Bukefalos 28 år!

Lämplig boxhyra?

Då får ni nog läsa på en hel del gällande avmaskning. Avmaskning ska inte ske om inte behov finns för att förhindra att maskarna utvecklar resistens. Avmaskning sker i samråd med veterinär om träckprovet visar hög förekomst av ägg.
Saker har förändrats och det var ett tag sedan kompis hade egen häst i Sverige.
Men visst är det saker som måste läsas på.
 
Nej, på 40 kg per dag blir hökostnaden betydligt högre. Våra hästar äter 12-15 kg per dag, hösilage i storbal, de kostar drygt 1000 kr var i grovfoder per månad.
Du kanske inte såg att jag hade gjort en felberäkning. Utan ändrade den sedan. 3600-4800 kr per månad skulle det bli ifall man räknar på 40 kg.
 
Saker har förändrats och det var ett tag sedan kompis hade egen häst i Sverige.
Men visst är det saker som måste läsas på.
Det är ju det här jag menade för flera sidor sedan i tråden. Att vara stallchef och ha inackorderingar kräver att man är uppdaterad, har sina rutiner och kan motivera dem väl även för pålästa duktiga inackorderingar. Det är inte bara ekonomiskt plus och minus (ta för guds skull höjd i era beräkningar) utan väldigt mycket bemötande av människor som månar om sina hästar. Man måste fixa alla delar för att det ska bli kul att bedriva den här typen av verksamhet.
 
Veterinär måste skriva ut avmaskningsmedel och detta görs inte utan att träckprov visat på förekomst. Detta har gällt i alla fall 15 år typ. Så det borde ni ha koll på om ni håller på med hästar.
Kompisen har jobbat massor utomlands med olika jobb inte bara inom stall. Hon hade egen häst för över 20 år sedan.
 
Det är ju det här jag menade för flera sidor sedan i tråden. Att vara stallchef och ha inackorderingar kräver att man är uppdaterad, har sina rutiner och kan motivera dem väl även för pålästa duktiga inackorderingar. Det är inte bara ekonomiskt plus och minus (ta för guds skull höjd i era beräkningar) utan väldigt mycket bemötande av människor som månar om sina hästar. Man måste fixa alla delar för att det ska bli kul att bedriva den här typen av verksamhet.
Varför tror du att hon bad mig lägga in förfrågan här för?
Just för att få input gällande priser men vi visste ju att folk även inte bara skulle komma med vad de tyckte om andra saker också, men inte på det sättet som vissa har gjort här.
Men så har det varit i flera år. Alla vill ha kakan men är inte villiga att betala för vad saker kostar.
Träckprover var en bra inflik och vi tackar för den. Men vissa har också en förmåga här att måla "f*n på väggen. Vilket inte är nödvändigt.
Kompisen tackar för det klargörande gällande kallhyra och just nu är hon så skrämd att om hon någonsin startar kommer hon enbart ta kallhyra för allt. Dvs inte ställa upp med några tjänster varken för boxar eller lösdrift. Lösdriften blir då på en hage för typ 4-5 st där de som har hästar/ ponnyer där får dela på betalning för hö och strö rakt av på antal inhyrda.
 
Ja, men du frågade ju om det gick till på ett visst sätt i Sverige. Då svarade jag med det exemplet jag vet. Nä, det är ine generellt i Sverige att hästarna är ute i 10 timmar i januari utan något att äta.
Fast ditt exempel är ju inte som det jag skrev.
Jag hade själv häst i ett stall där man inte fodrade ute alls. Å andra sidan var de ju inte ute så mycket att det ens behövdes fodras. De kom in och åt istället. Med andra ord, de stod inte i många timmar utan mat. Vilket ju var vad som nämndes först här.
 
Varför tror du att hon bad mig lägga in förfrågan här för?
Just för att få input gällande priser men vi visste ju att folk även inte bara skulle komma med vad de tyckte om andra saker också, men inte på det sättet som vissa har gjort här.
Men så har det varit i flera år. Alla vill ha kakan men är inte villiga att betala för vad saker kostar.
Träckprover var en bra inflik och vi tackar för den. Men vissa har också en förmåga här att måla "f*n på väggen. Vilket inte är nödvändigt.
Kompisen tackar för det klargörande gällande kallhyra och just nu är hon så skrämd att om hon någonsin startar kommer hon enbart ta kallhyra för allt. Dvs inte ställa upp med några tjänster varken för boxar eller lösdrift. Lösdriften blir då på en hage för typ 4-5 st där de som har hästar/ ponnyer där får dela på betalning för hö och strö rakt av på antal inhyrda.

Vanlig stallhyra är ju kallhyran + kostnad för den service man vill ha utöver det.
Det är bra att få en "nosbränna" ibland så att man slipper stå där när ens ekonomi är körd i botten, någon har övergivit sin häst och dragit, skatteverket knackar på och länsstyrelsen kräver viten... det kan gå så fel, att hyra ut är att jämföra med vilket jobb som helst.
Vad händer den dagen den som ska sköta allt får benet avsparkat av en hingst? Finns försäkring för det och klarar man sig under den perioden med minskad inkomst? Vem ska sköta djuren under återhämtningen? Osv osv.
 
Vanlig stallhyra är ju kallhyran + kostnad för den service man vill ha utöver det.
Det är bra att få en "nosbränna" ibland så att man slipper stå där när ens ekonomi är körd i botten, någon har övergivit sin häst och dragit, skatteverket knackar på och länsstyrelsen kräver viten... det kan gå så fel, att hyra ut är att jämföra med vilket jobb som helst.
Vad händer den dagen den som ska sköta allt får benet avsparkat av en hingst? Finns försäkring för det och klarar man sig under den perioden med minskad inkomst? Vem ska sköta djuren under återhämtningen? Osv osv.
Stallhyra är kallhyra, kostnad för service plus om det ingår foder, strö osv.
Varför ska det just bara vara en hingst som kan sparka av ett ben? Hingstar kan vara minst lika uppfostrad som en valack eller sto. Sto och valack, kan också vara så ouppfostrade att de håller på stegrar sig varenda gång de ska gå till hagen.
Verkar inte som du förstod att kompisen har bestämt sig för att enbart ha kallhyra på både box eller lösdrift.
 
Jag känner spontant att det är dyrt med tanke på att det varken finns ridbana eller ridhus.
Tillgängligheten på ridskola brukar vara sådär samt att det blir ytterligare en kostnad.
Jag hade aldrig valt ett sånt stall.

Tror även mer på att ha hyra inklusive x antal balar spån och x antal kilo hö. Detta för att täcka kostnader för spill osv.
 
Okej, har du då ett vettigt förslag på hur mycket hö som min kompis ska räkna då per häst/ ponny vare sig den står på box eller går i lösdrift?
Vi räknade på ca 20kg/storhäst dygn på lösdrift. Fri tillgång på bal i hagen utan nät, ny 4-kants bal minst 1 gång/veckan. Gick 5-6 hästar på den lösdriften.
 
Jag känner spontant att det är dyrt med tanke på att det varken finns ridbana eller ridhus.
Tillgängligheten på ridskola brukar vara sådär samt att det blir ytterligare en kostnad.
Jag hade aldrig valt ett sånt stall.

Tror även mer på att ha hyra inklusive x antal balar spån och x antal kilo hö. Detta för att täcka kostnader för spill osv.
Att jag skrev just som jag gjorde var reaktion på alla klagomål härinne.
Men du förstår väl att om hö och strö skulle läggas till förra priset att det skulle bli mycket högre kostnad då.
Vill man ha mycket måste man vara beredd att betala därefter.
 
Stallhyra är kallhyra, kostnad för service plus om det ingår foder, strö osv.
Varför ska det just bara vara en hingst som kan sparka av ett ben? Hingstar kan vara minst lika uppfostrad som en valack eller sto. Sto och valack, kan också vara så ouppfostrade att de håller på stegrar sig varenda gång de ska gå till hagen.
Verkar inte som du förstod att kompisen har bestämt sig för att enbart ha kallhyra på både box eller lösdrift.

Jag tror inte att du förstod något utav det jag skrev i mitt inlägg...?
Btw, För mig och många andra är inte kallhyra och stallhyra samma sak.
 
Jag känner spontant att det är dyrt med tanke på att det varken finns ridbana eller ridhus.
Tillgängligheten på ridskola brukar vara sådär samt att det blir ytterligare en kostnad.
Jag hade aldrig valt ett sånt stall.

Tror även mer på att ha hyra inklusive x antal balar spån och x antal kilo hö. Detta för att täcka kostnader för spill osv.

Det är de som du stått hos som har sponsrat din hobby om man anser att box + hö vitt för 1800 är dyrt...
 
Veterinär måste skriva ut avmaskningsmedel och detta görs inte utan att träckprov visat på förekomst. Detta har gällt i alla fall 15 år typ. Så det borde ni ha koll på om ni håller på med hästar.

Det där stämmer inte. Många veterinärer skriver fortfarande ut maskmedel utan träckprov.
 
Jag tror inte att du förstod något utav det jag skrev i mitt inlägg...?
Btw, För mig och många andra är inte kallhyra och stallhyra samma sak.
Men det har vi klargjort i tråden.
Stallhyra = kallhyran plus de tjänster man betalar för och eventuellt med foder
Kallhyra = bara att man har platsen i stallet och hagen.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 253
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 653
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 346
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 392
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp