Bukefalos 28 år!

Lämna ut häst på foder

Thrillie

Trådstartare
Man hör många skräckhistorier från folk som lånat ut sina hästar på foder, men det måste ju finnas de som har haft det jättebra också?
Jag funderar på att lämna ut min ena häst på foder, vad kan jag göra för att se till att det blir så bra som det kan bli?

Deckemans fodervärdskontrakt tänkte jag använda, har dock inte sett ett sådant innan så jag vet inte hur de är utformade, men jag antar att de täcker det viktiga?
Vad är viktigt att ha med i kontraktet?

Hur ska man tänka när det gäller fodervärdstid och uppsägningstid? Om man skriver ett år, med förlängning om det inte sägs upp, visst kan man inte då säga upp kontraktet tidigare? Jag har möjlighet att ta hem hästen när som och jag tar hellre hem hästen om inte fodervärden vill ha den kvar än att fodervärden ska ha en häst som den inte trivs med, det är ju inte bra för hästen heller.

Kan man lämna med en bilaga om hur hästen ska skötas (på ett ungefär, inte typ "Hästen ska ha 2 kg hö kl 06.00 varje morgon", utan mer typ "Hästen ska skos minst var åttonde vecka, sommartid var sjätte vecka"). Och kan man få det så att den bilagan gäller, sköter inte fodervärden hästen enligt bilagan så har man som hästägare rätt att ta hem hästen?

Man bör väl besikta hästen innan den lämnas ut och även innan den lämnas tillbaka?

En lista på vilka saker som medföljer hästen bör väl också finnas? Kanske även med bilder på de dyrare sakerna så som sadel osv?

Jag försökte söka i forumet för jag antar att detta ämne diskuterats tidigare, men jag kunde inte hitta någon tråd som passade in. Ni får gärna länka till en sådan tråd om ni vet vart den är :)
 
Egentligen finns inga regler för det här med fodervärd på häst. Utan så länge man är överens från bägge håll (ägare och fodervärd) kan man avtala om vad som helst och avtalet gäller.
Viktiga saker att tänka på är:
  • att på något sätt ha dokumenterat skicket hästen är i, helt både vid start och avslut av avtalstiden. Lämpligast är det genom en veterinärbesiktning.
  • att ha med i avtalet vem som står för transporten till och från fodervärden och om hästen får flyttas under fodertiden.
  • hur man gör med försäkring av hästen. En fodervärd får bara teckna veterinärvårdsförsäkring och det är bara en ägare som kan få utbetalning av en livvärdesförsäkring. Man ska också tänka på vad som händer när hästen kommer hem igen och den är försäkrad.
  • hur man ska agera om hästen dör eller måste avlivas, vem som fattar beslut och vems som står för kostnader.
Till sist är det alltid bra att skriva avtal som om man var de värsta ovänner man kan tänka sig. Då brukar man få med det viktigaste.
 
Har också funderingar på att lämna ut en av mina, och funderade på det här med utrustning. Brukar det följa med hästen, eller brukar fodervärden få fixa egna grejor? Ju mer man skickar med desto större risk för att saker går sönder eller kommer bort tänker jag.
 
Har också funderingar på att lämna ut en av mina, och funderade på det här med utrustning. Brukar det följa med hästen, eller brukar fodervärden få fixa egna grejor? Ju mer man skickar med desto större risk för att saker går sönder eller kommer bort tänker jag.
Under årens lopp har jag både haft foderhästar och lämnat ut på foder. Jag har aldrig skickat med en foderhäst mer än grimma och ev täcke om det har varit på vintern och hästen har behövt det. Med de hästar jag haft på foder har jag i bästa fall fått grimma med och inget annat. Någon gång har hästen inte ens haft grimma utan jag har fått ta med egen.

Det är ju både plus och minus med det här med utrustning. För är det fodervärden from hell, så kan bli av med häst och utrustning för stora belopp. Men å andra sida så om man skickar med utrustning så vet man hästen har det den behöver och att det är saker som passar.
 
utrustningens medföljande eller inte tycker jag beror på hur länge hästen ska vara bortlämnad.
min foderhäst (livstids foder typ) kom t ex bara med ett träns, 2 täcken och en grimma. ena täcket var tyvärr bara att slänga då det läckte ordentligt. men har sparat allt annat även om jag inte använder mer än bettet nu. vill lämna tillbaka allt i bra skick + ett likvärdigt täcke om ägaren vill ha tillbaka hästen.
tycker att man gott kan skaffa sadel till foderhästen själv. är ju lika viktigt att sadeln passar hästen som att sadeln ska passa ryttaren. men om det bara är ett halvår t ex och man inte har användning för sadeln själv så är det ju snällt att skicka med den.

men man får ju komma överens med fodervärden vad man vill att hästen ska ha för utrustning och vad fodervärden vill ha med hästen.
t ex så är grimma, lindor, schabrak ngt som är roligt att köpa själv som nybliven fodervärd,
medans täcke, träns och bett är dyrare att köpa in och svåra att sälja efter fodervärds perioden. är dessutom trevligt som ägare att veta att hästen har ordentliga saker på sig :).
 
Egentligen finns inga regler för det här med fodervärd på häst. Utan så länge man är överens från bägge håll (ägare och fodervärd) kan man avtala om vad som helst och avtalet gäller.
Viktiga saker att tänka på är:
  • att på något sätt ha dokumenterat skicket hästen är i, helt både vid start och avslut av avtalstiden. Lämpligast är det genom en veterinärbesiktning.
  • att ha med i avtalet vem som står för transporten till och från fodervärden och om hästen får flyttas under fodertiden.
  • hur man gör med försäkring av hästen. En fodervärd får bara teckna veterinärvårdsförsäkring och det är bara en ägare som kan få utbetalning av en livvärdesförsäkring. Man ska också tänka på vad som händer när hästen kommer hem igen och den är försäkrad.
  • hur man ska agera om hästen dör eller måste avlivas, vem som fattar beslut och vems som står för kostnader.
Till sist är det alltid bra att skriva avtal som om man var de värsta ovänner man kan tänka sig. Då brukar man få med det viktigaste.
Tack för bra tips på vad man ska tänka på! :) Sånt där som vad man gör om hästen måste avlivas tänker man ju inte på! Men det är ju bäst att tänka på "worst case scenario" så man har en plan vad som än händer!
 
Har också funderingar på att lämna ut en av mina, och funderade på det här med utrustning. Brukar det följa med hästen, eller brukar fodervärden få fixa egna grejor? Ju mer man skickar med desto större risk för att saker går sönder eller kommer bort tänker jag.
Oj, jag tänkte inte ens på att man kanske inte ska skicka med allt! Hm, det tål att tänkas på.. Vill ju att han ska ha en sadel som passar, men det kanske inte är så kul om man får tillbaka sadeln och den är helt förstörd :nailbiting:
 
Man skickar ju med passet såklart, men hur stor är risken att man står där sen och fodervärden hävdar att det är hens häst? Jag står inte som ägare i passet (importhäst, har inte velat skicka iväg passet utomlands för ägarbyte. Förra ägaren har skrivit under ägarbytespappret så rent teoretiskt skulle ju fodervärden kunna fylla i och skicka passet utomlands :nailbiting:).
Man har ju i och för sig fodervärdsavtalet som bevisar att hästen bara är ute på foder. Jag nojar mig för mycket! :banghead:
 
Passet är ju inte någon ägarhandling eller bevis på att någon äger hästen. Utan det är ju ägarbevis (som vissa raser utfärdar) eller köpehandling. Men om du är orolig varför inte ordna med ägarbyte innan hästen lämnas ut på foder?
 
Ärligt talat skulle jag aldrig våga lämna ut min häst till vem som helst, t.ex. via en annons osv. Jag skulle höra mig runt bland bekanta om någon känner någon som skulle vilja låna. På det sättet har man någorlunda koll på vem personen är osv. Risken för oseriösa är för läskig för mig personligen... har sett en del.
 
När jag hade häst på foder följde det med träns, bett, benskydd, sadel, sadelgjord, 2 schabrak, ett regntäcke, ett fleecetäcke och grimma.

När jag lämnade ut häst på foder skickade jag med 2 olika träns med 2 olika bett, martingal, sadel, sadelgjord, benskydd. Täcke minns jag inte, men det tror jag skickades med. Klart man skickar med ridutrustning till hästen, tycker jag.
 
Har också funderingar på att lämna ut en av mina, och funderade på det här med utrustning. Brukar det följa med hästen, eller brukar fodervärden få fixa egna grejor? Ju mer man skickar med desto större risk för att saker går sönder eller kommer bort tänker jag.

När jag hade foderhäst fick jag med ALLT, och en hel del mer än så ;) Sen passade inte hälften av täckena, grimmorna var gamla och fula o.s.v. men grejer fick jag med iallafall. Och en lista på vad för utrustning som följde med, och vilket skick grejerna var i.
 
Jag har också fått med allt, eller senaste hästen fick jag inte täcke med eftersom de råkat glömma den påsen hemma. Men allt annat var med. :p
 
Man hör många skräckhistorier från folk som lånat ut sina hästar på foder, men det måste ju finnas de som har haft det jättebra också?
Jag funderar på att lämna ut min ena häst på foder, vad kan jag göra för att se till att det blir så bra som det kan bli?

Deckemans fodervärdskontrakt tänkte jag använda, har dock inte sett ett sådant innan så jag vet inte hur de är utformade, men jag antar att de täcker det viktiga?
Vad är viktigt att ha med i kontraktet?

Hur ska man tänka när det gäller fodervärdstid och uppsägningstid? Om man skriver ett år, med förlängning om det inte sägs upp, visst kan man inte då säga upp kontraktet tidigare? Jag har möjlighet att ta hem hästen när som och jag tar hellre hem hästen om inte fodervärden vill ha den kvar än att fodervärden ska ha en häst som den inte trivs med, det är ju inte bra för hästen heller.

Kan man lämna med en bilaga om hur hästen ska skötas (på ett ungefär, inte typ "Hästen ska ha 2 kg hö kl 06.00 varje morgon", utan mer typ "Hästen ska skos minst var åttonde vecka, sommartid var sjätte vecka"). Och kan man få det så att den bilagan gäller, sköter inte fodervärden hästen enligt bilagan så har man som hästägare rätt att ta hem hästen?

Man bör väl besikta hästen innan den lämnas ut och även innan den lämnas tillbaka?

En lista på vilka saker som medföljer hästen bör väl också finnas? Kanske även med bilder på de dyrare sakerna så som sadel osv?

Jag försökte söka i forumet för jag antar att detta ämne diskuterats tidigare, men jag kunde inte hitta någon tråd som passade in. Ni får gärna länka till en sådan tråd om ni vet vart den är :)

Jag har lämnat ut hästar på foder och det har gått bra. Jag svarade på en annons och satte själv in en. Jag skrev själv ett fodervärdsavtal där jag skrev allt jag kunde komma på. Jag ställde det under rubriker som foder - och skev vilket foder och hur mycket, sjukdomar och skador - att hästen inte fick behandlas utan att jag gett mitt medgivande, att jag skulle kontaktas om hästen blev sjuk eller skadad. o s v.
Jag skrev också att hästen inte fick ridas, tränas eller tävlas av någon annan än fodervärden och att den inte fick användas till något annat utan att jag gett mitt medgivande. Detta för att hästen skulle stå på en ridskola och att det plötsligt inte blev en ridskolehäst!
Den fick heller inte flyttas till något annat stall utan mitt medgivande.
På en häst hade vi tidsbegränsat, alltså med ett sista datum när kontraktet gick ut. Vi skrev ett sista datum när kontraktet ev skulle förlängas. Men också att det var tre månaders ömsesidig uppsägning om inget annat blev överenskommet.
Jag avslutade med att om fodervärden inte följde kontraktet hade jag rätt att med omedelbar verkan ta hem hästen.
Med den andra hästen har vi ett fortlöpande fodervärdskontrakt med ungefär samma innehåll. Det är dock en äldre häst som används som promenadhäst och fodervärden och jag har kommit överens om att hen har hästen dess liv ut.

Ang utrustningen så har jag skickat med allt. Jag tycker det är viktigt att jag vet att sadel och annat passar så att det inte blir skador p g a det.
 
Passet är ju inte någon ägarhandling eller bevis på att någon äger hästen. Utan det är ju ägarbevis (som vissa raser utfärdar) eller köpehandling. Men om du är orolig varför inte ordna med ägarbyte innan hästen lämnas ut på foder?
Det skulle jag ju kunna göra, men det tar typ en månad. Det är ju som sagt ändå ingen ägarhandling så jag har inte brytt mig om att göra det. Måste tilläggsregistrera hästen också innan jag lämnar ut den (man måste ju göra det nu på alla importhästar tydligen :P), så det får bli prio ett att fixa :)
 
Ärligt talat skulle jag aldrig våga lämna ut min häst till vem som helst, t.ex. via en annons osv. Jag skulle höra mig runt bland bekanta om någon känner någon som skulle vilja låna. På det sättet har man någorlunda koll på vem personen är osv. Risken för oseriösa är för läskig för mig personligen... har sett en del.
Ja, det kanske är allra bäst! I alla fall lämna till någon som man har en gemensam bekant med :)
 
Jag har lämnat bort en ponny på foder en gång. Såhär gjort vi då i korta drag:
Dom provred ponnyn. Jag besökte stallet ponnyn skulle bo i.
Vi skrev avtal. Där skrev vi bland annat att jag stod för försäkringen men dom för all veterinärvård om det skulle behövas. Att ponnyn skulle skos regelbundet 6-8 vecka. Att ponnyn om den var frisk skulle motioneras på ett varierande sätt. Att dom fick träna och tävla. Att ponnyn skulle få mat på regelbundna tider. Att ponnyns utrustning följde med ponnyn och om något skadades eller förstörde skulle det ersättas med likadan sak eller likvärdigt. Att vid tvist skulle det avgöras av oberoende part i domstol.

Ponnyn stannade i 1 år men vi skrev kontraktet först på 6 månader i taget. Sen efter 1 år köpte dem ponnyn av mig.
 
Man hör många skräckhistorier från folk som lånat ut sina hästar på foder, men det måste ju finnas de som har haft det jättebra också?

Det gör det men det är nog bara att man inte pratar lika mycket om saken när allting fungerar. :)

Jag har själv haft två hästar på foder. Den första hade jag i nästan två år under tiden som ägaren studerade. Den andra skulle jag haft i ett år men jag köpte henne efter sju månader och det är den hästen jag har idag. Båda ägarna fanns i min bekantskapskrets och i båda fallen var det dom som tillfrågade mig om jag var intresserad. Jag har haft egen häst tidigare så dom visste att jag hade koll på vad det innebär att ha häst.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 361
Ekonomi & Juridik Hej Jag är inne på att lämna min häst på livstidsfoder då den inte håller för det jag vill. Jag har intyg från veterinär vad den håller...
Svar
6
· Visningar
1 368
Senast: Ridinglady
·
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 767
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 188
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp