Kvotering - bra eller dåligt? (utbruten från U.S.A)

Dessa polisstudenter måste klara sina skyttemomenet innan examination. De slipper inte undan utan får göra momenten senare under utbildningen. Detta är inget ovanligt under utbildningar på svenska högskolor och universitet. Även om du kuggar en kurs som behövs för att påbörja en annan brukar du få påbörja den nya kursen. Du tillgodogör dig dock inga poäng innan du godkänts i kursen du kuggade.

De flesta poliserna kommer aldrig behöva skjuta inför folk, innebär det att folk inte kommer ha respekt för dem?

Samhället förändras och det innebär att även poliskåren behöver förändras.
Samhället försämras till det sämre, innebär det också att polisen ska följa med åt det hållet?
 
Samhället försämras till det sämre, innebär det också att polisen ska följa med åt det hållet?

Nej, samhället förändras inte till det sämre men det betyder inte att vi inte har problem. Idag behöver polisen annan kompetens än vad som behövdes för 60 år sedan. Brottsligheten har förändrats. Att kunna springa snabbt och kunna brotta ner en rånare gör ingen nytta om det är nätpedofiler eller ID-kapare du jagar.

Det är inte rå styrka och prickskytte som kommer bekämpa gängen heller.
 
Nej, samhället förändras inte till det sämre men det betyder inte att vi inte har problem. Idag behöver polisen annan kompetens än vad som behövdes för 60 år sedan. Brottsligheten har förändrats. Att kunna springa snabbt och kunna brotta ner en rånare gör ingen nytta om det är nätpedofiler eller ID-kapare du jagar.

Det är inte rå styrka och prickskytte som kommer bekämpa gängen heller.
Larmrapport efter larmrapport men Samhället förändras inte till det sämre? Jo tjena, att säga att vi har lite problem är ett under-statement utan dess like.
 
Så varför skriver du då inlägg på inlägg i en tråd om kvotering om att problemen i samhället beror på att polisen springer för långsamt? Korrelationen mellan det trådens ämne och det citerade är ju exakt noll.
Vad jag däremot tror är att kvoteringar innebär att fel personer hamnar på fel platser utifrån kvoteringsiver. Dessutom så tycker jag det vore en fin tanke att de som faktiskt har våldsmonopol i samhället skulle kunna pricka rätt och träffa det de skjuter mot. Men det är väl bara ett plus, bonus eller en onödighet om man ska vara polis.
 
Larmrapport efter larmrapport men Samhället förändras inte till det sämre? Jo tjena, att säga att vi har lite problem är ett under-statement utan dess like.

Media har alltid rapporterat om de negativa sakerna som händer i samhället. Det har alltid varit så. Vi har alltid trott att ”det var bättre förr” men det är sällan sant om vi ser till hur samhället förändras på lång sikt.

Ingen säger att vi har lite problem, det är ju bara något alarmister påstår för att påskina att ”den andra sidan” ignorerar de samhällsproblem som finns. Det är fullt möjligt att inse att vi lever i ett bra samhälle och samtidigt veta att vi har problem.
 
Ingen säger att vi har lite problem, det är ju bara något alarmister påstår för att påskina att ”den andra sidan” ignorerar de samhällsproblem som finns. Det är fullt möjligt att inse att vi lever i ett bra samhälle och samtidigt veta att vi har problem.
Precis. Det är ju alltid vettigt att ha lite perspektiv på saker och ting. Vi är lyckliga nog att leva i ett av världens bästa länder, på så många sätt. Våra problem skulle te sig som småsaker för många människor - vi behöver iaf inte demonstrera på torgen för att försöka störta en diktator, bli slängda i fängelse och torterade eller skjutna av polisen på öppen gata. Tack och lov.
 
Media har alltid rapporterat om de negativa sakerna som händer i samhället. Det har alltid varit så. Vi har alltid trott att ”det var bättre förr” men det är sällan sant om vi ser till hur samhället förändras på lång sikt.

Ingen säger att vi har lite problem, det är ju bara något alarmister påstår för att påskina att ”den andra sidan” ignorerar de samhällsproblem som finns. Det är fullt möjligt att inse att vi lever i ett bra samhälle och samtidigt veta att vi har problem.
Lyssnar man på Greta Thunberg är beskrivningen inte så rosenskimrande. Jag håller kanske inte med henne i allt men i stora drag är det rätt.
 
Larmrapport efter larmrapport men Samhället förändras inte till det sämre? Jo tjena, att säga att vi har lite problem är ett under-statement utan dess like.

Man kan alltid tänka att samhället inte analyseras i sin helhet bäst genom senast uppmärksammade larmrapport, och sedan kan man tänka tanken att samhället kan bli både bättre och sämre samtidigt - och att vi haft en enorm utveckling till det bättre, på väldans många plan och parametrar, oavsett vilket perspektiv man väljer av de senaste 500, 100, 50 och 20 åren.

Sedan kan vi engagera oss för att jobba vidare med de stora och avgörande problem som finns, men det handlar inte ens i någon endaste enstaka fråga om att backa tillbaka till något tillstånd som varit "förr".
 
När det gäller kraven på polisutbildningen kan man fråga sig om det är bättre med 10 nya examinerade poliser om året som springer superfort, skjuter prick och lyfter fina vikter, eller 500 nya poliser om året som har lite mer spridda kompetenser och kanske saknar elitidrottarens spets. Om man behåller extrema krav på alla punkter, under tiden som man inte lyckas knöla in tillräckligt många i ansökningsprocessen blir resultatet färre poliser istället för fler.
 
Jag tror inte det kommer dröja så länge innan poliser kommer vara obeväpnade vid vanlig patrullering, risken för att vapnen tas ifrån dem är för stor i utsatta områden. Här är ett klipp från TV4 som beskriver situationen för poliser idag. Polischefen säger också att poliser ibland inte vågar ingripa vid brottslighet, jag tycker det är hemskt att höra hur långt det redan gått.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag tror inte det kommer dröja så länge innan poliser kommer vara obeväpnade vid vanlig patrullering, risken för att vapnen tas ifrån dem är för stor i utsatta områden. Här är ett klipp från TV4 som beskriver situationen för poliser idag. Polischefen säger också att poliser ibland inte vågar ingripa vid brottslighet, jag tycker det är hemskt att höra hur långt det redan gått.
På vilket sätt har frågan om polisens beväpning koppling till ämnet kvotering?
 
Ni som vill fortsätta diskutera hur pass väl polisen i Sverige fungerar idag och hur man eventuellt bör ändra polisutbildningen får hemskt gärna starta en ny tråd på det ämnet, så att inte denna intressanta tråd slukas upp (ännu mer) av en sådan OT-diskussion.

/Mod
 
Att man är bäst lämpad för jobbet men inte får det pga att man är kvinna eller mörkhyad eller muslim tror jag bara är en myt på dem flesta företag idag.
Anledningen till att jag tror det: pengar!
Den som gör det bästa jobbet drar in mest pengar till företaget, och alla chefer, vd, mm gillar pengar. Spelar ingen roll om den som drar in pengarna heter Fatima och är muslim eller Kalle är och kristen, drar Fatima in mest pengar kommer dem vilja ha henne på jobbet.

Problemet varför den mest kvalificerade dock kanske inte får jobbet kan vara pga arbetslivserfarenhet, kanske Kalle har erfarenhet av att jobba inom liknande yrken tidigare medans Fatima har jobbat med annat, eller kanske Kalle är mer social och ger rätt intryck för en försäljare, jämfört med Fatima som uppfattas med lugn och sansad.

Men jag tror det är få jobb idag där man anställer folk efter kön och hudfärg, jag tror att dem flesta anställningar handlar om rätt person som kan dra in mest pengar till företaget.

På visa jobb kanske man dock nekar personer pga slöja, men då handlar det oftast om hygien jobb eller jobb vid band där det kan finnas en risk att slöjan kan fastna och orsaka allvarliga skador på personen.

tex i mitt område just nu kör det runt många icke svenskar i traktorer och andra maskiner ute på åkrarna, troligen säsongsarbetare, orsaken, pengar. Det kostar mindre för bönderna med utländska säsongsarbetare än att anställa svenskar. Så där väljer man gärna icke svensktalande, icke svenskar, av den enkla anledningen: pengar!
 
Jo jag läser vad du skriver. Du tog upp en poäng om ändrade kompetensprioriteringar. Jag svarade med att det inte var det mitt inlägg handlade om. Det kan säkert spela en roll, men det ger inte ett exakt utfall om 50/50 gång på gång på gång. Det gör bara en kvot. Så du får gärna diskutera "mer diversifierad personal" om du vill, men det har inte med mitt ursprungsinlägg att göra.

Själv tycker jag att idén om att verksamheter behöver "mer diversifierad personal" i de flesta fall är en rena vänsteridéer utan någon grund i verkligheten. För några år sedan startade jag en tråd här om hur brandmän rekryteras. Där det var lättare att få anställning ju längre ifrån en vit, medelålders, heterosexuell man du var. Det är givetvis ingenting som gynnar kärnverksamheten överhuvudtaget, utan att sätt att få mer "jämställd" statistik.

Det är exakt det gör. Finns gott om forskning som visar att en heterogen grupp presterar bättre
Än en homogen.
 

Liknande trådar

Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 462
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 284
Senast: Kirie
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp