Bukefalos 28 år!

Konditionsträning + AR = falskt?

Vem rider du för egentligen? Eller har ridit för? Det vore jätteintressant att veta!
(OBS! Jag är inte spydig utan uppriktigt intresserad)
/ Bea
 
Ingen hur konstigt det nu låter.
Tror att det samanlagt har blivit 3 lektioner på klubb, 3 clinic med w.tränare. En helg i Portugal.
Det är nog allt, kan ju ha glömt något men det påverkar knappast.
Alltså betydligt mindre än en 7 åring som gått en termin på ridskola :)
Men sen ett antal timmar i sadel i ur och skur. Hade i som mest en typ 12 araber samtidigt. I snitt 6 hästar. Så violl man rida så kan man på en vecka rida mer än många under ett liv :)
Nu går jag bara upp i sadeln av tvång :(
 
Ja, det är ju inget nytt att man får innerbak att bära mer vikt genom att rakrikta, detta är bara ett exempel på saker Bent missat. En häst lägger naturligt mer vikt på ytterfram, gm rakriktning fås en viktförskjutning. Däremot, att böja och be innerbak träda inunder kroppen som ses på Bents träningar/barockclinics får inte riktigt samma effekt eftersom hästen fortfarande har vikt på ytterfram medan innerbak fint svingar hur långt som helst under kroppen, med samma teknik som en travhäst. Det är inget svårt för en häst att ta in bakbenet under sig när den avlastar gm att ta vikt på ytterfram. Detta ser man lätt gm att titta på ekipagen: ryttare som glidit utåt (och sadeln med dem), en manke som trycks utåt, ett stelt framben osv.

Jag håller med Jegra om att man ska fokusera på det positiva, men det är svårt att se guldkornen när läran som Bent förespråkar inte har den effekt han vill få fram.

Tack för länken, alltid roligt med tips.
 
Lost? vad är yttre fram på en rak häst?
Öppnan du inte gillar?
Själv så har jag förkastat den. Men tyvärr så är den lättare för nybörjaren att utföra än slutan så man börjar med att lära ut den :(
Kanske ska ta sig själv lite i kragen om det.
Däremot så ska yttre fram ha vikten (det som inte tas upp bak) i rörelserna annars kan inte hästen leda in i rörelserna. I min värld går alltid innerfram först sen följer resten av hästen. Och då kan nosen vara åt vilket håll som helst. Många rider med benen i kors och försöker leda med ytter. Vilket inte går speciellt bra.
 
Glömde tillägga "på bana" eller "i ridhus" (eller picadero för all del). På bana lägger hästen naturligt mer vikt på ytter fram.

Jag har inget emot någon skola direkt, bara när de missbrukas och feltolkas.
 
Man kan döma ut det mesta efter att bara ha tittat en stund. Åker man på en kurs där det bara är nybörjare som rider så tröttnar man rätt fort, dömer ner ryttare och tränare till okunniga och obegåvade. Det går att ta reda på vilken nivå kursen kommer ligga på som man vill åka till.
Men jag är ju av inställningen att man faktiskt kan lära av andra som inte kan lika mycket som en själv. Jag kanske inte är intresserad av att titta på någon som skrittar i en halvtimme på en volt. Men jag fördömer inte de som håller på att lära. Jag fördömer heller inte tränaren för att h*n har en obegåvad elev på halsen.
 
Självklart kan man rida på fel sätt även i skolorna. Jag har sett duktiga elever till Bent som har problem med det. Så visst det är inte bara att böja och tro att hästen ska bli rakriktad. Rakrikting handlar ju om muskler bl.a. Det är ingen idé att jag skriver det DB skriver i sina artiklar det blir bara upprepning, när jag läste dem så bekräftade hon en hel del av mina tankar. Hon beskriver det på ett väldigt bra sätt. Lutning, rakriktning, DLG's rakriktning och rakriktning genom att fånga upp bogen hästen lutar mot. Bota symtom eller bota orsak. osv. Du får gärna berätta vad du tyckte om vad hon skrev när du läst det. Alltid roligt med andra människors "input".
 
Glömde tillägga "på bana" eller "i ridhus" (eller picadero för all del). På bana lägger hästen naturligt mer vikt på ytter fram.

Men det hjälper väl inte?!?

Om du rider utefter väggen i höger varv så kan ju ytter fram vara både höger och vänster framben beroende på hur hästen är ställd/böjd.

Ex, om du jämför en skänkelvikning och en sluta på diagonalen så har du olika ytterfram.

Du kanske menar att hästen naturligt söker stöd i väggen och lägger mer vikt på det framben som är närmast väggen, eller?!? Men det är ju precis det här som ska tränas bort när man rakriktar. Hästen ska/bör inte söka stöd i väggar eller staket, men det vet du antagligen redan. :smirk:

mvh Jessica
 
Ja, det vet jag. Jag tror de flesta förstår vad jag menar?
Och jag förespråkar rakriktning före böjning, så jag förstår inte riktigt vad du menar med "Men det är ju precis det här som ska tränas bort när man rakriktar". Jag säger att jag inte sett Bent eller hans elever rida raka hästar och det är det jag undrar ifall det är fler som ser.
 
Hmmm... Ja, det låter ju inte jättebra :crazy: Självfallet skall du inte nämna namn, men kanske inte rekommendera henne heller :angel: De flesta här verkar iaf tycka att man skall konditionsträna, och den tränare du träffat på är nog ett undantag. Att träna i skritt och i korta pass är ju heller inget negativt! Inlärning och träning blir oftast roligare för både häst och ryttare om man inte tjatar eller gör det svårare än vad det måste vara. Det betyder ju dock inte att det ena utesluter det andra. Lagom är bäst, som det så fint heter på svenska :)

Mvh/Marie
 
Du kanske har skrivit det någonstans, men hur rakriktar du en häst?

Bent använder väl metoden rakriktning genom böjning. Samma som DLG använder om jag inte missminner mig, samma som flera gamla mästare använt. Därför blir jag förvånad när du i något inlägg hänvisar till gamla mästare. Menar du att hans teori stämmer men att han i praktiken gör fel eller anser du att man inte ska rida hästen (korrket) böjd alls i början?

Nej, jag är inte alls förvirrad just nu. :)
 
Rakriktning genom att ryttaren tar kontroll över bogar, sluttande ryggar, och omfördelar vikten hos hästen. Detta har inte att göra med stora böjningar enl mig. Rakriktning sker gm ryttarens sitskorrigeringar och vikt. När hästen är rakare, kan man börja med böjningar. Vad jag har läst av äldre ryttarmänniskor, förespråkas rakriktning före skolorna.

Det är inte så förvirrat egentligen, var och en rider på det sätt de tycker är bäst och bygger hästen. Det jag försöker få fram är att jag inte tycker att Bents sätt är bra, att hästarna inte uppvisar det många Akademiska ryttare tycker det uppvisar och att han i mina ögon missat stora delar av ridkonsten. Men detta är min åsikt, och jag tror att det finns en del som håller med mig. Troligen håller de flesta här INTE med mig.
 
Tack för ditt svar!
Själv böjer jag inte så mycket som de flesta AR-ryttare gör. Halsen ska enligt vad jag kan om biomekanik inte alls vara så böjd som man ofta kan se. Det är eftergiften i nacken som verkar vara det knepiga, inte få den att böja i halsen. Att sitta och hala i innertygeln har jag inte förstått. Men sedan anser ju jag att i början var inte Bent en superpedagog, han blev bättre med åren. Många missuppfattningar syntes i början och en del av dem lever kvar. Jag tror Bent kan anse att vissa saker är så självklara att man inte ska behöva säga till ryttaren det. Det är något som man kan märka hos många instruktörer, sälvklara saker som de vet men inte ryttaren glöms bort.

Sedan är det väl en definition av det här med att få kontroll över bogarna. Jag håller med DB om att det är ingen idé att försöka korrigera bogen som hästen lutar sig mot utan istället lära den att bruka sina bakben på ett bättre sätt. Hästen hamnar ju på den bogen bl.a. för att den använder sina bakben olika. Genom en korrekt öppna så kan man få hästen att flytta vikt från bog till bakben.
 
Ojdå! Nu har jag öppnat pandoras ask, eller nånting ;)

Jag blev också besviken faktiskt. Tyckte inte att det var bättre än tävlingsdressyren. Och det hade kanske inte gjort så mycket om han inte själv hade pratat illa om dem...

Jag håller med dig exakt. Precis de saker som du nämner är de som jag tycker att Bent har missat. Men sedan finns det saker som han har som inte de traditionella tränarna har. T.ex. (i allmänhet) en bättre förståelse för hästens psyke. Han låter hästen ta flera micropauser i passet som förbättrar inlärningen och arbetsviljan. Hans hästar är mycket lösgjorda i bakpartiet, höfterna svingar rejält när de rör sig. Han har ett väldigt bra kommunikationssystem som hästarna förstår bra. Det finns mer.

Om man skall diskutera en person (eller eg. dess lära) så bör man ju kunna se både de posetiva och de negativa sakerna. Jag tyckte personligen inte att jag kunde se någon samling på uppvisningen. Ingen av hästarna hade egentligen höjt ryggen, mer än nån gång i piaffarbetet vid hand och då är det ju knappast någon prestation. Däremot var de alla väldigt lösa i kroppen. Det är ju posetivt i viss mån, men det känns som om svårigheten kommer när han skall ta all denna massa med lös häst och stoppa in den i den ram som ändå samling består av. Då flyter hästen iväg och det blir lite pankaka...

Min egentliga fråga riktade sig ju till de akademiska tränarna, och lydde: när kommer rakriktningen in och är man inte rädd för förslitningar? Det vore kul att få svar. Nämner Bent något om detta? Hur länge har hans hästar tränats på detta sett i genomsnitt? (jag är uppriktigt intresserad).

Personligen tycker jag att det finns saker att lära sig av de flesta, och att säga att Bent har helt fel tycker jag är att ta i. Självklart skall han inte dyrkas! Det skall väl ingen?! Men vissa människor är i stort behov av någon "över sig", och så kommer det alltid att vara.

Mvh/Marie
 
Ja, eller så gläntade du på den mörka garderoben som effektivt brukar motas igen?

Har jag sagt att Bent har fel? Jag tycker det han säger är väldigt "fint". Men: det han säger överensstämmer inte med det han visar. Ja, det är bra med lösa hästar, men vad ska man med det till om man inte kan omvandla det till något? Jag såg snarare hästar som gått av, inte lösa.

Att det ser ut som om hans hästars höfter rör sig mkt kan bero att han valt svankiga raser och att deras ryggar är stilla. Bara för att understryka att man kan se olika saker.

Fast nu har jag varit nog kritisk, jag vet att flera inte ens orkar läsa eller svara mina inlägg eftersom de tycker jag har fel. Men jag har nog klargjort att det finns folk som inte tycker att Bent rider sina hästar i någon vidare form. Och bara det kan ju vara nyttigt. (?)
 
Troligen håller de flesta här INTE med mig.

Jag tycker du verkar ha en negativ intställning till diskussionen och de personer som du försöker diskutera med. För min egen del så kan jag säga att jag har väldigt svårt att vara positiv och öppen för åsiker som kommer från en person som jag tycker verkar ha bestämt sig för en ståndpunkt redan innan diskussionen har börjat.

Min påpekan gällde endast att du verkar tro att det framben som är närmast väggen automatiskt är det yttre, vilket inte alla håller med om. Det vanligaste är väl att hästen lägger vikt på det framben som är på utsidan, dvs det framben som är ställt i rörelseriktningen, ex vänster fram i skänkelvikning för höger skänkel och höger fram i sluta med baken inflyttad åt vänster (för höger skänkel).

Min slutsats är alltså att ytterfram kan vara antingen höger eller vänster, oavsett var man är på ridbanan, beroende på vilken rörelse man utför. Det är alltså inte placeringen på ridbanan som bestämmer vilket framben som är ytter utan själva rörelsen man utför, alltså spelar det ingen som helst roll om man är i ett ridhus (eller picadero :angel:) eller inte.

Jessica
 
Jag tycker det han säger är väldigt "fint". Men: det han säger överensstämmer inte med det han visar.

Du har ju själv påpekat någonstans att du inte rider något vidare bra själv, så då skulle du egentligen vara en lika god kålsupare som Bent då?!? Du pratar/skriver en massa fint men du kan inte prestera något liknande själv. :devil:

Du är ju lika pigg på att sprida din lära, och få "oss" vilseledda själar över på din sida som Bent är, eller??? :angel:

Man bör inte kasta sten i glashus!!!!!

Jessica
 
Ja, kanske är det så :crazy:

Nej, det var inte du som sa att han hade helt fel, men jag tyckte mig se det skymta förbi i något annat inlägg.

Som du säger så tyckte jag också att det inte "blev något". När det gäller halsböjning så gillar jag den inte. Där tycker jag att hästarna går av. Jag tycker inte man skall böja mer än vad hästen kan spåra. Att däremot gå in ett varv då och då på en liten volt med mer böjning än vanligt (fortfarande inte mer än spårets böjning) kan vara lösgörande.

Håller med om att hästarna var svankiga, men tror inte att det var en synvilla att höfterna rörde sig mycket. Jag tittar på så många höfter att jag inte skulle låta mig luras där. Dessutom så är det arbete han gör mycket lösgörande för höfterna - flytta innerbak, flytta ytterbak o.s.v. De övningarna har jag också lärt mig som lösgörande. Skillnaden är väl att han säger att det ger samling, och det vet jag inte om jag håller med om... En samlad häst blir ju mer "stilla" och håller sig inom den angivna ramen. Om man bara jobbar med samling alá "vanlig" dressyr är min personliga erfarenhet att hästarna blir för stela. Jobbar man bara alá BB så blir de bara lösa (nästan överrörliga?) och inte samlade. Ett mellanting vore att önska, och det håller jag mig till.

Kritik kan vara mycket välbehövligt ibland... Fast om man kan se både det negativa och det posetiva så blir det mer givande, tycker jag. Jag spenderar inte så mycket tid i andra kretsar än min egen, och ibland kan man få för sig att saker är bättre, respektive sämre än vad de verkligen är. Att träna hästar är ju ett helhetskoncept. När man kommer in på ett visst känt hopp & dressyrcenter och ser att hästarna upprepade gånger får örfilar av sina ryttare i gången så kan man ju också undra vart ridningen är på väg...
Nu märker jag att jag plötsligt försvarar BB :confused: Det är ju knappast mitt jobb att göra det, eftersom jag enbart sett honom en gång och då hade väntat mig mycket mer. Min poäng är att även om det inte är så bra som man kan tro när man hör folk höja honom till skyarna, så finns det go'bitar. Och med tanke på hur vanligt det är med kotledsinflammtioner idag så tror jag inte att det är en "hälsorisk" för hästarna att hans lära sprider sig. Det har tävlingsryttarna klarat av såå bra på egen hand :( Det är snarare posetivt att "nya" ideér sprider sig i landet. Att sedan vissa förkastar allt det gamla, precis som vissa förkastar allt det "nya", är ju en annan sak. Och i mina ögon är båda lika dumt.

Mvh/Marie

PS. Jag vet att han inte kommit på något nytt själv o.s.v. För alla er som tänkt svara det :smirk:
 
Jag såg vad jag såg.

:confused:

Du har ju fortfarande inte svara på mitt påstående ang ytter framben!!! Det påståendet har ju inget med vad du har sett att göra.

Men kan man inte ens se skillnad på vad som är ytter fram, och i vilka lägen, så tycker jag att man ska låta bli att låta för tvärsäker.

Jag tycker att man ska passa sig för att kritisera saker man inte förstår.

Min huvudfråga är nu varför du väljer att inte diskutera en så basic grundkunskap som vad som kan anses vara ytter fram, vilket är väldigt viktigt att ha klart för sig i den typ av diskussion du vill leda, men gärna går in i diskussioner som får dig att framstå som värsta ryttarmästaren.

Det gäller att ha grunderna klara för sig innan man går vidare.

Som jag har förstått det så finns det två definitioner på vad som är yttersidan på hästen. Den vanligaste är den jag håller mig till, nämligen att den slutna sidan (den sidan man ställer/böjer åt) är insidan och att yttersidan alltid är den öppna sidan (den sida man ställer från). Den andra definitionen är den som ex Podjharsky (stavning?) ansluter sig till, nämligen att den sidan som är inåt ridbanan alltid är innersidan. Men här ser jag en konflikt. Vad händer när man gör skänkelvikning/sluta på diagonalen??? Byter man ytter- resp innersida då mitt på ridbanan??? Det tycker jag verkar förvirrande.

Jessica
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 666
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 848
Senast: Juli0a
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 026
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 955
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp