Kontrakt hjälp!

R

Rebby

Jag behöver lite råd..
Nu är det såhär att jag ska köpa en häst av min killes syster i höst/vinter. Det, eftersom att hästen nu är därktig och ska snart föla, sen måste den ju vänjas av. Hon har typ 3-4 andra hästar varav 1 till är dräktig.

Nu är det så att hon ringde till mig idag och frågade om jag kunde förskottera pengarna eftersom hon behövde pengar nu.
Å det är där jag står..

Jag tror absolut inte hon skulle blåsa mig och hon är jättesnäll m.m. Men man VET ju aldrig!

Ska jag gå med på att ge pengar i förtid?
Det har jag nästan redan tänkt att göra, men vad tycker ni om det?
Och hur ska man skriva nått kontrakt på det? För om vi skriver över henne på mig nu åsså dör hon under fölningen, så är det ju inte syrrans "problem". Men om jag inte gör det så måste man ju skriva nått aslags annat kontrakt typ att hon SKA gå över till mig i September. Men om hon då bryter benet just innan, åsså måste jag betala för det isåfall osv..

Vet inte riktigt hur jag ska göra..:eek:
 
Sv: Kontrakt hjälp!

Jag skulle inte göra det, ev. lägga handpenning tillsammans med ett kontrakt. Men skriv ett kontrakt!:idea: Mycket kan hända på sex månader och OM det inträffar något, vem ska då betala? T ex om du köper henne nu och skriver kontrakt och sedan får stoet förlossningskomplikationer, då kan hon faktiskt kräva dig på betalning såvida ni inte reglerat det i kontraktet.

Det är mycket att tänka på och diskutera med varandra i ett sånt här kontrakt. Lycka till med stoet och allt!
 
Sv: Kontrakt hjälp!

Innan ni gör någonting så red ut hela affären och skriv ett kontrakt. Ett kontrakt ska skrivas som om man redan var de värsta ovänner, bara för att det inte ska uppstå problem om något händer. KLar gör ansvars frågor för sto och föl när det gäller allt som veterinär, foder, hovslagare, försäkring, skador, sjukdommar m m.

Du kan ju mycket väl köpa hästen redan nu och försäkra den. Låt sedan den nuvarande ägaren ha den på foder med allt ansvar fram till avvänjningen till exempel. Då kan ni ju skriva ett fodervärdskontrakt som dessutom finns färdiga att köpa.
 
Sv: Kontrakt hjälp!

Jo, jag tänkte med på det här med fodervärd. Men om hästen typ.. blir block halt å måste triangelmärkas åsså vill jag inte h den längre så är det ju min då. Det är ju det, att det måste skrivas på nått sätt att hästen övergår i min ägo (datum) efter en veterinärbesiktning som är helt problemfri! Sen om den inte är det ska jag ha pengarna tillbaka..?
 
Sv: Kontrakt hjälp!

Eller så ser du till att ha hästen fullvärdesförsäkrad från den dag du står som ägare. En eventuell skada kan ju hända även när du får hem hästen det är ju det försälringar är till för.
Dessutom en blockhalt häst blir inte triangelmärkt den avlivas och då får ägaren ut försäkringens livvärdesdel.
 
Sv: Kontrakt hjälp!

Bra att du inser vikten av en vetbesiktning.:bump: Men att äga och ha ansvaret för en häst är inte alltid riskfritt, det är sånt man får leva med. Det går inte att reservera sig mot allt än om man gärna skulle vilja. :smirk:
 
Sv: Kontrakt hjälp!

Ja.. Men jag menar bara att det skulle inte kännas så kul att köpa en häst, för vad som är för mig mkt pengar(!), åsså finns det risk att man aldrig hinner ha hästen heller, eftersom det är över ett halvår kvar tills jag ska ta henne!

Men jag funderar fortfarande på hur jag ska göra.. Ska kanske typ "låna" ut pengarna till henne och sen får hon betala tillbaka antingen med hästen (då det har gått ett halvår då) eller med pengar om det har hänt hästen nått eller så..

Finns det nått penga-låne kontrakt :confused:
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 604
Senast: Linda_A
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 640
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 131
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 515
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp