Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här är en video från The New York TImes (länk) 2019 där de verkligen överbevisar ryska krigsbrott i Syrien. Ryssland bombar fyra, vissa hemliga, temporära och underjordiska sjukhus på mindre än elva timmar. Koordinaterna hade delats med FN just för att de skulle vara skyddade objekt. FN delade koordinaterna med den permanenta medlemmen av FN:s säkerhetsråd Ryssland. Som snabbt agerade för att spränga sönder dem.

Ryssland är inte bra på krypterad radiokommunikation och likt kriget i Ukraina skedde mycket kommunikation över öppna kanaler. Därför lyckades Syriska radioamatörer varna ett sjukhus så att det han utrymma innan det bombades. Själva bombningen finns på film i länken då de visste innan att den skulle komma.

"Worked it" säger de ryska stridspiloterna efter varje träff. Men de har bara fått koordinaterna och vet sannolikt inte ens vad de spränger i bitar. Det är blott ännu en så kallad "sorti" för dem -- bomba dessa koordinater så är uppdraget klart. Ordern kommer från högre ort. Det finns många liknande filmer där ryska stridspiloter bombar temporära interna flyktingläger inne i Syrien med horribla konsekvenser. Men det är själva poängen. Konsekvenserna ska vara så horribla att det helt enkelt inte är värt för motståndaren att göra motstånd.

___

Tillbaka till Ukraina så ser vi samma modus operandi av Ryssland. Hospitallers Medical Battalion är en Ukrainsk sjukvårdsbataljon beståendes av volontärer och sponsrade av privata bidrag. Till skillnad från Röda Korset och andra stora välgörenhetsorganisation så befinner sig Hospitallers på frontlinjen med stor risk för sina egna liv. De har inga större röda kors på sina fordon då de av erfarenhet vet att detta inte skyddar dem utan faktiskt gör dem till en måltavla. Begrunda det ett tag. Det är ingen propaganda utan det är människorna vid frontlinjen med störst erfarenhet av de faktiskt förhållandena som aktivt gör de röda korsen mindre på sina fordon, trots att det är dessa symboler som är tänkta att hålla dem säkra.

Vi bör också betänka att sjukvårdsbataljoner i Ukraina skriker efter läkemedel för akut rädda liv. I Sverige har regionerna ett synsätt som innebär att om inte läkemedel duger för oss så ska vi inte låtsas som att det duger för någon annan. Vilket kan tyckas vara sympatiskt. Men i praktiken innebär detta att vi förverkar läkemedel så fort de har gått ut i datum, trots att de kan användas för att rädda liv. Vilket leder till stor frustration hos sjukvårdarna i Ukraina. Det är precis som med kryddor, svartpeppar som gick ut i Juli är mycket bättre än ingen peppar alls. Vi i Sverige måste vara beredda på att snabbt ompröva våra tidigare ståndpunkter för att hjälpa Ukraina i ett akut läge.
 
Mycket bra. Dessutom har USA precis annonserat sitt största militär stödpaket hittills med bred marginal: 3 miljarder USD. Tidigare har legat på ca 0,6-1 miljarder USD.

Tyskland annonserar att de kommer skicka militär utrustning till Ukraina för 500 miljoner Euro. Alltså nästan i storleken av ett normalt Amerikanskt stödpaket.

Turkiets president tar i ett nytt tal tydligare ställning för Ukraina än tidigare. Krim är Ukrainskt territorium och måste fredfullt lämnas tillbaka till Ukraina. Turkiet står på Ukrainas sida, menar president Erdoğan.

Erdogan? Hans uttalande har oftast bäst före datum innan han ens sagt det.

I alla fall, lite mer seriöst. Har Sverige och Europa insett vilka problem de står inför?

I Sverige tror vi att vi kan lösa problemet genom att låta svenskarna leva som vanligt med subventioner på el. Om det skulle gå för bra i kriget för Ukraina stryper Putin gasen helt. Hur länge fryser Européerna för Ukraina. Hur länge tar vi elransonering för Ukraina?

Vi har också väldigt lätt att tro att krig vinns med vapen. De funkar på slagfältet, men till slut handlar det om acceptans från befolkningen.
 
Har Sverige och Europa insett vilka problem de står inför?
Definitivt. Och problemen löses i expressfart efterhand som de uppstår.
Om det skulle gå för bra i kriget för Ukraina stryper Putin gasen helt.
Han har redan strypt gasen; för "reparationsarbete". Och som en följd minskar Europa sitt beroende av den gasen med en rad åtgärder dagligen. Där sköt han sig i foten.
Vi har också väldigt lätt att tro att krig vinns med vapen. De funkar på slagfältet, men till slut handlar det om acceptans från befolkningen.
Det borde vara uppenbart för de flesta att någon "acceptans" inte är aktuellt för varken Ukraina eller Europa.
 
Det borde vara uppenbart för de flesta att någon "acceptans" inte är aktuellt för varken Ukraina eller Europa.
Nej just nu är det inte fråga om acceptans men vad händer i vinter när det blir kallt? Hur många kommer bry sig om Ukraina om de har 17 grader inomhus och hackar tänder samtidigt som elräkningen når oanade höjder? Det är lätt att vara solidarisk när det typ inte kostar något men det är en helt annan sak när de svider i det egna skinnet och plånboken. Titta bara på hur diskussionerna går om elpriset redan nu. Än har dessa personer inte förstått att det är Putin som höjt priserna utan de tror bergfast på att det är sossarnas fel eftersom priserna steg före 24/2. Det där att Putte ägnat sig åt energikrig hela förra vintern har gått dem förbi.
Jag är inte alls så optimistisk som du är tyvärr.
 
Nej just nu är det inte fråga om acceptans men vad händer i vinter när det blir kallt? Hur många kommer bry sig om Ukraina om de har 17 grader inomhus och hackar tänder samtidigt som elräkningen når oanade höjder? Det är lätt att vara solidarisk när det typ inte kostar något men det är en helt annan sak när de svider i det egna skinnet och plånboken. Titta bara på hur diskussionerna går om elpriset redan nu. Än har dessa personer inte förstått att det är Putin som höjt priserna utan de tror bergfast på att det är sossarnas fel eftersom priserna steg före 24/2. Det där att Putte ägnat sig åt energikrig hela förra vintern har gått dem förbi.
Jag är inte alls så optimistisk som du är tyvärr.
Det är ju just det Putin hoppas på; att solidariteten ska minska i vinter. Han använder gasen som ett vapen för att försöka minska Ukrainas hjälp ifrån andra länder. Energikris som driver upp inflationen som driver upp matpriserna som ökar oron i människor. Och ja, han började strypa gasen redan förra hösten som en förberedelse.
Att det är valrörelse och somliga använder det som ett tillfälle att ljuga för befolkningen är tragiskt. Situationen måste dock hanteras och kommer att hanteras. Beslutsamheten och enigheten i Europa är stark.
Att Putin vinner kriget i Ukraina är inte ett alternativ.
 
Det är ju just det Putin hoppas på; att solidariteten ska minska i vinter. Han använder gasen som ett vapen för att försöka minska Ukrainas hjälp ifrån andra länder. Energikris som driver upp inflationen som driver upp matpriserna som ökar oron i människor. Och ja, han började strypa gasen redan förra hösten som en förberedelse.
Att det är valrörelse och somliga använder det som ett tillfälle att ljuga för befolkningen är tragiskt. Situationen måste dock hanteras och kommer att hanteras. Beslutsamheten och enigheten i Europa är stark.
Att Putin vinner kriget i Ukraina är inte ett alternativ.
Nej inte för dig och inte för mig men hur är det med ungefär 450 miljoner andra EUmedborgare? Jag tror att stödet för Ukraina i folklagren kommer att minska allteftersom månaderna går. Jisses vi har redan en dåre i kommunen som i sitt "valmanifest" eller vad man ska kalla det anser att vi ska bygga goda relationer med Putin.
 
Nej inte för dig och inte för mig men hur är det med ungefär 450 miljoner andra EUmedborgare? Jag tror att stödet för Ukraina i folklagren kommer att minska allteftersom månaderna går. Jisses vi har redan en dåre i kommunen som i sitt "valmanifest" eller vad man ska kalla det anser att vi ska bygga goda relationer med Putin.
Dårar finns det gott om, tyvärr. Alla vi ickedårar får hjälpas åt att hålla uppe stödet och beslutsamheten.

Nu har ju vår Regering ordnat ett högkostnadsskydd för elen som ett stöd i vinter och tills vidare. Sen nästa vecka ska EUs energiministrar ha krismöte; planen är en kortsiktig intervention och en långsiktig omstrukturering av energimarknaden i Europa. Just nu är det ju den dyraste energikällan (gasen) som sätter priset. Planen är att göra om det så att elkunderna kan dra nytta av de lägre produktionskostnaderna för förnybara energikällor och få ett lägre pris.

Då dras mattan undan för Putins gasvapen.
 
Dårar finns det gott om, tyvärr. Alla vi ickedårar får hjälpas åt att hålla uppe stödet och beslutsamheten.

Nu har ju vår Regering ordnat ett högkostnadsskydd för elen som ett stöd i vinter och tills vidare. Sen nästa vecka ska EUs energiministrar ha krismöte; planen är en kortsiktig intervention och en långsiktig omstrukturering av energimarknaden i Europa. Just nu är det ju den dyraste energikällan (gasen) som sätter priset. Planen är att göra om det så att elkunderna kan dra nytta av de lägre produktionskostnaderna för förnybara energikällor och få ett lägre pris.

Då dras mattan undan för Putins gasvapen.
Fast nu diskuterar du mest ur ett svenskt perspektiv. Hur ser det ut i Ungern eller Rumänien?
Jättebra om EU gör något åt elmarknadsskartellen för dagens system är ren kartell med de ockerpriser det innebär.
 
Nej inte för dig och inte för mig men hur är det med ungefär 450 miljoner andra EUmedborgare? Jag tror att stödet för Ukraina i folklagren kommer att minska allteftersom månaderna går. Jisses vi har redan en dåre i kommunen som i sitt "valmanifest" eller vad man ska kalla det anser att vi ska bygga goda relationer med Putin.
Stöd för krig minskar alltid, sedan att ryssvänliga partier kommer börja kampanja hårdare för att skita i Ukraina är tyvärr sant.
 
Definitivt. Och problemen löses i expressfart efterhand som de uppstår.

Han har redan strypt gasen; för "reparationsarbete". Och som en följd minskar Europa sitt beroende av den gasen med en rad åtgärder dagligen. Där sköt han sig i foten.

Det borde vara uppenbart för de flesta att någon "acceptans" inte är aktuellt för varken Ukraina eller Europa.
Nja, han har minskat den och länderna i EU försöker köpa mindre.

Att man dagligen försöker minska beroendet innebär inte att man lyckas dagligen. Import av flytande gas kan låta som en enkel lösning, problemet är att den inte flyter till München, Bratislava och Prag. Den är också betydligt dyrare och någon måste betala priset.

Hur länge håller européernas solidaritet för man måste ransonera och betala mer? I Sverige håller vi på och inbillar oss att det är övergående och att elen snart är tillbaka på tidigare prisnivåer.
 
https://www.theguardian.com/comment...NA1MBlOwsmB2JD0uwA5Vvimk8ka91eM1f4_184BHYOzNs

Kan inte Orban et al försvinna? Jag börjar allvarligt undra om man inte (vad jag vet) kan trigga en artikel 50 mot ett land, inte att landet själv gör det.
Precis de där mekanismerna tänker jag på, om än inte alla, i inläggen jag skrev tidigare.
EU har ett gigantiskt problem i det där att man har inträdeskrav men sen finns det inget som stoppar brott mot reglerna. Det där som ibland nämns om att strypa bidragen verkar ju inte funka i praktiken. Ungern sitter nu i en position där de både har kakan och äter den.
 
Precis de där mekanismerna tänker jag på, om än inte alla, i inläggen jag skrev tidigare.
EU har ett gigantiskt problem i det där att man har inträdeskrav men sen finns det inget som stoppar brott mot reglerna. Det där som ibland nämns om att strypa bidragen verkar ju inte funka i praktiken. Ungern sitter nu i en position där de både har kakan och äter den.

Ett medel som EU faktiskt använt är att de vägrar Ungern covid paketet, det som Sverige och Löven stretade emot (med rätta) skulle vara ett lån inte bistånd, men fick ge sig. Jag är absolut ingen EU motståndare men det är jäkligt bittert att Sverige ska skänka miljarder av skattepengar till Ungern, Rumänien, Bulgarien, Polen etc där demokratin smulas sönder.

Edit: Om EU skulle påbörja processen om uteslutning så lovar jag att Ungern skulle rösta bort honom med blixtens hastighet. De är en av de största, om inte den största nettomottagaren av EU medel samtidigt som Orban slänger skit över dem oavbrutet.
 
Någon som har lust att förklara för mig (eller länka till en bra förklaring) varför EU inte jobbar för att utesluta? Vilka mekanismer sätter stopp?
 
Någon som har lust att förklara för mig (eller länka till en bra förklaring) varför EU inte jobbar för att utesluta? Vilka mekanismer sätter stopp?

Nej, vi kan inte utesluta Ungern, finns inte någon sådan klausul. Däremot kan EU stänga av Ungern så de inte längre kan rösta etc. Tyvärr inte heller stänga av dem från EU marknaden vad gäller fri rörlighet, dvs Schengen. Men det krävs 3/4 majoritet och öst och mellaneuropeiska länder som Polen kommer att rösta mot och får de med sig tillräckligt många länder kommer det aldrig gå igenom. Tyvärr är inte England längre medlem eftersom EU där kunde räkna med en säker röst för.

https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-content/glossary/suspension-clause.html

Jag är inte säker på att Ungern får rösta om eventuell avstängning men det är 27 (26) utan Ungern och 2/3 som måste rösta för. Om min matte stämmer (hmm) så betyder det att 17 (20,9) länder måste rösta för och 9 röster mot.

https://www.globalblue.com/business/sweden/tools-and-support/faqs/vilka-lander-ingar-i-eu#:~:text=Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark,, Tjeckien, Tyskland, Ungern.

Ungern kan räkna med Polen, Rumänien, Bulgarien antagligen Malta. Sedan vet man inte. De nordeuropeiska länderna kommer rösta för definitivt. Sydeuropa och Centraleuropa, vem vet.
 
Erdogan? Hans uttalande har oftast bäst före datum innan han ens sagt det.

I alla fall, lite mer seriöst. Har Sverige och Europa insett vilka problem de står inför?

I Sverige tror vi att vi kan lösa problemet genom att låta svenskarna leva som vanligt med subventioner på el. Om det skulle gå för bra i kriget för Ukraina stryper Putin gasen helt. Hur länge fryser Européerna för Ukraina. Hur länge tar vi elransonering för Ukraina?

Vi har också väldigt lätt att tro att krig vinns med vapen. De funkar på slagfältet, men till slut handlar det om acceptans från befolkningen.

Du kan väl svara lite på dina egna frågor så vi vet var du står. Hur länge vill du att vi "tar elransonering för Ukraina"? När bör vi lämna Ukraina åt sitt öde?

Ryssland är inte USA i Vietnam eller koalitionen i Afghanistan. Där lokalbefolkningens acceptans måste vinnas. Accepterar inte befolkningen Rysslands ockupation är det filtreringsläger, med efterföljande förhör, tortyr, eventuell död och slutligen tvångsdeportation som gäller. Tills dess att inte finns någon befolkning kvar som inte accepterar Ryssland. Över en och en halv miljon Ukrainare har redan blivit utsatta för detta.
 
Senast ändrad:
Just nu händer det otroligt mycket i kriget, och nästan allt är dåligt för Ryssland. Eftersom Ukraina har lagt locket på (opsec) vad de sysslar med, läcker det inte ut så mycket från deras håll, men Ryska styrkor får inget underhåll just nu - varken mat, ammo eller bränsle. De håller också på att bli sektionerade, avskilda från varandra.

Det avläses i de dagliga förlustsiffrorna för ryssarna, som Ukraina publicerar. De har galopperat iväg de senaste dagarna, och har nog aldrig varit så här höga under de här sex månaderna.
(vänta nu, kan inte Ukraina rapportera vilka siffror som helst? Jo, det kan de - men de har visat sig rätt tillförlitliga när man checkat upp dem i efterhand under hela kriget…)

Så vad är det jag vill ha sagt?
Jo, jag tror att när det blir vinter kan det se helt annorlunda ut i Ukraina. På tre månader till, om den här vändningen håller i sig, så kanske Putins gasvapen är obsolet, och han har andra, större problem att hantera.

Och angående det ryska kärnvapenhotet, så tror jag idag än mindre på det.
De ryska kärnvapenbärande missilerna drabbas lite för ofta av malfunctions. Senast igår natt drog ryssarna av en Iskander-missil från Belgorod (naturligtvis med konventionell laddning) med mål i Ukraina. Tyvärr fallerade den, och resultatet blev att de bombade sig själva. Den ryska spetsteknologin är helt enkelt för uselt underhållen för att vara i närheten av tillförlitlig.


Slutligen.
Östländerna i EU (förutom Orbans Ungern) håller på att kamma till sig. Ge dem lite tid bara. På de sista sex månaderna har de insett att EU är den enda vägen fram för dem, och att allt som har att göra med Putin är raka motsatsen i kvadrat.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
40 884
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
16 382
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
17 040
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 653
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp