Bukefalos 28 år!

Konsten att välja häst

Jag skulle kunna önska att han inte var så töntig, att han hade lite mera energi, att han hoppar i alla lägen även när jag gör fel

Här är en egenskap du inte uppskattar så mycket, utifrån det måste jag då undra - hur är de båda hästarna i såna situationer eller egenskaper ?

Ena ser ju väldigt nervig ut men väldigt arbetsvillig, andra ser väldigt trygg ut och kanske uppfattas som oengagerad men att det beror på att den inte påverkas av så mycket?
 
Även om jag är part i målet (läs Björn, hjärta), tänker jag att den första, Skatten, faktiskt är det du letar efter, hur obegripligt och absolut fel smak i mina ögon det än är.

Du vill ha en häst att trimma med fem, sex dagar i veckan (Björn skulle ruttna men behöver egentligen dessa dagar för att bli trevlig på backen efter hinder, Fille ruttnar redan)
Du vill egentligen inte tävla (Skatten kommer att behöva åratal av träning innan man kan förutse hur en tävling kommer att gå för att inte göra medtävlarna hysteriska och nervösa. Björn ÄR en tävlingshäst och gör sig bäst där och vill förmodligen ut nästa helg)
Du vill ha en häst som säger ditt hjärta något (ja, uppenbarligen tycker du att Skatten är rolig både i stallet och på ryggen)

Ponera att du köpt hästarna, men den gick omkull i hagen och behöver ett och ett halvt års konvalescens utan ridning. Vilken häst skulle vara värd besväret?

Björnen är ju egentligen en äldre, lite mer polerad version av Skatten, med sämre exteriör. Men han kan inte byta galopp säkert och ser inte så kul ut efter hindren, Skatten har ju möjligheten att bli mycket mer, även i dressyren för det är en fantastiskt vacker häst. Eller så skickar han dig till psykakuten.

Med detta sagt hade JAG köpt Björnen. Men jag unnar dig Skatten. Klart?
 
@Bison Desto mer jag läser om dina tankar ändrar jag mig och säger ingen av dom:p. Köp en riktig läromästare i dressyren istället. En som kan ALLT där du kan sitta och trimma mycket och lära dig massor! En tjej här har just köpt en sån som jag tror du skulle älskat och passat super med, en superbussig dressyrkuse som kan allt från seriebyten till piff och puff, jättesnäll att rida ut på och kan även ta sig över lite hinder. Du är ju inte rädd för att köpa en häst i 15-årsåldern och då finns det en del fina hästar att hitta:).

Om du nu vill sitta och trimma en massa, varför "slösa bort" det på en häst som kräver massor av markarbete för att bli riktigt trevlig? Varför då inte köpa någon som redan kan allt och verkligen lära dig att hitta alla knappar och segla fram i tjusiga skolor och byten:)?
 
@Fiorano
Men jag vill ju inte rida dressyr :p Jag rider dressyr på Fille för att jag vill tävla fälttävlan på honom. Jag avskyr egentligen att rida i dressyrsadel och trava på tygeln.

Jag älskar markarbete däremot. Rida i min hoppsadel med korta läder. Släpa ut massa bommar, bygga serier, studsar, trav och galoppbommar med olika avstånd. Galoppera och galoppera och galoppera. Det kan jag göra sju dagar i veckan. Sen älskar jag att åka och hoppträna och rida ut och galoppera.
Med Fille travar jag väldigt lite, skritt eller galopp.
 
@Dandylinn
Skatten är inte tittig alls på det sättet. Han är mer nyfiken och intresserad. Han är rätt obekymrad i hoppningen och brukar alltid hoppa.
Björn bara tuffar på, alltid.
 
@Bison Men är då verkligen Skatten rätt eftersom den behöver massor av just dressyrarbete? Och då betonar jag verkligen arbete. Nog för att du kommer lära dig riktigt mycket på den, men det är så mycket jobb i ridningen på marken med den. Inte vad jag skulle definiera som en häst att "ha roligt" med om man inte gillar dressyrarbete;).
 
Jag tycker mig kunna läsa att du helst vill ha Skatten. Jag tror, som jag tidigare skrev, att risken är stor att den blir för livlig för dig, med dina gamla skador. Tror att B är hästen, oavsett om du vill "lasta båda och åka iväg", trimma eller galoppera i skogen. Framförallt för att den verkar väldigt klok och älskvärd. För mig är det en sån egenskap som gör att allt kring hästarna är värt det. Stabil och trygg är inte synonymt med tråkig, särskilt inte när man har ett nervknippe i stallet. B och din nuvarande kommer aldrig bli samma häst, även om du tycker de är snarlika.
 
@Fiorano

Jag tror det mer handlar om att jag behöver lära känna honom.
Han är ändå rätt välutbildad i dressyren och senaste fälttävlansstarterna har han legat på 70 %

Han är som han är säger ägaren och då är hon proffs som rider mot GP. Det är därför hon säljer eftersom det inte är någon idé. Hon tycker att det är bättre för honom att vara hos någon som inte har så stort kontrollbehov, som gillar honom för den han är och inte försöker ändra på honom eftersom det inte kommer gå.
Hennes plan var att han skulle bli dressyrhäst men hon har gett upp. Han ska vara allroundhäst, träna och tävla lätta klasser.
Inte för att han inte har kapacitet eller har fysiska hinder utan för att han mår bäst med det.
Hon kan som sagt rida, har massa meriter och har haft hästen sen föl, dvs i nästan 8 år.
 
@Bison Som det låter har du i princip bestämt dig för Skatten;). Eftersom tråden handlade om andras åsikter så säger jag att jag inte tror att det är hästen för dig. Jag kan förstås ha jättefel och självklart ska du köpa en häst som du verkligen vill ha. Men i ärlighetens namn hade jag verkligen inte köpt något som ett proffs anser vara alldeles för egen för fortsatt karriär.
 
@Fiorano
Haha, jamen jag skrev ju det. Direkt när jag ridit så vill jag ha den :p
Men jag ska rida Björn igen först.

Jag är ju själv rätt egen i min ridning och det är nog delvis därför ägaren vill sälja till mig. Hon säger själv att hon har ett annat kontrollbehov och vill ha dem inom ramen. Jag bryr mig inte om sånt och Skatten gillar det.

Sen tror jag han kommer må bättre hos oss. Mindre och lugnare. Nu går han ute 8 - 14 och våra går ute 7 - 21

På tal om dressyr så gör Fille jättefina skolor, byten osv. Jag är bara inte intresserad av det. När min dressyrtant till kompis rider vill hon inte sitta av. Han är så lydig, går för så små hjälper och är helt fantastisk med någon som kan och tycker det är roligt. Det gör inte jag :p
 
Haha, låter verkligen som du bestämt dig eftersom du är så duktigt på att berätta hur bra Skatten är och att det känns rätt. Toppen! :up:
 
Det är superintressant att läsa, och jag undrar hur jag själv kommer tänka när jag väl är där och ska köpa häst.

Även om jag står fast vid att jag tror att du skulle kunna hitta nån annan som stämmer "bättre" så tycker jag nog att Skatten verkar vara bäst av de två. Det ser trevligare ut vid ridningen, ditt lugna stabila smittar av sig och jag tror att ni skulle kunna rida ihop er helt okej. Men, jag får känslan av att han skulle kunna bli en häst med skador, eftersom han har så bråttom och inte riktigt verkar ha koll på alla delar av sin kropp alltid. Kanske skulle han kunna bli för mycket med all energi, dagarna då det inte funkar osvosv. Nu kanske du har tid att lägga så mycket arbete på en häst samtidigt som du har en annan, men har du det många många år framöver? Han verkar som flera sagt inte vara lätt att hitta medryttare till eller sälja.

Tror du skulle passa superfint tillsammans med en häst som har lite ånglok över sig, som går fram överallt i skogen, hoppar, har bjudning och energi till det mesta. En som du kan lasta med i transporten och tävla lite lägre höjder, som gasar på i skogen över stock och sten och som älskar skojiga markarbetsövningar med bommar osv. Jag tror inte att Skatten är den hästen riktigt, tävlingar kommer bli mer komplicerat, markarbetet kräva otrolig koncentration och struktur, han kanske har "sämre dagar" när du vill rida ut och ha kul osv. Är det värt det?

Björn låter inte alls som den hästen du vill ha egentligen, även om han är stabil och älskar att hoppa. Han verkar schyst och supermysig och är säkert superkul och lärorik att tävla, men som du säger vill du markarbeta och markarbeta och rida ut mest. Kommer du tycka att det är kul i längden på honom?

Jag är kanske negativ och jag har inte full koll på allt, men så tänker i alla fall jag när jag läser. Om du skulle göra en lista på saker du verkligen vill ha med en till häst, både sånt du helst inte vill tumma på och sånt som bara är önskemål, hur skulle den se ut då?
 
Bison jag är benägen att tänka som en del övriga.
Om du mest vill rida ut och Max dressyrrida 2 dagar i veckan och du inte är intresserad av dressyr i sig, än mindre inte vill tävla dressyr eller ens är säker på att du vill tävla,,,,, samt att jag tolkat dig lite en som du själv redovisat dig själv att du är lite impulsiv eller vad man ska säga ofta hästköp allmänt ibland blir fel ibland utifrån det? Om jag varit du hade jag inte köpt ngn häst som tidigare varit svårsåld pga sin känslighet osv som du redovisat den häst som nu pratas om.
 
@JosefineLi

Hur framtiden ser ut vet man ju aldrig oavsett. Men planen är att det ska se likadant ut som nu, jag har inga planer på att flytta, byta jobb osv. Barn vill jag inte ha så det är heller inget hinder. Då är dessutom Fille nästan 20 år och kommer antagligen vara pensinär och mest lulla i skogen. Medryttare är jag strakt emot, jag vill rida mina hästar själv. Men om det ändå behövs kan jag ja det till Filip, honom kan vem som helat rida.

Skatten har inga sämre dagar, han är likadan alltid, har alltid varit och kommer antagligen alltid att vara. Det är öronen framåt och full frat hela tiden i hans liv oavsett om han rids sju dagar i veckan eller en dag.
Min tränare som jag står uppstallad hos älskar hästen och kommer hjälpa mig mycket och hon kommer gärna rida honom lite då och då, hon är duktig. Utbildad unghästutbildare och van vid svåra hästar, hennes egen är ungefär likadan.

Men jag är tacksam för dina tankar, det är alltid bra att bli ifrågasatt tycker jag, sålänge det är på ett trevligt sätt :)

Hanteringsbiten är otroligt viktig, jag vill ha en snäll och okmplicerad häst när det gäller den biten.
Sen uteritter, jag ska kunna rida ut själv utan att hästen går på bakbenen halva rundan.
Jag älskar att hoppa terräng så jag vill ha en häst som är likasinnad.
Den ska gilla att hoppa men behöver inte vara någon stjärna.
Trevlig att rida på backen.
Så är min lista lite grovt :)
 
@mackan
Nej, jag är inte intresserad av att rida ren dressyr. Måste man vara det och måste man tävla dressyr?
Jag förstår inte riktigt vad du menar?

Jag rider som sagt markarbete, dvs hoppdressyr i hoppsadel. Rider övergångar, tempoväxlibgar, flyttar för skänkeln, jobbar med galoppfattningar osv. Vanlig grundridning mao, det tycker jag är kul. Men inte att sitta med långa ben i dressyrsadel, sitta ner i traven och träna för att rida snygga program, det tycker jag är dötrist.
Jag vill ha en lydig häst i hoppningen, en häst som går att reglera fram och tillbaka, en häst som är lätt att vända och en häst som en stark och orkar.

Jag rider normalt fem dagar i veckan, två dagar på banan och tre dagar ute, ibland lägger jag in en pass på töm. Min häst är i tävlingskondis och mår väldigt bra.
 
@mackan
Nej, jag är inte intresserad av att rida ren dressyr. Måste man vara det och måste man tävla dressyr?
Jag förstår inte riktigt vad du menar?

Jag rider som sagt markarbete, dvs hoppdressyr i hoppsadel. Rider övergångar, tempoväxlibgar, flyttar för skänkeln, jobbar med galoppfattningar osv. Vanlig grundridning mao, det tycker jag är kul. Men inte att sitta med långa ben i dressyrsadel, sitta ner i traven och träna för att rida snygga program, det tycker jag är dötrist.
Jag vill ha en lydig häst i hoppningen, en häst som går att reglera fram och tillbaka, en häst som är lätt att vända och en häst som en stark och orkar.

Jag rider normalt fem dagar i veckan, två dagar på banan och tre dagar ute, ibland lägger jag in en pass på töm. Min häst är i tävlingskondis och mår väldigt bra.

Nej det måste man verkligen inte ? Men eftersom du bland annat skrivit att din nuvarande går msv dressyr samtidigt som du frågar om denna hästen som är ganska hundraåttio grader från din nuvarande osv så undringarna sker utifrån det och övrigt man läser av dig tidigare med hästar osv :)

Du behöver inte redovisa ditt veckoupplägg öht för att jag ska köpa det ;)
 
Nej det måste man verkligen inte ? Men eftersom du bland annat skrivit att din nuvarande går msv dressyr samtidigt som du frågar om denna hästen som är ganska hundraåttio grader från din nuvarande osv så undringarna sker utifrån det och övrigt man läser av dig tidigare med hästar osv :)

Du menar så.
Ja, Fille är väldigt välriden i dressyren men jag tävlar inte dressyr med honom och skulle jag ge mig på MSV så skulle det nog sluta på 35 % som max :p
Jag är ingen dressyrryttare, målet är att kunna rida fälttävlansprogrammet på 65 %
Jag köpte Fille för att jag blev kär i honom efter att ha sett en bild och för att han är världens snällaste och raraste häst. På provridningen joggade jag runt på halvlånga tyglar och hoppade ett litet kryss. Jag struntade faktiskt i om vi aldrig skulle kunna tävla osv, jag bara ville ha honom inte för att han vara välriden eftersom jag knappt kände efter.

Skatten är ju dock ganska utbildad, han byter för skänkeln, går öppnor, slutor osv så inte så långt från Fille bara det att Fille är 100 gånger mer stadig men så är han även betydligt äldre och är helt annorlunda mentalt.

Det är väl därför jag gillar Skatten, han är en utmaning och jag har inte bråttom. Varken ägaren eller min tränare som var med har några som helst tvivel på att jag kan klara av honom, tvärtom faktiskt.
 
Jag tycker skatten! Visst kan de bli fel men du känner ju ägare o hästen i viss mån och har mkt bra hjälp från tränare.. Kan likaväl gå fel med Björn att han blir tungriden och ännu "latare" osv. Köp skatten ! :-) allt vekar tala för det och den ser ju bara glad o energisk ut som du säger, inte dum på något vis.


@JosefineLi

Jag håller inte med dig alls faktiskt.
Du har dessutom helt fel bild av Björn.

Men i morgon ska jag rida ut med Skattis och nästa vecka är det Björneborgs tur och jag ska även ta med honom på hoppträning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 291
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 302
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 441
Senast: WBanna
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
837
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp