Bukefalos 28 år!

Kompromissa om boendeort

Har försökt, mäklarna är noll intresserade 🤷🏼‍♀️ Då har vi ändå ganska mycket pengar att röra oss med. Har bett flera av mäklarna som haft hus som sålts innan visning att kontakta oss närmre får in liknande utan respons.
Fast det är ju inte jättevanligt med hus till salu (som är topprenoverade) i den prisklassen i stan. Jag har många bekanta som haft liknande budget och tittat väldigt brett, alla har behövt kompromissa med något och behövt leta länge. Just nu är det ju sjuka priser.
har ni varit med och budat något? Jag tror mäklare generellt är mer intresserade av folk som budar, när jag köpt lägenhet är det de mäklare där jag budat som varit väldigt på när det kommit ut nya objekt.
 
Blir det stor skillnad på priset om man bygger med oinredd övervåning? Jag tänker att den stora kostnaden är grund, VA, kök och badrum?
Nja, jämförelsevis ganska liten summa. Vi räknar ju med att kunna göra övervåningen i samband med inflytt, åtminstone sovrummen och allrum. Räknar med 500'. Huset som sådant kostar runt 3-4 miljoner, exkl övervåning. Utöver det är det vatten+avlopp för ca 30, fiber för samma peng osv. Markarbetet 300-400' etc.
 
Hur har det gått med bostadssökandet?
Som förut, dvs allt vi tittat på är skit lol 😂
Är helt förundrad över hur folk skiter i sina hus, sen sminkar över det värsta och ska ha 6-7 miljoner för det.

Så vi letar tomt istället (går inte heller bra haha) så slipper man köpa någon annans misskötta hus.
 
Som förut, dvs allt vi tittat på är skit lol 😂
Är helt förundrad över hur folk skiter i sina hus, sen sminkar över det värsta och ska ha 6-7 miljoner för det.

Så vi letar tomt istället (går inte heller bra haha) så slipper man köpa någon annans misskötta hus.
Ja men det funkar ju.
Varför anstränga sig i onödan?
 
Som förut, dvs allt vi tittat på är skit lol 😂
Är helt förundrad över hur folk skiter i sina hus, sen sminkar över det värsta och ska ha 6-7 miljoner för det.

Så vi letar tomt istället (går inte heller bra haha) så slipper man köpa någon annans misskötta hus.
Fast vill du lägga 6-7 miljoner får du ju antingen ett ruckel eller flytta långt ut. Det är kanske det ni är oense om iofs :) lycka till!
 
Ruckel är i alla fall tak över huvudet.
Det är lättare att bo i än på en kal tomt.
Haha ja nu är det inte riktigt tanken att bo på en tom tomt. Utan köper vi en tomt så kan vi skjuta till lite mer och bygga ett hus också. Men då måste man upp mot 8+, vilket iaf jag tycker är sjukt mycket pengar men det är ju vad det kostar så det är ju inget att göra än att betala.
 
Haha ja nu är det inte riktigt tanken att bo på en tom tomt. Utan köper vi en tomt så kan vi skjuta till lite mer och bygga ett hus också. Men då måste man upp mot 8+, vilket iaf jag tycker är sjukt mycket pengar men det är ju vad det kostar så det är ju inget att göra än att betala.
Vilket håll om stan tittar ni på?
 
Vilket håll om stan tittar ni på?
Överallt typ utom de utsatta områdena. Känner dock noll engagemang eftersom allt varit besvikelse hittills. Sist vi åkte på visning gick vi inte ens ur bilen utan bara vände när vi såg huset…
 
Överallt typ utom de utsatta områdena. Känner dock noll engagemang eftersom allt varit besvikelse hittills. Sist vi åkte på visning gick vi inte ens ur bilen utan bara vände när vi såg huset…
Ok förstår, verkligen inte lätt nu när allt är svindyrt.
 
Ok förstår, verkligen inte lätt nu när allt är svindyrt.
Jaa alltså jag har inget emot att betala för ett fint hus, problemet är ju att man verkligen bara får skit för pengarna. Är det inte taffligt renoverat a la DIY utan våtrumsintyg så är det 40 anmärkningar på besiktningen, äcklig stank i huset, skrotnisse till granne eller bara allmänt fult. Och ändå dyrt, och det vill inte jag betala för och då får jag ju vänta och hoppas på bättre eller bygga själv.
 
Jaa alltså jag har inget emot att betala för ett fint hus, problemet är ju att man verkligen bara får skit för pengarna. Är det inte taffligt renoverat a la DIY utan våtrumsintyg så är det 40 anmärkningar på besiktningen, äcklig stank i huset, skrotnisse till granne eller bara allmänt fult. Och ändå dyrt, och det vill inte jag betala för och då får jag ju vänta och hoppas på bättre eller bygga själv.
Ja husköp blir nästan alltid en kompromiss om man inte har obegränsat med pengar. De flesta väderstreck har ju dåliga områden såsom Frölunda, Tynnered, Biskop, Angered, Bergsjön mm. Men hur långt ut från centrum är tänkbart? Förstår att örgryte blir för dyrt. Finns ju Ale, Olofstorp, Lerum, Landvetter mm
 
Hoppas! Så himla glad över att vi inte vill köpa hus utan trivs bra i lägenhet. Inte lätt just nu..
Jag hade faktiskt föredragit en bostadsrätt fast som villa, det finns ju lite här och där. Iaf att börja med och bo där i 2 år och sen bygga/köpa hus. Så får man prova på lite. Vill ha en trädgård, om det sen är bra eller äganderätt/villa spelar egentligen ingen roll.
 
Ja husköp blir nästan alltid en kompromiss om man inte har obegränsat med pengar. De flesta väderstreck har ju dåliga områden såsom Frölunda, Tynnered, Biskop, Angered, Bergsjön mm. Men hur långt ut från centrum är tänkbart? Förstår att örgryte blir för dyrt. Finns ju Ale, Olofstorp, Lerum, Landvetter mm

Vi har kollat Lerum och Landvetter, min sambo gillar det men inte jag. Det är för långt för mig att pendla. Det kommer gå bra på sommarhalvåret men på vinterhalvåret kommer jag somna i bilen och krocka och dö, blir trött jättefort av att köra i mörker efter jobb (jobbet är mentalt väldigt uttröttande). Jag kan heller inte jobba hemifrån annat än i extremaste undantagsfallet.

Ale gillade jag men vet inte med skola. Jag vill bo i Långedrag med omnejd, men då måste vi spara i två år till. Gör vi det har vi garanterat råd (om inte priserna ökat med typ flera miljoner då) men då ska vi bo i den här sugiga lägenheten i två år till. Kanske är otacksam för lägenheten är ju ny och fräsch men jag avskyr den för inget är så som jag hade velat ha det…

Olofstorp gillade inte min sambo, han tyckte det kändes för långt ut på landet har jag för mig han sa när vi var där och kikade.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 270
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 176
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
23 723
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 701
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp