Kontrakt och skatt vid försäljning

Det var inte så jag menade, utan menade ditt och Boj`s dividerande. Jag är otroligt glad för hjälpen jag får då detta börjar bli ganska jobbigt.

Det var inte köplagen hann ville ha med utan konsumentköplagen, och efter vad jag har förstått kan detta ej ske då jag är privatperson och inte näringsidkare. Stämmer det?

Kan ju även tala om att hästen gick igenom vet besiktning idag utan anmärkning. Nu vill dom även ha det på öppet köp i 2 veckor men jag är så otroligt fundersam över detta.

Varför vill man ha det, varför inte köpa hästen direkt?
 
Jag har aldrig köpt en häst på öppet köp, och skulle jag sälja skulle inte heller det bli någon öppen variant.

Som säljare "riskerar" man ju att få tillbaka hästen efter provveckorna, och för tex mig som bara har en häst (inackoderad dessutom) skulle ju inte det funka något vidare. Dels måste man ju hålla sin stallplats öppen, och man har kanske inte ekonomiska möjligheter att köpa en ny häst innan den gamla är såld.

Jag tycker inte det var så mkt prat om öppet köp och dylikt för 15 år sedan...
 
Om ni båda är privatpersoner så kan ni avtala om vad ni vill. Men att gå med på ett så stort felansvar som konsumentköplagen innebär är väl inte att rekommendera dig som säljare.

Jag förstår ärligt talat inte riktigt köparens problem. Köparen vill ha hästen, hästen har gått igenom vet besiktningen och att börja trassla i detta läge med öppet köp och ett utvidgat felansvar för säljaren är ju bara tydliga tecken på att du ska leta efter annan köpare. Spela du lite cool och sätt press tillbaka.
 
Spela du lite cool och sätt press tillbaka.

Det är precis det som är på G. Tjej som skall ha henne fattar inget av det hennes Pappa skrev, så hon verkar inte bry sig.

Fick hjälp av crazy att skriva ett nyrr kontrakt, konfronterade henne med detta "hemska" kontrakt, men ej fått något svar ännu, om hon vill ha det gamla eller nya.

Tjejen är jätte bra i sig och jag VILL verkligen sälja till henne, men inte på hennes pappas vilkor, börjar dom att strula ännu mera så får dom helt enkelt inte köpa så :devil: är jag då.
 
Håller med...förr köpte man sin häst rakt av...man gick efter sin egen och goda vänners erfarenhet kanske vid köp. ;)

Nu är det så mycket om och men...jag förstår att uppfödarna idag ofta hellre säljer föl än 3-5 åringar...kraven multipliceras mångfaldigt när det handlar om äldre hästar. :crazy:

Tänk om man kunde göra så när man köper bil privat också!!!..."Men du kan jag få testa den i 2 veckor för att se så det funkar"...för att under tiden köra skiten ur den... :angel:
 
Jag vill bara påpeka att om du är hästuppfödare (som det står i din profil) är det inte alls säkert att du i köp/konsumentköplagens mening är privatperson utan kanske betraktas som näringsidkare. Någon som kan mer än jag kanske kan redogöra för när hästuppfödning börjar räknas som näringsverksamhet?
 
Nu ska jag dividera igen. :D

Näringsidkare är man när man säljer mer än 5 hästar per år, den regeln gällde förr om den nu inte har ändrats. Eller i de fall man bedriver annan näringsverksamhet inom hästeri, och är momsredovisningsskyldig. Här kan man tex förmedla hästar utan att själv ha dessa på stall, men får provision för detta. Det finns andra exempel också, kort sagt är hästen skriven i verksamheten skall den också redovisas som avyttrat objekt.

Har jag förstått det hela rätt, så handlar det inte om det i detta fall. Titeln man använder om sig själv är oväsentlig, själv är jag direktör hemma. ;)
 
Du har fattat galoppen helt rätt. Jag är också direktör hemma när min gubbe inte är inne :D
 
Bland skatteverkets information hittar jag följande, men det gäller dels moms och dels trav och galopphästar:
"Enskild firma

Näringsverksamhet i företagsformen enskild firma anses, enligt rättspraxis, föreligga avseende uppfödning av trav- och galopphästar i de fall uppfödningsverksamheten inriktas på försäljning av föl eller unghästar till utomstående. Detta gäller även om verksamheten endast bedrivs med ett enda avelssto. Beträffande hingsthållning anses näringsverksamhet normalt alltid föreligga. När det gäller ägande av tävlingshästar så anses näringsverksamhet i enskild firma normalt föreligga i de fall man äger minst tre hästar. Vid bedömning av antalet hästar räknas delägd häst i detta sammanhang som en häst. Jfr vad som nedan sägs om enkelt bolag.
..."

I det här fallet är det väl inte frågan om en "kapplöpningshäst", men principen att man kan läsa sig blå men lik förbaskat inte vet säkert innan högsta instans fällt en dom kan nog tillämpas... Att lära sig regler i juridik verkar vara en baggis jämfört med att få pejl på alla undantag och specialregler!

(I mitt hem har vi tyvärr vad som nog närmast kan beskrivas som en beställare/icke utförare-organisation...)
 
Håller med, men vi gjorde faktiskt en sådan förfrågan för ett par år sedan. Då en kvinna vi kände till födde upp hästar på löpande band, för att sedan avyttra dessa i samma takt. Svaret som kom då från just skattemyndigheten, var av privat person 5 hästar per år. Eftersom detta är ett tag sedan, kunde man tänka sig att den reglen är ändrad.

I det fallet med kvinnan handlade det om betydligt fler hästar än 5 per år, :smirk: och summorna var relativt ansenliga mellan varven. Nåväl hon åkte ju på det här, fast det var andra som ordnade detta. Men inte på totalbelopp, utan det faktum att hon sålde fler än 5 hästar per år, och därmed blev moms redovisningsskyldig.
 
Ja men med de nya reglerna som kommer ...så innebär det vad?

Då ska ju gränsen gå vid uppfödning av 4 eller fler hästar annars krävs även ju tillstånd...alltså kan man då sälja 3 uppfödningar per år?Eller? :confused:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 605
Senast: Dentaku
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag håller på att sälja min häst, det är även första gången någonsin jag säljer en häst och jag tycker det är svårt att veta exakt hur...
Svar
7
· Visningar
1 028
Senast: Görel
·
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 941
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp