Kvinnor gör allt medan männen tittar på.

Bukefalos 30 år!

Va? Nej, hur kan du ens få det till det?
Jag skrev ju att männen skyller på det.

Det är något som jag, och andra med mig, har observerat under ett tag. Tragiskt tycker jag men tydligen tycker flertalet här att det är helt ok att kvinnan gör allt och mannen tittar på. Ska minnas det till nästa inlägg.
Jag är ändå extremt högerorienterad och blir mörkrädd av inläggen här på den ordentligt vänsterorienterade sida.

Dagens yngre män
Visa bifogad fil 177423
Fast det är ju ingen här som skriver att kvinnor ska göra allt? Dessutom kan ju kvinnor göra allt även om man har traditionella könsroller.

Det är något som jag, och andra med mig, har observerat under ett tag. Tragiskt tycker jag men tydligen tycker flertalet här att det är helt ok att kvinnan gör allt och mannen tittar på. Ska minnas det till nästa inlägg.
Jag är ändå extremt högerorienterad och blir mörkrädd av inläggen här på den ordentligt vänsterorienterade sida.

Dagens yngre män
Visa bifogad fil 177423
Nu halmgubbar du rejält. Det som sagts i tråden är dels att vissa inte upplevt det beteendet dels att beteendet inte beror på feminism.

Jag har absolut sett fall där kvinnor drar det tyngsta lasset när det gäller obetalt arbete men det handlar snarare om konservativa värderingar där hushållet ses som kvinnoarbete än feministiska män som tycker att kvinnor ska göra allt.

Nu halmgubbar du rejält. Det som sagts i tråden är dels att vissa inte upplevt det beteendet dels att beteendet inte beror på feminism.

Jag har absolut sett fall där kvinnor drar det tyngsta lasset när det gäller obetalt arbete men det handlar snarare om konservativa värderingar där hushållet ses som kvinnoarbete än feministiska män som tycker att kvinnor ska göra allt.
Jag halmgubbar inte men det är ju ganska tydligt i svaren jag får här.
Tydligen är det bara jag som ser ett problem med att män blir mindre och mindre benägna att hjälpa och stötta i även tyngre arbeten och inte bara i hemmet.

Dagens yngre män
Visa bifogad fil 177423
Var har någon skrivit att männens beteende i ditt exempel är okej?
Ingen här har skrivit det.
Däremot är det du som uttryckt att feminismen gått för långt när kvinnor ska bära väskor och inte mannen - som enligt dig är starkare.

Mörkrädslan kan faktiskt bli bättre om man tar av sig de bruna glasögonen.

Jag halmgubbar inte men det är ju ganska tydligt i svaren jag får här.
Tydligen är det bara jag som ser ett problem med att män blir mindre och mindre benägna att hjälpa och stötta i även tyngre arbeten och inte bara i hemmet.
Jag känner inte alls igen mig i din beskrivning och då har jag ändå arbetat som förskollärare i många år vilket ger en inblick i många familjers liv och uppdelning av arbete/könsroller. Är det erfarenheter från din närhet eller vad som beskrivs i sociala medier?

Men det där är väl bara (allmänt trångsynta) män som känner sig rejält hotade av ”galna feministiska kvinnor” (som inte vill bli hunsade och som vill ha lika rättigheter på alla plan i samhället) som höhöar i grupp och tycker att ”Där får de minsann se hur jobbigt och svårt det är att vara man! Det ska nog få dem att gå tillbaka till spisen!”. Så har iallafall jag upplevt det, de få gånger jag hört något liknande…
Ja, exakt detta har jag sett på andra forum.

Inte av kvinnor men av män ja.
"Detta är ju vad feministerna har tjatat om så det är väl inget att gnälla om nu när ni har fått cad ni vill".
Det låter mest som att du vill slå ett slag för traditionella könsroller och kritisera feminismen lite på köpet. Och det kan du väl absolut göra men jag förstår inte varför du hittar på scenariot i början: kvinnor gör allt, män tittar på, män säger gnäll inte, det är feminism. Jag förstår heller inte att det skulle ”sprida sig som en farsot” att kvinnor ska göra de tunga jobben. Det har de gjort länge, fråga kvinnorna i vård och omsorg.

Var har någon skrivit att männens beteende i ditt exempel är okej?
Ingen här har skrivit det.
Däremot är det du som uttryckt att feminismen gått för långt när kvinnor ska bära väskor och inte mannen - som enligt dig är starkare.

Mörkrädslan kan faktiskt bli bättre om man tar av sig de bruna glasögonen.
Nej det har jag inte skrivit? Jag har skrivit att männen borde rycka upp sig. Det andra är din egen tolkning.

Jag fattar vad TS menar. Jag har inte sett det i verkligheten, men ser kommentarer på olika forum eller på Facebook av män när feminism diskuteras där de i princip menar att kvinnorna får göra allt då, om männen nu inte duger. Lite stackars oss män, buhu. De missuppfattar feminism med flit typ, för att de tycker synd om sig själva.

Det låter mest som att du vill slå ett slag för traditionella könsroller och kritisera feminismen lite på köpet. Och det kan du väl absolut göra men jag förstår inte varför du hittar på scenariot i början: kvinnor gör allt, män tittar på, män säger gnäll inte, det är feminism. Jag förstår heller inte att det skulle ”sprida sig som en farsot” att kvinnor ska göra de tunga jobben. Det har de gjort länge, fråga kvinnorna i vård och omsorg.
Nej?
Jag har inte hittat på något scenario. Var får du det ifrån.
Och jag vet väl att kvinnor gör många tunga arbeten. Det är inte det som min ts handlar om.
Män gör de tyngsta arbetena i större utsträckning fortfarande men jag pratar inte om arbeten som man får betalt för utan om vanligt hyfs. Som man låter du inte din kvinna gå och släpa på allt medan du själv går med händerna i fickorna.

Jag fattar vad TS menar. Jag har inte sett det i verkligheten, men ser kommentarer på olika forum eller på Facebook av män när feminism diskuteras där de i princip menar att kvinnorna får göra allt då, om männen nu inte duger. Lite stackars oss män, buhu. De missuppfattar feminism med flit typ, för att de tycker synd om sig själva.
Exakt så och jag har även sett det i verkligheten många gånger.

Gissningsvis samma män som sedan klagar på att kvinnor inte vill ha dem, att de har för höga krav..

Men vi vet inte om det är samma män som TS sett på affären. Om de skyller på feminism, bara är lata eller själviska eller har skador/sjukdomar som påverkar att de inte hjälper till.

Gissningsvis samma män som sedan klagar på att kvinnor inte vill ha dem, att de har för höga krav..

Men vi vet inte om det är samma män som TS sett på affären. Om de skyller på feminism, bara är lata eller själviska eller har skador/sjukdomar som påverkar att de inte hjälper till.
Ja förmodligen...

Nej det vet vi ju såklart inte. Men när man har sett resonemanget på andra håll är det nog lätt att bli förbannad och tro att det är så när man ser män som går med händerna i fickorna. Men det kan ju finnas flera anledningar såklart.

För övrigt verkar det vara ett ganska trist sätt att angripa en gemensam uppgift med att en ska släpa och gräva och den andre titta på eller "inte gör något". Då kan väl den andre istället gå och göra nytta annorstädes.
Min sambo tycker om att jag tittar på när han arbetar.
Han känner sig uppmärksammad och uppskattad då.
Så det kan ju vara olika med det.

Jag tycker att en manlig roll är att ta det tyngsta. Varför inte när han ändå är starkare.
Tycker det är tragiskt att feminismen har dragits ut på sin spets att männen bara står och tittar.
Varför skulle det vara en manlig roll att ta det tyngsta, det är väl rimligtvis den starkaste oavsett kön som ska ta det tyngsta om två personer har något gemensamt att bära.

Du missar poängen. Jag kan tyvärr inte förklara tydligare än jag har gjort men tänk dig att ni ska gräva en grop på en kubikmeter. Ska du som kvinna eller man gräva mest om ni båda är friska och starka? Ska man kanske gräva en halv kubik var? Eller ska mannen står med armarna i kors och se när kvinnan gräver hela hålet?

Vem som kör ev maskiner har inte med detta att göra alls.
Jag tänker att man gräver gropen gemensamt?

Liknande trådar

• Vad kan vi göra mot mäns våld?
  • Dagens sjuka samhälle
  • PCOS byter namn till PMOS
  • Vilket ansvar ligger på föräldrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat