Kött - och mjölkkonsumtion

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Singoalla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 974
  • Visningar Visningar 52 348
Oavsett om burgarna ligger på 55 g eller 60 g så är det ju inga skolkillar som enbart äter en utan snarare 2-3.. minns att vi hade en begränsning på max 4 burgare per person. Biffarna är platta, grå och trista och vi fick i vart fall inte något matigt tillbehör typ potatisklyftor till.

För att den består av dödade djur...?
En stor del av tänket kring att välja vegetariskt/vegansk istället för animaliskt, handlar ju om djurindustrin och en vilja att i vart fall minska ner på den. Jag personligen skulle önska att de stora grisfabrikerna försvann helt, och den hemska bedövningsmetoden på slakterierna (gasningen) upphörde. OM folk absolut nödvändigtvis måste äta fläsk, kan man begränsa det rejält till några enstaka gånger per år och då lägga pengarna på kött från grisar från exempelvis Ängavallen.

För mig handlar vegotänket egentligen inte speciellt mycket om hälsoaspekter för människan som äter köttet, utan om djurvälfärd.

Igår åt jag förresten en Halloumiburgare från Burger King - den var definitivt inte i klass med den sagolikt goda från Max! Halloumiburgaren från Max slår i sin tur köttburgarna med längder, om du frågar mig. Inte samma maträtt, nja, inte exakt, men nästan. Comfort food!

Det är ju ren politik och inte något som ska drabba skolbarnens näringsintag. Det ställningstagandet ska vara individuellt fritt och inte styras.

Ett annat trick är att blanda helvegetariska måltider (eller dagar) med måltider som innehåller kött. Skall vi hålla oss till livsmedelsverkets rekommendation om max 500g i veckan, så finns det inte utrymme för att äta kött - eller måltider där kött spelar en huvudroll - till både lunch och middag varje dag. Skall vi dessutom äta kött som är producerat på ett djuretiskt okej sätt, så blir det också ganska dyrt. Då är det kanske vettigt att t.ex. skollunchen ett par dagar per vecka är vegetarisk?

Det finns alltså utrymme att erbjuda kött varje dag till lunch och låta eleverna välja själva när de vill ha det ena eller det andra. Eftersom helt vegansk kost tycks vara det allra värsta, till och med jämfört med att äta kött alla dagar i veckan så ska vi vara försiktiga med att styra i det fria kostvalet på det sättet.

Eftersom helt vegansk kost tycks vara det allra värsta, till och med jämfört med att äta kött alla dagar i veckan så ska vi vara försiktiga med att styra i det fria kostvalet på det sättet.
Men snälla, vegansk kost är inte värst. Du har ju blivit överbevisad flera gånger nu. Sen fattar jag inte vad du oroar dig för, ena sekunden är det att ungarna inte kommer äta av den äckliga veganska maten, andra sekunden ska vi akta oss för att styra kostvalet dit, som om ungarna skulle bli veganer av att äta veganskt i skolan ibland?

Det är ju ren politik och inte något som ska drabba skolbarnens näringsintag. Det ställningstagandet ska vara individuellt fritt och inte styras.

Skolbarnens näringsintag ska väl gärna gå i Livsmedelsverkets kostråds linjer? Näringsintaget i skolan borde ju inte bidra till att barn får i sig mer än 500 g rött kött i veckan. Det finns som sagt ingen undre gräns för köttkonsumtion, bara en övre.
Eller ska skolmatsalarna använda sig av @sjoberga s egna kostråd att vegetariskt är smakfattigt och tråkigt när man kan välja goda köttdetaljer istället?

Men snälla, vegansk kost är inte värst. Du har ju blivit överbevisad flera gånger nu. Sen fattar jag inte vad du oroar dig för, ena sekunden är det att ungarna inte kommer äta av den äckliga veganska maten, andra sekunden ska vi akta oss för att styra kostvalet dit, som om ungarna skulle bli veganer av att äta veganskt i skolan ibland?

Skulle bli veganer? Det är väl ett individuellt fritt val och inget mål eller antimål? Det handlar enbart om att barnen ska äta tillräckligt och bra mat som de vill ha.

Äcklig? Tycker jag inte.
Styrning och tvång? Nej tack.

Skolbarnens näringsintag ska väl gärna gå i Livsmedelsverkets kostråds linjer? Näringsintaget i skolan borde ju inte bidra till att barn får i sig mer än 500 g rött kött i veckan. Det finns som sagt ingen undre gräns för köttkonsumtion, bara en övre.
Eller ska skolmatsalarna använda sig av @sjoberga s egna kostråd att vegetariskt är smakfattigt och tråkigt när man kan välja goda köttdetaljer istället?

Vem har pratat om smakfattigt och tråkigt? Verkar vara dumt oavsett vilken mat man lagar eller föredrar ?

Oavsett om burgarna ligger på 55 g eller 60 g så är det ju inga skolkillar som enbart äter en utan snarare 2-3.. minns att vi hade en begränsning på max 4 burgare per person. Biffarna är platta, grå och trista och vi fick i vart fall inte något matigt tillbehör typ potatisklyftor till.

Det behöver man väl inte erbjuda? Har man matiga tillbehör räcker det med 1 per person, valfritt.

Det behöver man väl inte erbjuda? Har man matiga tillbehör räcker det med 1 per person, valfritt.

Har du sett skolans hamburgare med tillbehör? Platt tråkig biff, fluffigt vitt bröd, tomat, lök, ketchup. Inte ens jag hade blivit mätt på en. Vilka matiga tillbehör tycker du skolan ska erbjuda?

Kl

Observation

Har ätit lunch på konferens 2 dagar i två eminenta kalla minibuffeer där man tagit den mat man vill ha. 4-5 grönsaksbaserade och en enda animaliebaserad (kyckling första dagen, flankstek andra dagen) plus två såser. Strimlade i fina små bitar.

Alla tog hyfsat balanserade tallrikar med flera av de grönsaksbaserade och endast liten andel kyckling/kött. Ingen vräkte på med mer än kanske 70g kött , de flesta mindre än så. Men alla utom en (vegetarian) ville ändå ha köttet.

Man kan alltså erbjuda animalier som alternativ utan att människor vräker i sig kött. Precis som våra barn kan få lägga till några tiotals gram kött till sin lunch om det är vad de är sugna på och vill äta. Till och med varje dag om de önskar.

Ta bort tvång , styrning och politik och låt matglädje styra istället.

Har du sett skolans hamburgare med tillbehör? Platt tråkig biff, fluffigt vitt bröd, tomat, lök, ketchup. Inte ens jag hade blivit mätt på en. Vilka matiga tillbehör tycker du skolan ska erbjuda?

Rotfruktssallad. Grönsallad. Inlagd gurka. Färsk bifftomat. Halloumi och vegburgare. Dressing. Bbqsås. Ostskivor. Val av grovt bröd. Vitkålssallad.

Och burgare på 100% nötkött av god kvalitet.

Tillåt mig citera, du kallar det inte olik smak utan att den ena blir riktigt god och den andra halvdan.

Ja, det är min åsikt. Men det är väl liksom inte jag som definierar vad som är rätt, annat än för just mig? Därför vill jag kunna välja, liksom du?

Rotfruktssallad. Grönsallad. Inlagd gurka. Färsk bifftomat. Halloumi och vegburgare. Dressing. Bbqsås. Ostskivor. Val av grovt bröd. Vitkålssallad.

Och burgare på 100% nötkött av god kvalitet.
Låter jättegott! Tror fortfarande inte att gymnasiekillen hade tagit en utan hoppat salladerna och ätit fler köttburgare med bara ost och sås :)

Skulle bli veganer? Det är väl ett individuellt fritt val och inget mål eller antimål? Det handlar enbart om att barnen ska äta tillräckligt och bra mat som de vill ha.

Äcklig? Tycker jag inte.
Styrning och tvång? Nej tack.
Det var ju du som tyckte vi skulle vara försiktiga att styra kostvalet dit eftersom vegansk kost är värst. Att vissa måltider är lakto-ovo-veg eller veganska styr ingens kostval, ingen tvingas bli vegetarian/vegan.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som... 2
Svar
24
· Visningar
2 757
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Oseriös avel 2023