Kostnad parkering

Bukefalos 30 år!

Här betalar jag i år 890:-/mån för förstahandsplats via allmännyttan, när jag skaffade bilen för tre år sedan var det 550:-. From januari kommer det vara över 1100:-/mån, eftersom de numera "måste" lägga på moms på parkeringar vilket man inte gjort tidigare.

Ruta utan något annat, ett par års kö för att få.

Det finns inte på kartan att jag skulle ställa bilen någonstans där det krävs buss för att ta sig om jag behöver den oftare än någon dag i veckan, då försvinner ju hela nyttan med att ha en bil.
Det är 1 oktober det blir moms på parkeringsplatser

Jag tänker att parkering kostar, helt enkelt. Den du hyr av verkar inte för rolig, men du har en parkering.

På min gata kostar det 975 kr/mån, och då har man ändå ingen reserverad ruta. Bara tillstånd att parkera på ledig plats. Utom en förmiddag i veckan då gatan städas.

Nu kan jag inte så mycket om BRF'er, men vill man bo i en där man godkänner sånt fulspel och dessutom verkar vara okej med att mäklare ljuger för folk som flyttar in? Till viss del är det väl en fri marknad på att anlita mäklare, men det känns väldigt konstigt att en styrelse bara skulle rycka med axlarna åt att framförallt en ägare behandlar en annan på sånt sätt!

Det är 1 oktober det blir moms på parkeringsplatser

Trist om de använder det som ursäkt för att kunna ta ut ännu mer under hela året, men det finns exakt noll andra val än att i så fall försöka stå på betalparkeringarna för 10 spänn i timmen och i princip aldrig några lediga platser, så det är som det är.

Hade inte räknat med fördubblad parkeringskostnad på fyra år när jag bestämde mig för att skaffa egen bil. Hade egentligen klarat mig utmärkt med poolbil numera, men orkar inte planera på det sättet. :meh:

Vad jag ville komma fram till är att det verkar som att idiothöjda parkeringskostnader sker lite överallt, och det är marknadshyror som gäller om man inte specifikt vill hyra ut billigare än så (och inte är en offentlig aktör, för då får man inte dumpa priser).

Jag är på samma linje som några i tråden. Hade definitivt hört av mej till styrelsen.

MEN hade eventuellt gjort en "koll" även innan jag kontaktat BRF. Dvs gått runt i några dagar och kollat regnummer på de bilar som står på parkeringarna. Kollat vilka de tillhör (vet om att det är jul nu men ändå)

OM det verkar som att det är "icke boende i BRF" som står på parkeringen hade jag bett styrelsen kolla upp (såsom du gjort) några dagar för att sedan säga upp de som inte står själva på Pplatserna.

Har bott i ett liknande område där vår förening inte ens har egna pplaster alls, där man kunde ställa sej i kö hos de föreningar som har pplatser. Där gick de ju då såklart via den BRFen så helt enligt "regler" men där fanns också alternativet "gratis på gatan" där det ibland var enkelt och ibland svårt att hitta pplats.

Men som sagt lätt tagit detta med BRFen

Nu har styrelsen svarat att de inte lägger sig i öht vad som sker med parkeringarna. Blir så less så nu blir det kanske flytt ändå. Har kikat lite på hemnet och hittat några helt okej lägenheter.

Det svåra är att jag har eventuellt en lägenhet som är inflyttning 2028, men det går trögt med bokning av lägenheter till det projektet, så det kan lika gärna sluta med att det skjuts på fler år (tidigare sagt 2027) eller läggs ner helt.

Så köpa lägenhet jag vill bo i för alltid eller köpa lägenhet jag kan stå ut i de kommande åren? :banghead:

Som vanligt när jag ska fatta svåra beslut önskar jag att jag kunnat få facit. Spoiler: Alla mina tidigare beslut har varit fel. Jag kan inte fatta bra beslut.

Nu har styrelsen svarat att de inte lägger sig i öht vad som sker med parkeringarna. Blir så less så nu blir det kanske flytt ändå. Har kikat lite på hemnet och hittat några helt okej lägenheter.

Det svåra är att jag har eventuellt en lägenhet som är inflyttning 2028, men det går trögt med bokning av lägenheter till det projektet, så det kan lika gärna sluta med att det skjuts på fler år (tidigare sagt 2027) eller läggs ner helt.

Så köpa lägenhet jag vill bo i för alltid eller köpa lägenhet jag kan stå ut i de kommande åren? :banghead:

Som vanligt när jag ska fatta svåra beslut önskar jag att jag kunnat få facit. Spoiler: Alla mina tidigare beslut har varit fel. Jag kan inte fatta bra beslut.
Är dina beslut dåliga pga av sådant du på riktigt hade kunnat förutse, eller är besluten dåliga pga helt oförutsägbara saker som ingen hade kunnat planera för? Som till exempel "köpa lägenhet jag vill bo i för alltid"...kan man NÅGONSIN vara säker på något sådant? Slå inte för hårt på dig själv!!

Hade en kompis här i stan som hade något liknande problem. Hon hade lånelöfte på lägenheten men det han gå ut innan de satte spaden i marken. Jag hade nog kollat runt på hur marknaden generellt ser ut innan jag litar på något sådant. Det verkar stå väldigt stilla här just nu!

Vad är det som gör att det skulle kännas som en lägenhet att bo för alltid i?

Jag tänker att om du kan identifiera vad det är som gör att du trivs (eller inte trivs) kan det vara lättare att se om det sådant du kan påverka via köp eller inte.
T ex om läget är viktigt, det kan du påverka genom var du köper. Om 100% trevliga grannar är viktigt kan du inte påverka det. (Även om de är trevliga nu så flyttat ju folk och man vet aldrig hur det blir framåt.)
Och genom att identifiera vad som är viktigt för dig kan du också identifiera vad du lan kompromissa med.

Vad är det som gör att det skulle kännas som en lägenhet att bo för alltid i?

Jag tänker att om du kan identifiera vad det är som gör att du trivs (eller inte trivs) kan det vara lättare att se om det sådant du kan påverka via köp eller inte.
T ex om läget är viktigt, det kan du påverka genom var du köper. Om 100% trevliga grannar är viktigt kan du inte påverka det. (Även om de är trevliga nu så flyttat ju folk och man vet aldrig hur det blir framåt.)
Och genom att identifiera vad som är viktigt för dig kan du också identifiera vad du lan kompromissa med.

En sån lägenhet är en där allt finns. Nuvarande lägenhet tex sover jag i köket, det skulle vara trevligt med sovrum (och parkering). Läget är också viktigt, gärna nära Bärbyleden tex.

Kruxet när jag vill ha allt (diskmaskin, tvättmaskin, högst upp etc) är ju att det blir så förbaskat dyrt här i Uppsala. :(

Sen hävdar en kompis att jag aldrig kommer få min lägenhet såld för det jag gav, så då känns det ännu tristare att sälja. Har toppengrannar här och det vet man ju aldrig innan om man får igen.

Jag hade kollat på ny lägenhet med tanke på vad styrelsen svarat.
Kan du hitta någon hyresrätt där du vill bo så länge? Hyra privat någon stuga?
Jag vet inte hur det ser ut i Uppsala eller områden men jag hade en kollega som bestämde sig för att flytta upp i våras och de fick bostad jättesnabbt 10 min gångväg från stationen tydligen. Förvisso ganska stor lägenhet så kanske inte lika populär som mindre lägenheter.

En sån lägenhet är en där allt finns. Nuvarande lägenhet tex sover jag i köket, det skulle vara trevligt med sovrum (och parkering). Läget är också viktigt, gärna nära Bärbyleden tex.

Kruxet när jag vill ha allt (diskmaskin, tvättmaskin, högst upp etc) är ju att det blir så förbaskat dyrt här i Uppsala. :(

Sen hävdar en kompis att jag aldrig kommer få min lägenhet såld för det jag gav, så då känns det ännu tristare att sälja. Har toppengrannar här och det vet man ju aldrig innan om man får igen.
Vad är mindre viktigt, vad skulle du kunna kompromissa med? Om du har bilen nära hemma, är avståndet till bärbyleden lika viktigt då? Eller är ett sovrum mer prio? Försök rangordna dina prioriteringar, så kan det bli lättare att göra ett.väl genomtänkt val. Det kanske slutar med att du vill bo kvar. Eller flytta till andra änden av stan 😊

Det kan vara så att du inte får vad du gav, men då lär.ju det du köper istället vara billigare nu än det var när du köpte? Jag har alltid fått höra att det bästa är att sälja och köpa i samma marknad (som i tid). Klart det vore skönt att sälja på topp och köpa på botten, men risken är ju att det blir tvärtom. Och nånstans måste man ju bo...
Men förstår att det är ett stort beslut och att det känns tufft.

I en bostadsrätt installerar du väll tvätt- och diskmaskin själv? Det kan väll inte gå på er än 20 000 kr vilket är ganska lite om man pratar bostadsaffär.

Jag hade kollat på ny lägenhet med tanke på vad styrelsen svarat.
Kan du hitta någon hyresrätt där du vill bo så länge? Hyra privat någon stuga?
Jag vet inte hur det ser ut i Uppsala eller områden men jag hade en kollega som bestämde sig för att flytta upp i våras och de fick bostad jättesnabbt 10 min gångväg från stationen tydligen. Förvisso ganska stor lägenhet så kanske inte lika populär som mindre lägenheter.

Jag hatar att flytta. Har aldrig bott längre än fem år på samma ställe och ofta bara ett par år. Vill inte behöva flytta en massa, utan flyttar jag ska iaf tanken vara att inte behöva flytta igen.

Jag får ångest bara av tanken att behöva packa mina saker igen. Hatar förändring.

Var och kikade på två lägenheter ikväll. Skönt att få promenera och rensa skallen lite. De såg trevliga ut från utsidan, den ena vätte mot en stor grön plätt.

Samtidigt minns jag min lättnad när jag flyttade in hösten 2022 och tänkte att den här lägenheten behöver jag aldrig flytta ifrån.

Från början promenerade jag 10 min till bussen och åkte två hållplatser för att ta mig till parkering. Så den här lyxen med parkering vid lägenheten har jag bara haft sen september.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka