Bukefalos 28 år!

Krafft Grön

mijan

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av Krafft Grön? Vad jag förstår så behöver man inte ge några extra vitaminer och mineraler om man ger detta foder. Stämmer det?
Får hem ett föl på fredag och funderar på att ge den det + havre och hösilage. Vad tror ni?
 
Sv: Krafft Grön

Det beror ju på HUR MYCKET du tänkt att ge? Ett par hundragram räcker nog inte för att täcka alla mineralbehov... Ger du mer så kanske det räcker. Beror som sagt på hur mycket.
 
Sv: Krafft Grön

Tittade på Krafft´s "foderstat exempel" och där rekommenterar de 1-2 kg havre och 1 kg Krafft Grön. Tänkte att jag så smått skulle vänja honom till den staten och se om det passar. Man kanske behöver ge extra mineraler till en början?

Svårt det här med föl, blir så lätt fel. Lättare med fullvuxna hästar :D
 
Sv: Krafft Grön

Hmm okej, undra om det är riskfritt att ge PLus Grön utan analys på grovfodret? Tänkte på ev. proteinöverskott...

I övrigt så JA, 1kg av det, plus det övriga han får, täcker troligen hans behov av mineraler (och vitaminer!).
 
Sv: Krafft Grön

När jag fick hem mitt halvblodsföl på 6 månader gav jag krafft grön.

Men gav extra mineraler och kalk, hon vill inte äta så mycket som det stod som rekommendation. Alltså 3 kg, med krosshavre blir det en stor volym. Dessutom blev hon för stissig så jag tog bort havren.

Jag hade analys på hösilaget, med en kvot på 5,5 MJ/Smrp. Det var för låg proteinhalt så hon fick 1-2 kg lusern som tillskott.
 
Sv: Krafft Grön

Okej, jo det är väl så att man får prova sig lite fram. Vet flera som ger kalk till sina för, är det att rekommendera?
 
Sv: Krafft Grön

Det allra bästa du kan göra är att analysera grovfodret! Då slipper du sitta och gissa vad du ska ge och inte. De pengar det kostar (runt 600:-) har du troligtvis snabbt tjänat igen sedan!
 
Sv: Krafft Grön

Hmm okej, undra om det är riskfritt att ge PLus Grön utan analys på grovfodret? Tänkte på ev. proteinöverskott...

Hur högt skall proteinöverskottet vara för att det skall bli farligt? Jag har hört att hästar kan äte ganska mycket över det rekommenderade värdet utan att det är farligt.
 
Sv: Krafft Grön

Jo men det är om överskottet kommer ifrån GROVFODER. Då är det ofarligt. (dock ska det helst inte överstiga 30% i överskott för då kan hästarna bli loja av att kroppen tar hand om allt överskottsprotein - enkelt uttryckt)

Men vad är det för proteiner i PLus Grön då? Är det från grovfoder?? Någon som vet??
 
Sv: Krafft Grön

PlussGrön får större delen av sitt proteininnehåll från soja, resten från bla kli, lusern och potatisprotein. Max giva per dag är 1,5 kg, men då kan man komplettera med havre. Egentligen är PG gjort för att komplettera havre, men många ger det som enda kraftfoder till hästen, bla jag. 1 kg PG plus ett grovfoder av stuterikvalitet ger nog ditt föl vad den behöver. Men så länge du inte har någon analys så fodrar du i blindo.
 
Sv: Krafft Grön

PlussGrön får större delen av sitt proteininnehåll från soja, resten från bla kli, lusern och potatisprotein.

Okej tack.

Har man inte analys är det väl bäst att fodra med LUSERN till en stor del? Är det inte riskfyllt att ge PG när man inte vet vad höet innehller??
Jag har inte erfarenhet av föl/unghästar... Men enligt böckerna har föl efter 6mån bara ett något högre proteinbehov än vuxna hästar - nämligen en kvot på 7.
 
Sv: Krafft Grön

Jo men det är om överskottet kommer ifrån GROVFODER. Då är det ofarligt. (dock ska det helst inte överstiga 30% i överskott för då kan hästarna bli loja av att kroppen tar hand om allt överskottsprotein - enkelt uttryckt)

Varför är det ofarligt om det kommer från grovfoder? Jag trodde att protein alltid var protein oberoende om vart det kommer från för foder. :confused:
 
Sv: Krafft Grön

Varför är det ofarligt om det kommer från grovfoder? Jag trodde att protein alltid var protein oberoende om vart det kommer från för foder. :confused:

Det vet jag faktiskt inte, skulle vara intressant att veta varför... HH hit, tack (vår foderguru här på buke)!

Jag skulle tro att det har nånting med att göra att hästen är ju gjord för att smälta grovfoder och smälter det på ett annat sätt än kraftfoder... men bara spekulationer....
Tänk på hur mycket protein det är i GRÄS! Det är mellan 70-150g smbrp/kg TS!!! Ungefär som lusern, kan man säga, och det äter de flesta hästar dygnet-runt hela sommaren. ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag brukar ge mina kallblod Krafft miner original under sommarhalvåret eftersom de äter det utan någonting annat till, men jag skulle...
Svar
11
· Visningar
804
Senast: CaisaCax
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 493
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 651
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
921
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Valp 2023 -den andra
  • Katter med olika foderbehov

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp