Bukefalos 28 år!

Konditionsträning + AR = falskt?

Det verkar inte som om du är med på vad jag menar riktigt. För min del spelar det ingen roll om bilden är fejkad eller inte. Bilden är ju manipulerad till att se ut som den gör just på grund av att det är en drömbild, alltså enligt Bent i det här fallet, den ultimata tänkta positionen för en levad.

Det kanske är på grund av det här fenomenet som vi (du och jag, men även övrigt buke-folk, kanske t o m hela världen :angel:) har så svårt att komma fram till enighet när vi diskuterar, vissa trivs inte alls med att ha dröm-målbilder, som de hela tiden strävar mot, utan de vill se utbildningen i små steg med enbart verklighetsförankrade delmål för ögonen.

Kanske en kombination av ovanstående synsätt är det ultimata, dvs att man klarar av att kombinera drömbilder och verklighetsförankrade delmål. :idea:

mvh Jessica
 
Låt oss säga att du rider en skänkelvikning för höger skänkel, då ska ju hästen vara ställd åt höger. Om hästen ändå är vänsterställd (felställd) är ändå höger den inre sidan.
Detta gör ju som någon tidigare skrev, att i en sluta på "samma linje" som ovanstående skänkelvikning är vänster sida den inre.
Alltså försöker jag säga att om du rider en rörelse som faktiskt ska ha en viss ställning är den den inre även om hästen av olika anledningar är ställd åt det andra hållet.
I förvänd galopp t ex är det ju galoppsidan som är den inre även om den är mot väggen (h galopp i v varv och vice verca).
Detta är som sagt vad jag har lärt mig och jag vet inte vad det skulle spela för roll om man säger annorlunda. Det konstiga är ju att det verkar som att det är svårt att enas. Vilken tur att alla är överens om höger och vänster (nåja alla?). Ännu bättre är det på sjön där babord och styrbord inte ens byter sida när man vänder sig om :D
 
I öppnan kommer bakbenet som du säger in under hästens mage p g a att den är böjd i hela kroppen så att framdelen går lite på tvären medans bakbenen går rakt fram. Bakbenen rör sig alltså paralellt i förhållande till varandra. Om du skulle sätta båda bakbenen mitt under hästens mage på rakt spår skulle hästen gå, som någon skrev, som en mannekäng eller som jag av personlig erfarenhet vet att ankor gör :)
Bakfötterna skulle ju sättas på samma linje och benen är tvugna att pendla ut varje gång de skulle passera det som är framför.
Oj, nu känner jag att det börjar bli en aning virrigt. Öppnan är ju till för att stärka men inte ett mål i sig. Jag gör t ex sit ups för att inte få ont i ryggen, inte för att göra sit ups.
 
Jag är helt med på hur du resonerar, och det var jag som myntade "mannekängteorin". :D

När jag läser dina inlägg så tycker jag att det verkar som om vi är på samma våglängd. Vi är ense i sak men oense i detalj, kanske!?! Och det är ju absolut ingen nackdel, enligt mig. ;)

Jag tycker det är roligt att lägga fram mina teorier och diskutera dem konstruktivt.

mvh Jessica
 
Låt oss säga att du rider en skänkelvikning för höger skänkel, då ska ju hästen vara ställd åt höger. Om hästen ändå är vänsterställd (felställd) är ändå höger den inre sidan.

Håller med!!!

Detta är som sagt vad jag har lärt mig och jag vet inte vad det skulle spela för roll om man säger annorlunda.

Definitionsskillnader är ju inga problem så länge man själv vet vad man menar, men så fort man börjar diskutera med andra så är det mycket viktigt att man har samma definition av de olika variablerna. Annars är det mycket lätt att man missförstår varandra, eller t o m diskuterar två helt olika saker. :angel:

mvh Jessica
 
Visst är det viktigt att vi har samma ord för saker. Det konstiga är att det inte är på det viset. Detta gäller ju för övrigt inte bara inom hästeriet, inom parentes sagt.
 
Jag tror att mina egna drömbilder kommer att utvecklas i o m att jag blir skickligare själv, och vet vad jag pratar om. :angel:

Jag är än så länge inte duktig nog som ryttare/ridfilosof att jag anser mig kunna skapa/sprida mina egna koncept. ;)

Men jag är absolut inte en person som "hänger i kjortlarna" på någon annan i onödan. Även jag blir nog en självständigt, tänkande ryttare i sinom tid. :D

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 664
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 835
Senast: Juli0a
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 955
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp