Konstiga stall ni stått i

Mitt nuvarande stall är lite som ett kollektivstall men ändå inte - när jag flyttade dit så var vi 5 hästägare i stallet, varav tre av oss hjälptes åt (våra hästar gick även tillsammans på lösdrift) medan de två andra endast ville ha hand om sina egna hästar och göra allting själv. Av dessa bodde den ena drygt 30 minuter från stallet och åkte fram och tillbaks två gånger per dag då hon inte litade på någon annan att fodra eller byta täcken på sina hästar. Denna person hade även mycket bestämda åsikter kring hästhållning och träning, och skällde ut ett par av de andra hästägarna vid ett par tillfällen, vilket resulterade i att vi enbart var två som ville prata med henne.

När sedan de två som jag delat "pass" med flyttade från stallet så fick jag med sköta alla fodringar etc själv vilket ju blev lite jobbigt, även om jag bor endast 5 minuter ifrån så är det inte direkt som att ha hästarna hemma där man knappt behöver klä sig innan man fodrar. Men har vant mig nu och tycker det är lite skönt att ha koll och göra saker som jag vill.

"Konstigaste" stallet var dock ett större inackorderingsstall, där det fanns en hel massa reglar som jag blev knäpp av. De hade 4 fodringar per dag, men de gavs klockan 07, 10, 16.30 och 19.00, så hästarna hann ju knappt äta upp höet från mål 1 och 3 innan nästa mål.... Det var förbjudet att ge hö i hagen, vilket nog var det som ställde till det med de konstiga tiderna, för hästarna var ute mellan 10.30 och 16.30. Sedan fodrade de krafftfodret innan höet (till 30 hästar) så det blev ett våldsamt sparkande och otåliga hästar när dom ätit upp sitt krafftfoder och inte hade hö att tugga på. Som bäddat för magsårsproblematik...

Det fanns en större gräshage där som användes på sommaren, men om man ville ha sin häst där så fick den inte ha täcke på. Frågade om min häst med ryggont som absolut inte fick bli blöt eller kall enligt vet kunde få ett undantag, men nej - han fick gå i grushage. Och inte heller mitt sto som vi misstänkte insektallergi på, och som behövde eksemtäcke... Har nog aldrig varit så glad över att lämna ett stall som när vi flyttade därifrån till vårat eget småbruk... :heart
Varför fick man inte ha täcke i gräshagen? Konstigaste jag hört 😆
 
Ja precis. Jag skulle aldrig ställa hästen i ett stall som har pass på tider som jag inte är tillgänglig. Det är ju inte stallkompisarna som är konstiga i en sån situation..
Fast i de flesta kollektiv stall är det få som kan ta alla pass. Det är oftast någon som jobbar dagtid 8-17 och därför ALDRIG kan ta lunch tex. Så att förutsätta att alla i ett stall ska vara tillgänglig att kunna ta alla pass är liksom orimligt.

Oftast jobbar dock folk olika tider och olika personer kan ta olika pass.
 
Fast i de flesta kollektiv stall är det få som kan ta alla pass. Det är oftast någon som jobbar dagtid 8-17 och därför ALDRIG kan ta lunch tex. Så att förutsätta att alla i ett stall ska vara tillgänglig att kunna ta alla pass är liksom orimligt.

Oftast jobbar dock folk olika tider och olika personer kan ta olika pass.
Håller med! Jag stod i ett och samma stall i 24 år (någon typ av rekord??) och där sköttes alla fodringar och mockningar kollektivt. Jag har aldrig, under alla år, kunnat ta ett lunchfodringspass pga mina jobbtider och ändå funkade det utmärkt för mig att ha häst där!
 
Jag stod i ett stall där allt var bra i början. Men sen gick åsikterna isär ang intagstider.
Endel ville att hästarna skulle in emellan 16-17 på vintern, och andra vill ta in först 20-21 som vi gjort tidigare. Det blev ganska tjafsigt, sen kom man fram till en lösning som passade alla.
Man delade upp hästarna i 2 hagar, de som skulle gå in tidigt och de som fick gå ute sent.
Vid em passet så gav man em hö till hästarna som skulle gå kvar ut, och tog in de hästar som skulle gå in tidigt. Och vid kvällsfodringen tog man in de hästar som ville gå ute sent och gav kvällsmat till hästarna som redan stod inne. Jag tyckte detta funkade jätte bra, och vart skönt att kompromissa så det funkade för alla :)
 
Fast i de flesta kollektiv stall är det få som kan ta alla pass. Det är oftast någon som jobbar dagtid 8-17 och därför ALDRIG kan ta lunch tex. Så att förutsätta att alla i ett stall ska vara tillgänglig att kunna ta alla pass är liksom orimligt.

Oftast jobbar dock folk olika tider och olika personer kan ta olika pass.

Fast ett stall där man delar på lunchfodringarna hade liksom gått bort för mig av den anledningen.

Häromkring tycker jag att lunchfodring brukar lösas på andra sätt i kollektivstall, typ lunchgrindar, någon som bor på gården eller liknande, andelen människor som jobbar dagtid är ändå ganska hög.

Tycker fort att det blir lite hätskt om någon aldrig tar en viss typ av pass.
 
Fast i de flesta kollektiv stall är det få som kan ta alla pass. Det är oftast någon som jobbar dagtid 8-17 och därför ALDRIG kan ta lunch tex. Så att förutsätta att alla i ett stall ska vara tillgänglig att kunna ta alla pass är liksom orimligt.

Oftast jobbar dock folk olika tider och olika personer kan ta olika pass.
Då får man ju säkerställa innan att det är ok gör alla att tex ha flexibla insläppstider eller att vissa aldrig tar vissa pass.
Jag skulle dock aldrig komma på tanken att ställa hästen i kollektivstall med pass på tider då jag jobbar. Det känns som upplagt för problem.
 
Usch, vad tråkigt att så många har dåliga erfarenheter :cry: även jag har flera dåliga erfarenheter från det första stallet jag stod i. Jag ber om ursäkt för den här långa texten.

Detta var på en ridskola i samma samhälle som jag bodde och gick i skola i. Min cykelväg till stallet var ca tre minuter och låg ett par minuters gång från skolan som jag gick i. Med andra ord helt perfekt för en tjej på 14 år med föräldrar som inte hade tid att hjälpa mig med min häst. Allt verkade bra och efter 1,5 år flyttade jag därifrån. Jag var den enda personen med storhäst och alla andra fyra inackorderingar hade ponnyer - alltså var min häst farlig och ingen vågade hantera honom. Han var dessutom äldst av alla inackorderingar och var en fd travare som gått nio år på travet. Deras hästar var mellan fem och sju år gamla, ouppfostrade och lättskrämda.

Nedan följer en mängd olika händelser som till slut fick min bägare att rinna över.

Vi som var inackorderade på ridskolan fick ett eget stall med fem boxar. Men ridskolan bistod inte med att släppa ut våra hästar på morgonen, fodra eller ta in de på kvällen. Man kunde inte ens köpa till en sån tjänst om man ville. Således blev det vilda western i vårt stall eftersom alla hästar blev fodrade på olika tider. Min häst blev alltid fodrad och utsläppt själv vid 06.20 av min pappa. Alla andra hästarna blev helt vilda eftersom de också ville ha mat, men fodrade vi de andra hästarna blev ägarna vansinniga O_o de tyckte det var bättre att hästarna sparkade i boxarna och mådde dåligt - fine! Inte mitt ansvar liksom och inget som jag kan påverka.

Mot ovanstående bakgrund finns dessa sjuka händelser:
- En morgon kom jag till stallet för att fodra och släppa ut min häst i hagen. Från ridskolestallet kom stallägaren och krävde att jag skulle hjälpa till och släppa ut ridskolans hästar. Jag var inte så tuff då och hjälpte snällt till med att släppa ut hästar i hagen.
- Jag var borta en kväll med mina föräldrar och åkte ut till stallet vid 21. I mörkret stod min häst ute själv :eek: ingen hade ringt mig eller frågat om de skulle ta in honom eftersom de trodde "att jag skulle komma snart". Alla andra hästar (både ridskolans och alla privathästar) togs in vid 18 den här kvällen.
- En privathäst var ute själv i hagen och det var riktig lervälling i öppningen till hagen. Den stackars hästen galopperade fram och tillbaka och halkade till i leran. Utan att fråga ägaren tog jag in hästen eftersom jag var rädd att hästen skulle skada sig. När ägaren kommer till stallet ca 30 minuter senare och jag berättar att hästen är inne får jag en utskällning om att jag ska bara bry mig om mitt eget :confused:
- På whiteboardtavlan fick du inte skriva någonting som kunde tolkas negativt. Meddelanden som "lägg gärna undan era ryktsaker efter er" eller "glöm inte att stänga av vattnet" var sånt som man inte skulle skriva eftersom det bidrog till negativ stämning. Slutade med att jag skötte mitt eget, var alltid ensam i stallet och städade undan efter mig själv.
- Ridskolan "lånade" min hästs foderhink för att fodra ridskolans hästar. Jag skrev på vår whiteboardtavla att jag inte uppskattade det och dagen därefter fick jag en utskällning av stallägaren att i ett stall lånar vi minsann av varandra utan att fråga :confused: förutom foderhink "lånades" min longerlina, min hjälm, min säkerhetsväst, olika schabrak, täcken, sadelgjord och min sadel.
- Ridskolan hade förtur på ridbanan - inget konstigt. Men de kunde hur de ville ändra tider för lektioner, lägga till extra ridlektioner och göra all sorts planering svår. Slutade med att jag red till ett övergivet stall och red på ridbanan där efter att ha fått vänta 45 minuter x antal gånger när ridlektionerna skulle vara slut.
- En städdag uppstod ur tomma intet och jag fick en utskällning för att jag hade annat att göra den dagen (en lördag eftermiddag). Det stod i princip bara "städdag idag 12-18" på whiteboarden och ingen visste om att vi skulle ha städdag.

Det här var händelsen som fick bägaren att rinna över från min sida
Jag släppte ihop min häst med en annan nyinackorderad häst, eftersom det också var en storhäst. Ägaren hade godkänt det, vi hade pratat om att min häst var ranghög och personen tyckte fortfarande att det var en bra idé. Vi kom överens om en tid, dag och alla var närvarande vid ihopsläppet. Problem uppstod vid ihopsläppet. Min häst kickade mot den nya hästen som hoppade rakt in i staketet och lyckades lägga sig på det. Det visade sig att hagen var dåligt underhållen och linorna gick inte av och hästen fick massor med ström rakt in i ryggen. Jag och pappa tog vårt ansvar genom att ta in vår egen häst och sedan ta hand om den andra personens häst. Häststackarn kunde knappt gå :cry: det var min pappa som ringde djurambulansen samt veterinär på närmaste djursjukhus och jag som stod och höll hästen i säkert två timmar under tiden som hästägaren gick upp i rök. Hon tittade knappt till sin häst, ringde inte veterinären och satt med de andra privatryttarna och grät. Lång historia kort - hästen behövde avlivas. Och detta var mitt fel! Eftersom hon egentligen inte hade velat släppa ihop våra hästar och att vi inte berättat hur vår häst var. Detta var ren och skär lögn. Jag frågade henne flera gånger om det var okej och berättade att min häst var ranghög. Dagen då hästen avlivades började alla frysa ut mig, folk skrev hatiska saker till mig på whiteboarden (i stil med "fyfan för dig Karolina och din jävla skittravare") och ingen ville veta av mig eller min häst. Slutade med att jag inte pratade med någon på sex månader (tiden som vi stod kvar i stallet efter den här olyckan) och höll mig för mig själv.
 
Då får man ju säkerställa innan att det är ok gör alla att tex ha flexibla insläppstider eller att vissa aldrig tar vissa pass.
Jag skulle dock aldrig komma på tanken att ställa hästen i kollektivstall med pass på tider då jag jobbar. Det känns som upplagt för problem.
I vårt kollektiv är vi 10 hästar/hästägare och hela grejen är ju att vi inte är där samtidigt för att kunna täcka alla pass.
Det är också något vi har i åtanke när vi rekryterar nya medlemmar, att vi har olika arbetstider.

Sen förenklar det också att vi har fasta pass under hela året så det inte blir en massa jobb med schema och sånt. 🙂
 
Fast i de flesta kollektiv stall är det få som kan ta alla pass. Det är oftast någon som jobbar dagtid 8-17 och därför ALDRIG kan ta lunch tex. Så att förutsätta att alla i ett stall ska vara tillgänglig att kunna ta alla pass är liksom orimligt.

Oftast jobbar dock folk olika tider och olika personer kan ta olika pass.
Exakt. I det typ enda stall jag stått i där allting fungerade helt tillfredsställande gjorde vi så att det var en inackordering som ville vara i stallet på morgnarna och därför tog hon alltid alla mornar, jag som pluggade och inte var så bunden om dagarna lunchfodrade och stallägaren som bodde på gården tog alla kvällsfodringar. Var och en ansvarade för att deras egna hästar kom in, men alla hade minst två var och de gick i egna hagar. Jag brukade vara den som var där i mitten, då gav man bara de hästar som redan stod inne en liten tuss hö var så de inte rev stallet och så kvällsfodrade stallägaren alla när hon släppte in sina sent på kvällen. Funkade utmärkt och inget bråk.
 
I stallet jag står så ser man alltid till att alla hästar har vatten att dricka och lite hö att äta när man tar in dem. Det kan ju vara så att nån inte hunnit till stallet än och då ska inte dennes häst behöva stå utan hö när alla andra har. Alla har packade höpåsar så man tar lite ur den aktuella hästens kvällspåse och ger. Litet stall med få hästar och det aldrig mer än en häst och det sker inte varje dag. Men om nån blivit försenad på jobb eller liknande.
Men kvällspåsarna var inte packade. Givetvis tar man och slänger till lite hö. Jag slängde alltid till den 4e hästen lite hö. Men alla tänker inte så.
 
Men om stallet har intag kl 17 så gäller väl det? Jag fattar inte varför det skulle vara konstigt att man vill att hästarnas rutiner hålls.
Vi var 3 hästägare (4 hästar). Och rutinen var inte sådan, det var bara en hästägare som absolut var tvungen att ha in sin häst då. Vi två andra, varav jag hade 2 hästar, tyckte inte att de for illa av att gå ute lite längre om det behövdes pga jobb. Ingen av oss hade någon respektive som kunde/ville ta in. Dock var jag yngst och försökte vara henne tillags.
Jag tycker inte att man ska sätta sådana krav om man inte själv kan hålla dom. Ett system/schema är skört ju färre man är att gå runt på.

men detta är ett sidospår och inget vi bör diskutera vidare i denna tråden 😄
 
Vi var 3 hästägare (4 hästar). Och rutinen var inte sådan, det var bara en hästägare som absolut var tvungen att ha in sin häst då. Vi två andra, varav jag hade 2 hästar, tyckte inte att de for illa av att gå ute lite längre om det behövdes pga jobb. Ingen av oss hade någon respektive som kunde/ville ta in. Dock var jag yngst och försökte vara henne tillags.
Jag tycker inte att man ska sätta sådana krav om man inte själv kan hålla dom. Ett system/schema är skört ju färre man är att gå runt på.

men detta är ett sidospår och inget vi bör diskutera vidare i denna tråden 😄
Ah då förstår jag!
 
Men kvällspåsarna var inte packade. Givetvis tar man och slänger till lite hö. Jag slängde alltid till den 4e hästen lite hö. Men alla tänker inte så.
I ett stall jag stod i så var de så att om man visste att man inte skulle hinna ut innan hästarna togs in så packade man en extra höpåse dagen innan, så den som tog in bara kunde kasta in den höpåsen och kolla vatten, så hästarna hade mat och vatten tills ägaren kom ut :)
 
Jag kom på en annan stallkompis som ville köpa en shetlandsponny till sina barn. Men hon ville inte betala full kallhyra för en ponnybox eftersom en shettis inte var lika stor som en ponny..
Alltså, denna har jag också hört. Var en som till och med tyckte att en ponny (detta var dessutom en större ponny, typ C) inte skulle räknas, den hästägaren hade ponnyn och en stor häst och när passen skulle fördelas per häst så tyckte hon på att det bara var hennes stora häst som räknades, hon skulle inte behöva ta dubbla pass. Hur liten hästen än är ska den ju både in och ut, den tar ju lika lång tid som alla andra? Med hennes logik borde ju dessutom min ponny i samma storlek inte behövt ta några pass alls, men det var visst en helt annan sak.
 
Det fanns en större gräshage där som användes på sommaren, men om man ville ha sin häst där så fick den inte ha täcke på. Frågade om min häst med ryggont som absolut inte fick bli blöt eller kall enligt vet kunde få ett undantag, men nej - han fick gå i grushage. Och inte heller mitt sto som vi misstänkte insektallergi på, och som behövde eksemtäcke... Har nog aldrig varit så glad över att lämna ett stall som när vi flyttade därifrån till vårat eget småbruk... :heart
Att inte få använda täcke i en viss hage är bland det märkligaste jag hörtO_o
 
Ett stall var lite udda på ett bra sätt. Gården hade flera olika stall som sköttes lite olika och av olika folk. Ett stall sköttes främst av gårdsägares dotter och man. De hade båda olika psykiska diagnoser och var inte riktigt som andra vuxna utan mer som barn intellektuellt. Och båda hade olika typer av autism. Det var så fint att de fick ha vanliga jobb med riktig lön tack vare föräldrarna till kvinnan som äger gården. ❤️
Jag var ofta i stallet långa dagar IOM att jag hade 2 egna hästar, red en del andra hästar, hade lektioner etc.
Och hade man lite tråkigt och var trött så bjöd de 2 ofta på goda skratt och energi. De kunde verkligen göra ens dag! Och det var en bra skola i hur olika man kan se världen.
De var rätt olika på många sätt. Han ringde henne en gång flera år efter de slutat samma skolklass och sen inte hörts. De pratade lite och sen sa hon ”Vill du bli tillsammans med mig? Ring innan torsdag i så fall. Hej då!”
Han ringde och de kom att gifta sig. ❤️
Han är det snällaste någon mött i hela sitt liv. Alla djur och barn( och vuxna så klart) älskar honom. Men han är väldigt långsam och kunde försvinna in i sig själv och stanna mitt i steget tex. De flesta hästarna lugnade sig och väntade liksom in honom.
Hon var mer extrovert och kunde bli väldigt arg om hennes rutiner rubbades tex. Men tyckte hon om en hade man en lojal vän in i döden liksom. Jag brukade ringa och säga att jag kan ta hennes kvällsfodring eftersom jag iaf var där. Det var hon tveksam till först för att hon ville ju göra rätt för sig. Men jag lovade att inte berätta. Då var det tveksamt ok.
Och hade järnkoll på allt med siffror, tider och datum. Hon kom bättre ihåg när jag skulle rida lektioner än jag själv.
Någon gång visste hon att jag skulle tränat. Så hon frågade och jag berättade att min tränares gamla GP-häst som hon haft i 20 år fick tas bort igår och träningen ställdes in. Hon svarar ”Har hon inte fler hästar?”🤷‍♀️
En gång hade jag då jag skulle fixa foder etc till en elevs häst jag ridit som stod i stallet de skötte råkat hänga en påse på fel plats. Då ringde hon och var jätteupprörd. Jag vet att vid sånt har folk fått utskällningen Alban och det varit svårt för dem att kunna umgås utan fortsatta tjurigheter. Så jag testade en taktik där jag sa hur dåligt och klantigt det var av mig och VILKEN TUR att JUST DU skulle kvällsfodra och såg mitt dumma misstag och kunde rädda allt. Då var det tyst ett tag. Sen sa hon : ”Det var ju väldig tur att just JAG såg det!”. Så det vändes till ngt positivt. Och vi blev inte osams. 😅
Vi funkade bra ihop. Så jag kunde prata med henne och få henne att vara lite justare mot vissa hon avskydde. Framställa henne som duktig och att hon som är så bra kanske måste ha lite överseende med de mindre erfarna som kan bli ledsna. Det brukade funka.
Jag minns när mannen åkte på en gräsklippare runt henne i cirklar och sjöng retligt ”Du kan inte ta mig! Nenenenene!” Och stänkte vatten på henne när hon gick med en skottkärra full med skit. Hon garvade först och blev sen arg och kastade sen skit på honom. 😅
En dag gick en elev förbi honom då han låg i gräset. Sen FLERA h senare låg han kvar då hon passerade igen och blev orolig att han skadat sig. Men han letade tydligen bara fyrklöver. 💕
Någon gång kör en stor grävskopa förbi och han sitter i skopan med lyft arm som stålmannen. 😍
Såna saker skedde hela tiden, varje dag. Ibland smet mannen iväg när hon var på krigsstigen. Han kunde göra 🤫 om han såg att man såg honom när han smet för att få lite andrum. 😅
Någon gång råkade jag göra bort mig när hon kom in i vårt stall och letade efter en person som hon avskydde och brukade ha som syndabock. Någon hade spolat av lerig häst på deras spolplatta trots att den inte fick användas då. Hon trodde direkt det var hatobjektet. Jag öppnade då boxen och visade att de inte varit där för ”titta på leriga benen. De är inte sköljda.”
Hon stod och tittade på mig och hästen några minuter innan ögonen smalnade och hon insåg att hon kunde kolla vilka som var spolade. Satan! 😅 Sen fick jag försvara de som stått med hink och svampat av på gången. 😂
Kvinnan var med på lite träningar för min ena tränare. Hon kunde ringa mig i 3 veckor i sträck och fråga när han skulle komma igen. Och det är väl liksom svårt att träna så jättemkt sånt han sysslar med under förutsättningarna. Men han hjälpte med lagom svåra saker. Och så skojade han med henne och lekte lite clown. Och hon skrattade så hon grät. Hon fick liksom inte luft. Jag såg henne aldrig skratta så annars. Och det var så himla fint att se den totala glädjeurballningen! ❤️
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vad har det hänt för konstiga saker i stall ni stått i? Knäppa stall ägare? inhyrda mm? Tänkte att det kunde vara kul att höra folks...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
45 448
Senast: Cha9
·
Hästmänniskan Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 858
Senast: mackan
·
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 516
Senast: Minimys86
·
5
Hästmänniskan Jag velar fram och tillbaka, jag skulle egentligen vilja byta stall. Men samtidigt inte. Men ändå lämnar inte tanken mig. Jag har ett...
Svar
14
· Visningar
2 374
Senast: Sockerbit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp