Lägga om huslån/omvärdera hus efter renovering

Miao

Trådstartare
OK, nu kommer typ en bekännelse om hur okunnig och totalt o-vuxen jag är gällande dessa saker, och att jag kanske borde vända mig till min bankkontakt istället för buke :D ! Men here it goes...

Jag och min man köpte en villa i september 2013. Huset var i behov av både utvändig och invändig renovering/underhåll/förbättring. Utsidan borde ha varit ommålad för minst 5 år sen (flagande husfärg och inget lager med grundfärg under...), övervåningen hade inte gjorts något med sen huset byggdes -75. Undervåningen var väl lite bättre (förutom tvättstugan som också var sen -75, dock nyare maskiner) med kök som gjorts om 2010 och relativt fräscht i de andra rummen.

Nu sen vi har flyttat in har vi:
  • Målat om huset utvändigt
  • Byggt en altan
  • Totalrenoverat övervåningens 4 rum med nya tapeter, golv, tak, dörrar osv (bara lister och lite inredning kvar i ett litet sovrum som konverterats till walk-in closet :D )
  • Grävt in fiber
Liten exteriörbild för att visa skillnaden (som jag älskar :love:) under arbetets gång:
hus10.jpg

2014-07-20.jpg


När vi tog huslånet så sa vår bankkvinna att när vi gjort förbättringarna så kunde vi höra av oss och ta ut deras mäklare (samma som sålde huset till oss) för att värdera upp huset/lägga om lånen. Så mina frågor nu är väl:

  • Har du värderat upp ditt hus för omläggning av lån? Hur gick ni tillväga, bara kontaktade er bank eller en mäklare?
  • Hur mycket hade du renoverat/förbättrat innan du tog kontakt med någon?
  • Om du inte gjorde en totalrenovering, gjorde ni flera värderingar av huset efterhand som renoveringen/förbättringen fortskred?
Det jag funderar mest på är väl egentligen om man ska vänta in några fler av våra renoveringar (ska totalrenovera ett gästrum samt sätta in kamin den närmsta tiden), vänta tills alla rum är klara (kan ju ta MÅNGA år) eller om man ska ta kontakt med mäklaren redan nu, om det vi gjort "räcker" för att få värderat upp huset och få ner topplånen?

Som sagt, jag har aldrig gjort detta förut så jag kan ju vara helt ute och segla med mina okunniga frågor som kanske är helt fel ställda :D! Är väl mest nyfiken på andras erfarenheter :) .
 
Hade jag varit du så hade jag omvärderat nu. Just för att det kanske tar många år innnan resten sker, och det du sparar på att omvärdera kan man ju lägga på renoveringarna.

Vi har inte omvärderat än då vi vill byta fönsterna först och en del av beklädnaden ute sen ska mäklaren få titta.. Finns en del kvar att göra men man kan ju sänka lånekostnaden lite när man ändå kan..
 
Hade jag varit du så hade jag omvärderat nu. Just för att det kanske tar många år innnan resten sker, och det du sparar på att omvärdera kan man ju lägga på renoveringarna.

Vi har inte omvärderat än då vi vill byta fönsterna först och en del av beklädnaden ute sen ska mäklaren få titta.. Finns en del kvar att göra men man kan ju sänka lånekostnaden lite när man ändå kan..

Så tänker jag nog med, att det inte går att vänta på att "allt" ska bli klart. Däremot så vet jag att gästrummet ska vara färdigrenoverat innan vecka 30 (då får vi gäster :D ) och kamin planerar vi att sätta in innan höst/vinter i år.... så drar man ner det till de två grejerna så är det väl om vi ska köra på det som vi redan fått gjort, eller även invänta dessa två förbättringar....

Man vet ju inte vad som är "värt" något i mäklarens/bankens ögon, de kanske skiter totalt i att vi sätter in en kamin eller så höjer det värdet massor :D!
 
Alltså - en värdering är ju inte som ett taxeringsvärde. Det är inte så att en kamin ger "poäng".
Mäklaren gör en bedömning av hur fastigheten ser ut och hur attraktiv den är i området och gör en värdering utifrån det. Man kan få upp värdet bara av att bostäderna i grannskapet stigit kraftigt.

Har man rörlig ränta så läggs ju lånet om var tredje månad och har man då lyckats ändra värdet så kan mer hamna i bottenlånet och man sparar sköna pengar.

Jag köpte mitt hus för 660' och har egentligen bara målat, tapetserat, röjt på tomten och det höjde värdet 115' på två år. La om lånet i höstas och fick allt i bottenlån.

Min värdering kostade 2' men det finns en del som gör det gratis.
 
Följer denna tråd för går lite i funderingar om att ansöka om lån till att totalrenovera det gamla badrummet. Har bott i huset lite över 2 år och den renovering som blivit gjord på huset är att det påbörjade burspråket är färdigställt både ut och invändigt. Annars har det nog inte hänt så mycket som ändrat värdet. Målat om ett rum och tagit ut en icke fungerande kamin. Har en ny på plats som tyvärr inte är installerad pga en bjälk i köket ligger för nära rökkanalen.
Fått dit tre friskluftsventiler i "gamla" delen av huset med.
 
Vi har renoverat, och sen värderat upp. Då hade vi bytt tak, renoverat toan, bytt el och inrett övervåningen. Vi tog kontakt med banken som också har mäklare, dom kom ut och värderade och sen ändrade vi lånen. Plättlätt! Gör det du också, att få ner topplånet är mycket värt.
 
Vi ska också värdera om vårt hus, har lånat till dom lite större sakerna :)
Banken sa att det som höjer värdet mest är kök och badrum, på vårt hus iaf! Men vi kommer vänta med köket tills nästa år, och så tar vi ut mäklare i sommar nångång, när iaf badrum, bergvärme och ny brunn är på plats! Och så kanske något till rum kan bli färdigt.. Men vi har en massa kvar att göra ändå :)

Vi får en gratis värdering per år
 
Vi värderade om huset för något år sen.
Vi använde Swedbank, där vi har våra lån, och de gjorde en gratis muntlig värdering. Om vi ville ha en skriftlig (även diskuterad med några andra kollegor på mäklarbyrån) så kostade det någon tusenlapp. Det kan ju vara bra att göra den muntliga först, och sen prata om ifall det är lönt att lägga om lånen med din bankkontakt. Om denne rekomenderar att ni tar ut en skriftlig så gör det då.
 
Min rekommendation är att ta kontakt med banken nu, så att ni får lägga om lånen före 1 augusti, allrahelst om bankkvinnan sa som du skriver ovan.
Har ni tur slipper ni betala någon ny värdering, men det kan löna sig även om ni får betala för värderingen.
Det kan skilja sig mellan olika banker och mäklare vad gäller policies för dessa kostnader, så därför tycker jag att du ska kontakta just DIN bank för att höra vad de har för bestämmelser kring detta.

(Jag gjorde en förhandsvärdering med hjälp av bankens mäklare när jag skulle låna för att bygga ut mitt hus. Den fick jag betala för, men när mäklaren kom ut för att kolla om det blev som jag sagt behövde jag inte betala.)

/Keb
 
Ni har gjort de tunga bitarna, ska ni värdera om - gör det nu. Att vänta på något som ger en marginell effekt i slutländen kommer att kosta mer under tiden.

Jag håller med, och med de väntade amorteringskraven tror jag marknaden kommer förändras. Jag skulle göra så mycket som möjligt så fort som möjligt. Och i bisats, skulle jag sälja bostadsrätt eller villa skulle jag göra det ögonaböj.
 
Att tänka på med värderingen är att förändringarna ni gjort troligen höjer värdet en del sedan även ett förändrat prisläge då priserna på de flesta håll stigit. Jag fick tex precis upp värderingen bara genom att ringa mäklaren så kunde hon på det ca ett år gamla besöket skriva upp värdet 100 000 då prisläget här hade ändrats så pass sedan dess.

/Camilla
 

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 162
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Vet väl inte om någon är intresserad av att följa renoveringen av "mitt" hus (mamma och hennes man köper det, jag hyr), men jag känner...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
28 578
Senast: Trott
·
Relationer Anonymt nick. Min sambo har en nära släkting med sambo som medvetet, eller omedvetet gång på gång får mig att tända på alla...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
8 130
Senast: lizzie
·
Hemmet Jag och min sambo är i tagen att köpa hus. Antagligen blir det precis tvärt emot det vi hade tänkt att köpa :o Men nu till...
2
Svar
23
· Visningar
2 668
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp