Kostnader efter dödsfall

Bukefalos 30 år!

Fast det finns ju bevisning i och med rättspsyk. Testamentet skrevs strax efter. Och är man paranoid så anser inte jag att personens verklighetsuppfattning är korrekt.

Och jag vill aldrig mer tänka på skitstöveln.
Nej rättspsyk i sig är ingen bevisning. Man kan sitta på rättspsyk och vara fullt kompetent att skriva testamente. Samma ska med paranoia, det räcker generellt inte.

Det ska extremt mycket till för att man ska underkänna ett testamente pga att att personen inte var vid sina sinnens fulla bruk. Det är inte så att psykisk sjukdom automatisk innebär att någon är oförmögen att rättshandla.

Och om din pappa t ex klarade sig själv i samhället vid tiden han skrev testamentet så är det närmast omöjligt hävda att han inte förstod vad han skrev.

Edit. Vet du vad det är för testamentsvittnen? För de har ju intygat att han var vid sina sinnes fulla bruk. Är det någons a-lagarkompis kanske man kan ifrågasätta (även om det är närmast omöjligt långt i efterhand). Men är det anställda på advokatkontor e dyl så måste du liksom även bevisa att de bevittnat fast de visste karln var spritt språngande….

Det kommer kosta oändligt mycket mer än det ger

Nej rättspsyk i sig är ingen bevisning. Man kan sitta på rättspsyk och vara fullt kompetent att skriva testamente. Samma ska med paranoia, det räcker generellt inte.

Det ska extremt mycket till för att man ska underkänna ett testamente pga att att personen inte var vid sina sinnens fulla bruk. Det är inte så att psykisk sjukdom automatisk innebär att någon är oförmögen att rättshandla.

Och om din pappa t ex klarade sig själv i samhället vid tiden han skrev testamentet så är det närmast omöjligt hävda att han inte förstod vad han skrev.

Edit. Vet du vad det är för testamentsvittnen? För de har ju intygat att han var vid sina sinnes fulla bruk. Är det någons a-lagarkompis kanske man kan ifrågasätta (även om det är närmast omöjligt långt i efterhand). Men är det anställda på advokatkontor e dyl så måste du liksom även bevisa att de bevittnat fast de visste karln var spritt språngande….

Det kommer kosta oändligt mycket mer än det ger
Jag har ingen aning om vilka de är som vittnat.

Som inlägg kan man också sitta på rättspsyk för att man inte just då var tillräknelig. Man kanske går i och ur en psykos. Försök släppa det, det är trist att han valt som han gjort i detta fall, i andra fall är man glad att man kan bestämma lite själv hur ens arv fördelas. Du förlorar ju egentligen inga pengar, vad du än får är en vinst du inte hade innan.

Som inlägg kan man också sitta på rättspsyk för att man inte just då var tillräknelig. Man kanske går i och ur en psykos. Försök släppa det, det är trist att han valt som han gjort i detta fall, i andra fall är man glad att man kan bestämma lite själv hur ens arv fördelas. Du förlorar ju egentligen inga pengar, vad du än får är en vinst du inte hade innan.
Han utreddes på rättspsyk.

Jag ser det som en förlust, för det uppgår inte till en rimlig ersättning för de skador han orsakat.

Jag ser det som en förlust, för det uppgår inte till en rimlig ersättning för de skador han orsakat.

Det är något du måste hantera, inga pengar i världen kan ersätta en otrygg barndom. Däremot kan du välja hur du hanterar detta, hur mycket får det kosta dig?

En utredning säger inte mer än att någon ansåg det befogat, och inget om hans mentala status när testamente skrevs. Han hade tid att ändra det om han velat, men det gjorde han inte. Jag beklagar det som hänt men jag tror det hälsosammaste är att släppa det så fort du kan.

Det kan väl rimligtvis inte finnas någon specifik pengasumma som ersätter för sådana skador?

Det var väl @hundtant som kallade pengarna för "manna från himlen"? Det måste väl vara toppen att helt plötsligt få en hyfsat stor summa pengar som man inte hade räknat med? Det finns ju för övrigt ett ordspråk som lyder "Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket". Den risken finns nog om du börjar försöka dra igång en massa processer.

Att ett arv skulle utgöra någon sorts motiverat anspråk på kompensation för tidigare skador är inte en rimlig tankefigur. För din egen skull vore det nog bra om du kan ompröva det synsättet.

Och hur mycket vid sina sinnens fulla bruk är man när man hämnas på sina barn för att barnens mor inte vill dansa efter hans pipa?
Det är ett fullt logiskt resonemang. Osympatiskt att välja att hämnas på barnen, men inte på något vis tecken på otillräknelighet.
Snarare tvärt om. Ifall du vet att det var därför han skrev testamentet så har han varit kapabel att resonera om vad han vill och varför, samt förstått vilka personer det handlat om och funktionen hos ett testamente,

De jurister jag jobbat med tar från 3 000kr/tim. De flesta flesta mer än så. Som jag förstod det handlade det inte om några jätte stora pengar. Risken att kostnaden för juristen är samma eller t.o.m. mer än de ”extra” pengar du isf får ut tror jag är stor. Lägg då till risken att testamentet inte alls ogiltigförklaras och att du då blir mer eller mindre utan arv.

De jurister jag jobbat med tar från 3 000kr/tim. De flesta flesta mer än så. Som jag förstod det handlade det inte om några jätte stora pengar. Risken att kostnaden för juristen är samma eller t.o.m. mer än de ”extra” pengar du isf får ut tror jag är stor. Lägg då till risken att testamentet inte alls ogiltigförklaras och att du då blir mer eller mindre utan arv.
Och om man väcker klandertalan och förlorar så får man även stå motpartens (dvs halvbroderns) kostnader. Så risken är att då går laglotten åt att betala både sin egen och motpartens jurist

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka