Bukefalos 28 år!

Konsten att välja häst

Oavsett vilken av dem du väljer så tror jag att ni behöver satsa en del på markarbetet för att få en mjuk, lydig och följsam häst.

Med den första hästen behöver du träna sjukt mkt övergångar och tempoväxlingar för att få honom att komma till sans och sluta fly iväg och med den andra behöver du göra precis samma sak med syfte att väcka honom ur sömnen...

Men jag tycker att häst nummer två ser trevligast ut. Men honom kan du nog bäst utforska lite högre klasser. Nummer 1 är en utmaning såklart, men det oroar mig lite att han biljarderar så mkt...
 
@JosefineLi
Har du läst alla inlägg? Då borde du veta att jag känner starkt för båda.
Jag har en sån häst sen tidigare och vill nu ha lite annorlunda.
Tänker du på Björn så finns det gnista så det räcker i hoppningen. Sen är han ingen stjärna i dressyren men min Filip går MSV så vill jag mot all förmodan dressyra ordentligt kan jag göra det med honom.

Jag har läst allt och kikat på filmerna, och jag tycker fortfarande att ingen av dem verkar vara "perfekt" för dig. Du säger att du har en schyst häst med gnista redan, och du vill ha något annorlunda. Du vill kunna åka och tävla med båda hästarna, och samtidigt ha kul och utvecklas. Jag tror ingen av de två hästarna kan ge dig det helt och fullt. Den ena är för "mycket" och den andra är för "lite" - tycker jag. Jag tror att den första kan det gå jäkligt snett med och det kommer bli otroligt mycket jobb innan du kan ha kul och åka iväg och tävla på ett avslappnat sätt. Den andra är mer trygg och snäll men lite tråkig, det känns som om du vill ha mer gnista. Och jag tror att du kan hitta en häst med en bättre grund som fortfarande är mer gnista och lite mer gas och go. Där du kan utvecklas utan att risken är stor att det kan gå åt helsikte, skademässigt och ridmässigt.

Du vet ju vad du vill ha, men ingen av de hästarna matchar det du egentligen vill ha helt och fullt, därför tvekar du mellan dem. Jag skulle lämna dem och leta annat, även om du är förtjust i båda.
 
Jag har läst allt och kikat på filmerna, och jag tycker fortfarande att ingen av dem verkar vara "perfekt" för dig. Du säger att du har en schyst häst med gnista redan, och du vill ha något annorlunda. Du vill kunna åka och tävla med båda hästarna, och samtidigt ha kul och utvecklas. Jag tror ingen av de två hästarna kan ge dig det helt och fullt. Den ena är för "mycket" och den andra är för "lite" - tycker jag. Jag tror att den första kan det gå jäkligt snett med och det kommer bli otroligt mycket jobb innan du kan ha kul och åka iväg och tävla på ett avslappnat sätt. Den andra är mer trygg och snäll men lite tråkig, det känns som om du vill ha mer gnista. Och jag tror att du kan hitta en häst med en bättre grund som fortfarande är mer gnista och lite mer gas och go. Där du kan utvecklas utan att risken är stor att det kan gå åt helsikte, skademässigt och ridmässigt.

Du vet ju vad du vill ha, men ingen av de hästarna matchar det du egentligen vill ha helt och fullt, därför tvekar du mellan dem. Jag skulle lämna dem och leta annat, även om du är förtjust i båda.

Klokt inlägg tycker jag!
 
@JosefineLi

Jag håller inte med dig alls faktiskt.
Du har dessutom helt fel bild av Björn.

Men i morgon ska jag rida ut med Skattis och nästa vecka är det Björneborgs tur och jag ska även ta med honom på hoppträning.
 
Har inte kollat filmerna men utifrån det du skriver låter det som att du egentligen vill ha Björn men att du "borde" ta den andra istället.

Tror du kommer få roligast med B jag, om du vill åka ut och tävla två hästar är det inte kul med en som är helt på tårna, hur flashig den än är.
 
Vilken rolig tråd!

Nr 1 är ganska lik Hille som han var när jag köpte honom, men fy fasen vilket arbete du har framför dig med den,:p dom tål inte så mkt misstag och nä ibland är det rätt kul att kunna hoppa en bana och bara hoppa.. inte tänka på tusen andra saker du måste göra rätt för annars kommer dom riva.. eller sticka eller dra rätt igenom hindret. Aldrig veta hur dom är från dag till dag, ska du vara felfri eller ha 4 nedslag.. det var vilket som. Flippa ut i dressyrprogrammet eller vinna, det var vilket som.

En väldigt stor utmaning men OJ så fantastiskt kul när det ÄNTLIGEN funkade efter 100 års svett tårar och fan och gud. :D MEN du visste inte om det funkade nästa dag.. eller nästa tävling för han ändrade sig hela tiden. Jag vet att jag sa när han var 10 år att jaja han blir nog lugn och fin när han är 20 men guess what? Det blev han inte :sneaky: Självklart blev han bättre med åren, mer genom kroppen och då såklart lugnare.. lite íallafall, jag red honom i somras och jisses precis likadant krutpaket ;)

Nu är ju inte Skatten Hille men ungefär samma typ av häst. Vad har Skatten för stam? Hade varit kul att veta..


Nr2 är mer en Bison häst tycker jag! Utifrån hur jag känner dig härifrån så är det den jag tycker du ska välja.

Med facit i hand så vette fan om jag hade valt en NR1 häst idag.... Jag är 17 år äldre nu så jag hade nog fan aldrig orkat det :laugh::laugh: , nu har jag 2 fantastiskt fina hopphästar, okomplicerade med ett stort hopp och alla språng är bra språng, nu när jag plockade fram dom efter 5 veckors egen konvalescens pga spricka i revbenet så är dom kvar i samma form som jag lämnade dom i och DET är skitkul!!
 
Tycker helt slumpmässigt att nr 2 låter bättre. Ett säkrare kort liksom eftersom den första kommer kräva så mycket jobb. Har också haft en väldigt nervig och springig häst och gud, det är hemskt roligt många gånger men sen kommer dagarna när man bara är trött och vill ta det lite lugnt eller om man en dag blir lite osäker; Det slutar inte roligt, inte om hästen hela tiden inte kan slappna av och gå fint. Eller om du är osäker och bara vill ta det lugnt så går det inte alls och du kan bli ännu osäkrare och så hamnar du i en ond cirkel, och hästen känner genast av det. Nej, sånt tar något otroligt mycket på ens självförtroende och sen blir det tillslut inte roligt med häst längre och så tappar man intresset.
Tycker också att det verkar som om du är lite mer förtjust i Björn ändå om man baserar på hur du pratar om honom. :)
 
Idag har jag ridit ut på Skatten och det gick hur bra som helst. Skitbråttom första hundra meterna sen slappnade han av och skrittade avspänt på lång tygel. Var suverän hela rundan, red på vanligt träbsbett och det kändes mycket bättre. Han var helcool och helt otittig. Superfin!

Tog upp det som några nämt, att han kanske blir för svår eftersom jag inte är så skicklig. Ägaren känner mig sen länge, hon har sett mig rida massor och jag har även tränat för henne i flera år. Hon var inget orolig. Jag rider honom bättre än vad hans ordinare ryttare gjorde i början. Han är inte särskilt bekymrad utan tuffar bara på. Bryr sig inte om det blir galet ibland.
Hon tycker att jag reder ut problemen som uppstår bra. Att jag är mjuk och lätt i sadeln och inte har så stort kontrollbehov. Hon tycker han ser ut att trivas väldigt bra med mig + att jag har bra hjälp hemma.
Hade hon varit orolig hade hon inte bett mig pröva alls.
Han är inte känslig på det sättet, han vill bara att allt ska ske nu och helst igår.

@fio Han är e Sandakan - Bonaparte
Rätt säker på att du känner ägaren som ridit väldigt mycket fälttävlan tidigare. Nu är det mest dressyr.
 
@Bison jag hade valt första. Men är nog lite partisk för den var en exakt kopia av min egen :p så egentligen borde jag säga nr 2 för jag vet hur mycket jobb jag haft (och har) med min som är som den första.

Men eftersom du redan har en "färdig" häst så kan det ju vara roligt att ha ngt att jobba med, om man gillar sånt.
 
Åh, mitt hoppsto var också efter Bonaparte @Bison
Hoppade allt och var en väldigt ärlig hopphäst som lärde mig massor. Inte helt lättriden, men inte dum.
 
Åh, mitt hoppsto var också efter Bonaparte @Bison
Hoppade allt och var en väldigt ärlig hopphäst som lärde mig massor. Inte helt lättriden, men inte dum.


Åh vad kul!
Nej Skatten är inte dum öht. Han har bockat en gång när han var tre. Det är allt. Han är bara så himla glad. De har röntgat rygg osv bara för att utesluta att det inte är något fel på honom.
Han är supersnäll att hantera, kan stå i transporten en hel dag osv.
 
Jag är en spontan känslomänniska och många gånger stormar jag in i saker utan att tänka efter ordentligt först. Ibland blir det bra, ibland mindre bra. Detta gäller även mina hästaffärer. Min fina vita är min stora kärlek, jag visste att han var min redan när jag såg annonsen och känslan låg kvar även när jag såg och provred. Han är här för att stanna, bättre finns inte :)

Men jag vill ha en till. Jag rider för att det är roligt, det är stora målet med min ridning, att ha roligt. Jag rider ut mycket, tränar både hoppning, dressyr och terräng. Hittar på massa bus med hästarna, rider barbacka, åker till stranden osv. Jag tävlar en del med min vita och tanken är att kunna åka med båda och rida samma klasser. Den vita är bra, kommer jag ihåg banan och inte glömmer att galoppera på framåt blir vi alltid placerade vilket är väldigt kul såklart.

Jag har provat två hästar som jag fastnat för fast på olika sätt.

Den ena är en swb född 2007, min gamla tränare som ägt honom sen föl, han är född på granngården där jag står uppstallad. Han har tävlat LA 3 dressyr, 1 m fälttävlan och 120 cm hoppning med blandade resultat. Den är världens gladaste häst, energin tar aldrig slut och det är även det som varit problemet när det gått mindre bra, övertaggad häst.
Han är väldigt olik den jag har och det kommer nog ta lite tid att rida ihop mig med honom. Det är en svår och känslig häst som samtidigt är väldigt rolig

Den andra är en belgisk valack som ägs av mina vänner. Han är född 2001 och har varit deras sen 2006. Han har tävlat 135 cm och har hur mycket vinster och placeringar som helst. En riktig stjärna i omhoppningarna som älskar att tävla.
Han är dock lite trälig att rida på backen, bekväm och lite lat, men han är otroligt bussig och rar på alla sätt.

Hur ska jag tänka här?

Jag älskar att rida hästar av Skatten-typ, det är fantastiskt roligt! Men alla dagar i veckan vete 17. Då hade jag valt den andra. Men (igen) eftersom jag uppfattar det som att du redan har en trygg, stabil genombussig cool häst hade jag chansat på Skatten. Du får en av varje sort.
 
@Bison Aha Hille är Hills Double xx- Bonaparte

Är det hon som rider Skatten nu, eller är det "den andra ryttaren" ? Det tycker jag du ska ta i beaktande oxå för hon är ju väldigt skicklig och den ridningen sitter ju i sas.. ett tag. Om det är den andra ryttaren och det är en vanlig ryttare sas så kanske han mer är vad du får som han är nu om du förstår.
 
Senast ändrad:
@Bison För din del och ffa för att du vill ha roligt tycker jag att du ska välja Björn. Skatten är en tokfin häst, men den behöver sjukt mycket markarbete. Det kan förstås också vara riktigt roligt, men det faller inte riktigt inom ramen för vad jag uppfattar vad du vill göra egentligen.

Så mitt råd är-köp Björn, ut och tävla och ha som mål att hoppa lite högre klasser än vad du kanske gjort innan:).
 
@Hyacinth
Ja det är ju det som är så svårt. Hade jag inte haft Fille och bara skulle välja en så hade jag valt Björn direkt. Men nu har jag ju redan den där stadiga och säkra hästen.

@fio Det är den andra ryttaren som rider. Ägaren har kanske suttit på honom max 10 gånger på 1 1/2 år. Frågade om just det idag. Den andra är en vanlig ryttare, skaplig på dressyr och terräng och inte så bra på hoppning enligt ägaren.

@Fiorano Högre klasser kommer jag aldrig vilja rida. Fille har gått 130 cm och kan gå högre men jag är inte intresserad. Jag tycker 1 m och 110 cm är helt perfekt :)
Sen är det ju det där med tävla som jag tycker är så svårt. Jag har tävlat en del med Fille under året och jag vet inte ens om jag vill tävla. Jag ska ut i morgon igen och jag mår fruktansvärt dåligt bara jag tänker på det och vill verkligen ringa och stryka mig. Sen brukar det kännas bättre när jag väl är där men jag skulle ljuga om jag sa att jag tycker det är jättekul.
Rida markarbete, inte ren dressyr och rida ut är det bästa jag vet. Skulle gärna trimma Fille på banan fem dagar i veckan men då skulle han hata mig så det blir max två.

Nu känner jag mig helt säkern på att Skatten är rätt häst. Men så har jag kännt efter varje gång jag ridit någon av dem, den här vill jag ha!
Så frågan är vad jag känner efter att ha ridit Björn på tisdag.
 
Nu känner jag mig helt säkern på att Skatten är rätt häst. Men så har jag kännt efter varje gång jag ridit någon av dem, den här vill jag ha!
Så frågan är vad jag känner efter att ha ridit Björn på tisdag.

Varför inte vänta tills du provat båda lite mer eftersom att du är så osäker?

Båda hästarna verkar vara jättefina, men tycks båda ha både för och nackdelar utifrån vad du vill.

Sen är ett tips till också att inte tänka så mycket i banorna "en sån häst har jag redan" Man får aldrig en helt likadan häst oavsett..utan det viktiga är att hästen ska kännas rätt från dag ett till om ett par år..och stämma in i din vardag, fungera där och fungera i vad du har för planer med hästen för att slippa besvikelser och gråa hår.

Som flera andra nämnt om liknande hästar som Skatten (som i mina mått har fler nackdelar) kan det vara otroligt roligt..men vissa dagar är det bara skit och man får backa tillbaka 10 steg. Det är mycket jobb på såna hästar. Jag själv har nyss haft en sån och jag säger faktiskt det: Aldrig mer på hobbynivå, det är inte kul att lägga upp sådan träningsplanering som om man skulle vara med i ett os om 10 år för det är så det lätt blir med såna..det går inte att ha nåt planlöst öht och tro att det ska funka..och då menar jag att man kanske verkligen måste planera eller planera om varenda dag
 
@Dandylinn
Jag kommer prova mera om jag känner att jag behöver det :)
Jag menar mer att jag vill ha något som ger en annorlunda känsla en Fille. Jag har tittat på annonser varje dag i två år och inte hittat en enda häst som jag skulle tänka mig bortsett Fille som inte kostar 200 k så det är inte lätt. direkt och jag vill gärna ha en häst innan jag är 100 ;)

Söt är han iaf så det räcker lillskatten

 
Jag menar mer att jag vill ha något som ger en annorlunda känsla en Fille. Jag har

Annorlunda på vilket sätt?

Av vad som gick att första från ditt första inlägg så trivs du med de egenskaper som din nv har och vad du kan göra med den. Vill du kunna ändra på det eller vill du kunna ha samma möjligheter att göra samma som nu även på nästa häst eller spelar det mindre roll?
Alltså ska de vara nästan snarlika eller raka motsatsen till varandra?
(lite svårt att veta vad "annorlunda" menas, men oftast brukar man ju föredra en hästtyp mer än andra)
 
@Dandylinn
Det är så svårt att beskriva i ord när det mer handlar om en känsla.
Fille är fantastisk men även solen har sina fläckar. Han är tittig på småsaker, kan skyffa och blänga för samma fläck en miljon gånger tex. Den egenskapen vill jag gärna slippa i nästa häst.
Fille kan det mesta, han är byggd på tygeln sas och jag behöver inte tjata en massa med honom. Jag kan rida ut med hackamore en månad och galoppera i full fart, sen träna dressyr och han går som en klocka. Allt sitter och han är mjuk, lydig och lösgjord. Det är en trevlig egenskap men jag känner att jag vill ha något annorlunda, något att jobba lite mer med. På Fille jobbar jag mest med mig själv, gör jag rätt blir allt bra. Jag kan känna att jag vill ha en häst där jag jobbar ihop mig med hästen. Förstår du hur jag menar?
Det låter så himla luddigt och jag menar inte att jag och Fille inte är ett team och jobbar tillsammans.
Åh, det är så svårt att få fram exakt vad jag menar som inte misstolkas.

Jag tror att jag kan ha jättekul med båda hästarna. Björn kan jag tävla och träna med direkt men om jag nu slutar och tävla till sommaren, känner att jag faktiskt inte orkar med pressen. Kommer jag tycka att han är lika rolig då iom att han är lite trist i markarbetet även om det självklart går att jobba med.

Skatten då. Jag kanske vill tävla massor och tycker det tar för lång tid med honom och blir trött på att det blir så ojämna resultat beroende på vilket humör han är på.
Däremot så tror jag inte att jag kommer tröttna på att rida honom hemma.

Här kommer nu de som tycker att jag ska välja en helt annan in. Men det finns ju ingen annan, det är det som är problemet, jag har letat, och letat och letat. Hela mitt liv har jag egentligen letat, den helt kompletta, perfekta hästen finns inte. Det är som att tro att den perfekta människa skulle finnas.
Jag tycker Fille är så perfekt en häst kan bli och jag har aldrig i hela mitt liv träffat någon som han, och då har jag ridit många, många hästar och han har som sagt sina nackdelar han med. Jag skulle kunna önska att han inte var så töntig, att han hade lite mera energi, att han hoppar i alla lägen även när jag gör fel (vilket iofs är bra men just när det händer kan jag ibland känna att han borde ställa upp lite mer ibland). Ändå tycker jag han är helt fantastisk eftersom de bra egenskaperna med råge överväger de som är lite mindre bra.
Jag är beredd att jobba med min häst, det är jag verkligen. För mig är grunden att jag känner för hästen och det gör jag verkligen för båda dessa hästar. Jag var lycklig i hela kroppen när jag åkte hem från dagens ridning av Skatten.

När jag har sålt igen har jag köpt hästar som jag vart tveksam till från början, tänkt att det nog kan bli bra vilket det inte har blivit, tvärtom.
Det känner jag inte nu, hade jag inte haft Fille hade jag båda två direkt eftersom jag faktiskt vill ha båda hästarna så det handlar inte om det utan att jag faktiskt bara kan köpa en.

Flum, dum, bum, undrar om någon ens orkade läsa den yrsliga utläggningen :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 289
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 301
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 435
Senast: WBanna
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp