En till kvinna i mansdominerad bransch här. Jag är inte för kvotering rakt av, men jag tycker att det krävs styrmedel för att ändra struktur generellt i samhället som gynnar en viss grupp. Sånt händer liksom inte av sig självt bara.
Det handlar inte bara om själva rekryteringen utan om att faktiskt även kunna trivas och utvecklas på jobbet, i mitt fall. Jag har aldrig haft problem att skaffa mig jobb i min bransch, säkert har det gagnat nån enstaka arbetsgivare att rent statistiskt få in en kvinna, men jag har haft utbildning och erfarenhet då ska nämnas. Men det som gjort till störst del gjort mig långlivad i mitt yrke är faktiskt att jag har jävligt mkt skinn på näsan. Tyvärr har det spelat den största rollen. För oavsett ev kvotering i rekryteringen är det värre med det praktiska arbetet på golvet, där kulturen varit av sådan art att kvinnor faktiskt inte vill vara kvar. Det är ett större problem, att kvinnor trakasseras på ett och annat sätt och pga det hindras att utvecklas i vissa yrkesroller. Alltså de hindras pga den sociala jargongen och inte pga lagtexten om allas lika värde och andra floskler, som inte följs. Detta drabbar heller inte bara kvinnor, utan även män som inte känner sig hemma i de traditionella könsrollerna. Lustigt att de män som trivs och jobbar länge på vissa ställen, är just de som är homogen med gruppen i stort
Spinner vidare...
Människor som grupp kommer alltid göra det som är enklast och i slutänden handlar det mesta om pengar. Sparar familjen mer pengar av att mamma är hemma med barnen istället för pappa, ja då kommer kvinnor att fastna i de invanda könsrollerna. Och männen i sina roller som familjeförsörjare. Lösningen torde vara att kvinnors arbete värderas upp, så att det inte längre är ekonomiskt försvarbart att hon är hemma. Då kan vi på allvar börja styra om normer och invand ordning. I min mening måste det jobbet dock ske parallellt. Alla vinner på att samhället blir jämställt och jämlikt, men de priviligierade grupperna måste nog i högre utsträckning faktiskt styras i den riktningen för de kommer självmant inte att ta det steget.