Bukefalos 28 år!

Kriget i Ukraina

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här analysen av Maxim Katz (ryss i exil) bygger delvis på Washington Post's nyligen publicerade undersökning "Road to war: U.S. struggled to convince allies, and Zelensky, of risk of invasion" (bakom betallänk).

Youtubefilmen är ganska lång, 23min, och innehåller en del reklam (som man märkligt nog kan scrolla förbi) - men är både se/hörvärd och tämligen 'spot on'.

'How to stupidly lose a war - a guide from Putin':

 
Den här analysen av Maxim Katz (ryss i exil) bygger delvis på Washington Post's nyligen publicerade undersökning "Road to war: U.S. struggled to convince allies, and Zelensky, of risk of invasion" (bakom betallänk).

Youtubefilmen är ganska lång, 23min, och innehåller en del reklam (som man märkligt nog kan scrolla förbi) - men är både se/hörvärd och tämligen 'spot on'.

'How to stupidly lose a war - a guide from Putin':

Kollade denna och en till, superintressanta. Tur att det fanns engelsk text annars hade jag varit helt lost. Min ryska är obefintlig
 

Mycket bra. Dessutom har USA precis annonserat sitt största militär stödpaket hittills med bred marginal: 3 miljarder USD. Tidigare har legat på ca 0,6-1 miljarder USD.

Tyskland annonserar att de kommer skicka militär utrustning till Ukraina för 500 miljoner Euro. Alltså nästan i storleken av ett normalt Amerikanskt stödpaket.

Turkiets president tar i ett nytt tal tydligare ställning för Ukraina än tidigare. Krim är Ukrainskt territorium och måste fredfullt lämnas tillbaka till Ukraina. Turkiet står på Ukrainas sida, menar president Erdoğan.
 
Nytt stödpaket till Ukraina, riktigt bra: 🇺🇦


All hjälp är bra men i ljuset av de ordalag regeringen använde sig av innan de konkretiserade innehållet får nog alla att bli besvikna. USA gav ett över tredubbelt så stort bidrag så de gjort tidigare, andra länder skalade upp sina gåvor och retorik. Även Sverige med ett löfte om ett "omfattande stödpaket", men det blev snarare mindre än tidigare svenska stödpaket. Vi alla är nog besvikna av det och trodde den mycket skarpare retoriken skulle utmynna i ett större svenskt stödpaket snarare än ett mindre.
 
@Blue

Juni: 500 miljoner kronor. Materiel som Ukraina efterfrågat, till exempel pansarvärnsvapen, understödsvapen samt minröjningsutrustning.
Juli: 70 miljoner kronor. Bidrag till Ukrainas återuppbyggnad.
Nu: 1 miljard kronor: Därav 500 miljoner kronor till militärt stöd, som motsvarar Ukrainas förfrågningar och kompletterar donationer från andra nationer. Samt 500 miljoner SEK för att stödja Ukrainas ekonomi, motståndskraft och återhämtning.
 
Rekommenderar alla att kolla på den här analysen:

Anders Puck Nielsen är en väldigt seriöst militäranalytiker och han menar nu att Ukraina går mot en vinst. Tidigare har det låtit annorlunda och jag har ibland tyckt att han är lite väl pessimistisk när det faktiskt sett ut att gå relativt bra för Ukraina. Det Ukrainska folket har ingen vilja att sluta försvara sitt land och det blir alltmer tydligt att det snabbaste sättet att få slut på kriget helt enkelt är att hjälpa Ukraina besegra Ryssland.

Precis efter videon spelades in har dessutom Ukraina gått på motoffensiv vid Kherson-fronten. Vi vet att Ukraina tar tillbaka mark men inte exakt hur mycket då det råder radiotystnad om läget där för Ukraina. Ukraina rapporterade idag igår att fienden tog följande förluster:
450 dödade soldater
7 stridsvagnar
22 (!) artilleri- och raketsystem
29 transport- & bränslefordon
m.m.

Mycket stora förluster jämfört med en vanlig dag. Det har kommit filmer på Ukrainsk militär som avancerar. En blodig rysk soldat som ligger på marken och säger att Ukraina attackerar med allt de har nu och har brutit deras försvarslinje, videor på intensiva skottlossningar inne i Kherson (dock är det nog inte den reguljära Ukrainska militären som nått till staden utan snarare partisaner), videor och bilder på ryska soldater som packar ihop och drar ifrån Khersonfronten. Det är nog dumt på att hoppas på alltför mycket men Ukraina gör helt klart framsteg.

Samtidigt, på en helt annan del av fronten i östra Ukraina har Ukraina återtagit land kring Izium m.m. Det är ju här den stora ryska offensiven ska ske.
 
Det känns så fantastiskt bra att Europa kan göra ett sådant starkt, enat motstånd mot Putins framfart. Han skyr ju inga som helst medel för att försöka få sin vilja fram.

Bombar och attackerar civila hänsynslöst för att försöka knäcka motståndskraften i Ukraina, använder allt han kan som vapen för att försöka splittra Europa och världen i vår vilja att stötta Ukraina; flyende människor som behöver hjälp i länderna runtomkring, hindra exporten av spannmål och orsaka svält i världen, strypa gasflödet till Europa och orsaka energikris, försöker smutskasta Zelenskyj för att hindra hans framgång i att få hjälp av andra länder och så militärens attacker vid kärnkraftverket Zaporizjzja med risker för en kärnkraftsolycka som skulle kunna få förödande konsekvenser. Idag ska ju äntligen inspektörer ifrån IAEA få åka till kärnkraftverket; inget ofarligt uppdrag under pågående krig.

https://www.svd.se/a/Po66w5/inspektorer-lamnar-kiev-aker-mot-karnkraftverk

Att Europa står enat emot Putin är ovärderligt och fullständigt nödvändigt.
 
Tyvärr kommer det nu uppgifter om att antalet mördade civila i Mariupol kan uppgå till 113 750 människor (länk). En stad med en befolkning kring en halv miljon innan kriget. Ryssland omringade staden och besköt den, och människor som försökte ta sig där ifrån, hänsynslös. Jag hoppas innerligt att siffran inte stämmer även om det står klart att Ryssland mördat många tusen civila där.

Det var i Mariupol som Ryssland flygbombade teatern, som ligger helt fristående från andra byggnader med parker och torg runt omkring, trots att skyddssökande hade skrivit "BARN" med gigantiska bokstäver på marken vid sidorna av byggnaden. Associated press menar att ca 600 dog i den attacken.

Det här är ett folkmord.
 
Tyvärr kommer det nu uppgifter om att antalet mördade civila i Mariupol kan uppgå till 113 750 människor (länk). En stad med en befolkning kring en halv miljon innan kriget. Ryssland omringade staden och besköt den, och människor som försökte ta sig där ifrån, hänsynslös. Jag hoppas innerligt att siffran inte stämmer även om det står klart att Ryssland mördat många tusen civila där.

Det var i Mariupol som Ryssland flygbombade teatern, som ligger helt fristående från andra byggnader med parker och torg runt omkring, trots att skyddssökande hade skrivit "BARN" med gigantiska bokstäver på marken vid sidorna av byggnaden. Associated press menar att ca 600 dog i den attacken.

Det här är ett folkmord.
Det är för hemskt.
 
Tyvärr kommer det nu uppgifter om att antalet mördade civila i Mariupol kan uppgå till 113 750 människor (länk). En stad med en befolkning kring en halv miljon innan kriget. Ryssland omringade staden och besköt den, och människor som försökte ta sig där ifrån, hänsynslös. Jag hoppas innerligt att siffran inte stämmer även om det står klart att Ryssland mördat många tusen civila där.

Det var i Mariupol som Ryssland flygbombade teatern, som ligger helt fristående från andra byggnader med parker och torg runt omkring, trots att skyddssökande hade skrivit "BARN" med gigantiska bokstäver på marken vid sidorna av byggnaden. Associated press menar att ca 600 dog i den attacken.

Det här är ett folkmord.

Det ligger ett visst hyckleri i att begränsa hjälpen till vapen och ekonomi. När den här typen av krigsbrott tydligt finns med som norm, behövs minst ett par steg till.
 
Tyvärr kommer det nu uppgifter om att antalet mördade civila i Mariupol kan uppgå till 113 750 människor (länk). En stad med en befolkning kring en halv miljon innan kriget. Ryssland omringade staden och besköt den, och människor som försökte ta sig där ifrån, hänsynslös. Jag hoppas innerligt att siffran inte stämmer även om det står klart att Ryssland mördat många tusen civila där.

Det var i Mariupol som Ryssland flygbombade teatern, som ligger helt fristående från andra byggnader med parker och torg runt omkring, trots att skyddssökande hade skrivit "BARN" med gigantiska bokstäver på marken vid sidorna av byggnaden. Associated press menar att ca 600 dog i den attacken.

Det här är ett folkmord.
I det här fallet skulle jag önska att jag kunde tro på ökenrandsreligionernas helvete. Putin tillsammans med ett antal andra vidriga herrar historiskt är så värda att få rosta tårna hos djävulen när deras tid här är ute.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Det finns redan en tråd för diskussioner om kriget i Ukraina (den tråden hittas här). Men för att den ska få fortsätta ha sitt syfte...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
40 685
Senast: Rosett
·
Tjatter En gång för länge sedan (så länge sedan att du inte var född, och kanske inte heller dina föräldrar) var det 4 barn som på grund av...
39 40 41
Svar
804
· Visningar
16 089
Senast: cirkus
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
16 573
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 532
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp