Lämplig boxhyra?

Okej, har du då ett vettigt förslag på hur mycket hö som min kompis ska räkna då per häst/ ponny vare sig den står på box eller går i lösdrift?
Tänker att de som har hästarna i samma hage delar rakt av för hökostnaden i hagen. Om hästarna tillsammans äter 4 balar på en månad så delar hästägarna på den kostnaden oavsett om någon har en matglad häst och någon annan har en som äter mindre. Hästar som inte har fri tillgång betalar för de hö som ägarna väger upp åt dem.
 
Jag kan beskriva vad jag betalar för idag för min häst och detta är billigt!

Jag står med min häst i värsta skåne och betalar idag 2500 kr och i det så ingår:

In/utsläpp alla dagar i veckan.
Fem fordringar per dag. Två inne (morgon och natthö) resterande ute.
14 kg hö
Täckesbyte
Egen hage eller delad.
De packar alla höpåsar.
Hästarna kommer ut vid 8, in vid tidigast 20.00 på vintern. Ute 8 till 00 på sommaren.
Ridanläggning på andra sidan vägen med 2 ridhus, terrängbana, 3 utebanor.
Stor skog med sjöar och hav.

Detta tycker jag är billigt! Och då fodrar dem ute i hagen klockan 12/16 och sommar 20. Vintern får dem kl 20 höet i boxen.
 
Du är rolig du! :D
Du är medveten då att bara hökostnaden blir 1200-1600 kr per månad, sedan tillkommer resten för allt annat.
Om ni har lyckats hitta hö för 1kr per kilo så är det bara att gratulera, många betalar minst det dubbla. Man behöver även räkna med det spill som blir vid fri tillgång och att vissa balar kan vara dåliga och behöva kasseras.
Vi har nät över vår bal i hagen samt en foderlåda med staket och tak för att minimera spillet. Men alla vill inte ha nät till hästarna och alla hästar trivs inte med att äta från nät.
 
Om ni har lyckats hitta hö för 1kr per kilo så är det bara att gratulera, många betalar minst det dubbla. Man behöver även räkna med det spill som blir vid fri tillgång och att vissa balar kan vara dåliga och behöva kasseras.
Vi har nät över vår bal i hagen samt en foderlåda med staket och tak för att minimera spillet. Men alla vill inte ha nät till hästarna och alla hästar trivs inte med att äta från nät.
Du skrev 40 kg? Jag räknade på typ 3-4 kr/ kg
Stor bal på ett stort foderbord med tak?
 
Tänker att de som har hästarna i samma hage delar rakt av för hökostnaden i hagen. Om hästarna tillsammans äter 4 balar på en månad så delar hästägarna på den kostnaden oavsett om någon har en matglad häst och någon annan har en som äter mindre. Hästar som inte har fri tillgång betalar för de hö som ägarna väger upp åt dem.
Precis min tanke gällande höet i hagen.
 
Du skrev 40 kg? Jag räknade på typ 3-4 kr/ kg
Stor bal på ett stort foderbord med takn?
Jag skrev inte 40 kg, det var det någon annan som gjorde. Men du svarade då att med 40 kg per dag så skulle bara foderkostnaden bli 1200kr per månad. Vilket då motsvarar en kostnad på 1 kr per kilo.
Även om du har foderbord så blir det spill då hästarna drar ut höet. Men så klart mindre spill än om balen står direkt på backen oskyddad.
 
Jag skrev inte 40 kg, det var det någon annan som gjorde. Men du svarade då att med 40 kg per dag så skulle bara foderkostnaden bli 1200kr per månad. Vilket då motsvarar en kostnad på 1 kr per kilo.
Även om du har foderbord så blir det spill då hästarna drar ut höet. Men så klart mindre spill än om balen står direkt på backen oskyddad.
Ber om ursäkt.
Jag var upptagen med en annan sak och räknade fel.
Det blir ju en hökostnad som är mellan 3600-4800 kr för enbart höet.
 
Om gården har en viss yta och man vill ha rotation på hagar.
Hagarna blir mindre om det ska vara med sommarhagar.
Tar man inte att man inte kan dela på priset för höet i en hage, då får man betala extra för enskilt och sköta allt själv.
Avmaskning ska ske regelbundet. Vaccination ska ske regelbundet.
Vet en annan kompis som jobbat på ställe utomlands, där hade de 150 hästar gående i en hage på 50 hektar aldrig problem med mask. De behövde aldrig byta mark heller. Hästarna / ponnyerna gick där året om.
 
Om inte höet ingår i hyran så finns alltid risken att hyresgästerna vill köpa in eget hö, antingen för att komma ner i pris eller för att de vill ha ett hö med mer/mindre näring i för att passa deras hästar bättre. Ska ni ha fri tillgång så är det bra om ni försöker få tag i ett hö som passar för fri tillgång, dvs med hög kvot.
 
Om inte höet ingår i hyran så finns alltid risken att hyresgästerna vill köpa in eget hö, antingen för att komma ner i pris eller för att de vill ha ett hö med mer/mindre näring i för att passa deras hästar bättre. Ska ni ha fri tillgång så är det bra om ni försöker få tag i ett hö som passar för fri tillgång, dvs med hög kvot.
Det var inte tänkt att höet skulle ingå i hyran. Det var någon som föreslog det, men det vet jag att kompisen inte tänkt sig.
 
Om gården har en viss yta och man vill ha rotation på hagar.
Hagarna blir mindre om det ska vara med sommarhagar.
Tar man inte att man inte kan dela på priset för höet i en hage, då får man betala extra för enskilt och sköta allt själv.
Avmaskning ska ske regelbundet. Vaccination ska ske regelbundet.
Vet en annan kompis som jobbat på ställe utomlands, där hade de 150 hästar gående i en hage på 50 hektar aldrig problem med mask. De behövde aldrig byta mark heller.
Avmaskning ska inte ske regelbundet. Träckprov ska ske regelbundet och avmaskning efter behov beroende på vad träckprovet visar.
 
Oj vad mycket gift era stackars hästar kommer utsättas för, antagligen helt i onödan? Nu för tiden tar du träckprov och behandlar efter förekomst, inte skjuter blint med breda preparat
Okej, så det är gamla rutiner. Googlade lite och såg precis som ni skrev här att träckprov görs oftare och avmaskning därefter.
 
Du är rolig du! :D
Du är medveten då att bara hökostnaden blir 1200-1600 kr per månad, sedan tillkommer resten för allt annat.
Nej, på 40 kg per dag blir hökostnaden betydligt högre. Våra hästar äter 12-15 kg per dag, hösilage i storbal, de kostar drygt 1000 kr var i grovfoder per månad.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 251
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 346
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 392
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp