bor en annan människa som jag inte gillar i min grannstad?! Vad har människan gjort för att han ska ogilla denna så fruktansvärt, försökt mörda honom? Det här blir ju bara dummare och dummare, inser han inte själv att det är helt obefogat att han vägrar bo på ett ställe för att det bor en person han inte gillar fyra mil därifrån?

Om du vänder på det och pressar honom att säga en fördel med att bo där han vill bo, som inte har med den personen att göra? Kommer han ens på något?
 
Häromkring (annan stad än dig dock) har jag förstått det som att de flesta hus säljs som ”kommande” och det är bara om förhandsvisningarna inte lockade tillräckligt som huset kommer ut till försäljning. Så om ni är på seriös jakt skulle jag ringa mäklaren och boka in förhandsvisningar.
Har försökt, mäklarna är noll intresserade 🤷🏼‍♀️ Då har vi ändå ganska mycket pengar att röra oss med. Har bett flera av mäklarna som haft hus som sålts innan visning att kontakta oss närmre får in liknande utan respons.
 
Människan bor inte ens där jag kan tänka mig bara på samma breddgrad eller vad man ska säga. Det är dessutom en älv mellan så ska man åka dit hen bor så är det typ 3 mil kanske 4? Dvs man kommer aldrig stöta på varandra.

Sen visst jag kan väl respektera att man ogillar någon. Men när det innebär att vi får ta max av vad vi får låna istället för att hamna på nån miljon längre så tycker jag det är lite överdrivet.
Med 3-4 mil emellan är ni ju inte ens i Göteborg längre? Jag bor i yttersta ytterkant och har mindre än tre mil till alla andra ytterkanter. Lägg på en mil och jag når alla kranskommuner med marginal i alla väderstreck.
 
Människan bor inte ens där jag kan tänka mig bara på samma breddgrad eller vad man ska säga. Det är dessutom en älv mellan så ska man åka dit hen bor så är det typ 3 mil kanske 4? Dvs man kommer aldrig stöta på varandra.

Sen visst jag kan väl respektera att man ogillar någon. Men när det innebär att vi får ta max av vad vi får låna istället för att hamna på nån miljon längre så tycker jag det är lite överdrivet.

Men det här låter ju mer än lovligt dumt! Nästan så att man vägrar tro annat att det är ett svepskäl för något annat...?

Det är alltså (avståndsmässigt) som att din sambo vägrar bo i Torslanda för att en person han inte gillar bor i Lerum? Det är 34 km där emellan. Finns det ens några bostadsområden inom Göteborg som ligger mer än 4 mil ifrån varandra? Det är ju liksom mindre än 3 mil till Kungsbacka...
 
Har försökt, mäklarna är noll intresserade 🤷🏼‍♀️ Då har vi ändå ganska mycket pengar att röra oss med. Har bett flera av mäklarna som haft hus som sålts innan visning att kontakta oss närmre får in liknande utan respons.
Okej, här läggs de ut som kommande på mäklarnas hemsidor och man får då ringa för en förhandsvisning, inte att mäklarna ringer om de har ett objekt. Det brukar de bara göra om man nyligen var med i en budgivning och typ blev tvåa och priset var högt typ, då kan man få lite tips om liknande.
 
Med 3-4 mil emellan är ni ju inte ens i Göteborg längre? Jag bor i yttersta ytterkant och har mindre än tre mil till alla andra ytterkanter. Lägg på en mil och jag når alla kranskommuner med marginal i alla väderstreck.
Två mil var det visst, kollade kartan 😄 det blir såpass eftersom man måste köra runt osv. Fågelvägen är det säkert kortare.

Men det är inget att diskutera egentligen, jag får acceptera det så får han acceptera mina krav så får vi se om vi lyckas hitta något i rätt område som jag tycker duger och som inte är apdyrt.
 
Två mil var det visst, kollade kartan 😄 det blir såpass eftersom man måste köra runt osv. Fågelvägen är det säkert kortare.

Men det är inget att diskutera egentligen, jag får acceptera det så får han acceptera mina krav så får vi se om vi lyckas hitta något i rätt område som jag tycker duger och som inte är apdyrt.
Det är ju ett argument för dig tänker jag. Stan är faktiskt inte större, vare sig bil eller fågelväg, att oavsett vilket område ni bosätter er i så kommer det att ligga inom radien för den person han inte vill bo "nära".

Det finns väl möjligen några avsides hörn, om personen bor i motsatt hörn av stan, som inte skulle falla inom radien. Min uppfattning är dock att vare sig du eller sambo är intresserad av dessa hörn så då spelar det ju ingen roll och hans argument spelat ut sin roll. Använd det.
 
Om resultatet av ”kompromissen” är att du ändå måste pendla så kanske ni ska titta ytterligare längre bort. För att ha råd med den typen av villa som du är intresserad av. Ale, Lödöse, Älvängen har bra tåg i till Göteborg tex.
 
Ja då hamnar vi i stans dyraste, så vet du hur man får fram 15-20 miljoner på ett enkelt sätt får du gärna dela med dig 😄
Lite svårt att tro att det bara finns ditt område-dyrt område-hans område, haha.
Om du utgår ifrån hans område men kollar lite i riktning emot ditt jobb på vad som blir lagom pendangs avstånd för dig så borde det finnas 4-5 olika områden man kan kolla efter boende i.
 
Om resultatet av ”kompromissen” är att du ändå måste pendla så kanske ni ska titta ytterligare längre bort. För att ha råd med den typen av villa som du är intresserad av. Ale, Lödöse, Älvängen har bra tåg i till Göteborg tex.
Älvängen ligger i Ale (btw) ;)
 
Det är nog inte att välja och vraka så där bara. Ni måste ju gå och kolla på det som finns. Ni kommer att inse att det kanske inte blir det alls som ni i början tänkte. Men det kommer ni att märka. Sen när ni hittar nåt som verkar trevligt, och har sökt ett tag så tror jag ni kommer att slå till.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 270
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 176
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
23 723
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 701
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp