Lämplig boxhyra?

Som tillägg på min sista mening i förra inlägget "Att hålla det "som nytt" är en annan sak och det är det som ska kosta inackorderingen pengar"; det är detta som kommer att kosta uthyraren pengar också......mycket pengar!!

Om inte uthyraren ska gå på knäna är det viktigt att ha en jäkla koll på alternativkostnader (om man har ett heltidsjobb), materialkostnader, tid man inte kan umgås med familjen och ta ut det på inackorderingarnas månadshyra.

Som ett billigt exempel kan nämnas att ca 10 plaststolpar av sorten sticka-ner-i-jorden-med-foten och tråd till detta, går på ca 1.400:- eller mer. Då pratar vi om max 30 meter staket som ska vara tillfälligt.
 
Jag har stått i olika stall, allt från 400 kr-1250 kr i kallhyra. I stallen där jag betalade 1250 i kallhyra var det en boxplats på 14 kvm, nyrenoverat stall med öppet upp i nock, paddock med hinder och belysning, in/utsläpp och fodringar varje dag förutom var 6e vecka då jag tog ut hästarna på helgen.
Också stått helinackoderat från 1500-3000 kr.
 
Min kompis bad mig lägga ut en förfrågan.
Hon kan få tillgång till hästar att ha för uthyrning.
Kombinera dessa både inackorderingar samt antal hästar för uthyrning på plats?
Resten gällande boxhyra eller boxkallhyra eller lösdriftshyra eller lösdriftskallhyra, det återkommer jag om.
 
Min kompis bad mig lägga ut en förfrågan.
Hon kan få tillgång till hästar att ha för uthyrning.
Kombinera dessa både inackorderingar samt antal hästar för uthyrning på plats?
Resten gällande boxhyra eller boxkallhyra eller lösdriftshyra eller lösdriftskallhyra, det återkommer jag om.
Det är ju bara att räkna på om det är sannolikt att få in vad det kostar. Varje extra häst innebär ju också extra jobb för henne, så det är ju något att lägga in i beräkningen.

Ska hästarna hyras ut regelbundet (typ som vissa ridskolor hyr ut "medryttarhästar"), eller ska de hyras ut per timme?
Ska de som hyr förväntas ta hand om hästarna helt själva, eller kommer det finnas personal närvarande när de är där? Vilken typ av hästar gäller det?
Har din kompis någon erfarenhet av att hyra ut hästar?
Har hon haft eget stall förut?

Hon behöver ha flera olika tillstånd för inackorderingsverksamhet och turridningsverksamhet t..ex.
 
Hon är uppvuxen med hästar och mer eller mindre verksamhet som har någon form av uthyrning.
Skogsmullar, lättare ridning. Fixa i ordning får man göra själv, dock över viss övervakning och enligt vad hästarna är van vid.
Någon av dem kanske även går att tävlas med lite lättare.
Om hon har både, då blir det mer som företag.
Hästarna / ponnyerna skulle hyras ut regelbundet.
Kunderna skulle få hyra per timme / dag / vecka/ månad/ antal dagar/
Personalen blir i så fall henne själv. Vad jag vet just nu.
 
Senast ändrad:
Har din vän erfarenhet av att äga eller handhava ett större antal hästar?

Finns en marknad för den uthyrningsverksamhet hon tänker sig?

Hur ska det bära sig? Kommer varje häst hon har för uthyrning verkligen få in de tusenlapparna som krävs varje månad? Då inte bara för att leva och bo utan lite extra för veterinär, sadlar, slitage på utrustning/anläggning osv.

Kommer ridskolan verkligen vara okej med att sälja månadskort till en konkurrerande verksamhet?
 
Hyran ska vara nog hög för att din vän inte ska behöva gå med förlust på sina inackorderingar. Vet inte om tanken är att det ska bedrivas som en hobbyverksamhet eller ett företag? Om det är det senaste så tillkommer ju moms, revisionskostnader mm. Ska hon ta ut lön för sitt arbete? Isåfall måste man lägga på arbetsgivareavgifter och socialavgifter på lönen dessutom.

Det är bara att börja räkna. Investeringen kanske har genererat räntekostnader om hon har behövt låna pengar till inköp av fastighet och mark, byggnationer av anläggningen eller maskiner som traktor, fyrhjuling. Sedan tillkommer service och drivmedel för dessa. Hon behöver räkna in underhåll av byggnader, hagar, gårdsplan (nytt grus, måla fasader, laga trasiga staket och belysning). En dag kanske man behöver ta ut en elektriker eller vvs:are, det kostar också. Uppvärmning och el kostar. Söndersparkade boxväggar ska lagas. En karbinhake här, en krubba där. Allt kostar. Gårdsförsäkring kostar. Och sedan hennes lön på det - det går inte tvärfort att ta in och ut 12-14 hästar med täcken som ska på och av, samt fodra, så den tiden hoppas jag att hon inte tänker bjuda på utan det ska hon ha lön för.

kallhyra betyder att man hyr en box - inget mer. Det har ni redan rett ut i tråden tror jag.

Jag kan tänka mig att det borde landa runt minst 2500kr per box för att hon inte ska gå med förlust.

Jag har själv stall, dock ett mindre, och även om jag tar 2200kr/mån inkl foder och strö så jobbar jag helt gratis och bjuder på väldigt många omkostnader. Det gör jag för att få sällskap.
14 inackorderingar kan aldrig räknas som hobby så företag är ett måste.
 
Har din vän erfarenhet av att äga eller handhava ett större antal hästar?

Finns en marknad för den uthyrningsverksamhet hon tänker sig?

Hur ska det bära sig? Kommer varje häst hon har för uthyrning verkligen få in de tusenlapparna som krävs varje månad? Då inte bara för att leva och bo utan lite extra för veterinär, sadlar, slitage på utrustning/anläggning osv.

Kommer ridskolan verkligen vara okej med att sälja månadskort till en konkurrerande verksamhet?
Erfarenhet från stort stal har hon.
Gården har fortfarande begränsad storlek och för många hästar går inte att ha.
Totalt antal hästar med de som hon skulle ha privat, för uthyrning och inackorderade skulle inte vara mer än typ 14 st.
På Ridskolan går det tex att läsa anläggningskort för häst/ ponny som då får ha olika ryttare.
Hon är medveten om att det tillkommer extra kostnader för utrustning etc.
Gården är inte speciellt stor, så det handlar kanske om typ 4 st för uthyrning.
För lösdrift / box blir det då typ bara runt 8 platser.
 
Senast ändrad:
Erfarenhet från stort stal har hon.
Gården har fortfarande begränsad storlek och för många hästar går inte att ha.
Totalt antal hästar med de som hon skulle ha privat, för uthyrning och inackorderade skulle inte vara mer än typ 14 st.
På Ridskolan går det tex att läsa anläggningskort för häst/ ponny som då får ha olika ryttare.
Hon är medveten om att det tillkommer extra kostnader för utrustning etc.
Du behöver inte svara på frågorna för mig men det är rimliga frågor att ha ett svar på innan man investerar i den typen av verksamhet. Finns verkligen såpass många ryttare som vill betala så mycket för att rida att hon kan få in säg 5000 per häst och månad? Vad händer om ridskolan inte vill sälja anläggningskort till hennes verksamhet? Vad händer om en häst skadas under uthyrning och blir obrukbar i x tid framöver?

Ta med de frågorna till din kompis.
 
Hon är uppvuxen med hästar och mer eller mindre verksamhet som har någon form av uthyrning.
Skogsmullar, lättare ridning. Fixa i ordning får man göra själv, dock över viss övervakning och enligt vad hästarna är van vid.
Någon av dem kanske även går att tävlas med lite lättare.
Om hon har både, då blir det mer som företag.
Hästarna / ponnyerna skulle hyras ut regelbundet.
Kunderna skulle få hyra per timme / dag / vecka/ månad/ antal dagar/
Personalen blir i så fall henne själv. Vad jag vet just nu.
Om hon ska ha uthyrningsverksamhet och sköta om det själv vad gäller tillsyn osv så kan jag inte tänka mig att det funkar med ett heltidsjobb på sidan om. Hon behöver ju finnas på gården då kunderna är där. Ska hon bara tillåta uthyrning någon timme på kväll och helg kommer det inte att bli särskilt lönsamt.
Ang att ni poängterar att allt kommer att vara nytt i stallet, hagar mm. Det spelar ingen roll hur nytt och fräscht stallet och hagarna är om hästarna inte får de timmar av tuggtid som de behöver. Hästarnas bästa går för de allra flesta hästägare långt före den egna bekvämligheten.
En annan sak jag funderar över är det här med hingstar. Många hingstar är väluppfostrade och det märks knappt att de är hingstar. Men många är det inte och oavsett hur hingsten är i temperamentet så är det ändå en hingst och man behöver ha ett extra säkerhetstänk kring detta. Även om hingsten inte gör så mycket väsen av sig så kan vissa ston och valacker bli väldigt stökiga med hingst i närheten.
Kommer hingstarna stå i en egen del av stallet eller blandade med ston och valacker? Är det blandat så så kan nog det skrämma bort många hyresgäster. Tänker även att man inte kan lägga in och utsläpp på hyresgästerna med hingstar i stallet då det krävs en helt annan kunskap för att hantera dessa.

Av det jag har läst här så låter inte detta med att starta inackorderingsstall särskilt genomtänkt från din kompis sida. Ska detta bli verklighet och att hon ska kunna driva detta på ett bra och seriöst sätt så behöver hon sätta sig ner och fundera över ett antal saker.
 
Om hon ska ha uthyrningsverksamhet och sköta om det själv vad gäller tillsyn osv så kan jag inte tänka mig att det funkar med ett heltidsjobb på sidan om. Hon behöver ju finnas på gården då kunderna är där. Ska hon bara tillåta uthyrning någon timme på kväll och helg kommer det inte att bli särskilt lönsamt.
Ang att ni poängterar att allt kommer att vara nytt i stallet, hagar mm. Det spelar ingen roll hur nytt och fräscht stallet och hagarna är om hästarna inte får de timmar av tuggtid som de behöver. Hästarnas bästa går för de allra flesta hästägare långt före den egna bekvämligheten.
En annan sak jag funderar över är det här med hingstar. Många hingstar är väluppfostrade och det märks knappt att de är hingstar. Men många är det inte och oavsett hur hingsten är i temperamentet så är det ändå en hingst och man behöver ha ett extra säkerhetstänk kring detta. Även om hingsten inte gör så mycket väsen av sig så kan vissa ston och valacker bli väldigt stökiga med hingst i närheten.
Kommer hingstarna stå i en egen del av stallet eller blandade med ston och valacker? Är det blandat så så kan nog det skrämma bort många hyresgäster. Tänker även att man inte kan lägga in och utsläpp på hyresgästerna med hingstar i stallet då det krävs en helt annan kunskap för att hantera dessa.

Av det jag har läst här så låter inte detta med att starta inackorderingsstall särskilt genomtänkt från din kompis sida. Ska detta bli verklighet och att hon ska kunna driva detta på ett bra och seriöst sätt så behöver hon sätta sig ner och fundera över ett antal saker.
Att hästarna ska få äta, har redan avklarats i tråden med att hagarna kommer att ha foderbord / foderhäckar.
Bra input gällande hingstarna. Men hon har nog mest tänkt sig lugna hingstar och om det så är att det är en stökig hingst, då blir det bara kallhyra för den och ägaren utifrån säkerhet får fixa själv då.
Att ha en hingst uppstallad behöver inte innebära problem. Rätt uppfostrad hingst är det inga problem med.
Att ha hingstar, valackar och ston är inga problem med rätt storlek på gångar etc. Hon har jobbat i stall med hingstar både som varit riktigt hingstiga men också hingstar som knappt tittat åt ston under sadel.
 
Erfarenhet från stort stal har hon.
Gården har fortfarande begränsad storlek och för många hästar går inte att ha.
Totalt antal hästar med de som hon skulle ha privat, för uthyrning och inackorderade skulle inte vara mer än typ 14 st.
På Ridskolan går det tex att läsa anläggningskort för häst/ ponny som då får ha olika ryttare.
Hon är medveten om att det tillkommer extra kostnader för utrustning etc.
Gården är inte speciellt stor, så det handlar kanske om typ 4 st för uthyrning.

Det är då fortfarande inte säkert att ridskolan vill sälja så många ridhuskort. Eller sälja alls till konkurrerande verksamhet. Eller säljer nåt år men sedan inte igen. Det är alltid lurigt att hyra ut med tex "manege nästgårds", eftersom förutsättningarna kan ändras väldigt fort, och då riskerar man att stå där med många tomma boxar.

Nackdel med mindre gård är ju också tex hagstorlek och möjligheten att rotera hagar.

Gödselhantering och foderhantering; tar mycket tid och plats med många boxplatser/större lösdrift. Där jag står i dagsläget går det åt 1,5-2 ton foder/vecka på 16 inackorderade. Det är mycket foder som skall flyttas, mycket plast att ta hand om och mycket plats att förvara.

Kan ju också tillägga att det tar tid att fodra och släppa ut många hästar. På sommaren (då går våra hästar i hagar lite längre från stallet) så tar det ca 1,5h att släppa ut alla 16 hästar (med täckesbyten, benskydd, boots, lindor av osv som en hel del hästar har). På vintern tar det ca 45-60min. Det blir mycket tid, speciellt om man ska ha ett heltidsjobb vid sidan av.

Räknar man med att de inackorderade skall ta pass, då får man gå ner i pris och räkna med färre som söker boxplats där. För det tar tid och har man 'vanligt' jobb är det svårt att få puzzlet att gå ihop ändå.
 
Det är då fortfarande inte säkert att ridskolan vill sälja så många ridhuskort. Eller sälja alls till konkurrerande verksamhet. Eller säljer nåt år men sedan inte igen. Det är alltid lurigt att hyra ut med tex "manege nästgårds", eftersom förutsättningarna kan ändras väldigt fort, och då riskerar man att stå där med många tomma boxar.

Nackdel med mindre gård är ju också tex hagstorlek och möjligheten att rotera hagar.

Gödselhantering och foderhantering; tar mycket tid och plats med många boxplatser/större lösdrift. Där jag står i dagsläget går det åt 1,5-2 ton foder/vecka på 16 inackorderade. Det är mycket foder som skall flyttas, mycket plast att ta hand om och mycket plats att förvara.

Kan ju också tillägga att det tar tid att fodra och släppa ut många hästar. På sommaren (då går våra hästar i hagar lite längre från stallet) så tar det ca 1,5h att släppa ut alla 16 hästar (med täckesbyten, benskydd, boots, lindor av osv som en hel del hästar har). På vintern tar det ca 45-60min. Det blir mycket tid, speciellt om man ska ha ett heltidsjobb vid sidan av.

Räknar man med att de inackorderade skall ta pass, då får man gå ner i pris och räkna med färre som söker boxplats där. För det tar tid och har man 'vanligt' jobb är det svårt att få puzzlet att gå ihop ändå.
För att det ska gå med ridskolan osv. så måste ju ett samarbete finnas. Tex att gården blir ridskolans förlängda arm i vissa lägen. Ridskolan har inga inackorderingar idag för det finns ingen info gällande privat uppstallning.
Hagarna är i princip ½ hektar per häst. Det klarar den sig länge och väl på speciellt om det är så att man också vill ha stödutfodring via foderbord/ foderhäck.
Alternativet mot tex att man betalar det som krävs för vissa tjänster osv, är ren kallhyra (där stallets omkostnader är) De privata hästarna skulle hon sköta själv på helgerna. Om det är någon annan som vill hjälpa till, så får den kanske rida en timme då.
Uthyrning endast till hästkunniga och är det mindre ryttare, då krävs det en hästkunnig förälder.
 
För att det ska gå med ridskolan osv. så måste ju ett samarbete finnas. Tex att gården blir ridskolans förlängda arm i vissa lägen. Ridskolan har inga inackorderingar idag för det finns ingen info gällande privat uppstallning.
Hagarna är i princip ½ hektar per häst. Det klarar den sig länge och väl på speciellt om det är så att man också vill ha stödutfodring via foderbord/ foderhäck.
Alternativet mot tex att man betalar det som krävs för vissa tjänster osv, är ren kallhyra (där stallets omkostnader är) De privata hästarna skulle hon sköta själv på helgerna. Om det är någon annan som vill hjälpa till, så får den kanske rida en timme då.
Uthyrning endast till hästkunniga och är det mindre ryttare, då krävs det en hästkunnig förälder.

Säg att ni då har 14 hagar på ½ hektar. Nästan alla hästar går ensamma (scenario). Dvs, alla hagar utom 2 är upptagna hela vintern.

Vad händer med hagarna på sommaren? Var ska hästarna vara då? Eller är det inte meningen att hagarna skall få vila? Vad händer om det kommer in stora blodmasken så att några hagar behöver vila i typ 2år?

Skall uthyrning av både hästar och stallplatser ske vitt så kommer skatteverket ha åsikter om att byta tjänster mot tex ridning.
 
Så ut på morgonen vid 7 och in på eftermiddagen vid säg 17 och hela dagen utan mat bara för att det finns några näringsfattiga grässtrån i hagen i januari? Är det så hästhållningen ser ut i Sverige i dag eller har jag missat något?

Den ridskola jag har koll på fodrar inne på morgonen, sen går hästarna i grushagar och fodras inte ute. Men då tas de in tidigt (runt lunchtid) för att få lunch och sen är det dags för dem att rykta och förbereda ridskolehästarna för lektionerna som börjar på tidig eftermiddag. Sen fodras de igen vid 17-tiden och sen vid 21-22-tiden efter sista lektionen.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 201
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 537
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 225
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 308
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp