Konsten att sitta still och samhällets överviktsproblem.

Inte_Ung

Trådstartare
Jag har i hela mitt liv fått höra att jag skall sitta stilla.
Vilket jag alltid har haft svårt för.
Jag har också större delen av mitt liv legat på ett BMI nära eller strax under undervikt (17-19).
Men nu så har jag äntligen lärt mig att sitta stilla och uppföra mig.
Vilket gav 17kg påslag på vikten.

Detta får mig att fundera över om den lydighet och anpassningsbarhet som samhället kräver av människor är den verkliga orsaken till den tilltagande övervikten?
Duktiga och flitiga människor skall sitta stilla och göra sina uppgifter.
I skolan, på jobbet och på sin fritid.
Så de snälla och lydiga sitter stilla och är flitiga och får betala med sina kroppar.

Skolan borde struktureras om, liksom arbetslivet, för att underlätta rörelse i vardagen.
Så att barn inte blir pacificerade av att lära sig att "sitta stilla" = "vara duktig".
Jag var ett olydigt och livligt barn som inte satt still.
Och inte ens som mitt "feta" jag är jag överviktig.
Rörelse håller igång kroppen.
 
Sv: Konsten att sitta still och samhällets överviktsproblem.

Självklart hänger övervikt och stillasittande ihop. Att tv och datorspel till barnen, och exempelvis, kontorsjobb till vuxna ger mer övervikt är knappast något nytt.

Rörelse håller igång ämnesomsättningen och får oss dessutom att må bra, vara gladare, skratta mer, orka mer osv. Inget konstigt alls enligt mig att folk både är mer överviktiga och mår mer dåligt i samhället idag när många jobb är stillasittande.

Jag är själv en rörlig person, har svårt att sitta still längre perioder, och jag märkte stor skillnad på vikten när jag var utan hund i ca 1/2 år och blev sittandes mer. Likaså har jag gått upp några kilon sen jag började på mitt nattjobb där mesta tiden går åt till att just sitta.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 337
Senast: Milosari
·
  • Låst
Kropp & Själ Gång på gång får jag höra hur fel det är att vara tjock. Att en dels skulle må bättre om en blev smal, men också att det är mycket...
44 45 46
Svar
914
· Visningar
42 223
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Barn Jag tittar runt omkring mig i samhället. En tur på stan räcker för att konstatera att människor blir fetare och fetare. Tjejer i...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 007
Senast: No1
·
M
Övr. Hund Läs! (Detta är hämtat från Canis.se) Vem är chefen? Text: Randi Helene Tillung Sammanfattning Länge har det varit...
Svar
2
· Visningar
1 172
Senast: millansnillan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp