Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Fast vart ska man då skicka det? USA är garanterat inte ett alternativ för Iran, förtroendet där är ju ickeexisterande.
Ja, alltså det är lite så jag tänker också. Det är dessutom två stora länder med möjlighet att förvara.

Edit. och de har ju gjort det förut.

Senast ändrad:
Ja definitivt minimera Putler och hans orcs eller Kina med deras vidriga brott mot mänskliga rättigheter.
Hur mycket bättre är Trump egentligen? Frågar man länder som han bombat sönder och samman så är Ryssland eller Kina helt klart ett bättre alternativ för dom. För väst må Ryssland vara ett större hot, men egentligen är nog skillnaden mellan Putin och Trump ganska små.

En högt uppsatt israelisk tjänsteman uppger att USA och Iran är inte nära en överenskommelse och är redo att när som helst återuppta kriget

Men herregud vill du verkligen skicka dem till Ryssland och Kina?!?!
Nej, egentligen så vill jag inte att de ska behöva skicka iväg det alls tbh. Men rent praktiskt så var det Ryssland som hjälpte till med den biten förra gången, och vad jag förstår så var alla som var inblandade i det "nöjda" med det då. Världsläget har såklart förändrats sedan Rysslands anfallskrig, och vår syn på Ryssland har såklart försämrats. Men det är ju inte direkt så att några europeiska länder stärkt sina relationer med Iran under den tiden, tvärt om.

Hur mycket bättre är Trump egentligen? Frågar man länder som han bombat sönder och samman så är Ryssland eller Kina helt klart ett bättre alternativ för dom. För väst må Ryssland vara ett större hot, men egentligen är nog skillnaden mellan Putin och Trump ganska små.

Frågar man Ukraina och uigurer så skulle de definitivt se västeuropeiska länder som bättre. Ja, Trump och Israel är vidriga krigsförbrytare som bryter mot mänskliga rättigheter, men det är även Kina (iofs inte bombat något annat land) och Ryssland. Jag fattar inte hur någon kan försvara den iranska regimen. Det bästa vore om både Israel/USA och mullorna försvann.

Är det den här regimen som någon kan försvara?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XMMxRx/macron-frihetsberovat-franskt-par-pa-vag-hem

Frågar man Ukraina och uigurer så skulle de definitivt se västeuropeiska länder som bättre. Ja, Trump och Israel är vidriga krigsförbrytare som bryter mot mänskliga rättigheter, men det är även Kina (iofs inte bombat något annat land) och Ryssland. Jag fattar inte hur någon kan försvara den iranska regimen. Det bästa vore om både Israel/USA och mullorna försvann.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XMMxRx/macron-frihetsberovat-franskt-par-pa-vag-hem
Men på vilket sätt är det bättre att bomba och mörda i andra länder, spränga fiskebåtar på internationellt vatten, kidnappa en president i ett annat land, sno olja och skjuta amerikanska medborgare som demonstrerar? Trumpd USA/Israel är absolut inte bättre än Iran.
Finns dödsstraff i USA också där många oskyldiga dött.

Dessutom har jag redan förklarat för dig att Ryssland redan tagit hand om Irans uran förr. Så det skulle knappast vara något nytt

New York Post skriver ( som emmabovary) redan nämnt i tråden att Revolutionsgardet förmodligen tagit kontroll över Iran

Araghchi gick med på att öppna Hormuzsundet efter att ha nått en överenskommelse med Trump-administrationen, men Revolutionsgardet krävde att det skulle förbli stängt"

Samtidigt som förhandlingarna mellan Irams representanter och USA närmar sig slutet på en tvåveckors vapenvila, rapporteras det om interna meningsskiljaktigheter inom Irans maktelit.

New York Post skriver ( som emmabovary) redan nämnt i tråden att Revolutionsgardet förmodligen tagit kontroll över Iran

Araghchi gick med på att öppna Hormuzsundet efter att ha nått en överenskommelse med Trump-administrationen, men Revolutionsgardet krävde att det skulle förbli stängt"

Samtidigt som förhandlingarna mellan Irams representanter och USA närmar sig slutet på en tvåveckors vapenvila, rapporteras det om interna meningsskiljaktigheter inom Irans maktelit.
Skulle kanske inte riktigt lyssna på New York Posts Op Eds gällande saken, de verkar mest vilja säga att Trump gör helt rätt med en blockad osv.

Och angående mitt inlägg så syftade jag mer på att det verkar vara konflikter och oklarheter mellan revolutionsgardet och regeringen, inte att de förstnämnda tagit över helt. Men de verkar avgjort ha mer att säga till om nu än innan krigsutbrottet.

Frågar man irakier och libyer så gissar jag på ett annat svar

https://www.facebook.com/share/r/18AzkSZvkZ/

Läs gärna kommentarerna också. Ang kvinnosynen under Shah vs Khamenei.

FB_IMG_1776715259902.webp

Inte helt 100 på att alla siffror stämmer på pricken, men vet att kvinnor i iran ligger väldigt högt upp

Senast ändrad:
Jämför du UK och Frankrike med tRump? De som vägrat delta i kriget med den som startade det tillsammans med Israel? Nä, då håller jag verkligen med om UK och Frankrike är ett bättre alternativ.
Nej, jag jämför inte med USA så mycket om att jag konstaterar att de ingår i en militär allians med USA. Det är ganska givet att Iran ser både Ryssland och Kina som mer neutrala och pålitliga, oavsett vad vi här i Sverige tycker.

Frågar man irakier och libyer så gissar jag på ett annat svar
Det är lite roligt det där, hur svårt många upplever det att skifta perspektiv och betrakta en situation ur någon annans synvinkel. Världen är verkligen inte svart/vit utan beroende på vem eller hur du ser på saken så kan det verkligen skifta färg.

Ingenting är svart och vitt. Men jag tror de flesta är överens om att Ryssland är extremt mörkgrå. Likaså USA, Israel, Iran, Libyen, Kina och andra. Man kan fördöma USA och Israel utan att hylla Irans regim.

Ingenting är svart och vitt. Men jag tror de flesta är överens om att Ryssland är extremt mörkgrå. Likaså USA, Israel, Iran, Libyen, Kina och andra. Man kan fördöma USA och Israel utan att hylla Irans regim.
Fast här spelar det inte så stor roll vad vi tycket om länder. Det som spelar roll är vilket förtroende Iran har för det land de ska förvara sitt uran i. Alla de länder som du räknar upp är länder Iran saknar förtroende för och saknas förtroende blir det inget avtal.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka