Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vaccinerar inte ni som föder upp mot herpes på rutin?
Obs det är ingen anklagelse mot dig @Bulldoozer !! Inser att det kan tolkas som det. Jag blev bara nyfiken för jag har pratat angående herpes med Ammos uppfödare som alltid gör det så jag trodde det var rutin hos de flesta.
Jag har aldrig vaccinerat mot herpes. Kanske jag ändrar mig någon dag i framtiden.
 
Vaccinerar inte ni som föder upp mot herpes på rutin?
Obs det är ingen anklagelse mot dig @Bulldoozer !! Inser att det kan tolkas som det. Jag blev bara nyfiken för jag har pratat angående herpes med Ammos uppfödare som alltid gör det så jag trodde det var rutin hos de flesta.

Har aldrig vaccinerat mot herpes och känner i princip ingen som gör det heller, så jag skulle nog inte säga att det är rutin rent generellt även om det kanske är det inom vissa kretsar.
 
Det verkar vara lite olika kultur i olika länder också. I Norge vaccineras ”alla” Griffoner mot herpes. I Sverige inte fullt så många, speciellt inte av det äldre gardets uppfödares hundar. Det vaccineras mer i den yngre generationen.
Vad som är ”rätt” och ”fel” är svårt att veta, det är inte precis många som talar öppet om sin valpdödlighet...

Jag vaccinerade när jag planerade använda en ytterst välberest och välanvänd hane. Har inte gjort det när jag använt mera oanvända gentlemän.
 
Vaccinerar inte ni som föder upp mot herpes på rutin?
Obs det är ingen anklagelse mot dig @Bulldoozer !! Inser att det kan tolkas som det. Jag blev bara nyfiken för jag har pratat angående herpes med Ammos uppfödare som alltid gör det så jag trodde det var rutin hos de flesta.
Bara om tiken är parad i Ungern eller nyimporterad.
 
Den rekommendation jag fått höra är att man vaccinerar om man parar med import-hund så därför har jag inte ens reflekterat över att vaccinera. Flertalet runt mig har hund och även fött upp i mindre skala och de har aldrig haft herpes eller andra smittor i sina kullar fast de inte varit särskilt noga med att förebygga heller.

Den enda som jag känner till som förlorat valpar till herpes (vet dock inte om det faktiskt var konstaterat eller själv-bedömt) hade just import-hane som far till valparna. Där hade dessutom valparna varit inne på djursjukhus då tiken behövde vård så det ju inte omöjligt att de blev smittade där heller eller fick nedsatt allmäntillstånd då de enligt henne inte hade tillräckligt med värme under vistelsen men i just den stressade situationen så var hon så orolig för sin tik att hon liksom inte kom på det förrän efteråt att valparna hade kanske haft det lite väl svalt.
 
Den rekommendation jag fått höra är att man vaccinerar om man parar med import-hund så därför har jag inte ens reflekterat över att vaccinera. Flertalet runt mig har hund och även fött upp i mindre skala och de har aldrig haft herpes eller andra smittor i sina kullar fast de inte varit särskilt noga med att förebygga heller.

Den enda som jag känner till som förlorat valpar till herpes (vet dock inte om det faktiskt var konstaterat eller själv-bedömt) hade just import-hane som far till valparna. Där hade dessutom valparna varit inne på djursjukhus då tiken behövde vård så det ju inte omöjligt att de blev smittade där heller eller fick nedsatt allmäntillstånd då de enligt henne inte hade tillräckligt med värme under vistelsen men i just den stressade situationen så var hon så orolig för sin tik att hon liksom inte kom på det förrän efteråt att valparna hade kanske haft det lite väl svalt.

Många tikar har redan stött på herpes i sitt liv, särskilt om de har kontakt med andra hundar så som tävlingar, träningar, hunddagis osv. Då har de redan antikroppar och en vaccination är oftast onödig. Möjligtvis om det är en ung tik som mest bara varit hemma alt kommer utomlands ifrån där smittrycket är högre.
En del reproduktionsexperter säger så, andra rekommenderar alltid vaccination.

Jag frågade en mycket känd expert från USA angående vaccinet när jag var där på kongress. Hennes svar var att vaccinet inte ens finns i USA och således inte används. Det är bara godkänt i Europa. Hon tyckte att det oftast var onödigt.
Det viktigaste för att förebygga herpes är att hålla smittrycket lågt genom att inte bege sig iväg på tävlingar osv tiden innan valpning (inte med någon hund som har kontakt med valptiken) och inte ta emot besök första veckorna, se till att omgivningen är optimal vad gäller temperatur, luftfuktighet, städning av valplåda samt hålla koll på sina valpar. Väga flera gånger per dag och stödmata så fort man ser en negativ trend eller att någon valp inte mår bra.

Herpes är ändå inte så vanligt. SVA får inte in många bekräftade fall per år. Jag tror snarare att det misstänks mer än vad det faktiskt diagnostiseras och det finns många orsaker till valpdödlighet och många betydligt vanligare än herpes. @Voff är det bekräftade fall du pratar om i din ras till exempel?
Jag upplever att de flesta uppfödare tackar nej till obduktion om de kommer in med valpar för avlivning eller valpar som dött.
 
Många tikar har redan stött på herpes i sitt liv, särskilt om de har kontakt med andra hundar så som tävlingar, träningar, hunddagis osv. Då har de redan antikroppar och en vaccination är oftast onödig. Möjligtvis om det är en ung tik som mest bara varit hemma alt kommer utomlands ifrån där smittrycket är högre.
En del reproduktionsexperter säger så, andra rekommenderar alltid vaccination.

Jag frågade en mycket känd expert från USA angående vaccinet när jag var där på kongress. Hennes svar var att vaccinet inte ens finns i USA och således inte används. Det är bara godkänt i Europa. Hon tyckte att det oftast var onödigt.
Det viktigaste för att förebygga herpes är att hålla smittrycket lågt genom att inte bege sig iväg på tävlingar osv tiden innan valpning (inte med någon hund som har kontakt med valptiken) och inte ta emot besök första veckorna, se till att omgivningen är optimal vad gäller temperatur, luftfuktighet, städning av valplåda samt hålla koll på sina valpar. Väga flera gånger per dag och stödmata så fort man ser en negativ trend eller att någon valp inte mår bra.

Herpes är ändå inte så vanligt. SVA får inte in många bekräftade fall per år. Jag tror snarare att det misstänks mer än vad det faktiskt diagnostiseras och det finns många orsaker till valpdödlighet och många betydligt vanligare än herpes. @Voff är det bekräftade fall du pratar om i din ras till exempel?
Jag upplever att de flesta uppfödare tackar nej till obduktion om de kommer in med valpar för avlivning eller valpar som dött.

Ja det är bekräftade fall. I samtliga fall jag känner till så har man behövt åka in under valpningen så veterinär har konstaterat herpes.
 
Min uppfödare vaccinerar inte mot herpes och jag upplever inte att det är vanligt i rasen heller. Har heller inte hört om någon i nutid som förlorat hel kull/många valpar så det är nog inte något vanligt i min ras kanske.
 
Jag vaccinerade mot herpes eftersom jag är ute och träffar mycket hundar med Floyd på regelbunden basis.
Tycker att det kändes som en enkel försäkring :)

Nu valpade hon ju under den varmaste sommaren i mannaminne typ, så det gick knappt hålla tempen under typ 26 grader vilket ju sägs minska risken för herpesutbrott men..
 
Alla valparna mår bra! :banana: Tänkte kolla vad ni avmaskar med? Stod på apoteket i dagarna men hittade inte det jag använde sist, tror det var pasta eller droppar som jag kunde använda flera gånger till fyra valpar har jag för mig. Nu fanns det bara doser per valp och det blir lite dyrt, hann inte prata med personalen då det var löning och smockfullt :meh:.
 
Alla valparna mår bra! :banana: Tänkte kolla vad ni avmaskar med? Stod på apoteket i dagarna men hittade inte det jag använde sist, tror det var pasta eller droppar som jag kunde använda flera gånger till fyra valpar har jag för mig. Nu fanns det bara doser per valp och det blir lite dyrt, hann inte prata med personalen då det var löning och smockfullt :meh:.
Welpan
 
Alla valparna mår bra! :banana: Tänkte kolla vad ni avmaskar med? Stod på apoteket i dagarna men hittade inte det jag använde sist, tror det var pasta eller droppar som jag kunde använda flera gånger till fyra valpar har jag för mig. Nu fanns det bara doser per valp och det blir lite dyrt, hann inte prata med personalen då det var löning och smockfullt :meh:.

Innan Banmith men det har varit svårt att få tag på i över ett år nu. Welpan är nog det som de flesta gått över till.
 
Alla valparna mår bra! :banana: Tänkte kolla vad ni avmaskar med? Stod på apoteket i dagarna men hittade inte det jag använde sist, tror det var pasta eller droppar som jag kunde använda flera gånger till fyra valpar har jag för mig. Nu fanns det bara doser per valp och det blir lite dyrt, hann inte prata med personalen då det var löning och smockfullt :meh:.

Banminth använde jag. Fanns att köpa på något av nätapoteken typ Apotea :)
 
4 veckor
IMG_20181028_194923.jpg
 
Alla valparna mår bra! :banana: Tänkte kolla vad ni avmaskar med? Stod på apoteket i dagarna men hittade inte det jag använde sist, tror det var pasta eller droppar som jag kunde använda flera gånger till fyra valpar har jag för mig. Nu fanns det bara doser per valp och det blir lite dyrt, hann inte prata med personalen då det var löning och smockfullt :meh:.
Banminth,det finns igen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 964
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 142
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 690
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 096
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Katter och spädbarn
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp