Konsten att välja häst

Jag är en spontan känslomänniska och många gånger stormar jag in i saker utan att tänka efter ordentligt först. Ibland blir det bra, ibland mindre bra. Detta gäller även mina hästaffärer. Min fina vita är min stora kärlek, jag visste att han var min redan när jag såg annonsen och känslan låg kvar även när jag såg och provred. Han är här för att stanna, bättre finns inte :)

Men jag vill ha en till. Jag rider för att det är roligt, det är stora målet med min ridning, att ha roligt. Jag rider ut mycket, tränar både hoppning, dressyr och terräng. Hittar på massa bus med hästarna, rider barbacka, åker till stranden osv. Jag tävlar en del med min vita och tanken är att kunna åka med båda och rida samma klasser. Den vita är bra, kommer jag ihåg banan och inte glömmer att galoppera på framåt blir vi alltid placerade vilket är väldigt kul såklart.

Jag har provat två hästar som jag fastnat för fast på olika sätt.

Den ena är en swb född 2007, min gamla tränare som ägt honom sen föl, han är född på granngården där jag står uppstallad. Han har tävlat LA 3 dressyr, 1 m fälttävlan och 120 cm hoppning med blandade resultat. Den är världens gladaste häst, energin tar aldrig slut och det är även det som varit problemet när det gått mindre bra, övertaggad häst.
Han är väldigt olik den jag har och det kommer nog ta lite tid att rida ihop mig med honom. Det är en svår och känslig häst som samtidigt är väldigt rolig

Den andra är en belgisk valack som ägs av mina vänner. Han är född 2001 och har varit deras sen 2006. Han har tävlat 135 cm och har hur mycket vinster och placeringar som helst. En riktig stjärna i omhoppningarna som älskar att tävla.
Han är dock lite trälig att rida på backen, bekväm och lite lat, men han är otroligt bussig och rar på alla sätt.

Hur ska jag tänka här?

Utifrån det jag har sett när du rider tycker jag du ska välja häst nr 2. Jag menar absolut inte att du rider dåligt på ngt sätt. Men det känns som om den andra hästen hade passat dig bättre. Häst nr 1 är flashigare men tror inte du är lika snabb i dig själv som hästen är..
 
I morgon ska jag rida Skatten igen. Själv, i lugn och ro utan hinder och massa folk som tittar.
Kommer ev en annan och provar på onsdag, är det kanske en bukare som blivit intresserad?

Efter Skatten blir det till Björn och rida ut med honom.

Sen måste jag bestämma mig :nailbiting:
 
I morgon ska jag rida Skatten igen. Själv, i lugn och ro utan hinder och massa folk som tittar.
Kommer ev en annan och provar på onsdag, är det kanske en bukare som blivit intresserad?

Efter Skatten blir det till Björn och rida ut med honom.

Sen måste jag bestämma mig :nailbiting:
Äh, alla utom du själv vet att du redan bestämt dig. Läs igenom det du skrivit så har du svaret där.
Lycka till! :banana:
 
Det låter ju som att du är ganska bestämd på att det är Skatten du vill ha, men jag lägger ändå min röst på Björn.

Då tänker jag såhär.
Du skriver att du vill ha kul med din häst. Åka på träning och tävling, rida på stranden, rida barbacka, rida markarbete. Björn är lite tung i dressyren och tycker antagligen inte att det är speciellt kul. Skatten behöver massor av dressyrarbete.
Jag tror att det är svårt att rida på det sätt jag tycker mig läsa att du vill, med en sån häst som Skatten. Såna hästar kräver ridning hela tiden, det går inte att skutta upp barbacka och busgaloppera i skogen på en sån häst. Du skulle troligen behöva lägga flera dressyrpass i veckan för att han ska vara trevlig.
Björn däremot verkar tycka som dig vad det gäller dressyr, och behöver det troligen inte på samma sätt heller. Han ser ut att behöva få ha kul och busa för att "komma igång", och det verkar ju passa som handen i handsken med dina ambitioner!

Även om Skatten är läcker att se på och säkert kan bli väldigt fin - och nå ganska långt - med rätt träning. Men som det låter på dig är det egentligen inte timmar på dressyrträningar för att kanske få till en lovande tävlingshäst du är ute efter, utan en kompis. Så i mina ögon är Skatten mer en drömhäst, men inte rätt häst. Om du förstår mitt svammel? :o

Du ska välja den häst som du inte tror att du kommer tänka "Åh, jag önskar att vi kunde..." när du rider. Du ska känna i magen att du kan göra allt det du vill göra med hästen du köper. Inte att du kanske kan nå dit sen, du ska känna nu att det går!

Och sedan en sak till, som kanske är lite trist att ta upp men ack så viktigt. Du skriver att du är en spontan känslomänniska, och jag har för mig att jag har läst förr om flera hästar du köpt och sålt efter ganska kort tid. Du köper förstås inte en häst med ambitionen att sälja den, det förstår jag av det du skriver.
Men om, bara om. Vi leker med tanken att du märker att det inte är rätt häst för dig, eller du trivs inte med två hästar, får ändrade jobbförhållanden eller vad som och hästen måste säljas. Då låter det som att Skatten kan bli svår att bli av med?
Sånt tycker jag också att man bör ta med i beräkningen.
 
@_Charlotte_
Angående sälja så tror jag inte Björn är så himla lättsåld han heller. Har ju både åldern, utseendet och ridbarheten mot sig.

Låter som jag inte gör annat än köper och säljer men riktigt så illa har det inte varit.

Men som sagt så har jag inte bestämt mig :-)
 
@Bison
Nej, jag menade absolut inte att du inte gör annat än köper och säljer! Ber om ursäkt om du tog illa upp.
Jag menar bara att OM du hamnar i ett läge då du av ena eller andra anledningen väljer att sälja, så tror jag Björn är mer lättsåld.
Kanske inte världens mest lättsålda han heller, men han verkar vara en schyst och relativt enkel läromästare. Har han dessutom varit frisk hela livet (visst skrev du det tidigare?) verkar ju hans exteriör trots allt fungera ganska bra för honom.
 
Jag hade Skatten och har nu köpt en Björn.

Min tanta var precis som Skatten. Flashig, snygg, bra gång, mycket nerv. Och alldeles för mycket häst för mig som inte alls var lika kvick och inte alltid hängde med i svängarna. Tänkte när jag köpte henne att hon skulle bli perfekt för mig att lära mig på, utvecklas med. Men precis som någon skrev blev hon i takt med att hon märkte att jag inte riktigt hängde med mer och mer envis och bångstyrig. Jag kunde aldrig bara åka häst, vilket man (jag) vill ibland. En slapp tur ut i skogen på lång tygel liksom. Det gick aldrig.

Nu när jag skulle skaffa en ny kompis valde jag en Björn. En häst som möjligtvis är lite tråkig, ganska alldaglig, men precis vad jag behöver just nu. Jag tänkte först köpa för framtiden, men min kompis fick mig att fatta att det inte skulle vara kul. Jag vill inte vara i framtiden, jag vill vara nu. Så nu har jag världens tryggaste farbror som jag kan rida ut med på lång tygel, som jag kan träna med om jag vill (han är väldigt välutbildad) men som samtidigt kan stå några dagar utan att explodera. Jag är så glad i honom och hästeriet har blivit roligt igen. Jag känner inget tungt ok på mina axlar att han måste motioneras ordentligt varje dag för att må bra. Han trivs lika bra med att bara skrota. Går det två veckor mellan träningarna är han nöjd, och tränar vi två gånger på en vecka är han också nöjd.

Jag tror det du måste bestämma dig för är om du vill köpa en häst för framtiden eller en häst att ha kul med nu.
Lycka till!
 
@_Charlotte_

Det är okej. Vet inte riktigt om du tänker på någon specifik häst. Men den lilla bruna som jag hade över vintern var mer ett projekt för att slippa tänka på min fantastiska skäck som jag tvingades avliva.
Ingen häst jag köpte för livet sas.

Innan skäcken hade jag Jonatan och det var ett misstag. Men den hästen köpte jag på fel grunder. Tyckte aldrig om honom och blev övertalad att köpa. Stod ut ett år innan jag gav upp och på kuppen höll jag på att sluta rida för allt var så fel.
Nu är dock utgångsläget helt annorlunda så jag tror inte att det blir samma sak igen.

Hästen innan Jonatan hade jag i två år sedan fick han avlivas pga gammal skada som vi inte visste om.
Så himla illa är det alltså inte kan jag tycka.

Det stämmer att Björn aldrig varit halt eller skadad så det tyder absolut på en viss hållbarhet.

@ztsu Där i det sista slog du helt klart huvudet på spiken!
 
@ztsu Där i det sista slog du helt klart huvudet på spiken!

Jag insåg liksom att jag inte skulle ha kul nu om jag valde häst utifrån vad jag eventuellt skulle vilja göra i framtiden. Skulle jag bestämma mig för att satsa och vilja tävla i framtiden, då kan jag köpa en sådan häst . Nu behövde jag en häst att få tillbaka självförtroendet med, en häst att bara ha kul med. En kravlös häst (så kravlös som en häst nu kan bli).

Nästa gång jag köper häst kanske jag vill ha ett projekt, en häst att forma och jobba med på det sättet, vem vet? Men den här gången var det inte det jag behövde :)

Återigen, lycka till!
Det är skitsvårt, jag vet. Jag har ju som sagt just varit där..
 
@Bison Nej, jag tänkte inte på någon speciell häst, hade bara något vagt minne om att du haft några hästar tidigare som du sålt efter ganska kort tid :)

Men, som sagt, följer du magkänslan på vad du verkligen vill ha för häst både nu och i framtiden kommer det säkert bli bra, oavsett vilken häst det blir!
 
Om du funderar över lägstanivån hos hästarna, vilken "står du ut med" bäst?

Typ jämför ett skitpass med stel, tung, sur och lat Björn med ett stressat pass med en spänd, flaxig, het Skatt. Eller vad nu som är rimligt för dem båda. Där du verkligen känner dig värdelös som ryttare och inte har lyckats med någonting. Vilken häst har du bäst tålamod att komma igen på efter ett nederlag? Vilken häst känner du mest för så att ett nederlag inte hade blivit lika "betungande" (här tycker jag mig läsa att du känner lika mycket för båda?)? Vilken häst kan du ta nederlag med en "klackspark" och vara på det igen nästa dag, både beredd att slaviskt följa ett system som ger frukt efter lååååång tid, likväl som helt ändra om planerna om du inser att det är vad som behövs? Vilken häst hanterar du bäst och vill du helst ha i en sådan situation?

Det kanske är enklare om du tänker dig lägstanivån på en faktisk situation. En tävling där du hade haft alla tre hästarna. Fille leverarar som du redan är bekant med, Björn gör sin egen runda och skiter i dig, Skatten likaså på sitt vis. Du ha alla tre hästarna på stranden för en barbackagalopp, en vardagsrunda i skogen, en vända på terrängbanan, ett pass på ridbanan.



För mig är det allra, allra viktigaste vad jag känner varje dag med hästen. Jag hade ALDRIG klarat av en häst som glänser 1 gång av 10, eller ens 9 gånger av 10. Visserligen är jag en sjukligt positiv ryttare som alltid ser bra grejer hela tiden hos hästen. Men för mig spelar det ingen som helst roll om hästen är en stjärna på strandgalopper, på tävling/träning, barbacka i grimma eller liknande. Det är helheten i ALLT jag vill göra med hästen som är viktigt. Och där kommer lägstanivån in väldigt mycket. Jag hade inte stått ut med en häst som inte kan ridas i grimma, som inte kan galoppera över en äng, som inte vill trava på en ridbana osv. Faller EN grej av allt jag vill göra bort så faller VÄLDIGT mycket för just mig.
 
@the_connemara
Mycket klokt resonerat. Det är inte endast de tillfällen som hästen är i sitt esse som bör vara till grund för valet av häst utan även de egenskaper som motverkar detta mål och graden och spridningen av dessa egenskaper och som man kan tänka sig att stå ut med och ändå tycka att det är värt all möda och kosing.
 
Idag har jag varit och ridit Skatten igen. Denna gång i lugn och ro med bara jag och ägaren. Jag blir stressad av att ha folk som tittar.

Red på vanligt tredelat och inga hinder framme.
Det gick så himla bra! Fick en helt annan känsla på vanligt bett. Kunde vara precis så mjuk som jag vill. Han var pigg men på att bra sätt, kunde lägga på ben utan problem. Kunde lätta i handen och klappa i galoppen utan att han for iväg alls. Rullade på och var bara så fin!

Visst, han rycker ibland och skuttar lite med bakbenen. Det gör han även med ägaren, kallas skuttur av en anledning ;)

Jag förstår att ägaren blir less när han har så mycket potential och så larvar han bara iväg.
Tycker det är lite intressant att så många tror att jag måste rida massor med dressyr på honom.
Vad tror ni ägaren har gjort?

Jag tror mer det handlar om att lära sig hur hästen ska ridas och sen gilla läget. Ha tålamod och bara kunna vara mjuk och vänta ut honom.
Det kan jag göra även utan att bosätta mig på dressyrbanan.

Han är ingen svårklass häst, men jag är heller ingen svårklassryttare. Uppenbarligen trivs han med min ridning och jag tycker han är himla rolig.
 
Idag har jag varit och ridit Skatten igen. Denna gång i lugn och ro med bara jag och ägaren. Jag blir stressad av att ha folk som tittar.

Red på vanligt tredelat och inga hinder framme.
Det gick så himla bra! Fick en helt annan känsla på vanligt bett. Kunde vara precis så mjuk som jag vill. Han var pigg men på att bra sätt, kunde lägga på ben utan problem. Kunde lätta i handen och klappa i galoppen utan att han for iväg alls. Rullade på och var bara så fin!

Visst, han rycker ibland och skuttar lite med bakbenen. Det gör han även med ägaren, kallas skuttur av en anledning ;)

Jag förstår att ägaren blir less när han har så mycket potential och så larvar han bara iväg.
Tycker det är lite intressant att så många tror att jag måste rida massor med dressyr på honom.
Vad tror ni ägaren har gjort?

Jag tror mer det handlar om att lära sig hur hästen ska ridas och sen gilla läget. Ha tålamod och bara kunna vara mjuk och vänta ut honom.
Det kan jag göra även utan att bosätta mig på dressyrbanan.

Han är ingen svårklass häst, men jag är heller ingen svårklassryttare. Uppenbarligen trivs han med min ridning och jag tycker han är himla rolig.

Av de två tycker jag han såg roligast ut. Sedan behöver man ju inte bo på en dressyrbana för att träna lydighet, tycks vara en vanlig tanke bland vissa att endast dressyrträning skolar hästen att vara lydig och lyssna på ryttaren.

Kul att det gick bra :)
 
@Bison Nu är Skatten alltså väldigt mycket dressyrad och välriden på backen av en proffsryttare. Ändå är den varken lätt eller sköter sig. Jag är månne pessimist men tycker inte att det är en häst för dig, eller för gemene man öht.
 
@Fiorano

Jag tycker dock inte att han är svår att rida. Speciell, absolut men himla rolig.
Jag tycker han sköter sig jättebra. Jag bryr mig inte om lite skuttande, det påverkar inte min ridning öht.
Fille är inte heller någon maskin utan kan skygga för samma fläck på sargen i ridhuset varje varv. Jag störs inte ett dugg och ser inte det som ett problem.

Han är som sagt inte riden av ett proffs det senaste året och har varken blivit bättre eller sämre av det.
 
Tycker att det är spännande att följa den här tråden @Bison :)

Desto mer du skriver om Skatten desto mer får jag känslan att det är honom du vill ha?
Ska du rida häst nr 2 något mer framöver?

Av nyfikenhet måste jag ändå fråga, skiljer sig hästarna mycket i priset? Är det något som påverkar ditt resonemang?
 
Tycker att det är spännande att följa den här tråden @Bison :)

Desto mer du skriver om Skatten desto mer får jag känslan att det är honom du vill ha?
Ska du rida häst nr 2 något mer framöver?

Av nyfikenhet måste jag ändå fråga, skiljer sig hästarna mycket i priset? Är det något som påverkar ditt resonemang?

Ja, just det!
Red ut med honom i dag och jag kommer inte köpa honom.
Han är betydligt mer tittig än Skatten ute och har för dålig bjudning för min smak. Jag vill ha ganska mycket tempo och energi när jag rider ut och det saknade jag.
Hans trav är tyvärr även rena döden för min kropp. Det har jag inte känt i ridhuset utan märkte det idag när jag red på mer framåt.
Han är en myshäst men jag vill ha mer action.

De ligger lika i pris så det har inte påverkat.
 
Då är det bara Skatten kvar som alternativ då?
Spännande!
Håll oss gärna uppdaterade om det blir köp eller inte. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 220
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 132
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 265
Senast: WBanna
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
743
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp