Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
jag är fn vilsen, delvis beroende på att mitt internet endast befinner sig helt oöverskådligt inne i en telefon.

Det är samma bok, skilda åt med engelsk respektive svensk titel.

Jag blev osäker ett tag där, det var ett par år sedan jag läste mycket på ämnet och minnet för namn är betydligt sämre än hur jag minns kunskap. 😇😅 Hade jag vetat att det helt plötsligt skulle vara högrelevant igen hade jag kanske sparat anteckningarna...

Man pratar om detta krigs Srebrenica.
Och inget talar för att detta skulle vara en isolerad händelse.

Jag såg precis. Just i detta nu hatar jag mänskligheten (även om jag naturligtvis inte är förvånad).

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/folkrattsexperten-det-ar-den-varsta-formen-av-krigsforbrytelser

Nä, det är ju så. Fullständigt vidrigt, och obegripligt, men tyvärr inte förvånande. (Eller ja, det är ju inte lika svårt att begripa utifrån den ryska logiken, men ändå.)

Jag har undvikit flera av mina vanliga nyhetskanaler i helgen, det är övermäktigt med den fruktansvärda väggen av olika mardrömmar. Man ska väl ha i åtanke att det kan vara traumatiserade även på distans (jag tror Wilderäng skriver om det ibland, likaså olika OSINT-grupper) och inte fastna i scrolla flöden om det inte finns ett bra syfte med det.
 
Jag läste dessa hemska berättelser och har hjärtklappning och ser hemska bilder framför mig när jag blundar.

Kvinnor som våldtas framför sina barn under pistolhot, gruppvålstäkter och annat vidrigt ryssarna gör.

Väldigt hemska berättelser som är svåra att ens läsa, kan inte föreställa mig hur hemskt det är att gå igenom det som händer i Ukraina. Det måste få ett stopp!



https://www.expressen.se/nyheter/vittnesmalen-fran-kriget--valdtakter-framfor-barn-/
 
Allt detta påminner ju om exakt samma sak som Sovjet gjorde under andra världskriget, jag blir alldeles häpen! Man tänker ju sig att det var ju ändå åttio år sedan och att samhället utvecklats sedan dess, men det verkar som att tiden har stått stilla i Ryssland :cautious: Jag trodde inte att jag skulle bli förvånad något mera, men tydligen hade jag ändå tro i mitt hjärta att det var då och inte nu.
Va fan folk!? :arghh:
 
Detta är inget mindre än folkmord. Tro inte att detta inte var planerat heller. En tråd på Twitter visar ryska metoder för massgravar som beslutades om och lärdes ut innan kriget i Ukraina.
Ett inlägg slog mig särskilt:
Don't forget: on Feb 26th, 4 days after the planned attack on 22/02/22 (and 2 days after the real attack) Russia's biggest state outlet RIA published (clearly out of mistake) an article about the victory over Ukraine and the final "solution of Ukrainian question" by this war.
Min fetning.
Herrejesus. Står vi här igen och funderar över om vi ska ingripa i ett krig där krigsbrott begås och i efterhand kommer framtida generationer att fråga varför vi inte gjorde något? Igen??

Jag fattar att kärnvapnen är ett fruktansvärt hot, särskilt då man inte vet vad Putin skulle kunna göra. Men ... igen? Nu har vi chansen att visa att vi har lärt oss av historien. Ska man låta den upprepa sig?

(Jag har inga svar.)
 
Jag fattar att kärnvapnen är ett fruktansvärt hot, särskilt då man inte vet vad Putin skulle kunna göra. Men ... igen? Nu har vi chansen att visa att vi har lärt oss av historien. Ska man låta den upprepa sig?

Är det något historien lärt oss så är det ju den fruktansvärda förödelsen av kärnvapen. Vet inte riktigt vad du vill insinuera med ditt inlägg? Att vi ska använda kärnvapen mot Ryssland?
 
Vi kommer ju närmare och närmare det läget då vi i väst måste intervenera på Ukrainsk mark, i Ukrainskt luftrum. Och frågan är hur gör vi detta på bästa sätt, för Ukraina och framtiden - och faktiskt också för Ryssland?

I det här ingår det bluffstoppsspelande om ABC- samt konventionella vapen som västledarna och Putin redan påbörjat.
 
Detta är inget mindre än folkmord. Tro inte att detta inte var planerat heller. En tråd på Twitter visar ryska metoder för massgravar som beslutades om och lärdes ut innan kriget i Ukraina.
Ett inlägg slog mig särskilt:

Min fetning.
Herrejesus. Står vi här igen och funderar över om vi ska ingripa i ett krig där krigsbrott begås och i efterhand kommer framtida generationer att fråga varför vi inte gjorde något? Igen??

Jag fattar att kärnvapnen är ett fruktansvärt hot, särskilt då man inte vet vad Putin skulle kunna göra. Men ... igen? Nu har vi chansen att visa att vi har lärt oss av historien. Ska man låta den upprepa sig?

(Jag har inga svar.)
Historien har väl lärt oss att det alltid kommer finnas civila offer i krig. Och att eskalera eller själv svara med intervension/stridshandlingar är inte alltid den givna vägen till mindre totalt lidande.
 
Vi kommer ju närmare och närmare det läget då vi i väst måste intervenera på Ukrainsk mark, i Ukrainskt luftrum. Och frågan är hur gör vi detta på bästa sätt, för Ukraina och framtiden - och faktiskt också för Ryssland?

I det här ingår det bluffstoppsspelande om ABC- samt konventionella vapen som västledarna och Putin redan påbörjat.
Gör vi? Hur vet vi med säkerhet att det kommer en sådan punkt?
 
Vi kommer ju närmare och närmare det läget då vi i väst måste intervenera på Ukrainsk mark, i Ukrainskt luftrum. Och frågan är hur gör vi detta på bästa sätt, för Ukraina och framtiden - och faktiskt också för Ryssland?

I det här ingår det bluffstoppsspelande om ABC- samt konventionella vapen som västledarna och Putin redan påbörjat.
Jag är inte säker på att det är så självklart att en intervention kan vara för Ryssland. Såvitt jag uppfattat stödjer en stor och ökande majoritet Putin ifråga om Ukraina, uppfattningen - om än skapad genom lögner - är att specialoperationen är både befogad och helt nödvändig. Oavsett att detta är en vrångbild så är det av allt att döma deras sanning just nu. Alla internationella insatser emot specialoperationen blir oundvikligen insatser emot Ryssland. Det i sin tur kan betyda ett stort folkligt stöd för motanfall och upptrappning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
40 884
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
16 382
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
17 040
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 653
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Betyg idrott högstadiet
  • Vad gör vi? Del CXCVIII
  • Vad är detta?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp