Bukefalos 28 år!

Kompromissa om boendeort

Det är väl en jättebra idé som @Pilot skrev, att skriva plus- och minuslistor. Dina skäl (dyrare hus i hans område så ni får ”nöja er med ett sämre” och längre restid till jobbet) är liksom helt legitima skäl. Hans (att det bor en person han inte gillar där) är inte det faktiskt. Om det är hans enda anledning känns det som att han är rätt orimlig.
Tack, håller med!
Fördelen om man får ner det på papper är ju att han själv inser att han är orimlig... 🙄
 
De flesta resonerar så. Andra är faktiskt så tjurskalliga (och jag vill minnas ett par historier härifrån också, inte högsta budet men bäst köpare).

Bäst köpare kan ju vara en som kan köpa det när som helst och som inte behöver vänta tills hen fått sitt gamla hus sålt. Så man kan sälja det precis när det passar en bäst.
 
Tråkigt enda huset jag kunde tänka mig i ”fel område” såldes på förhand nu. Är ju helt orimligt hetsigt. Ska man behöva hetsa fram en förhandsvisning och sen lägga bud? Då är det ju ingen idé gå på massa visningar för då kommer vi ju missa allt som är intressant, för vi lär ju knappast kunna få ihop en förhandsvisningsturné där vi kan se 7-8 hus på samma dag med olika mäklare…

vi fick dock gärna lämna ett bud på huset, utan att ens ha sett det irl. Vem gör ens så?
 
Tråkigt enda huset jag kunde tänka mig i ”fel område” såldes på förhand nu. Är ju helt orimligt hetsigt. Ska man behöva hetsa fram en förhandsvisning och sen lägga bud? Då är det ju ingen idé gå på massa visningar för då kommer vi ju missa allt som är intressant, för vi lär ju knappast kunna få ihop en förhandsvisningsturné där vi kan se 7-8 hus på samma dag med olika mäklare…

vi fick dock gärna lämna ett bud på huset, utan att ens ha sett det irl. Vem gör ens så?

Ja det är orimligt hetsigt...

Men om det trots allt dykt upp ett hus i "fel" område du kan tänka dig borde det ju betyda att det kan dyka upp fler? :)
 
Ja det är orimligt hetsigt...

Men om det trots allt dykt upp ett hus i "fel" område du kan tänka dig borde det ju betyda att det kan dyka upp fler? :)

Men ska man alltså ringa mäklaren och be om förhandsvisning så fort man hittar något bra? Och sen lämna bud? Jag har bara köpt bostadsrätter innan som kostat några 100k styck så det har inte ens varit mäklare inblandat så är helt ny på detta. De visningar vi varit på hittills har ju ändå hållits som planerat så trodde väl att de flesta gjorde så..
 
Tråkigt enda huset jag kunde tänka mig i ”fel område” såldes på förhand nu. Är ju helt orimligt hetsigt. Ska man behöva hetsa fram en förhandsvisning och sen lägga bud? Då är det ju ingen idé gå på massa visningar för då kommer vi ju missa allt som är intressant, för vi lär ju knappast kunna få ihop en förhandsvisningsturné där vi kan se 7-8 hus på samma dag med olika mäklare…

vi fick dock gärna lämna ett bud på huset, utan att ens ha sett det irl. Vem gör ens så?
En bekant till mig har nyss köpt hus i en stad i Mellansverige. De la förhandsbud innan visningen på allt som såg intressant ut. Varje gång hade fler gjort det och dessutom lagt högre bud än dom. I vissa städer är marknaden helt galen.

Har en kompis som är intresserad av lägenhet i min stad, det mesta försvinner på "kommande försäljning" eller vid förhandsvisning.
 
Jo det vet jag men jag tycker knappast man kan prata om pendling när man bor i samma stad. Om man kör bil eller cyklar borde det gå snabbare.
Beror väl på vad man menar med stad?

Tog mig praktiskt taget lika lång tid att ta mig från pappa till jobbet som från mig själv till jobbet runt 50 min/1 timma kollektivtrafik. Då bor jag i en annan stad 6 mil från jobbet och han bor i samma "stad" om än i en annan kommun. Men tunnelbanor och bussar med byten är så långsamma jämfört med SJ.

O vissa stora städer är ju ganska kassa att cykla i, bil ska man ju helst inte köra om man kan åka annat. Så jag tycker nog att kollektivtrafiken räknas. (dessutom skulle det tagit 53 minuter att cykla dit inser jag nu. Hem hmm oh! bara 3 timmar och 35 minuter, men är osäker på om just jag gör det på den tiden)

Så om det vore tex Göteborg eller Stockholm blir det ju en ganska lång resa. Tex hade Göteborg placerat några små skolbarn så att de hade en timmas skolfärd förra året, inom samma stad. (De har vatten och annat som gör att man måste ta sig runt.) Det kallar jag pendling i alla fall.
 
Senast ändrad:
En bekant till mig har nyss köpt hus i en stad i Mellansverige. De la förhandsbud innan visningen på allt som såg intressant ut. Varje gång hade fler gjort det och dessutom lagt högre bud än dom. I vissa städer är marknaden helt galen.

Har en kompis som är intresserad av lägenhet i min stad, det mesta försvinner på "kommande försäljning" eller vid förhandsvisning.
Haha men så kan man väl inte göra? Vad gör man om man vinner typ 5 hus? Man lär ju inte bli populär hos mäklarna tänker jag och till slut kanske de slutar ta ens bud? Eller säger till säljaren att ni har fått bud x men det är av den här personen som budar på allt och aldrig köper.
 
Haha men så kan man väl inte göra? Vad gör man om man vinner typ 5 hus? Man lär ju inte bli populär hos mäklarna tänker jag och till slut kanske de slutar ta ens bud? Eller säger till säljaren att ni har fått bud x men det är av den här personen som budar på allt och aldrig köper.
De la på ett hus åt gången. Det kom inte ut så många i deras prisklass/områden. Och ingen säljare accepterade förhandsbud, utan gick vidare till budgivning, där priserna gick upp ännu mera.

De kunde köpa till slut, då en som vann ett av husen inte fick låna av banken och säljarna orkade inte lägga ut det igen.
 
Det är ingen idé :p
Men vad säger han då? Är det den här grejen med den här personen som är hela anledningen till att han inte kan tänka sig att bo i de områden du vill? Inser han inte själv att han begränsar inte bara dig utan även sig själv oerhört om han låter den här människan styra över hans liv på det här sättet? Det måste ju finnas något vettigt område med mänskliga priser där risken för att stöta på den här fruktansvärda personen måste vara mindre? Vad påstår han är fördelarna med att bo där han vill? Om han räknar bort att hemska Pelle eller vad han nu heter inte bor där? Han måste väl kunna spalta upp några fördelar som inte har med avsaknaden av Pelle att göra?
 
Vad är fruktansvärt överdrivet? Att TS vill bo i ett nybyggt/nyrenoverat fräscht hus med hanterbart avstånd till jobb i ett område där huspriserna är överkomliga?
Framför allt att TS sambo inte vill bo där för att det bor en person i närheten som han inte tycker om... Det om något är både barnsligt och överdrivet as hell i mina ögon.... :meh:
 
Ja visst att Stockholm kanske sticker ut men oftast inte i övriga städer. Jag bodde i en del av Malmö och jobbade i den andra. Tog max 20 minuter.
Jo men så är det ju med Uppsala (som är staden precis efter Malmö) också, kan cykla tvärs över på 30 minuter i de flesta fall och cykel går lika fort eller snabbare än buss, och bara lite långsammare än bil. Men att cykla tex från centralstationen i Stockholm till mitt jobb gick på 45 minuter medan tunnelbana går på tio minuter. Och från mitt jobb till en kommun (i Storstockholm), inte ens på andra sidan utan lite halvt snett över går som sagt på 45 minuter kollektivtrafik och 53 minuter cykling, men 17 minuter bil O_o, den staden är då inte upplagd för folk som inte bor längs med tunnelbanelinjen eller inte vill sprida avgaser.
 
Fast det jag ogillar är inte att det är nybyggt. Det är att det ser EXAKT ut som alla andra treor i huset. Gå in i vilken nyproddad hyresrätt som helst och det kommer vara samma badrum, samma kök. Jag vet exakt hur det ska se ut, och det kan jag inte ändra i en hyresrätt. Jag vill ha det nytt, ljust, fräscht men kök och badrum ska jag bestämma hur de ska se ut, och det är inte som en nyproddad hyresrätt ser ut. Så. Himla. Tråkig.
Uhm fast så är det ju med hus också. Vårt område är proppat av nyproducerade fräscha hus och de är exakt likadana hela bunten. Likaså iofs med radhusen från 80-talet, alla likadana. Kan gå in i ett av dem och veta precis hur de flyttat väggarna jämfört med hur det där huset flyttat väggarna. Vet vilken färg de borde varit trots att vissa målat om.

Dessutom har alla likadana kök oavsett, om de har fräscha kök, (de som har 80-tal kvar har ju annorlunda dock antar jag) eftersom det är modernt med en viss typ av kök. Självklart har de valt själva i evigheter och lagt in det själva, det är ändå likadant.

Så då måste man nog in i ett gammalt område med olika villor från olika tider och bevara köket lite enligt sin tid och de är ju inte så fräscha? (Stilen är ju ganska likriktad just nu.)
 
Senast ändrad:
Uhm fast så är det ju med hus också. Vårt område är proppat av nyproducerade fräscha hus och de är exakt likadana hela bunten. Likaså iofs med radhusen från 80-talet, alla likadana. Kan gå in i ett av dem och veta precis hur de flyttat väggarna jämfört med hur det där huset flyttat väggarna. Vet vilken färg de borde varit trots att vissa målat om.

Dessutom har alla likadana kök oavsett, om de har fräscha kök, (de som har 80-tal kvar har ju annorlunda dock antar jag) eftersom det är modernt med en viss typ av kök. Självklart har de valt själva i evigheter och lagt in det själva, det är ändå likadant.

Så då måste man nog in i ett gammalt område med olika villor från olika tider och bevara köket lite enligt sin tid och de är ju inte så fräscha? (Stilen är ju ganska likriktad just nu.)

Fast man kan byta fläkt, luckor, bänkskiva, vask, blandare, handtag, kyl, frys, kakel, ugn/spis i köket. Man kan byta golv, väggar, brunn, blandare, handfat, toalett, duschväggar, tvättmaskin, torktumlare, skåp, handtag i badrummet. Samtliga av det jag radat upp nu är saker jag ogillar med nuvarande badrum och kök, hade inte behållt det en sekund om det vore en bostadsrätt.

Så det går att göra massor. Ser inte problemet? Enda anledningen till att vi inte fixar nu är ju att vi bor i en hyresrätt. Sen skiter väl jag i om grannen har ett likadant kök sen när vi köpt huset, då har vi väl samma (utmärkta) smak? Bara jag får det hemma hos mig som jag vill ha det. Inte som nu när byggfirman (eller vem som nu bestämmer) köpt ett färdigt koncept med tråkigaste billigaste skiten de hittade.

Man har ju kört budget på allt! Tex duschen är halv! En duschvägg fick man, så det blir vatten överallt. Sätta upp draperi eller en till duschvägg är förbjudet. Bänkskivorna är nån plastig billig skit. Fläkten är ful som fan, sån integrerad skit. Blandaren i badrummet är skitful. Vasken och blandaren i köket likaså. Helt sönderrepat också eftersom det är dålig kvalité.

Det är också förbjudet att borra i taket, ”förbjudet” att borra i väggar (man får men ska helst absolut inte har Hv sagt) och man får inte justera temperaturen i lägenheten. När det är varmt ute är det 29+ i lägenheten för det är golv till tak fönster.
 
Men vad säger han då? Är det den här grejen med den här personen som är hela anledningen till att han inte kan tänka sig att bo i de områden du vill? Inser han inte själv att han begränsar inte bara dig utan även sig själv oerhört om han låter den här människan styra över hans liv på det här sättet? Det måste ju finnas något vettigt område med mänskliga priser där risken för att stöta på den här fruktansvärda personen måste vara mindre? Vad påstår han är fördelarna med att bo där han vill? Om han räknar bort att hemska Pelle eller vad han nu heter inte bor där? Han måste väl kunna spalta upp några fördelar som inte har med avsaknaden av Pelle att göra?
Människan bor inte ens där jag kan tänka mig bara på samma breddgrad eller vad man ska säga. Det är dessutom en älv mellan så ska man åka dit hen bor så är det typ 3 mil kanske 4? Dvs man kommer aldrig stöta på varandra.

Sen visst jag kan väl respektera att man ogillar någon. Men när det innebär att vi får ta max av vad vi får låna istället för att hamna på nån miljon längre så tycker jag det är lite överdrivet.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 224
Senast: kolblakkur
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 097
Senast: Habina
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
23 614
Senast: Gunnar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 636
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp