Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alla valparna mår bra! :banana: Tänkte kolla vad ni avmaskar med? Stod på apoteket i dagarna men hittade inte det jag använde sist, tror det var pasta eller droppar som jag kunde använda flera gånger till fyra valpar har jag för mig. Nu fanns det bara doser per valp och det blir lite dyrt, hann inte prata med personalen då det var löning och smockfullt :meh:.
Welpan :) Tycker den är bättre än Banminth. Sista gången före dom fyttar avmaskar jag med Milbemax, men det är för at vara säker innan dom åker att dom inte kommit åt någon snigeljäkel (fast jag inte ser några såna i trädgården) :)
 
Nu har valparna börjat packa .
CAM00323.jpg


Tack Ö&B för att ni valde rätt ras på presentpåsen :up:
 
Bebisarna mår bra, fyllde tre veckor igår och fick fira det med lite smakprov på nötfärs. Nessie inte så road av att dia dem nu när tänderna börjar komma. Nessie är i bra hull nu och piggelin, vi tränar på här hemma med lydnad och lite slalom. Hon är lika fin som innan dräktigheten nästan med undantag för hängiga spenar då. Nike gick ju ner sig så hon vart bara skinn och ben efter valpningen.
_20181102_140834.JPG
 
Fy vad tiden går fort,idag blev mina valpar vet.bes,vacc mm och i morgon är dom 8v,hur fort gick den tiden?
Alla fick ett halsband idag utom lilla silver där alla halsband var för stora,så hon hade tur o fick låna plastmamma Gissas babysele.
CAM00348.jpg


Hade ingen aning om att selen hade reflex i sig,den är egentligen röd.:eek:
 
Hur jobbigt är det egentligen att ha vintervalpar? Måste nämligen fatta beslut om min Impa ska ha en kull till och i så fall när och i vilken regi (ta själv eller låna ut till uppfödaren). Jag själv är sugen på att tävla nästa år och para på sommar/höst löpet eller vänta till löpet därefter men då fyller hon 7.

Hon har som sagt haft en kull tidigare. Okomplicerad valpning, kanon mamma. Alla 11 har gjort fina, jämna MHn. Så gott som alla är röntgade, 2 med C-höfter. Fina exteriört och de som arbetar med sina är väldigt nöjda.
 
@emma82maria jag har ju tre veckors valpar nu just för att jag inte ville para på våren och missa hela sommarens tävlingar. Eftersom det inte hunnit bli så kallt än så tycker jag inte att det är så himla jobbigt alls, det väl om det hade hunnit bli kallt och snö och jag har en låg hund så jag tänker på mjölkstockning kan bli jobbigt tex. Sen så tror jag att jag kan börja slussa ut valparna ändå i korta stunder sista veckorna även om det knäpper till och blir lite kallt då de ändå är rätt välpälsade och tiken har föredragit kyla framför värme sen hon var valp. Det jag kan tänka mig blir jobbigt är att många föredrar att skaffa valp till våren och man vill ju kanske inte ha flera valpar kvar ett par månader extra på vintern. Just min ras finns det fler som vill köpa än vad det finns valpar så risken att ha flera stycken kvar känns inte särskilt överhängande.
 
Bokat in en första valpköpare idag som ska komma och kolla om två veckor, hon hade långt att åka så hon ville planera en bit i förväg. Vi pratades vid på telefon och det känns bra, väldigt trevlig och vettig och intresserad att träna en del med sin hund och vem vet kanske tävla också! :D
Valparna har fått flytta ut i köket nu, försöker truga i dom lite smakportioner då mamma Nessie inte är förtjust i de små sylvassa tänderna som börjat sticka upp.
Varit ute i skogen med Nessie idag, jag måste säga att hon är i väldigt fint skick med tanke på att hon har valpar. Hon har haft fri tillgång till mat men nu behöver hon inte lägga på hullet nåt mer, hon var ju väldigt smal just efter att valparna fötts, hon är precis lagom.

Nessie idag:
45455276_10216150203302043_1324312526741045248_n.jpg
 
@emma82maria vintervalpar är som vilka valpar som helst. Man får hålla koll på vädret när man släpper ut dem. På sommaren kan det vara för varmt. Eller ösregna. På vintern kan det vara för kallt, eller slaskigt. Korta perioder kan de alltid vara ute :)
 
Hur jobbigt är det egentligen att ha vintervalpar? Måste nämligen fatta beslut om min Impa ska ha en kull till och i så fall när och i vilken regi (ta själv eller låna ut till uppfödaren). Jag själv är sugen på att tävla nästa år och para på sommar/höst löpet eller vänta till löpet därefter men då fyller hon 7.

Hon har som sagt haft en kull tidigare. Okomplicerad valpning, kanon mamma. Alla 11 har gjort fina, jämna MHn. Så gott som alla är röntgade, 2 med C-höfter. Fina exteriört och de som arbetar med sina är väldigt nöjda.

Beror helt på hur ditt hem funkar med ev stor kull. Vår B-kull på 9 st gjorde ett mycket stort slitage inne eftersom de var vintervalpar och var inne mycket mer. Annars är våra ju ute rätt mycket varje dag.
Nu när vi har byggt anpassat valprum som tål valpar bättre så skulle det inte spela nån roll.
 
Tack @Bulldoozer och @Gnist :) Jag har själv inte haft nån kull tidigare så jag har inget att jämföra med. Men när hon nu lämnat så bra i första kullen vore det tråkigt om det inte blir en till så därför funderar jag på att själv ta den och då blir det nog mitt i vintern.

Vi bor i lägenhet och det var mycket jobbigare. jag tog mig ut med valp och bebis, overaller och allt 18364747373 ggr per dag. Kombon var väl lite galen:D
 
Vi bor i lägenhet och det var mycket jobbigare. jag tog mig ut med valp och bebis, overaller och allt 18364747373 ggr per dag. Kombon var väl lite galen:D
Valp eller valpkull? Tänker att det blir skillnad på en valp som är 8 veckor och en kull på 8 st i 8 veckor ;)
Ska jag köpa valp själv bryr jag mig inte om årstiden utan går på kombinationen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 962
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 140
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 680
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 076
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp