Bukefalos 28 år!

Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad som är ännu värre, och det då på anabola steroider, är vad samma RIA publicerade nyligen 3:e april; What Russia should do with Ukraine.

Här översatt, och med en förklarande ingress:
https://cryptodrftng.substack.com/p/day-40-what-russia-should-do-with?s=r

originalformatet ska jag leta fram, men inte nu.

Edit: https://ria.ru/20220403/ukraina-1781469605.html
Herrejesus, jag orkade bara typ lite mera än halvvägs, höll på att få härdsmälta. Jag undrar verkligen vad de menar med nazism. De använder ju ordet som i anti-rysk, inte i dess rätta betydelse.
Alltså, presidenten är judisk :banghead::banghead::banghead: menar de att han är nazist? :rolleyes:

Men det är läskigt hur de skriver om att Ukraina är omöjligt att existera för dem, som att landet/ordet i sig inte går att samexistera med. Bara för att.
 
Herrejesus, jag orkade bara typ lite mera än halvvägs, höll på att få härdsmälta. Jag undrar verkligen vad de menar med nazism. De använder ju ordet som i anti-rysk, inte i dess rätta betydelse.
Alltså, presidenten är judisk :banghead::banghead::banghead: menar de att han är nazist? :rolleyes:

Men det är läskigt hur de skriver om att Ukraina är omöjligt att existera för dem, som att landet/ordet i sig inte går att samexistera med. Bara för att.
Som jag fattat narrativet, så är "nazist" på ryska ett annat ord för vad vi skulle kalla anti-rysk, ja.
 
Till slut, när man allra minst anar det, kryper sanningen fram.

Russian-UN-Ambassador.jpg
 
Är inte alla i Ukraina egentligen ryssar? 🤔

Edit: förtydling - enligt deras tänk alltså.
De är småryssar i det ryska narrativet. Men eftersom de i 30 år indoktrinerats till att vända sig mot Europa och NATO, så lutar de mer och mer åt inte-ryssar.

Eller med ett annat ord för samma sak: nazister.
Därför behövs det en denazifiering av landet. För deras eget bästa.
 
Samtidigt röstar Ungern, en EU medlem som åtnjuter alla fördelar av EU trots att de mer och mer börjar likna en diktatur, för Putins fanboy Orban.
 
Är inte alla i Ukraina egentligen ryssar? 🤔

Edit: förtydling - enligt deras tänk alltså.
Det var lite så jag tänkte när jag pratade med mamma om kriget. Ryssarna är förvånade och tagna av motståndet Ukraina ger, de trodde det skulle gå lätt. Men.... ukrainare är ju broderfolket, många är släkt med varandra mellan länderna, de har ungefär samma tänk, även om Ukraina är ett mer fritt land nu, som valt väst framför Ryssland. Om Ryssland krigat mot sig själv, hade de verkligen givit upp utan kamp liksom? Varför så förvånade och överraskade?!

Allt för moderlandet. Det var tänket 1986 när Tjernobylolyckan skedde och människor offrade liv och hälsa utan att ens blinka för att rädda det som gick. Ukraina har kommit en bit på vägen sedan dess, men det finns ju fortfarande spår av exakt samma tänk kvar. På samma vis som i Ryssland. Jag läste 2015 Svetlana Aleksijevitjs bok Bön för Tjernobyl, som är en av böckerna som beskriver människorna i Sovjet, och jag kan för mitt liv inte förstå hur Putin ens kunnat tro att detta krig skulle vara en enkel sak ens.

Det bevisar bara än mer hur korkad Putin är.
 
Herrejesus, jag orkade bara typ lite mera än halvvägs, höll på att få härdsmälta. Jag undrar verkligen vad de menar med nazism. De använder ju ordet som i anti-rysk, inte i dess rätta betydelse.
Alltså, presidenten är judisk :banghead::banghead::banghead: menar de att han är nazist? :rolleyes:

Men det är läskigt hur de skriver om att Ukraina är omöjligt att existera för dem, som att landet/ordet i sig inte går att samexistera med. Bara för att.
Jag tycker det är tragiskt att Ryssland ens tror att de har något att säga till om ett annat land existens liksom!

Det är som om Sverige skulle vägra acceptera ... tja, (jag vägrar ta mitt älskade Danmark även om det borde vara något i närheten dock ;) ) säg Australien, och hävda att det bara inte får finnas. Jag menar, intresseklubben antecknar, länder har rätt att existera....
 
Jag har tidigare sagt att jag tror på den yngre befolkningen i Ryssland.
När det Sovjetiska arvet är borta kommer det gå bättre.

Jag vet inte längre.
I den här videosnutten förmedlar inget hopp om det.

 
Är det dock moraliskt riktigt att inte agera? Det funderar jag på.

Jag tror att offren i Ukraina skulle känna ett bättre stöd om de visste att världen står bakom dem och hjälper till. Som det är nu så känner de kanske att vi bara står stilla medan det pågår folkmord. Och som efter andra världskriget så kan framtida generationer fråga oss varför vi inte gjorde mera.

Det beror ju på vad man säter främst, sitt land och västs säkerhet eller en snabb "hämnd". Putin har ju redan visat att han inte drar sig för att mörda sina egna invänare med "påhittade" terror dåd i Moskva för att få ursäkt att invadera och inkludera länder i Kaukasien i "Stor Ryssland" ("Terror" dåden i Moskva är ju dock inte påhittade som sådana, utan iscensatt av Putins före detta kolleger i KGB och GRU)

I mångt och mycket samma strategi som Israels Mossad benytter sig av för att Israel skal kunna rättfärdiga de ständiga attackerna mot Palestinska områden på Västbanken och Gaza.
 
Jag har tidigare sagt att jag tror på den yngre befolkningen i Ryssland.
När det Sovjetiska arvet är borta kommer det gå bättre.

Jag vet inte längre.
I den här videosnutten förmedlar inget hopp om det.

Unga och oförskämda, tror inte man ska lägga allt för stor vikt vid det heller. Jag fortsätter att hoppas på den yngre befolkningen, de mognar och blir vuxna också.
 
För mig tycks det viktigt att inte ta demokrati för något slags naturligt tillstånd alla länder når "längre fram" i sin utveckling. Historiskt sett är den ung och oroande nog har den inte bara misslyckats att ta fäste i ett antal länder, utan den rent av backar på vissa platser.
Om Ryssland får ta ens en delseger i detta krig så har väst sett samma sorts nederlag man vände andra kinden till med Hitler, skillnaden då var att ekonomin globalt såg annorlunda ut och framtiden får utvisa om ekonomiska sanktioner räcker denna gången, när de inte nödvändigtvis gjort det förut. Får Putin avsluta på toppen tror jag tyvärr risken är stor att nästa ledare inte försöker föra Ryssland mot demokrati och samhörighet.
 
För mig tycks det viktigt att inte ta demokrati för något slags naturligt tillstånd alla länder når "längre fram" i sin utveckling. Historiskt sett är den ung och oroande nog har den inte bara misslyckats att ta fäste i ett antal länder, utan den rent av backar på vissa platser.
Om Ryssland får ta ens en delseger i detta krig så har väst sett samma sorts nederlag man vände andra kinden till med Hitler, skillnaden då var att ekonomin globalt såg annorlunda ut och framtiden får utvisa om ekonomiska sanktioner räcker denna gången, när de inte nödvändigtvis gjort det förut. Får Putin avsluta på toppen tror jag tyvärr risken är stor att nästa ledare inte försöker föra Ryssland mot demokrati och samhörighet.

Verkligen, demokrati är ingen naturlig och självklar väg framåt. Tvärtom är demokratierna i världen på tillbakagång nu medan diktaturer är på frammarsch. (Ungern som nämndes tidigare klassas redan som en diktatur enligt demokratirapporten nedan ).
Och fler auktoriära stater leder till fler krig, likt det vi ser i Ukraina nu.

Skrämmande och sorglig utveckling om något.

https://www.gu.se/nyheter/diktaturer-pa-global-frammarsch
(Varieties of Democracy-institutet (V-Dem) vid Göteborgs universitet.)
 
Läser nu i Expressen via Sky News att tidigare presidenten (marionetten) i Ryssland, Dimitij Medvedev säger att Rysslands mål är att bygga ett "Eurasien" från Vladivostok till Lissabon.... :mad:
 
Det beror ju på vad man säter främst, sitt land och västs säkerhet eller en snabb "hämnd". Putin har ju redan visat att han inte drar sig för att mörda sina egna invänare med "påhittade" terror dåd i Moskva för att få ursäkt att invadera och inkludera länder i Kaukasien i "Stor Ryssland" ("Terror" dåden i Moskva är ju dock inte påhittade som sådana, utan iscensatt av Putins före detta kolleger i KGB och GRU)

I mångt och mycket samma strategi som Israels Mossad benytter sig av för att Israel skal kunna rättfärdiga de ständiga attackerna mot Palestinska områden på Västbanken och Gaza.
För att man fruktar att någon kan göra något värre så ska man låta bli?
Nä, det är inte så dagens lagar fungerar inför brott. Det borde gälla även krigsbrott.

Att Ryssland inte erkänner domstolen där krigsbrotten skulle tas upp är dock ett problem. Men jag tänker att även om det är någon som inte går att döma som begår ett brott, så ska man ändå försöka förhindra eller stoppa brottet.
Kanske är det att förenkla ett komplicerat problem, men ibland behövs det för att kunna se klarare på saken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
40 659
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
15 986
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 569
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 512
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp