Bukefalos 28 år!

KY utb unghästutbildare

muppia

Trådstartare
Jag börjar känna ett behov av att veta vad jag ska göra av mitt liv.

Har funderat på hästmassör men det verkar ju bara gå på förlust + ingen orkar jobba med det på heltid.

Jag kan för tillfället inte läsa på högskolan pga 1 % för mycket IG samt jag orkar inte plugga nu. Kanske till hösten men jag måste då som sagt plugga på komvux NU, det enda jag behöver är matte C men jag har inga som helst bra förutsättningar att klara av den just nu (ingen mattehjälp) så jag har lagt det på is.

Flyinge har ju en utbildning jag är intresserad av, men frågan är ju om det skulle löna sig att gå den? Jag vill ju inte direkt kasta bort min tid till något jag ändå går back på förutom att jag själv som människa och ryttare utvecklas.

Och jag känner att hästar är vad jag vill syssla med, det är det som får mig att må bra. Och tyvärr vet jag att hästarbete inte är något man tjänar pengar på men bara jag går +/- 0 så är jag nöjd, bara jag kan leva på pengarna, dvs betala mina räkningar och boende.

Andra hästyrken som man kan leva på hyfsat och inte betala för att få jobba med?

Brainstorming någon?
 
Sv: KY utb unghästutbildare

men måste man inte vara högskolebehörig för ky också? eller dom kanske gör undantag? Hur hade du tänkte orka plugga på ky utbildning om du inte ens orkar med en c kurs? Jag tycker du ska satsa på komvux och kämpa järnet, var med på alla lektioner, räknestugor och fråga massor! så ska du se det kommer gå toppen!
 
Sv: KY utb unghästutbildare

Du måste ha grundläggande behörighet för att söka KY, samma som för högskola. Men det går även söka via 25:4 systemet till KY (har tagits bort från högskolan) Det vill säga är minst 25 år, har jobbat minst halvtid i 4 år och har betyg i Sv A, Sv B, En A och Ma A.
 
Sv: KY utb unghästutbildare

Tack för svar.

Då glömmer jag den idén.

*mumlar om någon handledare jag hade i gymnasiet som sabbade allt*
 
Sv: KY utb unghästutbildare

Projektarbete 100 p åt helvete. För hon hjälpte mig inte alls. Eller svarade på mina försök till kommunikation och träff som var obligatoriska under projektets gång.

Jag orkar inte bry mig nu. Haft det för jävligt sista året på gymnasiet. Ingen flyt där inte. Och det har jag väl ändå aldrig haft heller.
 
Sv: KY utb unghästutbildare

Inte kul att det blivit så tokigt! Men ta ett år och arbeta lite och se om du inte kan hitta studiemotivationen igen!

Själv hoppade jag av gymnasiet då jag var extremt skoltrött och inte kom in på dom utbildningarna jag ville. Idag efter 7 år i arbetslivet har jag börjat läsa in gymnasiet på komvux, har 1 år kvar. Motivationen är på topp och betygen oxå. Så våga ta en paus så kan du säkert ta tag i de betyg du inte har godkänt i och läsa upp dom på komvux för att sedan kunna söka den utbildningen du vill!

Ge inte upp!!!! Lycka till! :bump:
 
Sv: KY utb unghästutbildare

Kolla upp folkhögskolor! Även där går det att hitta hästrelaterade utbildningar (i de fall jag hittat med en avgift för utbildningen, men det borde gå att ordna med någon typ av lån eller något?). Jag är själv lite inne på att ge mig på något sådant.

Jag har full förståelse för att du inte orkar plugga teoretiska, vansinnigt tråkiga, gymnasiekurser. Jag hade själv en hel massa problem under gymnasietiden så jag är sjukt långt ifrån att kunna söka utbildningar på högskola och/eller KY.
Jag slutade gymnasiet -06 och har tyvärr fortfarande inte fått tillbaka motivationen till de vanliga kurserna/utbildningarna som komvux har att erbjuda. Så för min del ser folkhögskola ut att vara enda chansen för att få högskolekompetens.

Folkhögskolorna har helt andra intagningskrav än "vanliga" utbildningar och även en hel massa olika kurser/inriktningar att välja på.
Så det är mitt tips - att kolla om du hittar något på folkhögskola.
 
Sv: KY utb unghästutbildare

Det finns ju inga jobb :crazy: Jag blev arbetslös efter att min tidsbegränsade anställning gick ut den 30 nov. Så...

Tog studenten 2008 så det är 1,5 år sen sist. Men det orkar jag inte med.

NataliTM, tack ska titta på folkhögskolor, jag behöver nog plugga på plats för att det ska fungera, självdisciplinen fattas något enormt just nu.
Ska också se om jag hittar en folkhögskola häromkring.
 
Sv: KY utb unghästutbildare

Om man bara vill jobba så finns det alltid jobb..... :) Sen kanske det innebär saker man inte vill göra men har man inget att välja på så har man inte!
 
Sv: KY utb unghästutbildare

Jag passar inte till alla jobb, jag hade kunnat ta något skitjobb som försäljare eller dylikt men pga mitt funktionshinder blir jag begränsad och många arb. givare blir rädda och väljer ofta de andra bara för de tror det skulle bli lättare.

Så det är inte riktigt så som du säger. Tyvärr.
 
Sv: KY utb unghästutbildare

men då kanske hästyrket inte är något för dig ioch med det är fysiskt krävande? vad vill du bli? börja där, sen vad behöver du göra för att komma dit?vilka skolor finns det(om det ens behövs) sedan söööök! eller så försöker du få in en fot genom kontakter och dyl
 
Sv: KY utb unghästutbildare

Ja då är det ju såklart en annan situation. Men kolla in folkhögskolor kan säkert finnas något som intresserar dig!
 
Sv: KY utb unghästutbildare

men då kanske hästyrket inte är något för dig ioch med det är fysiskt krävande? vad vill du bli? börja där, sen vad behöver du göra för att komma dit?vilka skolor finns det(om det ens behövs) sedan söööök! eller så försöker du få in en fot genom kontakter och dyl

Fysisk ansträngning har Muppia inga prblem med så det är inte där skon klämmer.
 
Sv: KY utb unghästutbildare

Nu verkar det ju inte vara aktuellt ändå, men i min värld är den utbildningen värdelös, och det vet jag många som håller med om! Isf är hippologen mycket bättre, men erfarenheten säger att man får samma jobb utan utbildningen, bara man är duktig och platsar.
 
Sv: KY utb unghästutbildare

jo självklart är det lättare med en rolig utbildning.. MEN jag går en rolig utbildning.. men vissa kurser är tråkiga ändå;)

visste inte hon klarade av fysiskt krävande jobb..
 
Sv: KY utb unghästutbildare

Som charmex sa, fysiskt krävande arbete är nemas problemas, jag har jobbat som trädgårdsarbetare + hästskötare/stallpersonal och har tappskokompetens + hästskötarexamen. Sen ska vi väl inte glömma att jag var elitgymnast under mina yngre år ;)
Kanske missuppfattade du mig någonstans.
Drömmen är djurskyddsinspektör eller jobb med natur/djur, det är där jag mår som bäst men jag saknar matte C + måste få bort den procenten IG, jag orkar som sagt inte nu och plugga hemifrån funkar inte eftersom jag är verkligen värdelös på matte och har inte heller någon som kan hjälpa mig. Så om jag ska läsa matte vill jag göra det intensivt, 2-3 timmar varje dag med en lärare tills jag är färdig med den.

Minnaa
Ja, det blir ju så himla mycket svårare då, speciellt de flesta arbetsgivares attityd :( Jag söker självklart allt jag kan hitta och ska snart börja knacka dörr, måste få igång mig själv först, jag gör ingen bra reklam för mig när jag är i en dålig svacka ;)

charmex - tack, det var som jag trodde. Tänkte att det måste vara likvärdigt med hästskötarexamen, man behöver inte ens ha det på papper bara man älskar att borsta på hästar, ungefär så :p Då är det bättre att jobba som ryttare hos någon och därifrån lära sig en massa.
 
Sv: KY utb unghästutbildare

aha okej, då förstår jag

jag hoppas du hittar något som passar dig! nu är de ju inte lätt hitta jobb:( men du hittar nog nått ska du se:)

har en kompis som pluggar till djurskyddsinspektör(tror jag..) å det är en tuff men rolig utbildning=)
 
Sv: KY utb unghästutbildare

Jodå det fixar sig väl förr eller senare.

Djurskyddsinspektör kan man utbilda sig till i Skara men jag hade tänkt plugga i Halmstad där det finns en bred utbildning men jag vill vänta med utbildning tills jag utforskat mitt liv och vem jag är först innan jag kastar mig in i något större. Därav fundering på KY utbildning, den är bara på 40 v = ett år vilket är lagom.

Men jag får nog ta o kika på andra alternativ, får nog ta o åka utomlands o grooma lite om jag inte hittar något till sommar. Vill komma bort o se världen o hästeri i andra länder.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik hur har ni alla råd med häst? Jag jobbar heltid men får det ändå inte att gå ihop. Jag har inte 5000 över varje månad som hästen ungefär...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 385
Senast: MayGrace
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 979
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 498
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp