Bukefalos 28 år!

Kvotering - bra eller dåligt? (utbruten från U.S.A)

Nej jag pratar alltså inte om de lägre antagningskraven som bara gällde kvinnor, utan om om den direkta kvoteringen. Där Polisen gång på gång hade exakt 50% kvinnor och 50% män som antagna. Det kom inte ur en förändrad prioritering utan en direkt kvotering.

Edit: Kan även tillägga att Polisen har sänkt sina språk- & läsförståelsekrav för att kunna kvotera in fler utlandsfödda. Så viktigt var det.

Du läser inte vad jag skriver. De har för vissa sänkt ett krav, för andra ett annat krav. För att de behövde mer diversifierad personal.
 
En till kvinna i mansdominerad bransch här. Jag är inte för kvotering rakt av, men jag tycker att det krävs styrmedel för att ändra struktur generellt i samhället som gynnar en viss grupp. Sånt händer liksom inte av sig självt bara.
Det handlar inte bara om själva rekryteringen utan om att faktiskt även kunna trivas och utvecklas på jobbet, i mitt fall. Jag har aldrig haft problem att skaffa mig jobb i min bransch, säkert har det gagnat nån enstaka arbetsgivare att rent statistiskt få in en kvinna, men jag har haft utbildning och erfarenhet då ska nämnas. Men det som gjort till störst del gjort mig långlivad i mitt yrke är faktiskt att jag har jävligt mkt skinn på näsan. Tyvärr har det spelat den största rollen. För oavsett ev kvotering i rekryteringen är det värre med det praktiska arbetet på golvet, där kulturen varit av sådan art att kvinnor faktiskt inte vill vara kvar. Det är ett större problem, att kvinnor trakasseras på ett och annat sätt och pga det hindras att utvecklas i vissa yrkesroller. Alltså de hindras pga den sociala jargongen och inte pga lagtexten om allas lika värde och andra floskler, som inte följs. Detta drabbar heller inte bara kvinnor, utan även män som inte känner sig hemma i de traditionella könsrollerna. Lustigt att de män som trivs och jobbar länge på vissa ställen, är just de som är homogen med gruppen i stort :grin:

Spinner vidare...

Människor som grupp kommer alltid göra det som är enklast och i slutänden handlar det mesta om pengar. Sparar familjen mer pengar av att mamma är hemma med barnen istället för pappa, ja då kommer kvinnor att fastna i de invanda könsrollerna. Och männen i sina roller som familjeförsörjare. Lösningen torde vara att kvinnors arbete värderas upp, så att det inte längre är ekonomiskt försvarbart att hon är hemma. Då kan vi på allvar börja styra om normer och invand ordning. I min mening måste det jobbet dock ske parallellt. Alla vinner på att samhället blir jämställt och jämlikt, men de priviligierade grupperna måste nog i högre utsträckning faktiskt styras i den riktningen för de kommer självmant inte att ta det steget.

grejen är att även om mamman tjänar mer tar hon ut mer FL. Så ekonomin är bara ett svepskäl för våra normer.
 
Du läser inte vad jag skriver. De har för vissa sänkt ett krav, för andra ett annat krav. För att de behövde mer diversifierad personal.

Jo jag läser vad du skriver. Du tog upp en poäng om ändrade kompetensprioriteringar. Jag svarade med att det inte var det mitt inlägg handlade om. Det kan säkert spela en roll, men det ger inte ett exakt utfall om 50/50 gång på gång på gång. Det gör bara en kvot. Så du får gärna diskutera "mer diversifierad personal" om du vill, men det har inte med mitt ursprungsinlägg att göra.

Själv tycker jag att idén om att verksamheter behöver "mer diversifierad personal" i de flesta fall är en rena vänsteridéer utan någon grund i verkligheten. För några år sedan startade jag en tråd här om hur brandmän rekryteras. Där det var lättare att få anställning ju längre ifrån en vit, medelålders, heterosexuell man du var. Det är givetvis ingenting som gynnar kärnverksamheten överhuvudtaget, utan att sätt att få mer "jämställd" statistik.
 
Jo jag läser vad du skriver. Du tog upp en poäng om ändrade kompetensprioriteringar. Jag svarade med att det inte var det mitt inlägg handlade om. Det kan säkert spela en roll, men det ger inte ett exakt utfall om 50/50 gång på gång på gång. Det gör bara en kvot. Så du får gärna diskutera "mer diversifierad personal" om du vill, men det har inte med mitt ursprungsinlägg att göra.

Själv tycker jag att idén om att verksamheter behöver "mer diversifierad personal" i de flesta fall är en rena vänsteridéer utan någon grund i verkligheten. För några år sedan startade jag en tråd här om hur brandmän rekryteras. Där det var lättare att få anställning ju längre ifrån en vit, medelålders, heterosexuell man du var. Det är givetvis ingenting som gynnar kärnverksamheten överhuvudtaget, utan att sätt att få mer "jämställd" statistik.
Så där får man inte tycka i världen med enbart regnbågar, moln och enhörningar.
 
Jag var för en del år sedan med i ett feministiskt nätverk (usch och fy, stackars män) där vi jobbade mycket med att ta fram kompetenta och kvalificerade kvinnor till lysta tjänster (och de som aldrig lystes men som var lediga) särskilt de där (män) klagade på att de vill visst vara jämställda men det finns ju inga kvalificerade kvinnor. Konstigt nog finns det, det. Men de sorterades bort tidigt eller fick inte chansen att söka. Särskilt som många av tillsättningarna var inofficiella.

Resultaten var sådär, trots presentationen av kvalificerade kvinnor blev svaret ofta, men njaaa, vi vet att Kalle inte bara är kvalificerad utan kommer vara effektiv och vi vet vad han går för. Det är dessutom en samhällsvinst om om vi minskar diskrimineringen på arbetsmarknaden genom inofficiell och officiell kvotering genom mindre fattigpensionärer som Amina och Mohamed och Anna som behöver bostadstillägg och liknande. Kalle har betydligt större chans att hitta ett annat jobb så summan av kardemumman är att alla fyra kan leva på sin tjänste(pension) + privat sparande + allmänna pensionen.

Vad gäller att polisskolan har ändrat sina antagningskrav och sänkt dem i att springa snabbt. I en annan tråd diskuterades just att det största problemet som polisen och rättsväsendet i övrigt står inför är att de betraktas som fienden, att inga vill vittna och att brott därmed förblir ouppklarade. Att skapa förtroende, outreach, få människor att vittna, utreda på ett sätt som leder till uppklarade brott har inte så mycket med att springa snabbt. Desto mer med psykologi, empati (ja faktiskt) och kulturell kompetens.

Ett bra exempel var en föreläsning av en polis som hette Anders (har jag för mig) för några år sedan. Han hade en otroligt bra uppklarningsprocent på sina ärenden och han var inte direkt världens mest atletiska person om vi säger så. Däremot var han en riktig fena på att förhöra och utreda. Att skapa förtroende och få den misstänkte (och vittnen) att öppna sig. Det viktigaste i utryckningar är ofta deeskalation och har vi poliser med kulturell kompetens så är det en klar fördel, fö information från polisen själva. Liksom att kvinnor har det visat sig allmänt är bättre på det momentet.

Jag har svårt att se vad sambandet med hur fort poliser kan springa har att göra med dagens rättsverksamhet. Eller jo, när man springer efter en langare på Sergels torg eller liknande då behöver man springa iofs. Och nej det är inte 'vänster' fasoner utan polisens egna önskemål för ett mer effektivt brottsbekämpande. Lyssnar man på vad polisen själva säger är effektivt för att få ner brottsligheten är det ett samarbete mellan polisen, socialtjänsten, skolan och föräldrar för att förhindra rekryteringar av ungdomar. Där behövs det helt andra egenskaper än att kunna springa fort eller klättra över en mur på x antal sekunder.
 
grejen är att även om mamman tjänar mer tar hon ut mer FL. Så ekonomin är bara ett svepskäl för våra normer.

Ja så är det. Normen att mamman är primärförälder är så stark så att det inte ruckas på i första taget. Därför måste denna kamp för jämlikhet och jämställdhet föras på flera plan, samtidigt. Men det är väldigt vanlig förklaring till att par väljer så, jag tror i mångt och mkt att de inte ens är medvetna om att de styrs främst av normer. Får vi upp kvinnors status i arbetslivet så har vi åtminstone jobbat en bra bit på den fronten, även om det inte är hela sanningen givetvis. Att göra befolkningen medveten om normer och könsrollers negativa konsekvenser är det betydligt större arbetet.
 
Senast ändrad:
Vilka tänker du på?

Jag menar att det finns organisationer och mötesplatser som är specifika för män som har kommit upp sig lite. Jag jobbar inom VA men det är ju en bred bransch som har tät kontakt med andra verksamheter. Inspektörer och konsulter t ex jobbar inte bara mot oss.
Jag menade mer specifikt vilka brödraskap du syftade på, vilka organisationer och mötesplatser är vikta för män? Det finns några men deras betydelse är relativt liten idag tror jag, betydligt vanligare är grupper med uttalat syfte att enbart gynna kvinnor, fast jag skulle nog säga att även deras inflytande är ganska begränsat. Det finns det en omfattande "vänskaps"- eller nätverkskorruption, svågerpolitik eller vad man väljer att kalla det, som är helt förödande för samhället men den är i de allra flesta fall inte grupperad efter kön.
 
@MJLee

Ni fick alltså OFTA svaret från arbetsgivare att de minskar diskrimineringen på arbetsmarknaden genom att officiellt kvotera in Kalle istället för anställa Amina eller Mohamed. Har jag förstått dig rätt nu?

Var detta småföretag, eller medelstora företag (>50 anställda) med vissa särskilda s.k jämställdhetskrav?
 
Jag menade mer specifikt vilka brödraskap du syftade på, vilka organisationer och mötesplatser är vikta för män? Det finns några men deras betydelse är relativt liten idag tror jag, betydligt vanligare är grupper med uttalat syfte att enbart gynna kvinnor, fast jag skulle nog säga att även deras inflytande är ganska begränsat. Det finns det en omfattande "vänskaps"- eller nätverkskorruption, svågerpolitik eller vad man väljer att kalla det, som är helt förödande för samhället men den är i de allra flesta fall inte grupperad efter kön.

Nu vet jag inte vad som avses med typ frimurarna är ju ett exempel. Det är väl inte helt ovanligt att dessa är relativt framgångsrika.
 
Jag menade mer specifikt vilka brödraskap du syftade på, vilka organisationer och mötesplatser är vikta för män? Det finns några men deras betydelse är relativt liten idag tror jag, betydligt vanligare är grupper med uttalat syfte att enbart gynna kvinnor, fast jag skulle nog säga att även deras inflytande är ganska begränsat. Det finns det en omfattande "vänskaps"- eller nätverkskorruption, svågerpolitik eller vad man väljer att kalla det, som är helt förödande för samhället men den är i de allra flesta fall inte grupperad efter kön.
Varför har namnen betydelse? Och jo visst finns det könsgruppering. Om det sedan sker på lokal eller ute på golfrundan är av mindre betydelse.
 
https://www.expressen.se/nyheter/polisstudenter-underkanns-i-skyttet-uppges-vara-for-svaga/
Jag förstår varför polisen inte respekteras längre. Fram för riktiga fys-test igen.

Det behövs inte mer än normalstyrka för att kunna avfyra vapen. Jag gissar att dessa ungdomar behöver vana vid att hantera skjutvapen. Något som jag kan tycka är rätt skönt att de inte har från tidigare faktiskt.

Och respekt har inget med fysisk styrka eller skjutförmåga att göra.
 
Det behövs inte mer än normalstyrka för att kunna avfyra vapen. Jag gissar att dessa ungdomar behöver vana vid att hantera skjutvapen. Något som jag kan tycka är rätt skönt att de inte har från tidigare faktiskt.

Och respekt har inget med fysisk styrka eller skjutförmåga att göra.
Intala dig själv det om du mår bättre av det. Men en konsekvent misskötsel av polisväsendet tillsammans med lägre krav på de sökande KAN ju inte leda till något annat än en bra kår.
 
Intala dig själv det om du mår bättre av det. Men en konsekvent misskötsel av polisväsendet tillsammans med lägre krav på de sökande KAN ju inte leda till något annat än en bra kår.
Men de sänkte väl inte kraven på skyttet, bara försköt när under utbildningen olika moment skulle vara avklarade?
 
Men de sänkte väl inte kraven på skyttet, bara försköt när under utbildningen olika moment skulle vara avklarade?
De sänkte väl kravet på det fysiska och om de försköt det så istället för att kugga folk innan så ska det kosta massa pengar innan de blir kuggade, våra skattepengar till god användning igen!
 
De sänkte väl kravet på det fysiska och om de försköt det så istället för att kugga folk innan så ska det kosta massa pengar innan de blir kuggade, våra skattepengar till god användning igen!
Artikeln du länkade handlade om examineringen av skjutningen inom utbildningen. Hur blir poliserna sämre om de nått samma mål vid slutet av utbildningen?
 
Intala dig själv det om du mår bättre av det. Men en konsekvent misskötsel av polisväsendet tillsammans med lägre krav på de sökande KAN ju inte leda till något annat än en bra kår.

Dessa polisstudenter måste klara sina skyttemomenet innan examination. De slipper inte undan utan får göra momenten senare under utbildningen. Detta är inget ovanligt under utbildningar på svenska högskolor och universitet. Även om du kuggar en kurs som behövs för att påbörja en annan brukar du få påbörja den nya kursen. Du tillgodogör dig dock inga poäng innan du godkänts i kursen du kuggade.

De flesta poliserna kommer aldrig behöva skjuta inför folk, innebär det att folk inte kommer ha respekt för dem?

Samhället förändras och det innebär att även poliskåren behöver förändras.
 

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 474
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 343
Senast: Kirie
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp