Bukefalos 28 år!

Konditionsträning + AR = falskt?

Du kan aldrig rakrikta en häst utan att böja den. Fråga Kyra K eller de andra duktiga tävlingsryttarna. Rakriktning innebär att hästen använder båda sina bakben likadant när det gäller belastning och viktbärande/påskjut. För att komma åt det "svagare" bakbenet som finns hos alla hästar precis som vi människor är höger- eller vänsterhänta, måste man alltså böja hästen så att vi får fatt i det bakbenet.Man kan som ryttare välja att flytta bogen så att bakbenet placeras rätt under hästen (öppna) eller så kan man välja att placera bakdelen så att bakbenet hamnar i rätt position (sluta). Att få kontroll över bogen och manken är ett resultat av att du rakriktar hästen bakifrån genom att böja den (företrädesvis i bålen - kanske inte så mycket i halsen som vissa barockryttare gör). Man behöver inte alls rida hästen i böjning hela tiden, men när man behöver ha fatt i det bakben som hästen "fuskar" med - ja då måste man böja hästen i bålen för att placera det rätt. De klassiskt utbildade ryttarna i södra delen av Europa använder sig utav böjandet för att få hästen att träda in och fram med inre bakbenet och bogen faller inte ut eftersom hästen är korrekt böjd i bålen. Problemet är att många - inte alla - barockryttare bara böjer hästens hals och då uppstår problemet att bogen faller ut och en rätt stor belastning hamnar på yttre fram istället för inre bak. Ett annat vanligt problem är att bakbenen inte är tillräckligt engagerade, då får man också problem att placera bogar och manke. Manken kommer upp och "växer" på hästen när den vinklar ledgångarna bak ochflyttar tyngdpunkten bakåt. Kritiken mot BB må vara berättigad i viss mån, men glöm inte bort de avarter inom tävlingsdressyrens stora namn, hästar som rids i travökningar på framdelen, t o m piaffer med tyngdpunkten på framdelen förekommer. Det finns bra och dåligt hos alla instruktörer och förebilder, bli aldrig fanatiker, utan försök plocka det som tilltalar dig ur olika inriktningar inom dressyrridningen.
 
Undrar om det inte har uppstått vissa missförstånd.
Böjning, överböjning, ridning i mycket mindre volter än hästar kan böja. Tramp så långt förbi tyngdpunkten hästen kan osv. Svar ja, det är precis det man ska göra under den dagliga träningen. Ur det kommer inte rakriktningen men mjukheten till att vara rak.
Samlingen är något annat. Först lydnad så hästen stannar kvar med den höjda energin. Utan energin så är det bara en position.
Så egentligen är samlningen en samanslagning av flera komponenter. Sen vilka rörelser man vill visa upp hör till avdelningen cikus :)
 
Missförstånd uppstår det väl alltid :D Annars skulle vi väl inte diskutera :angel:

Skämt åsido. Överböjningen har vi ju diskuterat tidigare så du vet att jag inte direkt håller med dig där. Jag bannlyser den inte, men använder den sällan. Annars var det väl ungefär det jag skrev, eller? Att det är lösgörande att flytta bakdelen hit och dit (samma med framdelen förstås) och att gå på små volter ibland (jag säger ibland eftersom det kan misstolkas till att man bara skall rida runt på små volter, vilket sliter).
Det jag försökte få fram är (som du säger) att samling och lösgjordhet inte är samma sak och att jag tycker BB är bra på den sista men sämre på den första. Däremot är lösgjordhet nödvändigt för att få till riktigt bra samling. "Vanliga" dressyrryttare har ofta en oerhörd precition i sina hästar, men de kan inte slappna av. Sen är ju halvbloden ofta rätt så stabila i sig själva, om man skall våga säga så utan att ras-snacket kommer upp.

När jag säger att hästen skall kunna följa med i böjningen i kroppen, är det inte samma sak som att den skall kunna göra det enkelt! Man måste ju utmana sin häst för att komma framåt med träningen. Om man däremot överböjer och tillåter att ytterbogen skjuts ut så blir det ju ingen gymnastik för hästen.

Mvh/Marie
 
*tar en svarsknapp*

som sagt, rakriktning sker genom böjning. OCh det böjning genom hela hästens kropp, inte bara halsen. En rakriktad häst går med inner fram och inner bak på samma linje, för att det ska ske måste framdelen korrigeras upp på bakdelen. På en välskolad och gymnastiserad häst behövs inte mycket böjning för att det ska hända.
Rakriktning har inget med samling att göra, en häst kan vara rakriktad utan att vara samlad. Rakriktningen (inte den "perfekta", men en hyfsad) ska finnas på plats innan skolorna, eftersom ryttaren måste ha kontroll över hästens fram och bakdel och veta VAR hästen har fram och bakdel i förhållande till varandra. Alltför vanligt att ryttare tror att de rider öppna när de i själva verket vara rakriktat hästen. Vet ryttaren var fram och bakdel är och kan kontrollera dem kan ryttaren fortsätta att rida skolorna. Många har för bråttom och "glömmer" detta stadium, därav kommer många "halsöppnor". Något annat som gärna glöms bort i öppna är att ryttaren ska inte bara kunna flytta IN framdelen, utan även ha framdelen under så mycket kontroll att ryttaren flyttar TILLBAKA framdelen när övningen ska avslutas. Full kontroll.

Håller fö med Antti i hans inlägg om att få mjukhet för att kunna rakrikta.
 
En rakriktad häst går med inner fram och inner bak på samma linje,...

Är inte hästen rakriktad även om båda bakbenen går innanför frambenens spår? Då menar jag förstås lika mycket innanför med båda bakbenen, upp till en halv hovbredd t ex.

Min häst är alltså "trängre" bak än fram, dvs sätter båda bakbenen lite innanför framhovarnas spår.

mvh Jessica
 
Bry dig inte om var foten är. Känn att det är lika mycket i båda. Att båda tyglarna känns lika. Att båda sätes halvor har lika mycket. Och att det är så även i allt och inte bara på rakt spår. Raktspår är inte sammma som rak häst.
 
Går med bägge bakbenen innanför framdelen? På tvären? Förstår inte riktigt hur du menar, för som jag uppfattar det du skriver skulle hästen gå på tvären och det tror jag inte att du menar. MEnar du att hästen sätter bakhovarna mellan framhovarnas spår, linjegångare?
 
Bry dig inte om var foten är. Känn att det är lika mycket i båda. Att båda tyglarna känns lika. Att båda sätes halvor har lika mycket. Och att det är så även i allt och inte bara på rakt spår. Raktspår är inte sammma som rak häst.

Okej, tack för svaret.

Jag vet att hästen kan vara rak trots att den är böjd så att säga. :)

mvh Jessica
 
Går med bägge bakbenen innanför framdelen? På tvären? Förstår inte riktigt hur du menar, för som jag uppfattar det du skriver skulle hästen gå på tvären och det tror jag inte att du menar. MEnar du att hästen sätter bakhovarna mellan framhovarnas spår, linjegångare?

Vet inte exakt vad en "linjegångare" är men gissar att det är när hovspåren sätts på en linje, lite som en fotomodell, kanske?!? :D Nej riktigt så illa är det inte men om man tittar på hovavtrycken så är det trängre mellan bakhovarna (ca 5 cm mellanrum) än det är mellan framhovarna (ca 10 cm mellanrum). Så när han går rakt fram så placerar han båda bakhovarna innanför framhovarnas spår, alltså inte bara ena.

När han går på volt så sätter han ytter bakhov i det yttre frambenets spår men inner bakben placerar han mitt under magen. Han vill alltså väldigt gärna ha sina bakhovar under magen, både på rakt och böjt spår fast det är mer framträdande när han är böjd. Han gör samma sak i båda varven, men han jag måste hela tiden påminna honom om att träda in med vänster bak för det tycker han är svårare.

mvh Jessica
 
Ok, då förstår jag lite bättre :)
Inte "ren" linjegångare (fotomodell) mao och det är ju inget att vara ledsen över :D

DEt du beskriver låter som en styrke/smidighetsfråga. För att återgå till frågan om rakriktningen så skulle jag på det du beskriver inte säga att hästen är riktigt rakriktad iom att den sätter inre bakbenet snett. Att bakbenet inte hamnar där det ska är inget man ska stirra sig blind på, spårningen är inget självändamål, utan när hästen inte spårar är det ett symptom på att något annat (kan vara framåtbjudning, lösgjordhet tex) inte fungerar. Jobbar man på de bitarna och får till det så brukar bakbenet komma dit det ska och hästen spårar med inre benparet.
 
Går det att kombinera Ar & distansritt?
Fördelar - nackdelar..

Hästen verkade gilla att komma ut på en rejäl "långritt" på 43 Km i lördags.
 
Jag har fått lära mig att linjen går i mitten på hästen. Inte att man ska se till att bakbenen trampar i samma spår. Jessicas häst går närmare linjen bak än fram. Och det finns ju de som går bredare med bakbenen.
Hästen är ju dessutom något bredare bak.

Har jag fel?
 
Jag har fått lära mig att inner sida är den sida åt vilken hästen "skall" vara ställd. D v s det är inte automatiskt insidan bara för att hästen råkar vara ställd åt det hållet.
Har också läst Podhajsky och blev mycket förvirrad i början innan jag klurade ut hur han menar för jag fick inte saker och ting att gå ihop. Egentligen kvittar det väl vad man kalla ytter eller inner men det vore mer praktiskt om alla hade samma tanke om saken.
 
Jag har fått lära mig att inner sida är den sida åt vilken hästen "skall" vara ställd. D v s det är inte automatiskt insidan bara för att hästen råkar vara ställd åt det hållet.

Nu förstår jag inte riktigt?

Menar du t ex att om ryttaren tror att hästen är högerställd när den i själva verket är vänsterställd så är vänster framben ändå yttersidan (ur ryttarens perspektiv) även om hästen använder sitt högra framben som ytter?

Menar du att det är ryttarens tanke med böjningen/ställningen som styr vilken sida som är ytter resp inner?

Intressant fråga tycker jag. ;)

mvh Jessica
 
DEt du beskriver låter som en styrke/smidighetsfråga. För att återgå till frågan om rakriktningen så skulle jag på det du beskriver inte säga att hästen är riktigt rakriktad iom att den sätter inre bakbenet snett. Att bakbenet inte hamnar där det ska är inget man ska stirra sig blind på, spårningen är inget självändamål, utan när hästen inte spårar är det ett symptom på att något annat (kan vara framåtbjudning, lösgjordhet tex) inte fungerar. Jobbar man på de bitarna och får till det så brukar bakbenet komma dit det ska och hästen spårar med inre benparet.

När jag läser ditt svar får jag en känsla av att du tycker att det är något jag bör träna bort?!? Det tycker inte jag, utan jag strävar snarare efter att min häst ska sätta sina bakben mitt under kroppen för att på så vis kunna bära upp mer vikt på dem.

Om jag tar galoppen som exempel så blir det jag menar väldigt tydligt. I höger galoppen så är ju inner bakben det ben som i varje stegsekvens bär upp hela hästens vikt. Det benet vill jag att min häst ska placera mitt under magen när jag galopperar, oavsett om jag går på volt eller rakt fram. Gör hästen inte det så får jag inte en ren tretaktsgalopp eftersom hästen inte kan bära upp vikten på det ensamma bakbenet om det placeras för långt ut åt sidan. Hästen måste då, för att inte tappa balansen, sätta ned sitt vänstra framben för tidigt och hamnar då på den bogen, vilket inte är önskvärt.

Samma sak händer ju i traven där rörelsen är diagonal. Jag vill att hästen ska ta mer vikt på bakbenen än på fram och då måste ju jag se till att hästen placerar sina bakben så att den kan göra det, dvs mitt under magen. Helst av allt skulle jag ju, teoretiskt i alla fall, vilja att hästen i traven kan stå på ett bakben, för att på så vis kunna avlasta framdelen maximalt. Den enda placeringen av bakbenet är då mitt under magen, dvs där ryttaren sitter. Hästen ska helst kunna balansera hela sin och ryttarens vikt på ett bakben, detta skulle aldrig gå om inte det bakbenet var placerat mitt under hästen.

Målet med min träning är ju att ur piaff kunna förmå hästen att utföra en levad och då ska båda bakbenen vara placerade mitt under hästen, så nära mitten som möjligt. Man ser ibland hästar som utför levad med väldigt brett ställda bakben, men det är inte korrekt utan bakbenen bör vara vinklade och placerade under magen/ryttaren.

mvh Jessica
 
Jag har alltid trott att vi vill att hästen ska spåra med fram och bakben. På en korrekt volt ska inner bak följa inner fram och ytter bak följa ytter fram. Ofta ser man att hästen går på linje bak, som att båda bak spårar med ytter fram. Då är ju inte hästen korrekt böjd på volten.

Om man rider en skola så kan jag förstå att man vill ha ett bakben mitt under magen, men annars så ska de spåra. Det vi inte vill är bakben som trampar utanför hästens magen, men att sträva efter något så extremt som mitt under har jag svårt att se framför mig.

En annan sak med bakbenen mitt under hästen. Ju smalare mellan bakhovarna desto känsligare balans får hästen. Det är när hästen minskar bredden bak som man kan rida med enbart huvudvridningar. Jag tror att detta kan man inte få om man inte är en extremt välbalanserad ryttare.

Har du någon bild på en häst som har bakbenen så som du beskriver i en levad? Jag ser framför mig en häst som står väldigt smalt och frågan är om det överhuvudtaget är uppnåeligt.
 
Vi har haft detta uppe förut. Inte ens då kunde en häst stå i levad med båda ihop under kaggen. Och den kan inte det idag heller. Det är helt konstruerad teori som jag inte vet varfifrån den kommer. Låt hästen ha benen där dess fysik sätter dom :)
 
Låt hästen ha benen där dess fysik sätter dom

Det här argumentet kan jag absolut köpa!!! :idea:

Men det skadar ju inte att uppmuntra hästen att träda djupare in, så att den blir starkare i just den positionen. För mig är de "täta" bakbenen en målbild, alltså en utopi som kanske inte alls går att nå med just min häst. :)

Men jag har sett bilder på hästar som står tätare än andra och det bör ju vara mer önskvärt än motsatsen.

mvh Jessica
 
Det har funnits bilder utlagda i olika trådar förut, ska se om jag kan hitta dem. Det finns en bild som illustrerar vad jag menar på www.branderup.com. Det är för övrigt samma bild som på omslaget på hans första bok.

Men hela träningen med ex öppna går ju ut på att hästen ska placera sina bakben under magen? :confused: Man tränar ju öppna åt båda hållen för att hästen ska bära upp hela sin och ryttarens vikt med resp bakben. Samma sak med slutan, den tränar ju också hästen att träda in under tyngdpunkten fast med det yttre bakbenet istället för det inre, som är fallet i öppnan. Varför ska man då helt plötsligt be hästen att placera bakbenen bredare isär vid en annan övning?

Samma sak när man tränar halva steg/tramp. Man vill ha en svag böjning för att uppmuntra hästen att träda in under tyngdpunkten med inner bak. När hästen är stark nog att utföra halva steg/tramp åt båda hållen så är det dags att börja be om detsamma med rak häst. Hästen ska ju vinkla in båda bakbenen under tyngdpunkten och får absolut inte stå bredbent och "vagga" fram och tillbaka, med bakbenen långt bakom sig, vilket man tyvärr ofta ser.

mvh Jessica
 
Den bilden är fejkad. Finns på flera ställen med olika bakgrunder. Vad du inte kan veta är om den är tagen när hästen är på väg upp eller på väg ner. Men den kan inte stå så stilla där för jordens dragnignskraft gäller även för AR ryttare.
Gå ut till hästarna och kolla hur dom måste göra för att stå kvar i balans. Låt det vara vägledande, inte drömmar och teckningar.
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 663
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 833
Senast: Juli0a
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 955
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp