Konsten att välja häst

Bison

Trådstartare
Jag är en spontan känslomänniska och många gånger stormar jag in i saker utan att tänka efter ordentligt först. Ibland blir det bra, ibland mindre bra. Detta gäller även mina hästaffärer. Min fina vita är min stora kärlek, jag visste att han var min redan när jag såg annonsen och känslan låg kvar även när jag såg och provred. Han är här för att stanna, bättre finns inte :)

Men jag vill ha en till. Jag rider för att det är roligt, det är stora målet med min ridning, att ha roligt. Jag rider ut mycket, tränar både hoppning, dressyr och terräng. Hittar på massa bus med hästarna, rider barbacka, åker till stranden osv. Jag tävlar en del med min vita och tanken är att kunna åka med båda och rida samma klasser. Den vita är bra, kommer jag ihåg banan och inte glömmer att galoppera på framåt blir vi alltid placerade vilket är väldigt kul såklart.

Jag har provat två hästar som jag fastnat för fast på olika sätt.

Den ena är en swb född 2007, min gamla tränare som ägt honom sen föl, han är född på granngården där jag står uppstallad. Han har tävlat LA 3 dressyr, 1 m fälttävlan och 120 cm hoppning med blandade resultat. Den är världens gladaste häst, energin tar aldrig slut och det är även det som varit problemet när det gått mindre bra, övertaggad häst.
Han är väldigt olik den jag har och det kommer nog ta lite tid att rida ihop mig med honom. Det är en svår och känslig häst som samtidigt är väldigt rolig

Den andra är en belgisk valack som ägs av mina vänner. Han är född 2001 och har varit deras sen 2006. Han har tävlat 135 cm och har hur mycket vinster och placeringar som helst. En riktig stjärna i omhoppningarna som älskar att tävla.
Han är dock lite trälig att rida på backen, bekväm och lite lat, men han är otroligt bussig och rar på alla sätt.

Hur ska jag tänka här?
 
Jag hade blandat hjärta och hjärna.

Utgå från kravlistan på vad du vill ha och vad du absolut inte vill ha..har hästen något av det du absolut inte vill ha så välj bort den.

Alla hästar har både för och nackdelar, ingen är perfekt eller exakt som kravmallen så jag tror att man får luta mer mot det där "absolut inte".

Utan att känna varken dig eller hästarna så hade jag valt häst nr 2 här. Han ser bussigare ut, stabilare ut och mer passande utefter din beskrivning.
Häst nr 1 är säkert jätterolig på sitt vis, men jag hade tyckt att den utifrån beskrivning och film ger en känsla av att vara en häst där energin gärna rinner iväg åt alla möjliga håll..inte alltid så bra om man vill ha jämna resultat eller ha en väldigt allround häst. Tycker också utan att vara allt för neggo att såna hästar tenderar till att ha lättare för skador
 
Senast ändrad:
Vad är ditt mål med nya hästen? Vill du ha en erfaren (kanske läromästare) eller vill du ha en häst att utvecklas ihop med?

Det är ju helt klart två olika hästar! Nr 1 kräver säkert mer tålamod och tid för utveckling, men kan bli riktigt fin framöver! Nr 2 känns mer klar att bara sitta upp och rida, säkert en bra häst om du vill få mer rutin i tävlandet.

Jag hade helt klart valt häst nr 1 då jag gillar hästar med POWER och lite tryck i. :)
Med hjälp av en duktig tränare och många timmar trim kommer nog den hästen komma långt. Gillar verkligen arbetslusten och energin!
 
@Dandylinn

Båda faller inom ramen fast på olika sätt. Du har helt rätt i att Björn är mer säker och stabil. Där är det bara att tuta och köra. Men kanske blir jag less på det? Jag kommer inte utvecklas så mycket men jag kommer antagligen ha jäkligt skoj.

Skatten kräver fokus. Det kommer kunna bli riktigt jäkla bra med tid och tålamod. Har jag det tålamodet?

@Sofie.S
Jag är inte säker. Jag har en läromästare nu. Kanske är det bättre att satsa på utveckling och strunta i resultaten ett tag.
Eller så vill jag bara köra på, plocka fler placeringar. Det är det jag inte vet.

Bra tränare har jag. Hon som pratar på filmen. Står uppstallad hos henne så den biten är inga problem.

Stor fördel med båda är att jag följt dem i många år. Jag vet att de inte har några gamla skador. De står nära och jag kan prova flera gånger.

Björn är egentligen inte till salu och Skatten är så svår att det gått helt åt fanders för de som prövat hitintills.
 
@Dandylinn

Båda faller inom ramen fast på olika sätt. Du har helt rätt i att Björn är mer säker och stabil. Där är det bara att tuta och köra. Men kanske blir jag less på det? Jag kommer inte utvecklas så mycket men jag kommer antagligen ha jäkligt skoj.

Skatten kräver fokus. Det kommer kunna bli riktigt jäkla bra med tid och tålamod. Har jag det tålamodet?

@Sofie.S
Jag är inte säker. Jag har en läromästare nu. Kanske är det bättre att satsa på utveckling och strunta i resultaten ett tag.
Eller så vill jag bara köra på, plocka fler placeringar. Det är det jag inte vet.

Bra tränare har jag. Hon som pratar på filmen. Står uppstallad hos henne så den biten är inga problem.

Stor fördel med båda är att jag följt dem i många år. Jag vet att de inte har några gamla skador. De står nära och jag kan prova flera gånger.

Björn är egentligen inte till salu och Skatten är så svår att det gått helt åt fanders för de som prövat hitintills.

Då kanske du ska fundera på vad du vill i första hand.

Antingen en mer färdig häst "tuta och köra" (varför skulle du inte utvecklas för det?) eller så en väldigt i mina ögon högenergisk häst som kanske kommer att bli hur bra som helst, eller stannar kvar på samma nivå + massor av träning och trots det kanske inte det heller ger så mycket mer/är utvecklande öht. Att du nämner att alla andra fallerat tidigare säger ganska mycket om hur mycket häst det är
(jag säger inte att den är dålig utan ser verkligen jättehäftig och härlig ut, bra inställning osv men det kanske kräver enormt med arbete för att nå målen?)
 
@Dandylinn
Jag menar mer att han är så himla förlåtande att han inte kräver så mycket av mig. Att jag kan komma undan med mycket missar utan att det gör något och därför inte kommer utvecklas på samma sätt som om jag måste göra rätt.
Hänger du med hur jag tänker?

Problemet med Skatten är nog mer att det ser så lätt ut när ägaren rider och många fastnar för hans utstrålning och kkarisma.
Men du har rätt. Kanske blir det för mycket jobb. Kanske tar jag mig vatten över huvudet där.

Men han är så snygg och och ser ut som en gullig ponny.
Björn är däremot underbart charmig, älskar att stå och mysa och bara vara nära.

@AliceZeta
Fast bara i dressyren. I hoppningen är han en hjälte och han är verkligen en supermysig häst som ger bra förtroende.
 
@Bison
Ta dig en riktig funderare på vad du vill ha ut av en ny häst och så skriver du upp för och nackdelar med båda hästarna?
Låter dock som att du har fastnat mer för häst nr 1? :)

Har du tid, energi och en bra tränare som du skriver att du har, så hade jag solklart satsat på häst nr 1. Verkar helt klart som en oslipad diamant. :)
 
Jag är en spontan känslomänniska och många gånger stormar jag in i saker utan att tänka efter ordentligt först. Ibland blir det bra, ibland mindre bra. Detta gäller även mina hästaffärer. Min fina vita är min stora kärlek, jag visste att han var min redan när jag såg annonsen och känslan låg kvar även när jag såg och provred. Han är här för att stanna, bättre finns inte :)

Men jag vill ha en till. Jag rider för att det är roligt, det är stora målet med min ridning, att ha roligt. Jag rider ut mycket, tränar både hoppning, dressyr och terräng. Hittar på massa bus med hästarna, rider barbacka, åker till stranden osv. Jag tävlar en del med min vita och tanken är att kunna åka med båda och rida samma klasser. Den vita är bra, kommer jag ihåg banan och inte glömmer att galoppera på framåt blir vi alltid placerade vilket är väldigt kul såklart.

Jag har provat två hästar som jag fastnat för fast på olika sätt.

Den ena är en swb född 2007, min gamla tränare som ägt honom sen föl, han är född på granngården där jag står uppstallad. Han har tävlat LA 3 dressyr, 1 m fälttävlan och 120 cm hoppning med blandade resultat. Den är världens gladaste häst, energin tar aldrig slut och det är även det som varit problemet när det gått mindre bra, övertaggad häst.
Han är väldigt olik den jag har och det kommer nog ta lite tid att rida ihop mig med honom. Det är en svår och känslig häst som samtidigt är väldigt rolig

Den andra är en belgisk valack som ägs av mina vänner. Han är född 2001 och har varit deras sen 2006. Han har tävlat 135 cm och har hur mycket vinster och placeringar som helst. En riktig stjärna i omhoppningarna som älskar att tävla.
Han är dock lite trälig att rida på backen, bekväm och lite lat, men han är otroligt bussig och rar på alla sätt.

Hur ska jag tänka här?

Jag vet inte om du provat en massa fler, om det kanske är dåligt om hästar ute nu i din prisklass eller vad..
Men jag tycker väl kanske att båda känns lite så där.

Hoppas du tar det här på rätt sätt!
Häst nr ett ser ut att vara en rätt känslig ooch snabb häst. Ska du ha den måste du träna upp dig själv väldigt mycket mer i både sits, timeing, snabbhet och koncentration etc.. Det är rätt mycket jobb för att rida så känsliga hästar bra. De är inte riktigt för alla hobbyryttare.
Och det är inte alla hobbyryttare som lyckas behålla dem rätt trevliga efter att de tar över dem från ett proffs. De kan börja bli skraja, fara iväg etc iom att ryttarna omedvetet triggar dem till sånt. Utöver att de kanske tappar "ridningen" lite då man tar över.
Så är man beredd på det, att man kanske aldrig kan sitta på en slapp ridtur ute utan att hästen far iväg etc så är det ju fine.
Och att man också är beredd på att en häst som är rörligare och så känslig kan, som han lite gör på filmen, undandra sig hjälperna och spänna till och sas välva sig åt fel håll. Det ger slitage i dem. Och ju mer gång ju mer slitage, utöver det där att den ser rörlig ut sas i ryggrad, hals etc och så även "åt fel håll".
Där skulle jag rekommendera en massa dressyrridning för att hitta känslan och formgivning som blir sund för hästen. Den är ju energisk och framåt men samtidigt ingen sån man kan sitta och bromsa i handen.
Ganska mycket jobb som sagt..
Men absolut kul ridkänsla på såna hästar iom lättheten, spänstigheten etc..

Häst nr 2 har ju lite trevligare temperament för hobbyryttare tycker jag. Den är stadigare, mindre känslig, inte lika snabb.
Däremot har den ju inte helt lätt exteriör. Så även den bör man kanske utbilda en del till att kunna gå i sundare form på vanligt bett.
Den knackar till ibland i takten. Det kan vara pga spänning mot ridningen. Men oavsett är det ju inget man vill ha i längden, utan ngt som måste jobbas bort.

Jag hade frågat mig om det inte fanns en häst med liknande temperament som häst 2, men kanske lite bättre fysik.
Just ur hållbarhetssynpunkt..
Och just för att man ska kunna ha kul i ridningen.

Jag har en häst som är som nr 1 i temperament och känslighet, förmodligen mer än så. Och det är ju något man alltid måste tänka på. Det är ingen häst man om man blir sjuk ber nån annan hoppa upp på. Det är ingen häst man har medryttare på hur som helst.
Men är det den känsligheten man vill ha är de ju fantastiska!
Dock kan jag trots att jag jobbar med hästträning och nog får anses ha mer kunskap och snabbhet än många hästägare och min är mer välfostrad och mer miljötränad än många känna att det vore skönt att ha en sån häst som tex en elev har. Den är fin exteriört och ingen slökorv. Men den är betydligt mer förlåtande än min och väääldigt mycket mer långsam i reaktioner.
Dock älskar jag ju när det händer saker. Så för mig är det en övergående och flyktig tanke. Men jag tror nog att de flesta tänker annorlunda.

Det är mina two cents.. Sen får du så klart göra som du vill. ;)
Men många tycker jag har lite väl bråttom när de köper häst. Alt köper med tanke på "vad det som bäst kan bli" istället för att se vad lägsta-nivån kan bli.
 
@tuaphua

Jag är inte så orolig för den biten när det gäller Skatten. Senaste året är han bara riden av en young rider som inte är något proffs alls.

Jag har tränat för ägaren ett antal år och det var hon som tyckte jag skulle prova och hon hyser inga tvivel för att det ska gå bra.
Jag har inga GP mål direkt ;-)

Den andra har inte världens bästa exteriör men har heller inte varit skadad en enda gång under sitt snart fjortonåriga liv.

Visst finns det fler hästar. Men jag gillar dessa två väldigt mycket. Hade jag kunnat hade jag köpt båda eftersom jag gillar dem på olika vis.

Den häst du beskriver har jag redan i stallet och två likadana lockar inte.
 
@Dandylinn
Jag menar mer att han är så himla förlåtande att han inte kräver så mycket av mig. Att jag kan komma undan med mycket missar utan att det gör något och därför inte kommer utvecklas på samma sätt som om jag måste göra rätt.
Hänger du med hur jag tänker?

Problemet med Skatten är nog mer att det ser så lätt ut när ägaren rider och många fastnar för hans utstrålning och kkarisma.
Men du har rätt. Kanske blir det för mycket jobb. Kanske tar jag mig vatten över huvudet där.

Men han är så snygg och och ser ut som en gullig ponny.
Björn är däremot underbart charmig, älskar att stå och mysa och bara vara nära.

@AliceZeta
Fast bara i dressyren. I hoppningen är han en hjälte och han är verkligen en supermysig häst som ger bra förtroende.

Jag brukar alltid rekommendera att inte köpa häst per utseende.
Det spelar ingen roll hur snygg någon är om man inte kan umgås med dem. Häst som kille.. ;)

Så fundera över vad du vill syssla med med din häst. Köp sen den som du tror funkar.
Hoppas det blir bra!
 
Jag brukar alltid rekommendera att inte köpa häst per utseende.
Det spelar ingen roll hur snygg någon är om man inte kan umgås med dem. Häst som kille.. ;)

Så fundera över vad du vill syssla med med din häst. Köp sen den som du tror funkar.
Hoppas det blir bra!

Haha! Nä, det är dumt.
Båda passar till det som jag vill göra. Med Björn kan jag göra det på en gång och med Skatten kommer det ta lite tid.
Min tränare som var med tycker Skatten och såklart även ägaren. Hon blev själv imponerad eftersom det inte brukar gå så bra för nya att rida honom i början. Han tar gärna chansen att bara springa iväg. Men han är positiv och faktiskt förlåtande. Blir det tokigt får han inte spelet utan kör bara på.

Men Björn är verkligen en härlig individ. Min hopptränare som själv har ridit honom tycker att jag ska köpa den.

Åh det är svårt. Båda vill verkligen att jag ska köpa. Det är ett privilegium att få köpa Björn eftersom de egentligen inte vill sälja utan det är bara för att det är jag.
 
Haha! Nä, det är dumt.
Båda passar till det som jag vill göra. Med Björn kan jag göra det på en gång och med Skatten kommer det ta lite tid.
Min tränare som var med tycker Skatten och såklart även ägaren. Hon blev själv imponerad eftersom det inte brukar gå så bra för nya att rida honom i början. Han tar gärna chansen att bara springa iväg. Men han är positiv och faktiskt förlåtande. Blir det tokigt får han inte spelet utan kör bara på.

Men Björn är verkligen en härlig individ. Min hopptränare som själv har ridit honom tycker att jag ska köpa den.

Åh det är svårt. Båda vill verkligen att jag ska köpa. Det är ett privilegium att få köpa Björn eftersom de egentligen inte vill sälja utan det är bara för att det är jag.

Har du testat rida ut dem båda två?
 
Haha! Nä, det är dumt.
Båda passar till det som jag vill göra. Med Björn kan jag göra det på en gång och med Skatten kommer det ta lite tid.
Min tränare som var med tycker Skatten och såklart även ägaren. Hon blev själv imponerad eftersom det inte brukar gå så bra för nya att rida honom i början. Han tar gärna chansen att bara springa iväg. Men han är positiv och faktiskt förlåtande. Blir det tokigt får han inte spelet utan kör bara på.

Men Björn är verkligen en härlig individ. Min hopptränare som själv har ridit honom tycker att jag ska köpa den.

Åh det är svårt. Båda vill verkligen att jag ska köpa. Det är ett privilegium att få köpa Björn eftersom de egentligen inte vill sälja utan det är bara för att det är jag.

Kände du ägarna?

Isf be om att få testa hästarna i så mycket av din vardag som möjligt, kanske du får mer kött på benen inför ett beslut?

Genomför en träning, åk på bortaplan? Testa av hästarna ute, hantering, allt..så kan du bilda en uppfattning i hur de skulle funka i din vardag?

Förstår att det är svårt, jag tycker att hästarna ser ut att vara precis raka motsatsen till varandra utifrån filmerna. Ena är på tå och inte spänd, men ja..hög energi..Den andra är väldigt trygg i sig själv men kanske gör sig lite bekväm pga det även?
 
Senast ändrad:
Nej, men jag ska göra det i veckan som kommer :-)

Det låter bra!
Se till att du känner dig trygg på den du ska köpa och känner att du kan kontrollera situationer ute och inte behöver slå dig i onödan sas.
För visst hade du problem med kroppen pga hästolyckor och tappade lite självförtroende en period med av det?

Är man helt orädd och inte bryr sig i om man åker av och inte riskerar slå upp gamla skador behöver man ju inte safe:a lika hårt som annars. :)
 
Provrid fler säger jag, om ingen av dem är wow och känns super så verkar inte någon rätt. Även om det är roligt att rida och utvecklas så är det ju såå mycket roligare om man verkligen tycker om hästen till det innersta. Lycka till!
 
@Dandylinn
Ja, jag känner båda väldigt väl och jag får pröva hur mycket jag vill. Har inte ens tio minuter att åka.

Jag har ju sett Björn sen han var fem. Då var han totalt galen, hade bara ett läge och det vara full fart framåt så han har lugnat sig betydligt :p

@tuaphua
Det är planen. Ja, jag har haft en hel del skador och motgångar. Nu verkar det förhoppningsvis ha vänt och tanken är ju att det ska fortsätta så.
De ska vara safe båda två men det ska jag testa ordentligt
 
Provrid fler säger jag, om ingen av dem är wow och känns super så verkar inte någon rätt. Även om det är roligt att rida och utvecklas så är det ju såå mycket roligare om man verkligen tycker om hästen till det innersta. Lycka till!

Men båda är wow.

Jag träffade Björn första gången när han var fem och jag har gillat honom sen dess. Jag har varit så avundsjuk på hans ryttare så du anar inte. Han ställer alltid upp och är en riktig kompis.
Frågade hans ägare om råd. Klappa och flyg med, visa att du tycker om honom så ger han allt för dig.

Skatten såg jag första gången när han var tre. Var med när han reds in och han har alltid varit världens gladaste häst. Den som kommer i full fart, som alltid har öronen framåt, som älskar uppmärksamhet, som alltid försöker, livet är en fest varje dag och Skatten är alltid bjuden.
Han älskar sina människor och är så himla snäll.
 
Du vet redan vad jag tycker, så jag håller fast vid det ;)

Utöver det så tycker jag att du ska välja den som du tror att du kan ha roligast med!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 220
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp