Kyllera - bäst före???

Habina

Trådstartare
Köpte för ett par år sedan en hink med kyllera när jag ändå var söderöver och kunde smyga in i en väldigt billig hästaffär. Köpte på mig en massa "förbrukningsvaror" som svampar, schampo, liniment och nämnda kyllera.

Min häst är en unghäst, så hittills har vi inte haft något behov av leran. Nu har jag precis flyttat henne till ny lösdrift, och då blev det ju att jag gick igenom mina hästgrejer lite noggrannare (slängde lite saker faktiskt!).

Upptäckte då att kylleran hade ett bäst-före-datum. :confused: Det var stämplat till mars 2010, alltså redan förbi. Men vad innebär det? Fungerar inte leran längre? Fungerar den sämre? Behöver den blötas lite före användning?

Någon kunning bukefalist som vet? :bow:
 
Sv: Kyllera - bäst före???

Alltså bästföre datum är ju just bäst före. Det behöver inte betyda dålig efter.
Tillverkaren måste sätta ett datum där de garanterar att produkten fungerar som utlovat. Men med just lera skulle jag kunna tänka mig att den bara förlorar i fukt och torkar. Men har du inte öppnat hinken en massa så håller den sig säkert mycket längre. Ser den okey ut så hade jag sparat den, vet inte hur det fungerar att blöta upp med vatten igen, har aldrig testat.
 
Sv: Kyllera - bäst före???

Jag har aldrig öppnat hinken, men funderar på att göra det nu då hästen fått en spark i hagen och är varm över en muskel. Men då kanske det är bättre att öppna burken när jag väl kommer att använda den regelbundet. :idea:
 
Sv: Kyllera - bäst före???

Det funkar utmärkt att hälla i vatten om leran blivit lite torr, det får gärna ligga lite vatten och "blaska" ovanpå. Leran blir bara mer lättarbetad då, och håller längre.
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 980
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 105
Senast: Qelina
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 877
Senast: Madick
·
Foder & Strö Brukar ni kolla bäst före datum när ni köper foder? Jag har sett till och ha lite koll tidigare, när jag köpt mycket ifrån...
Svar
5
· Visningar
1 788
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp