Konsten att välja häst

Jag tror att du tänker rätt @Bison, välj ändå med hjärtat, annars blir det så trist.

Det är ju inte den första hästen du köper, du har tvättat bort de rosafluffiga molnen för längesen och du vet vad hästeriet innebär.
 
Spännande tråd! tycker det har kommit upp massor av användbara tips på frågeställningar man bör ställa till sig själv vid köp av häst.

Till TS, @Bison Skatten (häst 1) är den jag hade valt. Nr två känns inte alls rolig i längden och jag tror att man snabbt tröttnar och vill ha något mer ganska omgående.

Vilken tur du haft att du fått möjlighet att prova så mycket som du kunnat göra och fick möjlighet att upptäcka att häst nr 2 inte var något för dig.

hoppas det blir köp nu då och att det blir bra!:):banana:
 
Idag har jag varit och ridit Skatten igen. Denna gång i lugn och ro med bara jag och ägaren. Jag blir stressad av att ha folk som tittar.

Red på vanligt tredelat och inga hinder framme.
Det gick så himla bra! Fick en helt annan känsla på vanligt bett. Kunde vara precis så mjuk som jag vill. Han var pigg men på att bra sätt, kunde lägga på ben utan problem. Kunde lätta i handen och klappa i galoppen utan att han for iväg alls. Rullade på och var bara så fin!

Visst, han rycker ibland och skuttar lite med bakbenen. Det gör han även med ägaren, kallas skuttur av en anledning ;)

Jag förstår att ägaren blir less när han har så mycket potential och så larvar han bara iväg.
Tycker det är lite intressant att så många tror att jag måste rida massor med dressyr på honom.
Vad tror ni ägaren har gjort?

Jag tror mer det handlar om att lära sig hur hästen ska ridas och sen gilla läget. Ha tålamod och bara kunna vara mjuk och vänta ut honom.
Det kan jag göra även utan att bosätta mig på dressyrbanan.

Han är ingen svårklass häst, men jag är heller ingen svårklassryttare. Uppenbarligen trivs han med min ridning och jag tycker han är himla rolig.

Jag tror definitivt du har en poäng i detta bara allt känns rätt och du har ju provat hästen väldigt noga och känner säljaren och vet hela historiken osv!
Man ser en jättefin högklassig häst ifråga om grundutbildning gångarter och potential allmänt när man ser hästen här osv men det betyder ju inte att den för den skull är ngn häst som ska gå behöver gå skolridning eller bli en dressyrhäst på heltid för den skull, det är sällan alla såna hästar blir såna eller passar till det. Den säljs ju heller inte som dressyrhäst utifrån det säljaren bedömer och jag skulle lita på det utifrån det du vill ha den till och hur den är utbildad av säljaren.

Utifrån säljaren det är osv i sammanhanget så känns det väldigt seriöst om de bedömer att den passar dig och du känner likadant efter lång möjlighet att känna in dig och er osv. Varmt lycka till du nu står inför att slå till !
 
Senast ändrad:
Jag tror definitivt du har en poäng i detta bara allt känns rätt och du har ju provat hästen väldigt noga och känner säljaren och vet hela historiken osv!
Man ser en jättefin högklassig häst ifråga om grundutbildning gångarter och potential allmänt när man ser hästen här osv men det betyder ju inte att den för den skull är ngn häst som ska gå behöver gå skolridning eller bli en dressyrhäst på heltid för den skull, det är sällan alla såna hästar blir såna eller passar till det. Den säljs ju heller inte som dressyrhäst utifrån det säljaren bedömer och jag skulle lita på det utifrån det du vill ha den till och hur den är utbildad av säljaren.

Utifrån säljaren det är osv i sammanhanget så känns det väldigt seriöst om de bedömer att den passar dig och du känner likadant efter lång möjlighet att känna in dig och er osv. Varmt lycka till du nu står inför att slå till !


Ja, så reagerade jag med. Nej, det är ingen idé att jag ens provar. Han är för fin och bra för mig.
Men ägaren stod på sig och nu har jag ridit honom fyra gånger och det känns bättre och blir roligare för varje gång.
Han är ju så himla glad och positiv och känns bara mer och mer tillfreds med mig och det är ju hur kul som helst.

Jag tror han är ett perfekt komplement till min Fille och att jag kommer ha så himla roligt med honom :-)

Tack!!
 
Nu är vi överens och går Skatten igenom besiktningen så flyttar han hem till oss och blir min Skatt :)
Lite roligt är det att "mitt" stall ligger granne med hans uppfödare så han får på sätt och vis komma hem igen.
Vi har knappt en mil till ägaren och kommer åka dit och träna och jag känner mig helt trygg med att de kommer följa upp oss bra och finnas där om jag behöver hjälp.
 
Grattis till köp och hoppas besiktning går bra:). Även om jag inte är jätteövertygad om ditt val sla det bli spännande att följa er, ibland är det som bara bra att ha fel:p. Du får flytta in i 07-tråden också:)!
 
Grattis @Bison :)!

Jag måste bara vara lite nyfiken och fråga om Fille efter att ha läst tråden, han har jag missat totalt! Har du några bilder på honom eller någon tråd om honom :)?
 
Åh jag har letat häst väldigt länge nu och provridit massor, men det har aldrig varit rätt.. Nu har jag hittat en annons med en häst i som bara kändes rätt. Det känns som om den hästen har alla dom egenskaper jag söker. Hoppas verkligen inte att den här underbara känslan försvinner om jag åker och provrider! Vad säger ni? Hur höga förhoppningar bör jag ha på att den faktiskt är så bra som i annonsen och i filmen?
 
Nu är vi överens och går Skatten igenom besiktningen så flyttar han hem till oss och blir min Skatt :)
Lite roligt är det att "mitt" stall ligger granne med hans uppfödare så han får på sätt och vis komma hem igen.
Vi har knappt en mil till ägaren och kommer åka dit och träna och jag känner mig helt trygg med att de kommer följa upp oss bra och finnas där om jag behöver hjälp.

Grattis :D Hoppas besiktiningen går bra! :)
 
Grattis @Bison :)!

Jag måste bara vara lite nyfiken och fråga om Fille efter att ha läst tråden, han har jag missat totalt! Har du några bilder på honom eller någon tråd om honom :)?

Absolut :)
Fille är min prins i livet. Har haft glädjen att ha honom i min ägo i snart ett år nu. Varje dag med Fille är en bra dag, varje ridpass är roligt och han är en fantastiskt individ på alla sätt.

Han är e Feliciano - Solid, född 2000. Utbildad MSV dressyr och tävlad 130 cm hoppning. En riktig gentleman som alltid gör sitt bästa men som även talar om och säger stopp om jag helt galet, gör jag rätt så kämpar han och ger 100 %
En underbar läromästare på alla sätt.








 
Absolut :)
Fille är min prins i livet. Har haft glädjen att ha honom i min ägo i snart ett år nu. Varje dag med Fille är en bra dag, varje ridpass är roligt och han är en fantastiskt individ på alla sätt.

Han är e Feliciano - Solid, född 2000. Utbildad MSV dressyr och tävlad 130 cm hoppning. En riktig gentleman som alltid gör sitt bästa men som även talar om och säger stopp om jag helt galet, gör jag rätt så kämpar han och ger 100 %
En underbar läromästare på alla sätt.








Åh han ser underbar ut :love:! Grattis i efterskott till honom och i förskott till Skatten :up:!
 
Jag är en spontan känslomänniska och många gånger stormar jag in i saker utan att tänka efter ordentligt först. Ibland blir det bra, ibland mindre bra. Detta gäller även mina hästaffärer. Min fina vita är min stora kärlek, jag visste att han var min redan när jag såg annonsen och känslan låg kvar även när jag såg och provred. Han är här för att stanna, bättre finns inte :)

Men jag vill ha en till. Jag rider för att det är roligt, det är stora målet med min ridning, att ha roligt. Jag rider ut mycket, tränar både hoppning, dressyr och terräng. Hittar på massa bus med hästarna, rider barbacka, åker till stranden osv. Jag tävlar en del med min vita och tanken är att kunna åka med båda och rida samma klasser. Den vita är bra, kommer jag ihåg banan och inte glömmer att galoppera på framåt blir vi alltid placerade vilket är väldigt kul såklart.

Jag har provat två hästar som jag fastnat för fast på olika sätt.

Den ena är en swb född 2007, min gamla tränare som ägt honom sen föl, han är född på granngården där jag står uppstallad. Han har tävlat LA 3 dressyr, 1 m fälttävlan och 120 cm hoppning med blandade resultat. Den är världens gladaste häst, energin tar aldrig slut och det är även det som varit problemet när det gått mindre bra, övertaggad häst.
Han är väldigt olik den jag har och det kommer nog ta lite tid att rida ihop mig med honom. Det är en svår och känslig häst som samtidigt är väldigt rolig

Den andra är en belgisk valack som ägs av mina vänner. Han är född 2001 och har varit deras sen 2006. Han har tävlat 135 cm och har hur mycket vinster och placeringar som helst. En riktig stjärna i omhoppningarna som älskar att tävla.
Han är dock lite trälig att rida på backen, bekväm och lite lat, men han är otroligt bussig och rar på alla sätt.

Hur ska jag tänka här?

Lycka till med besiktningen!
 
@Dandylinn
Skatten är inte tittig alls på det sättet. Han är mer nyfiken och intresserad. Han är rätt obekymrad i hoppningen och brukar alltid hoppa.
Björn bara tuffar på, alltid.

Jag blev lite nyfiken och var tvungen att kolla upp häst nr ett lite eftersom jag själv tyckte allra bäst om den, men efter jag läst resultat och sett vilka banor den har gått bra på och inte och ffa resultaten i hoppningen så hade jag inte tagit i den med tång. Den har väldigt dåliga resultat så med handen på hjärtat tror jag inte att det är en häst att ens fundera på till dig även om du verkar ha fallit för honom.
 
Jag blev lite nyfiken och var tvungen att kolla upp häst nr ett lite eftersom jag själv tyckte allra bäst om den, men efter jag läst resultat och sett vilka banor den har gått bra på och inte och ffa resultaten i hoppningen så hade jag inte tagit i den med tång. Den har väldigt dåliga resultat så med handen på hjärtat tror jag inte att det är en häst att ens fundera på till dig även om du verkar ha fallit för honom.


Missade att du redan bestämt dig för hästen, och hoppas verkligen att det går bra. Personligen tycker jag fortfarande att den har alldeles för mkt fel i hoppningen och det återkommande.

Han har endast 4st felfria runder på 4år och övervägande mkt fel.

Men som sagt du väljer det du känner dig bekväm med och i dressyren har han gått bra så du kan ju alltid gå över till dressyr om inte hoppningen fungerar
 
@rubytoo

Jag vet om resultaten och vet även vad det beror på. Sen tycker jag inte att fyra fels rundor är väldigt dåliga resultat.
Eftersom jag inte är särskilt intresserad av tävling och inte ens vet om jag kommer fortsätta tävla nästa år så spelar det faktiskt ingen roll för mig.
 
Kollade resultaten igen och han har fler nollor än det. Sen några fyra, några åtta och ett par tolv. I banhoppningen i fälttävlan har han ett par nollor ett bar med några tidsfel och ett par med mycket fel som jag vet varför.
Han har ju inte tävlat så mycket hoppning. Ägaren trivs inte med honom och den andra ryttaren har svårt för banhoppning.
Inte sagt att det kommer gå bättre för mig men å andra sidan är det inte viktigt heller. Han är ung och vi har gått om tid, plocka rosetter gör jag ju redan med Fille.
Fungerar det inte på tävling så är det inte hela världen eftersom det är helt oviktigt för mig.
 
Var ju oxå tvungen att kolla... Nä hoppningen är ju ingen hit, men det är ju mkt dressyrblod så det är väl inte jätteförvånande.
Hoppas besiktningen går väl nu då!!
 
Stort grattis och jag tycker att du gjorde helt rätt val! Dels för att jag blev helt här i Skatten, verkligen min typ av häst, och sedan har du ju en gentleman som lärt/lär dig en massa. Då är det klart att du ska ha någonting lite mer utvecklingsbart vid sidan av om du känner att du fixar det! :) Lycka till nu!
 
Kollade resultaten igen och han har fler nollor än det. Sen några fyra, några åtta och ett par tolv. I banhoppningen i fälttävlan har han ett par nollor ett bar med några tidsfel och ett par med mycket fel som jag vet varför.
Han har ju inte tävlat så mycket hoppning. Ägaren trivs inte med honom och den andra ryttaren har svårt för banhoppning.
Inte sagt att det kommer gå bättre för mig men å andra sidan är det inte viktigt heller. Han är ung och vi har gått om tid, plocka rosetter gör jag ju redan med Fille.
Fungerar det inte på tävling så är det inte hela världen eftersom det är helt oviktigt för mig.

Ja ja det viktigaste är ju att du är nöjd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 220
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp