Kort fråga: Hade ni ätit...

Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

KL

Bara nyfiken - ni som säger nej, vilka hälsofarliga bakterier i potatis, grädde och lök anser ni får så snabb tillväxt över natten vid den här årstiden?

Jag har en viss "matfobi":o, jag kollar tex datum på ALLT jag äter.
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Alla gånger! Värmer man den ordentligt så är det ingen fara.
Men är man osäker så får man väl lita på sina sinnen - ser och luktar den ok så hade jag smakat, hade den pratat, eller attackerat mig så hade jag slängt den :D
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

*kl*

Jajemän, hade inte ens funderat i det fallet. Det jag inte äter efter förvaring i rumstemperatur är "blandade" maträtter, tex en tallrik med potatisgratäng, rostbiff och sallad.

/aldrig magsjuk
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Kl

nej jag hade inte ätit den.

Jag vet inte varför, har väl lärt mig det någon gång i tiden och kört vidare på det.
tycker maten får en konstig konsistens när den stått framme över natten.
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Absolut. Hade bara värmt upp ordentligt.
Det sjåpas på tok för mycket med bakterier och kort datum på matvaror.

Voff/ Som gått flera kurser inom mat och hygien :)
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

KL

Bara nyfiken - ni som säger nej, vilka hälsofarliga bakterier i potatis, grädde och lök anser ni får så snabb tillväxt över natten vid den här årstiden?


Jag tror nog inte så mycket om bakterierna, däremot tycker jag det är snuskigt. Jag påstår inte att jag skulle bli förgiftad, men jag tycker det är snuskigt och hade avstått.

Däremot är jag inte känslig för bäst-före-datum.
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

*KL*
Jag säger spontant JA!

Det beror ju också på hur man hanterat maten innan. En gratäng som tas ur ugnen är ju mer eller mindre steril. Står den orörd under hela natten hinner ju inget hända i stort sett. Så gör jag jämt med mat som inte hinner kallna innan jag ska sova. Ställa in varm mat i kylen är en större hälsofara!

Har det däremot slabbats i den medmånga händer, och den har varit ganska varm under lång tid efter det, då skulle jag vara mer tveksam.

Angående rötmånad;
Jag tror inte att det är så stor skillnad på vad som händer med maten hemma hos någon som alltid har samma temperatur, MEN maten har transporterats till butik och från butik, och en kylkedja som bryts i augusti ger större inverkan än en som bryts i januari.
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Och du tror på missuppfattningen att "bäst före" skulle betyda "dåligt efter"? :)

Jag kan erkänna att jag är sån. Kan inte hjälpa det. Får bara världens äckelkänsla av att jag eventuellt skulle äta dålig dag och det klarar jag inte av.
Det är så illa att jag ibland tackar nej att äta hemma hos andra om jag inte ser att maten är nylagad.
Klarar inte av att ha öppet mjölkpaket, juice och såna grejer öppna mer än ett par dagar, sen häller jag ut det.
Kan inte äta matrester som stått i kylen mer än en dag. Kan känna möglet i munnen på mig :p
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Utan problem, folk nojar i mitt tycke lite för mycket över sånt där och bäst före datum.
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Ja utan vidare.

KL

Bara nyfiken - ni som säger nej, vilka hälsofarliga bakterier i potatis, grädde och lök anser ni får så snabb tillväxt över natten vid den här årstiden?

Särskilt som att alla bakterier i gratängen blivit dödade vid tillagningen i ugnen.
Så nya bakterier måste ha kommit dit efter tillagning om den skall bli dålig.
Dessutom så värmer jag mat innan jag äter den och då så dör det som eventuellt har kommit dit.
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Ja utan vidare.



Särskilt som att alla bakterier i gratängen blivit dödade vid tillagningen i ugnen.
Så nya bakterier måste ha kommit dit efter tillagning om den skall bli dålig.
Dessutom så värmer jag mat innan jag äter den och då så dör det som eventuellt har kommit dit.

Samma här.
Jag använder näsa o ögon utan att snegla speciellt på bästföre datum, annat än när jag passerar kassan.
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

KL

Bara nyfiken - ni som säger nej, vilka hälsofarliga bakterier i potatis, grädde och lök anser ni får så snabb tillväxt över natten vid den här årstiden?

Clostridium perfringens och bacillus cereus. Helt vanliga bakterier där sporer överlever upphettning och växer till sig under långsam nedkylning. Den förstnämnda bakterien är den som låg bakom matförgiftningen på ett äldreboende.

Mat ska kylas ner fort, i storkök/restauranger får det t ex inte ta mer än fyra timmar för livsmedel att nå +8 grader. Jag tycker definitivt att man bör ha samma nedkylningsrutiner hemma.

Jag är inte ett dugg kräsen av mig när det kommer till bäst före datum och sådant, men hygienen och hanteringen av livsmedel är jag oerhört noga med. Och med en så tät maträtt som potatisgratäng hade jag verkligen inte chansat på...
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Jag kan erkänna att jag är sån. Kan inte hjälpa det. Får bara världens äckelkänsla av att jag eventuellt skulle äta dålig dag och det klarar jag inte av.
Det är så illa att jag ibland tackar nej att äta hemma hos andra om jag inte ser att maten är nylagad.
Klarar inte av att ha öppet mjölkpaket, juice och såna grejer öppna mer än ett par dagar, sen häller jag ut det.
Kan inte äta matrester som stått i kylen mer än en dag. Kan känna möglet i munnen på mig :p

Precis så känner jag också.
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Jag kan erkänna att jag är sån. Kan inte hjälpa det. Får bara världens äckelkänsla av att jag eventuellt skulle äta dålig dag och det klarar jag inte av.
Det är så illa att jag ibland tackar nej att äta hemma hos andra om jag inte ser att maten är nylagad.
Klarar inte av att ha öppet mjölkpaket, juice och såna grejer öppna mer än ett par dagar, sen häller jag ut det.
Kan inte äta matrester som stått i kylen mer än en dag. Kan känna möglet i munnen på mig :p

Då borde du verkligen arbeta på dessa problem. Det skulle ju vara fullkomligt ohållbart om alla resonerade som du. Det låter ju ändå som att du är medveten om att agerandet inte är särskilt rationellt :)
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Ja! Det är väldigt fascinerande att så många lever med sina "hjärnspöken" och inte gör något åt det fast de uppenbarligen är medvetna om att det är "hjärnspöken" och inte har någon verklig substans alls. Personligen har jag svårt att förstå hur man kan acceptera för sig själv att leva så.
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Här slängs inte gratängen fören gräddsåsen ser ut som "strängar" och blir rinning när man ska skopa upp den.

Händer förövrigt ofta att lagad mat kan stå 14 dagar i kylen innan jag värmer upp och äter den. (pga att jag sätter in när jag ätit klart och sedan kan glömma ta med resten som matlåda när jag åker till jobbet och är hemifrån 12 dagar)

Absolut:)
Här slängs mat enbart om den luktar eller smakar illa.

Jag kan laga mat på kvällen, glömma att ställa den i kylen på morgonen och sedan äta av den på kvällen och ett par dagar till. :D

Samma här på båda ovanståede.

Jag har en viss "matfobi":o, jag kollar tex datum på ALLT jag äter.

Alla borde veta vid det här laget att med bäst före datum gäller för det mesta datumet + 2 till 3 veckor vid förvaring i +4 (idealtemp för kylskåp) i oöppnad förpackning. Samt att ägg kan förvaras i rumstempratur uppemot 2-3 månader efter bäst före.
 
Sv: Kort fråga: Hade ni ätit...

Då borde du verkligen arbeta på dessa problem. Det skulle ju vara fullkomligt ohållbart om alla resonerade som du. Det låter ju ändå som att du är medveten om att agerandet inte är särskilt rationellt :)

Jag försöker och jobbar på det. Kommer ändå ha en jävligt dryg vecka framför mig nu när vi ska utomlands en vecka. Kan inte äta utländska produkter :crazy:
 

Liknande trådar

Samhälle Var det inte @Jeffery som gjorde ett test att ha smör i rumstemperatur rätt länge? Finns nog en tråd om det. Om smöret förvaras...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: Rosett
·
Mat Jag har ätit 4 bollar av tinad hackad Spenat som varit fryst. Den stod framme i rumstemp ända från morgonen kanske runt 09 -> kl...
Svar
4
· Visningar
884
Senast: Mojma
·
Tjatter Jag försöker undvika hemleverans (och är därför inte van vid hur det funkar) men nu har jag beställt en så pass stor sak att det inte...
Svar
4
· Visningar
379
Senast: Silver Girl
·
Skola & Jobb Läste en ledare på dn, om att folk som inte kan jobba hemifrån borde få kortad arbetstid. Vad tycker ni om detta och hur skulle det...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
3 788
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp