Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är 1 oktober det blir moms på parkeringsplatserHär betalar jag i år 890:-/mån för förstahandsplats via allmännyttan, när jag skaffade bilen för tre år sedan var det 550:-. From januari kommer det vara över 1100:-/mån, eftersom de numera "måste" lägga på moms på parkeringar vilket man inte gjort tidigare.
Ruta utan något annat, ett par års kö för att få.
Det finns inte på kartan att jag skulle ställa bilen någonstans där det krävs buss för att ta sig om jag behöver den oftare än någon dag i veckan, då försvinner ju hela nyttan med att ha en bil.
Det är 1 oktober det blir moms på parkeringsplatser
Är dina beslut dåliga pga av sådant du på riktigt hade kunnat förutse, eller är besluten dåliga pga helt oförutsägbara saker som ingen hade kunnat planera för? Som till exempel "köpa lägenhet jag vill bo i för alltid"...kan man NÅGONSIN vara säker på något sådant? Slå inte för hårt på dig själv!!Nu har styrelsen svarat att de inte lägger sig i öht vad som sker med parkeringarna. Blir så less så nu blir det kanske flytt ändå. Har kikat lite på hemnet och hittat några helt okej lägenheter.
Det svåra är att jag har eventuellt en lägenhet som är inflyttning 2028, men det går trögt med bokning av lägenheter till det projektet, så det kan lika gärna sluta med att det skjuts på fler år (tidigare sagt 2027) eller läggs ner helt.
Så köpa lägenhet jag vill bo i för alltid eller köpa lägenhet jag kan stå ut i de kommande åren?
Som vanligt när jag ska fatta svåra beslut önskar jag att jag kunnat få facit. Spoiler: Alla mina tidigare beslut har varit fel. Jag kan inte fatta bra beslut.
Hade en kompis här i stan som hade något liknande problem. Hon hade lånelöfte på lägenheten men det han gå ut innan de satte spaden i marken. Jag hade nog kollat runt på hur marknaden generellt ser ut innan jag litar på något sådant. Det verkar stå väldigt stilla här just nu!Nu har styrelsen svarat att de inte lägger sig i öht vad som sker med parkeringarna. Blir så less så nu blir det kanske flytt ändå. Har kikat lite på hemnet och hittat några helt okej lägenheter.
Det svåra är att jag har eventuellt en lägenhet som är inflyttning 2028, men det går trögt med bokning av lägenheter till det projektet, så det kan lika gärna sluta med att det skjuts på fler år (tidigare sagt 2027) eller läggs ner helt.
Så köpa lägenhet jag vill bo i för alltid eller köpa lägenhet jag kan stå ut i de kommande åren?
Som vanligt när jag ska fatta svåra beslut önskar jag att jag kunnat få facit. Spoiler: Alla mina tidigare beslut har varit fel. Jag kan inte fatta bra beslut.
Vad är det som gör att det skulle kännas som en lägenhet att bo för alltid i?Nu har styrelsen svarat att de inte lägger sig i öht vad som sker med parkeringarna. Blir så less så nu blir det kanske flytt ändå. Har kikat lite på hemnet och hittat några helt okej lägenheter.
Vad är det som gör att det skulle kännas som en lägenhet att bo för alltid i?
Jag tänker att om du kan identifiera vad det är som gör att du trivs (eller inte trivs) kan det vara lättare att se om det sådant du kan påverka via köp eller inte.
T ex om läget är viktigt, det kan du påverka genom var du köper. Om 100% trevliga grannar är viktigt kan du inte påverka det. (Även om de är trevliga nu så flyttat ju folk och man vet aldrig hur det blir framåt.)
Och genom att identifiera vad som är viktigt för dig kan du också identifiera vad du lan kompromissa med.
Vad är mindre viktigt, vad skulle du kunna kompromissa med? Om du har bilen nära hemma, är avståndet till bärbyleden lika viktigt då? Eller är ett sovrum mer prio? Försök rangordna dina prioriteringar, så kan det bli lättare att göra ett.väl genomtänkt val. Det kanske slutar med att du vill bo kvar. Eller flytta till andra änden av stanEn sån lägenhet är en där allt finns. Nuvarande lägenhet tex sover jag i köket, det skulle vara trevligt med sovrum (och parkering). Läget är också viktigt, gärna nära Bärbyleden tex.
Kruxet när jag vill ha allt (diskmaskin, tvättmaskin, högst upp etc) är ju att det blir så förbaskat dyrt här i Uppsala.![]()
Sen hävdar en kompis att jag aldrig kommer få min lägenhet såld för det jag gav, så då känns det ännu tristare att sälja. Har toppengrannar här och det vet man ju aldrig innan om man får igen.
I en bostadsrätt installerar du väll tvätt- och diskmaskin själv? Det kan väll inte gå på er än 20 000 kr vilket är ganska lite om man pratar bostadsaffär.En sån lägenhet är en där allt finns. Nuvarande lägenhet tex sover jag i köket, det skulle vara trevligt med sovrum (och parkering). Läget är också viktigt, gärna nära Bärbyleden tex.
Kruxet när jag vill ha allt (diskmaskin, tvättmaskin, högst upp etc) är ju att det blir så förbaskat dyrt här i Uppsala.
Sen hävdar en kompis att jag aldrig kommer få min lägenhet såld för det jag gav, så då känns det ännu tristare att sälja. Har toppengrannar här och det vet man ju aldrig innan om man får igen.
Jag hade kollat på ny lägenhet med tanke på vad styrelsen svarat.
Kan du hitta någon hyresrätt där du vill bo så länge? Hyra privat någon stuga?
Jag vet inte hur det ser ut i Uppsala eller områden men jag hade en kollega som bestämde sig för att flytta upp i våras och de fick bostad jättesnabbt 10 min gångväg från stationen tydligen. Förvisso ganska stor lägenhet så kanske inte lika populär som mindre lägenheter.
Måste du bo i Uppsala?
I en bostadsrätt installerar du väll tvätt- och diskmaskin själv? Det kan väll inte gå på er än 20 000 kr vilket är ganska lite om man pratar bostadsaffär.