Bukefalos 28 år!

Kort fråga om valp *behöver kloka svar*

Calazirya

Trådstartare
Jag ska som de flesta redan vet här inne skaffa mig en valp av rasen
Grand Danois.

Jag har nu fått "erbjudande"/tips om en hanvalp från en fruktansvärt bra kennel med otroligt fina hundar ( extriört och mentalt ) .

Kruxet.

Valpen är redan 10 veckor och kommer då hinna bli 12 innan jag kan hämta hem honom.

Hur mycket missar man på 1 månad ?

Mer reflektioner och tips mottages med stor tacksamhet

/ C
 
Sv: Kort fråga om valp *behöver kloka svar*

tja jag är ju i samma sits min buse var 12 veckor då vi hämtade honom. Jag tycker inte det märks någon större skillnad men hade hellre hämtat vid 8 veckor då det underlättat. Tror nämligen jag får det lite svårare eftersom min inte var rumstränad eller koppeltränad eller något. Om uppfödaren tränar någorlunda sånna saker borde ju inte en lite senare lev vara större problem?
 
Sv: Kort fråga om valp *behöver kloka svar*

Okej, nu tror jag att uppfödaren redan tränat rumsrenhet med valpisen
 
Sv: Kort fråga om valp *behöver kloka svar*

så länge uppfödaren även tränar den sociala biten, alltså umgänget med människor och andra hundar borde det inte vara något problem. det är kanske inte varje dag man får erbjudande om en riktigt bra valp...
 
Sv: Kort fråga om valp *behöver kloka svar*

Nej det är verkligen inte var dag man får ett sådant tips. :)

Dessutom är det en riktigt djungel att hitta en bra uppfödare av Grand Danois.
 
Sv: Kort fråga om valp *behöver kloka svar*

Jag tycker inte att det gör så väldigt mkt att man tar den som 12 v.
Så länge den har en bra uppväxt med en bra tik och gärna hane. Hane är nog väldigt ovanligt att ha med under valparnas födsel och uppväxt, men är enligt mig idealet.

Har uppfödaren börjat miljöträna, koppelträna och träna rumsrenhet så anser jag det inte vara några problem alls.

Vid 8 v. stärks visserligen banden inom flocken, alt. den nya flocken. Men hundar har väldigt väldigt bra anpassningsförmåga och det går snabbt att komma in i sin nya flock även som 12 v.

Lycka till med valpen och om kenneln/uppfödaren är så bra som du säger så skulle jag inte tveka pga av åldern på valpen.

Men då antar jag att du kollat upp hur valpen har skötts under denna tid. Och varför den är kvar i kenneln?
 
Sv: Kort fråga om valp *behöver kloka svar*

Ok, tack för råden.

Ska ringa till kenneln igen i morgon, och låter allt bra så tingar vi den nu och hämtar den om 2 veckor :banana:
 
Sv: Kort fråga om valp *behöver kloka svar*

sååå... vad väntar du på? vilken färg? :bump:

jag fick ju min tik som tvååring men redan efter ett halvår var jag människa nummer ett i hennes liv. ingen annan kom ens i närheten. och trots att hon var ett vrak och har vållat mig många bekymmer har jag aldrig ångrat mig :love: (nu ljuger jag lite om det sista men det låtsas vi inte om :angel: )
 
Sv: Kort fråga om valp *behöver kloka svar*

Jag väntar på att det skall bli morgon dag så jag kan ringa och höra vad uppfödaren tycker :D

En GUL strålande söt pojke :love:
 
Sv: Kort fråga om valp *behöver kloka svar*

Så kul! Då får vi se foton sedan då! :D
 
Sv: Kort fråga om valp *behöver kloka svar*

iooo va söut! (peå äkta skeonska fast jau ente prautar seå i vaunliga fall)
 
Sv: Kort fråga om valp *behöver kloka svar*

Ehum. Min uppfödare vägrar släppa sina valpar innan 12 v. Tycker det är alldeles lagom.
 
Sv: Kort fråga om valp *behöver kloka svar*

Som nån annan skrev, bara valpen fått lite miljöträning innan. Jag fick en valp på halvåret som inte var ett dugg miljötränad *eh* Det var inte så bra...

Att våra band skulle vara svagare än någon som man fått vid 8 veckor stämmer INTE. Jag är matte med stort M och hon ligger just nu på mina fötter. Men som sagt... Hade jag haft henne innan så... (Ang. miljöträning)

Å andra sidan en mentalt BRA valp behöver "inte" den miljöträningen. Alltså, den klarar av att tackla livet som det kommer om den är bra. Men en blygare och räddare valp behöver sina 4 första veckor till att tryggt utforska världen lite. Men uppfödaren har nog uppfostrat valpar förr :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kort fråga om valp *behöver kloka svar*

Tack så mycket för råden.

Ska prata med uppfödaren om just dessa detaljer, håll en tumme :)
 
Sv: Kort fråga om valp *behöver kloka svar*

Hej!
Vi hämtade våran valp när han var nästan 3 1/2 månad och det har gårr hur bra som helst.
MVH Malin
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 132
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Min mamma är nu sugen på att skaffa hund igen, men är osäker på vilken ras hon vill ha och är inte så haj på internet så jag tänkte att...
2
Svar
23
· Visningar
3 008
Senast: Luff
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna ha lite tips på trevliga brukshundar alt. aktiva sällskapshundar. Jag hade tänkt köpa hund år 2014, vill vara ute i...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
14 720
Senast: Ninnie
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 196
Senast: Eina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp