Bukefalos 28 år!

Lämna ut häst på foder

Det gör det men det är nog bara att man inte pratar lika mycket om saken när allting fungerar. :)

Jag har själv haft två hästar på foder. Den första hade jag i nästan två år under tiden som ägaren studerade. Den andra skulle jag haft i ett år men jag köpte henne efter sju månader och det är den hästen jag har idag. Båda ägarna fanns i min bekantskapskrets och i båda fallen var det dom som tillfrågade mig om jag var intresserad. Jag har haft egen häst tidigare så dom visste att jag hade koll på vad det innebär att ha häst.
Ja det stämmer nog! Kul att få höra någon som har bra erfarenheter av foderhäst i alla fall :)
 
Jag tycker så mkt utrustning som möjligt ska följa med.
Vad blir alternativet?
Ska fiservärden lägga tusentals kronor på utrustning för att ha hästen ett år? Konsekvensen blir att den köper så billig utrustning som möjligt med konsekvensen att den inte passar hästen.
Ska fodervärden lägga tio tusen på att köpa en sadel? Tusentals kronor på täcken?

Nej skicka med men skriv att det ska ersättas med motsvarande. Har du mkt utrustning kan du ju undvika den allra dyraste om du är rädd om den.
 
Jag tycker så mkt utrustning som möjligt ska följa med.
Vad blir alternativet?
Ska fiservärden lägga tusentals kronor på utrustning för att ha hästen ett år? Konsekvensen blir att den köper så billig utrustning som möjligt med konsekvensen att den inte passar hästen.
Ska fodervärden lägga tio tusen på att köpa en sadel? Tusentals kronor på täcken?

Nej skicka med men skriv att det ska ersättas med motsvarande. Har du mkt utrustning kan du ju undvika den allra dyraste om du är rädd om den.
haha! Mobilen ändrade själv till fiservärden! :D :laugh: :rofl:
 
Jag tycker så mkt utrustning som möjligt ska följa med.
Vad blir alternativet?
Ska fiservärden lägga tusentals kronor på utrustning för att ha hästen ett år? Konsekvensen blir att den köper så billig utrustning som möjligt med konsekvensen att den inte passar hästen.
Ska fodervärden lägga tio tusen på att köpa en sadel? Tusentals kronor på täcken?

Nej skicka med men skriv att det ska ersättas med motsvarande. Har du mkt utrustning kan du ju undvika den allra dyraste om du är rädd om den.
Ja precis, som sagt innan så vill man ju inte att hästen ska ha en sadel som inte passar. Då riskerar jag hellre att få sadeln förstörd än hästen :)
 
Man hör många skräckhistorier från folk som lånat ut sina hästar på foder, men det måste ju finnas de som har haft det jättebra också?
Jag funderar på att lämna ut min ena häst på foder, vad kan jag göra för att se till att det blir så bra som det kan bli?

Deckemans fodervärdskontrakt tänkte jag använda, har dock inte sett ett sådant innan så jag vet inte hur de är utformade, men jag antar att de täcker det viktiga?
Vad är viktigt att ha med i kontraktet?

Hur ska man tänka när det gäller fodervärdstid och uppsägningstid? Om man skriver ett år, med förlängning om det inte sägs upp, visst kan man inte då säga upp kontraktet tidigare? Jag har möjlighet att ta hem hästen när som och jag tar hellre hem hästen om inte fodervärden vill ha den kvar än att fodervärden ska ha en häst som den inte trivs med, det är ju inte bra för hästen heller.

Kan man lämna med en bilaga om hur hästen ska skötas (på ett ungefär, inte typ "Hästen ska ha 2 kg hö kl 06.00 varje morgon", utan mer typ "Hästen ska skos minst var åttonde vecka, sommartid var sjätte vecka"). Och kan man få det så att den bilagan gäller, sköter inte fodervärden hästen enligt bilagan så har man som hästägare rätt att ta hem hästen?

Man bör väl besikta hästen innan den lämnas ut och även innan den lämnas tillbaka?

En lista på vilka saker som medföljer hästen bör väl också finnas? Kanske även med bilder på de dyrare sakerna så som sadel osv?

Jag försökte söka i forumet för jag antar att detta ämne diskuterats tidigare, men jag kunde inte hitta någon tråd som passade in. Ni får gärna länka till en sådan tråd om ni vet vart den är :)
Jag själv skulle inte lämna iväg min häst till någon jag inte kände. men det är jag ...

Jag har själv haft foderhäst och då var jag hos ägaren under en hel helg för att lära känna häst och ägare. Fick rida för ägarens tränare för att bli insatt i hur hon tränat hästen och hur hon ville att jag skulle fortsätta träna den.

Utrustning har jag aldrig lånat ut eller lånat av någon annan. En dyr sadel skulle jag inte lämna ifrån mig, men en billigare (under 10.000) är ok. Då är dokumentation bra med ex bilder :)

Skriv avtalet som om ni är ovänner (som någon skrev) då får man med det mesta ;) viktigt vad som händer med ex. utrustning som följer med. Vad händer vid olycka? ex. hästen går omkull och sadeln skadas; det är ju inte direkt fodervärdens fel, utan just en olycka. Ännu viktigare: vad händer vid olycka av hästen? den stukar sig i hagen? får en spark av annan häst? ect. Om den måste avlivas?

Jag tar emot hästar på träning och försäljning -då står ägaren för alla veterinära kostnader. Jag har skrivet i mina avtal att ägaren ska kontaktas först, men vid akuta fall kontaktas veterinär direkt. Det sistnämnda tycker jag är extra viktigt; att jag får kontakta veterinär direkt vid akut skada/sjukdom.
 
Jag själv skulle inte lämna iväg min häst till någon jag inte kände. men det är jag ...

Jag har själv haft foderhäst och då var jag hos ägaren under en hel helg för att lära känna häst och ägare. Fick rida för ägarens tränare för att bli insatt i hur hon tränat hästen och hur hon ville att jag skulle fortsätta träna den.

Utrustning har jag aldrig lånat ut eller lånat av någon annan. En dyr sadel skulle jag inte lämna ifrån mig, men en billigare (under 10.000) är ok. Då är dokumentation bra med ex bilder :)

Skriv avtalet som om ni är ovänner (som någon skrev) då får man med det mesta ;) viktigt vad som händer med ex. utrustning som följer med. Vad händer vid olycka? ex. hästen går omkull och sadeln skadas; det är ju inte direkt fodervärdens fel, utan just en olycka. Ännu viktigare: vad händer vid olycka av hästen? den stukar sig i hagen? får en spark av annan häst? ect. Om den måste avlivas?

Jag tar emot hästar på träning och försäljning -då står ägaren för alla veterinära kostnader. Jag har skrivet i mina avtal att ägaren ska kontaktas först, men vid akuta fall kontaktas veterinär direkt. Det sistnämnda tycker jag är extra viktigt; att jag får kontakta veterinär direkt vid akut skada/sjukdom.
Tack för bra tips! Förhoppningsvis hittar jag någon bekant eller någon som nån vän till mig känner, då vet man ju ungefär vad det är för person. Annars kan man ju fundera på om jag inte ska sälja istället så man inte riskerar att få tillbaka en sönderriden/felhanterad häst efter ett år.
 
Jag har två av mina tre hästar utlånade på foder min ena har haft fyra foder värdar och det har fungerat bra med allihopa. Två av foder värdarna var stallkompisar som jag frågade om de var intresserade. Den ena av dem red in och utbildade henne. Hon har dock lösa benbitar i bakknäna och går som prommenadhäst. Hon har lämnats ut fullt utrustad. FN står hon hos en fodervärd ca 15 mil bort. I början åkte jag ofta och hälsade på. Hon ser alltid välmående ut när jag kommer på besök. Min andra häst är utlånad på foder sedan fyra år och jag har fått tag på en jättebra fodervärd som älskar henne som sin egen. När jag hittade henne svarade jag på en annons hon hade på buke. Vi bodde då i samma stad och kom överens om att hon skulle ha kvar E i stället där hon stod och där jag har min gammeltant. Efter ca ett år flyttade fodervärd en till en stad Ca 15 mil bort och jag kände fullt förtroende att hon fick ta med Ebba. Ebba och Mimmi står i närheten av samma stad och jag försöker hälsa på regelbundet. Ebbas fodervärd har tagit ett föl på henne så jag har varit mycket engagerad i det.
 
Det verkar som om många har haft tur med sina fodervärdar och har bra erfarenheter- det har tyvärr inte jag, mer än i ett fall, där allt flöt på som smort.
Vid de andra tillfällena har vi fått hämta vanskötta hästar, kontrakt har brutits och en häst kom hem med överansträngning i ben och ryggmuskulatur.
Jag tycker egentligen att det här med fodervärd är något som är bra och borde fungera, men man måste nog vara väldigt noga med att kolla upp vem man lämnar hästen till och att skriva kontrakt som är så vattentäta som det bara går. Vi var med om att vårt kontrakt bröts, advokater blev inblandade och det visade sig att fodervärden hade gjort fel och fick betala en summa till oss. Men där vill man inte hamna, det är sååååå obehagligt och ledsamt....
Så tänk igenom allt som kan hända och lite till, och ta med det i kontraktet...!
 
Jag hade en ponny på livstidsfoder och där ingick sadel, träns, grimma och ett täcke. Täcket passade inte riktigt så där köpte jag egna.

För mig beror det på lite hur länge man ska ha hästen i förhållande till hur mycket jag hade kunnat tänka mig att köpa själv. Är det "bara" ett år hade jag tex inte velat lägga massvis ner pengar på en sadel som man går back med att sälja efter kanske bara ett år om det inte går att använda längre fram.
 
Jag har lånat ut på foder några gånger och varenda gång så har det varit problem. Sista hästen fick jag tillbaka rejält skadad, så jag kommer never ever att låna ut någon häst igen.

De gånger jag har lånat ut hästar, så har jag skickat med all utrustning som har behövts (sadel, träns, täcken mm).
 
För mig är det lite konstigt, har man lånat någon annans häst så är man väl superförsiktig med den! Så att man kan lämna tillbaka den i samma skick, eller till och med bättre. Men tydligen tänker inte alla så.

Funderar på om man skulle sälja hästen istället för att låna ut den, men tänk om den man säljer till behandlar hästen lika illa som en (dålig/oförsiktig) fodervärd skulle ha gjort. Kanske är man mer försiktig om en häst om man köpt den och vet att man själv får stå för alla skador och all rehabilitering.
 
För mig är det lite konstigt, har man lånat någon annans häst så är man väl superförsiktig med den! Så att man kan lämna tillbaka den i samma skick, eller till och med bättre. Men tydligen tänker inte alla så.

Ja, det tycker iallafall jag. Jag har alltid varit väldigt noga med mina foderhästar men det har jag ju varit med mina egna också. Sen kan det naturligtvis inträffa saker som man inte råder över. Typ hästen halkar i hagen när den försöker springa ifrån en monsterstyngfluga, alltså sånt som kan hända även när den är hemma hos sin ägare.

Sen kan man ha olika åsikter om saker också. ;)
När jag fick hem min första foderhäst så var han inte igång och han var smällfet. Fick många kommentarer om det från stallkompisar och andra bekanta. Efter ett par månader när han hade kommit igång och fått jobba började han se riktigt fin ut. Då tyckte ägaren att han var lite tunn medans jag tyckte han såg normal ut. Nu är ägaren inte någon svår och petig person så hon lät mig styra det där under tiden jag hade honom. Jag har dock träffat hästen ett par gånger efter jag lämnade tillbaka honom och han har fått tillbaka en rejäl äppelrumpa. :D
 
Ja, det tycker iallafall jag. Jag har alltid varit väldigt noga med mina foderhästar men det har jag ju varit med mina egna också. Sen kan det naturligtvis inträffa saker som man inte råder över. Typ hästen halkar i hagen när den försöker springa ifrån en monsterstyngfluga, alltså sånt som kan hända även när den är hemma hos sin ägare.

Sen kan man ha olika åsikter om saker också. ;)
När jag fick hem min första foderhäst så var han inte igång och han var smällfet. Fick många kommentarer om det från stallkompisar och andra bekanta. Efter ett par månader när han hade kommit igång och fått jobba började han se riktigt fin ut. Då tyckte ägaren att han var lite tunn medans jag tyckte han såg normal ut. Nu är ägaren inte någon svår och petig person så hon lät mig styra det där under tiden jag hade honom. Jag har dock träffat hästen ett par gånger efter jag lämnade tillbaka honom och han har fått tillbaka en rejäl äppelrumpa. :D
Ja precis, olyckor händer ju så lätt! Det behöver ju inte betyda att fodervärden varit oförsiktig :)
Alla har ju sitt sätt att sköta hästarna på, så man får väl i så fall försöka hitta någon som har samma syn på "hästeriet" :up: Men det är ju inte så lätt..
Jag måste egentligen inte varken låna ut hästen på foder eller sälja honom, men för hans skull tror jag vet är bäst så. Visst, han lider ju inte av att inte få ridas så mycket men han tycker det är kul att få göra något :)
 
För mig är det lite konstigt, har man lånat någon annans häst så är man väl superförsiktig med den! Så att man kan lämna tillbaka den i samma skick, eller till och med bättre. Men tydligen tänker inte alla så.

Ja precis, det är jättekonstigt för mig också. Jag skulle skämmas ihjäl om jag lånade någon annans häst och red sönder den. Men tyvärr så finns det ju dom som tror att dom är ofelbara som ryttare... Vid ett annat utlåningstillfälle, så fick jag ett telefonsamtal från stallpersonalen som meddelade att fodervärden inte tog hand om hästen längre. Som tur var så låg stallet här i närheten, så det var bara att kasta sig iväg och börja ta hand om honom igen.

Jag skulle mycket hellre låta hästen vila eller sälja den än att låna ut den på foder. Självklart finns det jättebra fodervärdar, men jag kommer aldrig mer att ta risken.
 
Ja precis, det är jättekonstigt för mig också. Jag skulle skämmas ihjäl om jag lånade någon annans häst och red sönder den. Men tyvärr så finns det ju dom som tror att dom är ofelbara som ryttare... Vid ett annat utlåningstillfälle, så fick jag ett telefonsamtal från stallpersonalen som meddelade att fodervärden inte tog hand om hästen längre. Som tur var så låg stallet här i närheten, så det var bara att kasta sig iväg och börja ta hand om honom igen.

Jag skulle mycket hellre låta hästen vila eller sälja den än att låna ut den på foder. Självklart finns det jättebra fodervärdar, men jag kommer aldrig mer att ta risken.
Men fy vad hemskt att få ett sånt samtal! Man litar ju ändå på den man lämnar hästen till från början, annars skulle man ju aldrig lämnat ut hästen.

Det lutar faktiskt åt att sälja hästen istället, hur jag nu ska kunna göra det utan att bli helt förstörd :nailbiting:
 
Men fy vad hemskt att få ett sånt samtal! Man litar ju ändå på den man lämnar hästen till från början, annars skulle man ju aldrig lämnat ut hästen.

Det lutar faktiskt åt att sälja hästen istället, hur jag nu ska kunna göra det utan att bli helt förstörd :nailbiting:

Jag vill absolut inte skrämma dig, det finns ju jättemånga bra fodervärdar, men man ska nog räkna med att alla inte är så bra och duktiga som det låter.

Du kanske kan hitta någon som vill ha kvar hästen i ditt nuvarande stall, då har du ju bra koll på vad som händer med hästen.
 
Jag vill absolut inte skrämma dig, det finns ju jättemånga bra fodervärdar, men man ska nog räkna med att alla inte är så bra och duktiga som det låter.

Du kanske kan hitta någon som vill ha kvar hästen i ditt nuvarande stall, då har du ju bra koll på vad som händer med hästen.
Ja det skulle ju kunna vara ett alternativ, bara det att jag har hästarna hemma på gården där jag bor (mitt ute i ingenstans) :rofl: Så jag tror ingen skulle vilja ha sin häst här.

Det är så många som säger att man inte bör lämna ut på foder, så jag vet inte om jag vågar. Grannen sa "Sälj istället för att lämna ut på foder!" hon hade också dåliga erfarenheter :cautious:
 
Ja det skulle ju kunna vara ett alternativ, bara det att jag har hästarna hemma på gården där jag bor (mitt ute i ingenstans) :rofl: Så jag tror ingen skulle vilja ha sin häst här.

Det är så många som säger att man inte bör lämna ut på foder, så jag vet inte om jag vågar. Grannen sa "Sälj istället för att lämna ut på foder!" hon hade också dåliga erfarenheter :cautious:

Ha ha okej, då kanske det kan bli svårt. :) Kan du inte låta hästen vila istället (om du inte vill sälja)?
 
Ha ha okej, då kanske det kan bli svårt. :) Kan du inte låta hästen vila istället (om du inte vill sälja)?
Han har fått gått på halvfart nu i ett halvår, funkar väl ok för honom men jag ser på honom att han tycker det är trist. Jag hinner inte med två ridhästar så den andra blir ju lite lidande också. Blir liksom ingen av hästarna som jag satsar fullt ut på.
Det värsta är väl det dåliga samvetet för att han inte få gå så mycket som jag tror att han vill :o
 
Ja det finns faktiskt jättebra fodervärdar!
Jag skickade med all utrustning till min häst, dels för att han skulle ha sina väl utprovade grejer och att det skulle bli hiskeligt dyrt för fodervärden att köpa allt nytt då den inte haft häst tidigare.
Senare köpte fodervärden en egen sadel eftersom hästen ändrade form så det behövdes en ny och då passade den på att köpa en som den satt bra i också.
I mitt kontrakt skrevs det tex in vad hästen skulle vaccineras för, minsta intervall för skoning och tandkontroll mm för att det kändes bra för mig.
Men jag tror att det är avgörande för att det ska fungera att man faktiskt litar på sin fodervärd och släpper kontrollen till den, fodervärden kommer mest troligt att göra väldigt annorlunda än hur du själv gör och tänker.
Men det finns faktiskt flera sätt att göra rätt på och det måste man komma ihåg som hästägare.
Annars blir det bara skitjobbigt för både hästägare och fodervärd.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 279
Ekonomi & Juridik Hej Jag är inne på att lämna min häst på livstidsfoder då den inte håller för det jag vill. Jag har intyg från veterinär vad den håller...
Svar
6
· Visningar
1 359
Senast: Ridinglady
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 688
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 152
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp