Bukefalos 28 år!

Konsten att välja häst

Efter att bara ha sett dom här filmerna och läst vad du vill ha tycker jag häst nr 2 verkar passa bäst.
Visst han ser lite träig ut men får man bukt med det ( vilket jag tror du kan av det man sett av din ridning här). Så tror jag det kan bli en häst att ha riktigt kul med.
Den andra är fin och har utstrålning till tusen. Men den energin kan bli svår att få bukt med och det krävs så mycket mer tålamod.
 
Den första hästen :love: ser ju förjäkla rolig ut men snäll?
Med Fille som den trygga säkra och den första hästen här där du har stor utvecklingspotential blir det den perfekta blandningen av två hästar :) tycker jag..
 
Du verkar ha bestämt dig för att köpa någon utav de två hästarna, så jag råder utifrån det dig till nr 2. Du skriver själv att du är spontan känslomänniska och tidigare har du insett ganska snart efter köp att hästen inte passat dig och sålt den ett par gånger. Jag tror att med nr 2 undviker du det, för en sån utveckling är ju inte kul för någon. Sedan vet jag hur det suger att alltid gå och undra om man inte tagit sig vatten över huvudet.
 
@Bluefish Precis, det är just det som jag vill undvika nu. Därför jag verkligen försöker tänka igenom och ta råd både från nära men även utifrån som här. Det är dock svårt att ta råd av mina vänner eftersom de flesta har en relation till någon av hästarna är därför lite per automatik tycker jag ska välja just den.
 
Jag tycker nog ingen av dem, tror du kan hitta en häst som känner helt och fullt för. Kanske en schyst och trevlig häst med lite mer gnista.
 
@JosefineLi
Har du läst alla inlägg? Då borde du veta att jag känner starkt för båda.
Jag har en sån häst sen tidigare och vill nu ha lite annorlunda.
Tänker du på Björn så finns det gnista så det räcker i hoppningen. Sen är han ingen stjärna i dressyren men min Filip går MSV så vill jag mot all förmodan dressyra ordentligt kan jag göra det med honom.
 
Jag funderar lite kring vad du skrev i trådstarten. Du är en person som, precis som de flesta av oss, vill ha roligt med din ridning. Men vad är "roligt" för dig, förutom att rida barbacka och busgaloppera på stranden? Är det att känna att du utvecklas ihop med hästen, eller är det att kunna känna dig trygg i alla lägen? Föreställ dig var du vill vara i din ridning (i alla aspekter, såväl hinderhöjd som dressyr som barbackaridning i snön) om 5 år och fundera över vilken av hästarna du tror kommer kunna följa med dig på vägen dit.

Och så undrar jag lite vad det är som gör att du vill ha en häst till? Vad är det du saknar (om det nu är något) i din nuvarande häst som du hoppas få med någon av dessa två? Det är två hästar som verkar väldigt olika av videorna att döma så jag tänker att den egenskapen borde inte kunna finnas hos båda dessa hästar :p
 
Jag tycker den sista verkade jättetrevlig, men går han riktigt rent? Jag tycker det ser ut som en liten taktstörning i traven som jag såg i början?
 
@Flixon

Ja, det är inte helt lätt att svara på det där. Jag vill känna glädje över att åka till stallet, över att vara med min häst och rida min häst. Jag vill träna och tävla, dock inte på någon högre nivå. Om fem år vill jag vara där jag är nu. Jag vill känna mig trygg och säker i det jag gör. Sen är det inte ett måste att tävla på så sätt, när Fille blir äldre och pensionär är tanken att han ska få vara kvar och att jag anpassar min ridning efter honom.
Jag vill inte bli GP ryttare, jag vill att min häst ska vara min vän, att vi är ett team och jobbar ihop. Man ser så ofta motsatsen och jag har själv varit i det läget med tidigare hästar och vill inte hamna där igen.

Jag saknar inget hos Fille, han är så perfekt en häst kan bli. Sen är det inte sagt att jag vill ha en kopia av honom. Jag vil kunna åka iväg med båda på tävling och träning. Fortsätta som jag gör nu fast med två.

@Kattennizze
Inget jag kunde känna mer än att han är ojämn fram till handen i början. Jag tycker det är svårt att rida på den typen av bett och han rör sig väldigt annorlunda mot min Fille så mycket möjligt att det är pga mig. Han kommer givetvis besiktas om det blir köp.
 
@Flixon

Ja, det är inte helt lätt att svara på det där. Jag vill känna glädje över att åka till stallet, över att vara med min häst och rida min häst. Jag vill träna och tävla, dock inte på någon högre nivå. Om fem år vill jag vara där jag är nu. Jag vill känna mig trygg och säker i det jag gör. Sen är det inte ett måste att tävla på så sätt, när Fille blir äldre och pensionär är tanken att han ska få vara kvar och att jag anpassar min ridning efter honom.
Jag vill inte bli GP ryttare, jag vill att min häst ska vara min vän, att vi är ett team och jobbar ihop. Man ser så ofta motsatsen och jag har själv varit i det läget med tidigare hästar och vill inte hamna där igen.

Jag saknar inget hos Fille, han är så perfekt en häst kan bli. Sen är det inte sagt att jag vill ha en kopia av honom. Jag vil kunna åka iväg med båda på tävling och träning. Fortsätta som jag gör nu fast med två.
Okej :) Vilken av hästarna tror du att du kommer ha mest glädje av på den nivån du är nu? Vilken kan du känna störst trygghet och få mest glädje av? Vilken av hästarna VILL du vara ett team med?

Som jag förstår det så har du en häst som är perfekt och som du kan göra allt du vill med. Ta inte det här på fel sätt, det är menat för att väcka tankar som kan hjälpa dig bena ut det ;) Varför vill du ha en häst till? Om du inte vill ha en kopia av honom, men du kan göra allt du vill med honom, vad är det då du vill göra med den andra hästen?
 
@Flixon

Det är bra frågor, tar det bara positivt och jag kan inte riktigt svara på dem eftersom jag inte har ställt de frågorna till mig själv innan.
Jag måste fundera igenom dem ordentligt innan jag kan svara

Jag vill göra samma saker som med Fille, men jag vill att hästen ska var annorlunda. Har ju fått det förslaget flera gånger, köp istället en häst som är si och så och det är alltid Fille som beskrivs och honom har jag ju redan.
 
@Flixon

Det är bra frågor, tar det bara positivt och jag kan inte riktigt svara på dem eftersom jag inte har ställt de frågorna till mig själv innan.
Jag måste fundera igenom dem ordentligt innan jag kan svara

Jag vill göra samma saker som med Fille, men jag vill att hästen ska var annorlunda. Har ju fått det förslaget flera gånger, köp istället en häst som är si och så och det är alltid Fille som beskrivs och honom har jag ju redan.
Vad bra att du tar det som det var menat :) Också bra att du fick något nytt att fundera över, det kan förhoppningsvis hjälpa dig att bena ut vilken av hästarna du egentligen vill ha (eller att du inte vill ha någon av dem/en helt annan häst). Det är nog just det där med att hästen ska vara "annorlunda" du behöver klura på. Annorlunda på vilket sätt? Och varför?

För övrigt låter Fille som en helt underbar häst :love:
 
Utifrån vad du skrivit nu så vill du ha en häst som är annorlunda jämfört med Fille, så då hade jag valt Skatten. Björn är ju också en schysst häst, Skatten kanske du kan utvecklas mer med?
 
@Bison
Jag hade valt Skatten, just för potentialens och ridbarhetens skull.
En gång i tiden köptes jag en väldigt skarp och känslig ponny med oerhörd kapacitet. I ärlighetens namn så var hon nog egentligen för svår och känslig för mig till en början, men oj vad jag utvecklades. Det får ju dock inte bli FÖR svårt, då tappar man sugen.

Lycka till med vad du än väljer :)
 
Helt ärligt så ser ju häst nr 1 jäkligt fin ut, men också jäkligt känslig och svår. Valpig och blir störd av minsta lilla. Visst kan det bli en stjärna, men har du orken att träna upp din stabilitet för att funka ihop med den där, innan hästen börjar protestera? Den hade jag velat se under ett proffs, upp i klasserna. Få upp rutin och bli något mer avtrubbad för omgivningen.

Tuaphua kommer med en del kloka tankar kring häst nr 1, jag verkligen skulle ta mig en funderare över. Potential och ridbarhet? Kanske, men man vet ju aldrig med framtiden. Kanske är det bara drömmar man köper på sig?

Ridmässigt tycker jag att du passar bäst med häst nr 2 där du faktiskt har utrymme för att just Utvecklas - rida framåt utan att vara rädd för att störa, vara säker på var du har hästen, och dessutom verkar hästen trivas med din ridning och signaler bättre än den första hästen.
Ja, den sistnämnda ser lite tråkigare ut i modellen, det gör den, men håller den så har du två hästar att lasta och köra runt på tävlingsbanorna och bygga din egen rutin. Att slita sitt hår med en alltför känslig individ som kräver att man utvecklas omedelbart bums, kan skapa mindre roliga situationer. Du ville ju framför allt ha kul?

Jag hade valt nr 2' och pimpat den med en massa färgglada schabrak istället ;-)
Den har egna meriter och en jäkligt gedigen grund. Startklar 135.
 
Jag tror att du skulle få roligare ihop med Björn i det långa loppet. En perfekt häst för att klättra lite i klasserna med gott självförtroende!

Skatten tror jag lätt kan bli too much även med en väldigt rutinerad ryttare..
 
Jag tycker tvåan. Faktumet att du varit avis över förra ryttaren säger en del - du har uppenbarligen fattat tycke för honom.

Eller köp båda :angel:
 
Vad glad jag blir för allt engagemang och alla kloka funderingar.
Det är verkligen en hel del att fundera över. Skönt att jag inte har någon tidspress alls utan kan fundera och tänka över i lugn och ro.
Ni har gett mig massa bra tankar. Det är så bra att kunna få tips och råd från människor utifrån.
 
Jag tror du kan utvecklas med bägge fast på lite olika sätt..

Frågan är om du har med förhoppningar om att första kan bli bra längre fram (och orkar du hela vägen?) medans andra är bra nu? Prova rida bägge ett par gånger till och ut i skogen också och känn efter, du behöver ju inte köpa någon av dem heller.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 290
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 302
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 440
Senast: WBanna
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp