Läkartid och jobb

Nej, att min arbetsgivare inte är flexibel är fullt förståeligt. De får höga viten på varje inställd tur. Att ställa in minst 2 turer och betala tusentals kronor i vite för att jag ska till läkaren är knappast nått jag anser nödvändigt.
Hur mottagningen jobbar vet jag inte.
Nja som ag måste man inse att ens anställda har ett liv. Man måste planera in en viss marginal i arbetet. Att ens anställda ibland behöver gå till läkaren är ett minimum man måste räkna med. Att det en kort period kan vara extremt ont om folk må vara men mer än så är förkastligt. Speciellt om man som ag satt sig i den positionen själv.
 
Nja som ag måste man inse att ens anställda har ett liv. Man måste planera in en viss marginal i arbetet. Att ens anställda ibland behöver gå till läkaren är ett minimum man måste räkna med. Att det en kort period kan vara extremt ont om folk må vara men mer än så är förkastligt. Speciellt om man som ag satt sig i den positionen själv.
Fadr hela Covid-19-situationen är ju extrem.
 
Nja som ag måste man inse att ens anställda har ett liv. Man måste planera in en viss marginal i arbetet. Att ens anställda ibland behöver gå till läkaren är ett minimum man måste räkna med. Att det en kort period kan vara extremt ont om folk må vara men mer än så är förkastligt. Speciellt om man som ag satt sig i den positionen själv.

Men det är ju inte så här normalt sett? Jag har väldigt svårt att tro att alla arbetsgivare alltid har marginaler oavsett vad som händer. Jag tycker det är trist att det blir så här, men det är inget jag kan påverka, inget jag tänker sitta och svära om på ett forum och inget jag egentligen tycker är konstigt. Jag har jobbat hos den här arbetsgivaren i mer än 7 år och det är ytterst sällan man får avslag på sökt ledighet.
 
Du kan ta ut förebyggande sjukpenning för vissa besök tex ditt borde väl ingå där, har du testat det? Jag fick veta att jag skulle kunna använda det för vissa besök till Synenheten eftersom det var på något vis förebyggande för att förhindra att man riskerar bli sjukskriven längre fram.

Fast förebyggande sjukpenning kan man väl bara få om FK har förhandsgodkänt det och man har skickat in en plan som FK har godkänt och fått beslut av FK?
 
Jag kan verkligen föreställa mig att det inte är alla som vill gå in och riskera smitta, särskilt nu som Stockholmsregionen aviserar ökad smittspridning igen.

Jag med. Är man riskgrupp/har nån riskgrupp hemma, ska man nog inte köra om man kan undvika.
Så därför ser jag detta inte på långt när lika allvarligt som vissa i tråden. Klart det blir krångel och det är ju aldrig kul. Men med tanke på den i Sverige rätt unika situationen, så känns det som det finns värre saker att hetsa upp sig för.

Och det enda jag ville veta, var ju om receptionisten hade rätt. Vilket jag ju fått svar på att hon inte hade.
 
Men det är ju inte så här normalt sett? Jag har väldigt svårt att tro att alla arbetsgivare alltid har marginaler oavsett vad som händer. Jag tycker det är trist att det blir så här, men det är inget jag kan påverka, inget jag tänker sitta och svära om på ett forum och inget jag egentligen tycker är konstigt. Jag har jobbat hos den här arbetsgivaren i mer än 7 år och det är ytterst sällan man får avslag på sökt ledighet.
Alla påverkas ju. Både kliniken och din ag. Covid är ju ingen nyhet direkt längre.
 
Fast förebyggande sjukpenning kan man väl bara få om FK har förhandsgodkänt det och man har skickat in en plan som FK har godkänt och fått beslut av FK?
Jo så är det nog, tänkte mer på att det kan ju vara en bra grej att ta till och rätt onödigt av arbetsgivaren att neka. allt som får de anställda att må bra i det långa loppet borde vara skitbra för arbetsgivare tänker jag.
 
Alla påverkas ju. Både kliniken och din ag. Covid är ju ingen nyhet direkt längre.

Hur påverkas kliniken?
Och nej, det är ingen nyhet. Det betyder inte att ingen blir smittad längre. Och eftersom jag har ett utsatt jobb, så har jag full förståelse för de som inte vågar jobba. Jag känner inte att detta läkarbesök är viktigare än deras liv. Och hade det varit akut, hade jag fått gå.
Men det är ingen idé att diskutera vidare, vi har helt olika syn på detta.
 
Senast ändrad:
@MissFideli vem kör dina turer då du är ledig? Eller går turen bara då du jobbar? Kan du byta tur med en kollega? Köra en annan rutt/tur och byta med någon annan?

Ärligt talat hade jag sagt upp mig om min arbetsgivare varit så knepig. Vad händer om du blir sjuk i typ två veckor...?
 
@MissFideli vem kör dina turer då du är ledig? Eller går turen bara då du jobbar? Kan du byta tur med en kollega? Köra en annan rutt/tur och byta med någon annan?

Ärligt talat hade jag sagt upp mig om min arbetsgivare varit så knepig. Vad händer om du blir sjuk i typ två veckor...?

Är det personalbrist, så körs inte turen alls. Jag har ingen aning om ifall nån vill byta, det är för mig inte aktuellt så varför skulle jag kolla det?
Jag ser absolut ingen likhet i min situation och att bli sjuk.
Mitt råd till dig är att inte börja jobba som busschaufför. Åtminstone inte inom upphandlad linjetrafik. Det första man spar in på för att klara regionernas priskrav, är förarna.
 
Senast ändrad:
Hur påverkas kliniken?
Och nej, det är ingen nyhet. Det betyder inte att ingen blir smittad längre. Och eftersom jag har ett utsatt jobb, så har jag full förståelse för de som inte vågar jobba. Jag känner inte att detta läkarbesök är viktigare än deras liv. Och hade det varit akut, hade jag fått gå.
Men det är ingen idé att diskutera vidare, vi har helt olika syn på detta.
Kliniken har ju precis samma problem som alla andra företag. De har ju också ett utsatt jobb.
 
Senast ändrad:
Det ÄR svårt att hitta folk till smittutsatta yrken. Det går ju inte direkt med tvångsarbete.
Klart att det är ett bekymmer men att få gå till läkaren är väl ändå något man som arbetsgivare måste räkna med att personalen behöver göra. Att man får nekat 1-2 gånger när det inte är akut må vara men 4 gånger är inte ok. Speciellt som arbetstagaren försökt lägga det utanför arbetstid men kliniken har inte kunnat tillmötesgå det.
 
Klart att det är ett bekymmer men att få gå till läkaren är väl ändå något man som arbetsgivare måste räkna med att personalen behöver göra. Att man får nekat 1-2 gånger när det inte är akut må vara men 4 gånger är inte ok. Speciellt som arbetstagaren försökt lägga det utanför arbetstid men kliniken har inte kunnat tillmötesgå det.

Det är din åsikt, inte min.
 
Men jag tackar ödmjukast för omtanken. Ni får mer än gärna vända er till era folkvalda politiker och kräva att dom slutar gå på priset enbart vid upphandlingar.
 

Liknande trådar

Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 402
Kropp & Själ Hur gör man? Ja, det kan låta konstigt men jag förstår inte hur man liksom kommer in i snurren. Jag är på ett sätt lyckligt ovetandes då...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 423
Senast: Kirre
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
607
Senast: ginnies
·
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig konstant sysselsatt. Trots att jag bara jobbar 25%. När försäkringsbolaget skulle boka tid för husbesiktning så hade vi...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 249
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp