Konstiga stall ni stått i

Märkligaste argumentet ever. Finns typ 1000 andra saker med högre skaderisk än ett täcke som sitter rätt.
Täcken brukar gå sönder om hästen mot förmodan fastnar.
Fast hon har en poäng.
Vi har ju en skaderisk när vi har hästarna ute i hagen eller i boxen, och genom att ha på hästarna grimma och/eller täcke lägger vi till ytligare saker som hästen kan fastna i/fastna med och skada sig. Däremot finns det ju alltid en anledning att man har grimma eller täcke på, och där nyttan med dessa överväger den lilla risken att hästen ska fastna och skada sig.

Men kommentaren hon svarade på var ju bara konstig eftersom man i de stallet fick ha täcke i visa hagar men inte i andra hagar. Det är ju jätte ologiskt.
 
Fast hon har en poäng.
Vi har ju en skaderisk när vi har hästarna ute i hagen eller i boxen, och genom att ha på hästarna grimma och/eller täcke lägger vi till ytligare saker som hästen kan fastna i/fastna med och skada sig. Däremot finns det ju alltid en anledning att man har grimma eller täcke på, och där nyttan med dessa överväger den lilla risken att hästen ska fastna och skada sig.

Men kommentaren hon svarade på var ju bara konstig eftersom man i de stallet fick ha täcke i visa hagar men inte i andra hagar. Det är ju jätte ologiskt.

Och SÄRSKILT eftersom det var ett krav att alla hästar SKULLE ha grimma på i hagen... så tror knappast det hängde ihop med skaderisk.... :confused::crazy:
 
Ett stall var lite udda på ett bra sätt. Gården hade flera olika stall som sköttes lite olika och av olika folk. Ett stall sköttes främst av gårdsägares dotter och man. De hade båda olika psykiska diagnoser och var inte riktigt som andra vuxna utan mer som barn intellektuellt. Och båda hade olika typer av autism. Det var så fint att de fick ha vanliga jobb med riktig lön tack vare föräldrarna till kvinnan som äger gården. ❤️
Jag var ofta i stallet långa dagar IOM att jag hade 2 egna hästar, red en del andra hästar, hade lektioner etc.
Och hade man lite tråkigt och var trött så bjöd de 2 ofta på goda skratt och energi. De kunde verkligen göra ens dag! Och det var en bra skola i hur olika man kan se världen.
De var rätt olika på många sätt. Han ringde henne en gång flera år efter de slutat samma skolklass och sen inte hörts. De pratade lite och sen sa hon ”Vill du bli tillsammans med mig? Ring innan torsdag i så fall. Hej då!”
Han ringde och de kom att gifta sig. ❤️
Han är det snällaste någon mött i hela sitt liv. Alla djur och barn( och vuxna så klart) älskar honom. Men han är väldigt långsam och kunde försvinna in i sig själv och stanna mitt i steget tex. De flesta hästarna lugnade sig och väntade liksom in honom.
Hon var mer extrovert och kunde bli väldigt arg om hennes rutiner rubbades tex. Men tyckte hon om en hade man en lojal vän in i döden liksom. Jag brukade ringa och säga att jag kan ta hennes kvällsfodring eftersom jag iaf var där. Det var hon tveksam till först för att hon ville ju göra rätt för sig. Men jag lovade att inte berätta. Då var det tveksamt ok.
Och hade järnkoll på allt med siffror, tider och datum. Hon kom bättre ihåg när jag skulle rida lektioner än jag själv.
Någon gång visste hon att jag skulle tränat. Så hon frågade och jag berättade att min tränares gamla GP-häst som hon haft i 20 år fick tas bort igår och träningen ställdes in. Hon svarar ”Har hon inte fler hästar?”🤷‍♀️
En gång hade jag då jag skulle fixa foder etc till en elevs häst jag ridit som stod i stallet de skötte råkat hänga en påse på fel plats. Då ringde hon och var jätteupprörd. Jag vet att vid sånt har folk fått utskällningen Alban och det varit svårt för dem att kunna umgås utan fortsatta tjurigheter. Så jag testade en taktik där jag sa hur dåligt och klantigt det var av mig och VILKEN TUR att JUST DU skulle kvällsfodra och såg mitt dumma misstag och kunde rädda allt. Då var det tyst ett tag. Sen sa hon : ”Det var ju väldig tur att just JAG såg det!”. Så det vändes till ngt positivt. Och vi blev inte osams. 😅
Vi funkade bra ihop. Så jag kunde prata med henne och få henne att vara lite justare mot vissa hon avskydde. Framställa henne som duktig och att hon som är så bra kanske måste ha lite överseende med de mindre erfarna som kan bli ledsna. Det brukade funka.
Jag minns när mannen åkte på en gräsklippare runt henne i cirklar och sjöng retligt ”Du kan inte ta mig! Nenenenene!” Och stänkte vatten på henne när hon gick med en skottkärra full med skit. Hon garvade först och blev sen arg och kastade sen skit på honom. 😅
En dag gick en elev förbi honom då han låg i gräset. Sen FLERA h senare låg han kvar då hon passerade igen och blev orolig att han skadat sig. Men han letade tydligen bara fyrklöver. 💕
Någon gång kör en stor grävskopa förbi och han sitter i skopan med lyft arm som stålmannen. 😍
Såna saker skedde hela tiden, varje dag. Ibland smet mannen iväg när hon var på krigsstigen. Han kunde göra 🤫 om han såg att man såg honom när han smet för att få lite andrum. 😅
Någon gång råkade jag göra bort mig när hon kom in i vårt stall och letade efter en person som hon avskydde och brukade ha som syndabock. Någon hade spolat av lerig häst på deras spolplatta trots att den inte fick användas då. Hon trodde direkt det var hatobjektet. Jag öppnade då boxen och visade att de inte varit där för ”titta på leriga benen. De är inte sköljda.”
Hon stod och tittade på mig och hästen några minuter innan ögonen smalnade och hon insåg att hon kunde kolla vilka som var spolade. Satan! 😅 Sen fick jag försvara de som stått med hink och svampat av på gången. 😂
Kvinnan var med på lite träningar för min ena tränare. Hon kunde ringa mig i 3 veckor i sträck och fråga när han skulle komma igen. Och det är väl liksom svårt att träna så jättemkt sånt han sysslar med under förutsättningarna. Men han hjälpte med lagom svåra saker. Och så skojade han med henne och lekte lite clown. Och hon skrattade så hon grät. Hon fick liksom inte luft. Jag såg henne aldrig skratta så annars. Och det var så himla fint att se den totala glädjeurballningen! ❤️
Vad underbart det lät! Konstigt behöver inte vara negativt. Det kan vara så som du beskrev också ❤️
 
Fast de kunde ju trassla in sig i sina remmar i grushagen med i såna fall? Fanns inga träd eller så i gräshagen....
Det är väl inte så mycket risken att trassla in sig i sina remmar ( rent krass är det ägarens risktagning där) jag tänkte på utan i andras, fler hästar innebär ofta mer lek och bråk.
 
Märkligaste argumentet ever. Finns typ 1000 andra saker med högre skaderisk än ett täcke som sitter rätt.
Täcken brukar gå sönder om hästen mot förmodan fastnar.
Man kan välja att se det som folk har olika preferenser och erfarenheter och gör sitt bästa för att det ska bli bra. Eller så kan man leta efter fel och kritisera. Så konstigt är det inte att ha särskilda regler i gräshagen där flera hästar går.
 
Man kan välja att se det som folk har olika preferenser och erfarenheter och gör sitt bästa för att det ska bli bra. Eller så kan man leta efter fel och kritisera. Så konstigt är det inte att ha särskilda regler i gräshagen där flera hästar går.
Så hellre att hästen står och blir stel och frusen när det spöregnar och blåser än att hästen får bara torr och slippa stå och spännande sig? Snacka om att sila mygg eller rent av paranoia.

Har i alla mina år alltid varit noga med att täcka, och aldrig haft incidenter mer än trasiga täcken i hagar som kan kopplas till just hagar.


Däremot kan hästar som har ont/obehag blir rejält griniga och därmed öka risken för andra skador om dom måste stå och frysa hela dagen en svensk höst/vinter.

Skulle aldrig acceptera ett stall där man inte får ha täcke på hästen.
Som tur är så har jag faktiskt aldrig hört något så dumt heller.
 
Så hellre att hästen står och blir stel och frusen när det spöregnar och blåser än att hästen får bara torr och slippa stå och spännande sig? Snacka om att sila mygg eller rent av paranoia.

Har i alla mina år alltid varit noga med att täcka, och aldrig haft incidenter mer än trasiga täcken i hagar som kan kopplas till just hagar.


Däremot kan hästar som har ont/obehag blir rejält griniga och därmed öka risken för andra skador om dom måste stå och frysa hela dagen en svensk höst/vinter.

Skulle aldrig acceptera ett stall där man inte får ha täcke på hästen.
Som tur är så har jag faktiskt aldrig hört något så dumt heller.
Det är en gräshage vi diskuterar så jag antar den bara används på sommaren.
 
Så hellre att hästen står och blir stel och frusen när det spöregnar och blåser än att hästen får bara torr och slippa stå och spännande sig? Snacka om att sila mygg eller rent av paranoia.

Har i alla mina år alltid varit noga med att täcka, och aldrig haft incidenter mer än trasiga täcken i hagar som kan kopplas till just hagar.


Däremot kan hästar som har ont/obehag blir rejält griniga och därmed öka risken för andra skador om dom måste stå och frysa hela dagen en svensk höst/vinter.

Skulle aldrig acceptera ett stall där man inte får ha täcke på hästen.
Som tur är så har jag faktiskt aldrig hört något så dumt heller.
Instämmer till 100%... Och aldrig någonsin hört talas om en häst som skadat sig på ett täcke faktiskt. Låter mer som om man kanske ville slippa jobb med att lägga på täcken på morgonen.
 
Instämmer till 100%... Och aldrig någonsin hört talas om en häst som skadat sig på ett täcke faktiskt. Låter mer som om man kanske ville slippa jobb med att lägga på täcken på morgonen.
Såg en otäck bild som kunde slutat illa.
2 hästar i samma hage, båda hade täcken på sig, "spännerna/krokarna" som man stänger framme vid bogen med hade på något sätt hakat fast i den andra hästen ringar framme på bogen, så hästarna satt fast i varandra framme vid bogen, de kunde inte ens gå rakt bredvid varandra utan en av hästarna var tvungen att gå i sidled, hästarna hade försökt slita sig loss, så ena hästen täcke hade gått sönder lite och satt fast med maggjorden bakom frambenen och hela täcker runt halsen.
Synd att man inte får dela andra bilder här, hoppas ni förstår hur jag menar, men bara ren tur att dessa hästar inte skadade sig.
Så jag kan absolut se stora skaderisker med täcke, men däremot är det ovanligt och oftast har man ju täcke av en anledning där fördelen väger upp riskerna.
 
Det är en gräshage vi diskuterar så jag antar den bara används på sommaren.

Ja det stämmer, bara i april - september/oktober. Men här i distriktet så händer det rätt ofta att vi har 10-12 grader och hällregn i juli....

Låter mer som om man kanske ville slippa jobb med att lägga på täcken på morgonen.
Tror med att det var det som låg bakom....

Absolut att det kan förekomma skador pga täcken, men hästarna lekte betydligt mera när de stod i sina grushagar utan grovfòder, än vad de gjorde när de fick gå på gräs och äta... (de var endast ute 5-6 timmar per dag, även sommartid) Dessutom var som sagt grimmor, som jag anser har större skaderisk, okej...?
 
Det är en gräshage vi diskuterar så jag antar den bara används på sommaren.
Jag har då mina ute i gräshage året om. Större gräshage på sommaren, mindre gräshage på vintern. Dessutom så kan det lika väl spöregna och vara kallt på sommaren också. Eller ännu värre, hästarna springer sig svettiga av alla bromsar och annat skit som terroriserar dom. Då hjälper inte ens flugmedel alla gånger.

I en grushage på vintern är väl inte direkt skaderisken mindre. Då är vädret ännu värre och dessutom antar jag att hagarna Då är mindre och finns inget att beta. Så logiken är ju lika med noll.
 
Såg en otäck bild som kunde slutat illa.
2 hästar i samma hage, båda hade täcken på sig, "spännerna/krokarna" som man stänger framme vid bogen med hade på något sätt hakat fast i den andra hästen ringar framme på bogen, så hästarna satt fast i varandra framme vid bogen, de kunde inte ens gå rakt bredvid varandra utan en av hästarna var tvungen att gå i sidled, hästarna hade försökt slita sig loss, så ena hästen täcke hade gått sönder lite och satt fast med maggjorden bakom frambenen och hela täcker runt halsen.
Synd att man inte får dela andra bilder här, hoppas ni förstår hur jag menar, men bara ren tur att dessa hästar inte skadade sig.
Så jag kan absolut se stora skaderisker med täcke, men däremot är det ovanligt och oftast har man ju täcke av en anledning där fördelen väger upp riskerna.
Förstår vad du menar, har sett två som krokat i varandra i grimmornas spännen. Viktigt med såna spännen att aldrig ha de utåt. Dock tillhör jag dem som inte har grimma i hagen. För mig är grimma onödigt men täcken viktigt pga eksem mm
 
I alla stall där jag har stått har hästarna gått i gräshagar året runt.
Jag också. Jag har även valt bort stall som annars verkade bra just för att hästarna då skulle behöva tillbringa sina dagar i en skittråkig grusruta. Mina hästar, tre och 26 år gamla, passade helt enkelt inte för att stå på det sättet, de behövde båda röra sig i stora hagar men av två helt skilda anledningar (den ena väldigt ung, den andra väldigt gammal).

Spinner vidare på temat vad hästarna får ha på sig i hagen. Jag är generellt emot grimma på i hagen, både av säkerhetsskäl och för att grimman blir så ful och skitig. Men när min shettis vägrade låta sig fångas in var jag glad att jag stod i eget stall och ingen annan kunde säga att han inte fick ha grimman på sig. Om valet är grimma på eller inte få tag på hästen/jaga hästen i timmar varje gång är valet enkelt. Jag hade dessutom medryttare på honom då som var tvungna att kunna ta in honom även om inte jag var hemma. Nu har han varit snäll med det i flera år och behöver inte längre ha grimman på sig.
 
Detta har jag märkt i flera stall jag varit i som ägare och medryttare och tyckt att det var skitkonstigt och stressande för oss som har jobb 8-17 och på något sätt ska lösa intag. Har tänkt att det är tur att vi är i Skåne för då lär norrlänningarnas hästar inte få komma ut något alls :angel: Samma med folk som tar in så fort det regnar som om deras hästar var gremlins som inte tål vatten?
Så hade jag i ett stall jag stod i. In så fort det blev liite mörkt
Visserligen var hagarna bland de sämsta jag hade sett, med enbart lera (var där och tittade på vintern, så då såg man inte all lera).
Stallägarens hästar hade den bästa hagen med mindre lera och dessutom en foderhäck.
Vi inackorderade (vi var 2) hade dem sämsta hagen, inget vatten eller foder i hagen.
Skulle vara fullskötsel, men det var si och så med mockningen och även kraftfodret. Så jag åkte dit varje dag och gjorde iordning min hästs kraftfoder och mockade. Då fick jag utskällning av stallägaren och hennes föräldrar...
Jag sa redan när jag var och tittade på stallet, att min häst inte tål hösilage. Det var inga problem, han skulle få bara hö. Redan första dan fick han hösilage - för att han gillade det så mkt... Jag sa till flera gånger om det, men gubben sket i det.
 
Såg en otäck bild som kunde slutat illa.
2 hästar i samma hage, båda hade täcken på sig, "spännerna/krokarna" som man stänger framme vid bogen med hade på något sätt hakat fast i den andra hästen ringar framme på bogen, så hästarna satt fast i varandra framme vid bogen, de kunde inte ens gå rakt bredvid varandra utan en av hästarna var tvungen att gå i sidled, hästarna hade försökt slita sig loss, så ena hästen täcke hade gått sönder lite och satt fast med maggjorden bakom frambenen och hela täcker runt halsen.
Synd att man inte får dela andra bilder här, hoppas ni förstår hur jag menar, men bara ren tur att dessa hästar inte skadade sig.
Så jag kan absolut se stora skaderisker med täcke, men däremot är det ovanligt och oftast har man ju täcke av en anledning där fördelen väger upp riskerna.
varit med om en otäck sak som hände med grimmor i hagen
I det stallet skulle ALLA hästar ha grimma på i hagen.
En dag kom jag först dit av alla på eftermiddagen vid lunchtid. Då var 2 av hästarna (båda unghästar), fastnat i varandras grimmor. Ena hästen hade fastnat med skon i andra hästens grimmas nosdel. De hade antagligen stegrat sig mot varandra när de lekte. Grimman var rejält fast mellan hov och sko, så jag fick försöka skära av den med min morakniv (hade en då till morötterna). Det gick efter en lång stund att skära av den. Som tur var, var hästarna lugna och ingen fick panik.
Den som fastnade med skon, fick en lös sko som hovis fick komma och sätta om. Den som hade grimman, fick en sträckning i nacken.
Dagen efter "olyckan" hade inga hästar grimman på i hagen...
 
Jag sa redan när jag var och tittade på stallet, att min häst inte tål hösilage. Det var inga problem, han skulle få bara hö. Redan första dan fick han hösilage - för att han gillade det så mkt... Jag sa till flera gånger om det, men gubben sket i det.
Det här har jag varit med om också. I mitt första stall jag stod i som ägare till min nuvarande häst tog stallägaren eget hö, och hon tog både hösilage och torrhö, båda ingick i hyran. Samtidigt som jag köpte min, då ettåring, fick min äldre häst flera rejält allvarliga fångattacker, vi trodde aldrig hon skulle repa sig, men hon gjorde det. Veterinären rådde oss därför att bara ge torrhö, stallägaren ville gärna att min andra skulle äta hösilage för att det inte gick åt tillräckligt mycket på bara hennes två hästar annars, så vi gjorde så att min åt hösilage de mål hon åt inne (insläpp och kvällsfodring) och torrhö de hon åt ute i hagen där den andra hästen var med (utsläpp och lunch) och det funkade bra.

När vi senare bytte stall (bara den hästen som inte hade haft fång) flyttade vi till ett stall med bara hösilage och magen kajkade ihop fullständigt på min. Veterinären sa till slut att hon inte tålde hösilage och bara skulle äta torrhö. När vi flyttade in i det stallet vi stod i sist påtalade jag det när jag var och tittade på stallplatsen, då var allt jättebra och de var själva emot hösilage och tyckte inte hästar skulle äta det, utan alla hästar i stallet åt torrhö. Allt var frid och fröjd i ett helt år, tills personen som skött om stallet under det året flyttade med sina hästar och stallägaren bestämde att nu skulle minsann alla äta hösilage istället för det var så bra och då slapp vi lunchfodra och kunde bara sätta ut en bale i hagen. När jag påtalade att min häst inte tål hösilage fick jag höra att det hade jag bara hittat på för att göra mig märkvärdig och hon kunde gott äta hösilage som alla andra. Nu kanske det hade funkat om vi hade blandat så som vi gjorde i första stallet, men samtidigt hade jag veterinärutlåtande på att min häst inte ska äta hösilage. Som tur var så var det en annan hästägare som hade samma åsikt, så våra fick gå i en egen hage och så turades vi om att lunchfodra dem.
 
Det här har jag varit med om också. I mitt första stall jag stod i som ägare till min nuvarande häst tog stallägaren eget hö, och hon tog både hösilage och torrhö, båda ingick i hyran. Samtidigt som jag köpte min, då ettåring, fick min äldre häst flera rejält allvarliga fångattacker, vi trodde aldrig hon skulle repa sig, men hon gjorde det. Veterinären rådde oss därför att bara ge torrhö, stallägaren ville gärna att min andra skulle äta hösilage för att det inte gick åt tillräckligt mycket på bara hennes två hästar annars, så vi gjorde så att min åt hösilage de mål hon åt inne (insläpp och kvällsfodring) och torrhö de hon åt ute i hagen där den andra hästen var med (utsläpp och lunch) och det funkade bra.

När vi senare bytte stall (bara den hästen som inte hade haft fång) flyttade vi till ett stall med bara hösilage och magen kajkade ihop fullständigt på min. Veterinären sa till slut att hon inte tålde hösilage och bara skulle äta torrhö. När vi flyttade in i det stallet vi stod i sist påtalade jag det när jag var och tittade på stallplatsen, då var allt jättebra och de var själva emot hösilage och tyckte inte hästar skulle äta det, utan alla hästar i stallet åt torrhö. Allt var frid och fröjd i ett helt år, tills personen som skött om stallet under det året flyttade med sina hästar och stallägaren bestämde att nu skulle minsann alla äta hösilage istället för det var så bra och då slapp vi lunchfodra och kunde bara sätta ut en bale i hagen. När jag påtalade att min häst inte tål hösilage fick jag höra att det hade jag bara hittat på för att göra mig märkvärdig och hon kunde gott äta hösilage som alla andra. Nu kanske det hade funkat om vi hade blandat så som vi gjorde i första stallet, men samtidigt hade jag veterinärutlåtande på att min häst inte ska äta hösilage. Som tur var så var det en annan hästägare som hade samma åsikt, så våra fick gå i en egen hage och så turades vi om att lunchfodra dem.
hade oxå veterinärutlåtande på att min häst ej tålde hösilage, men det sket stallägaren med föräldrar i
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad har det hänt för konstiga saker i stall ni stått i? Knäppa stall ägare? inhyrda mm? Tänkte att det kunde vara kul att höra folks...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
45 536
Senast: Cha9
·
Hästmänniskan Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 890
Senast: mackan
·
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 517
Senast: Minimys86
·
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 375
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp