Bukefalos 28 år!

Lämplig boxhyra?

Vet en annan kompis som jobbat på ställe utomlands, där hade de 150 hästar gående i en hage på 50 hektar aldrig problem med mask. De behövde aldrig byta mark heller. Hästarna / ponnyerna gick där året om.
Togs träckprov på alla dom 150 hästarna? Jag har väldigt svårt att tro att hästar kan gå på en och samma yta utan att någonsin drabbas av mask. Jag hade min häst på ett stall med en året runt hage på 7 hektar och 6 hästar och det var omöjligt att få maskfria hästar där. Hagar behöver vila emellanåt och bli fria från parasiter.
 
Togs träckprov på alla dom 150 hästarna? Jag har väldigt svårt att tro att hästar kan gå på en och samma yta utan att någonsin drabbas av mask. Jag hade min häst på ett stall med en året runt hage på 7 hektar och 6 hästar och det var omöjligt att få maskfria hästar där. Hagar behöver vila emellanåt och bli fria från parasiter.
Nja. Vi har ett gäng islandshästar på Max ett par hektar, vi mockar ivrigt men hagarna vilar aldrig. Sällan någon behöver maskas och de som behöver det är unga individer alt de som alltid har mycket mask.
 
Att jag skrev just som jag gjorde var reaktion på alla klagomål härinne.
Men du förstår väl att om hö och strö skulle läggas till förra priset att det skulle bli mycket högre kostnad då.
Vill man ha mycket måste man vara beredd att betala därefter.

Självklart blir priset högre med hö och spån inkluderat.
Nu vet jag inte alls hur prisläget ser ut där din kompis bor.
Här är 1800 i grundhyra väldigt mycket.
 
Jag lovade att återkomma idag efter jag pratat med kompisen om det blir gården nära ridskolan och dess inackordering

  • Inga tjänster kommer att ingå utan det får man i så fall köpa till utan det blir kallhyra rakt av.
  • Alla hagar har Thermobar och foderbord
  • En månad uppsägning från den som hyr.
  • Stallägaren har rätt att vräka inom en vecka om häst/ ponny missköter sig. Här kvittar det vilket kön det är på djuret.
  • Om hyresgästen missköter sig eller tjafsar med hyresvärd eller andra gäster, blir den vräkt samma dag och måste städa ur plats och hage efter sig.
  • Alla hästar/ ponnyer ska vara avmaskade tre veckor innan ankomst till stallet och fullt vaccinerade. Under tre veckor efter ankomst får de stå i utebox. Dessa uteboxar används också ifall häst ifrån lösdrift behöver isoleras.
  • Höensilage och strö finns på plats att köpa.
  • Bokningsavgift tas ut på 2000 kr
  • Kraftig föstörelse blir hästägaren ersättningsskyldig för. Vanligt slitage ingår i kallhyran.
  • Ett samarbete gällande anläggningskort etc kommer att arbetas upp.
  • Hyresgästen håller snyggt omkring sig i de gemensamma utrymmena.
  • Hyresgästerna hjälps åt att hålla snyggt efter sig i uteboxarna.
  • Sjukhage finns på plats om hästen får röra på sig. Om den inte får krävs det att det finns tillstånd ifrån veterinär.
  • För de som inte köper tjänster får samarbeta som ett kollektiv

Boxplats med plats i gemensam hage. Enskild hage kostar 500 extra/ månad.
  • Hingst står i enskilda hagar med högt staket.
  • Ponnybox 12 kvm- kallhyra 1800 kr
  • Hästbox 16 kvm - kallhyra 2200 kr
  • Tjänster som fodra, ta ut i hagen etc kostar extra från 1000 kr ej mockning
  • Hyresgästen städar och skurar boxen efter sig, om inte kommer hyresgästen faktureras på en avgift på 8000 kr
  • När hyresgästen flyttar ser den till att hagen är urstädad.
  • Hyresgästen städar hagen tillsammans med andra om det är den gemsamma. Enskilda städas med jämna mellanrum

Lösdriftsplats kallhyra :1500 kr
  • Hyresgästerna i lösdrift hagen delar på samtliga kostnader för grovfoder och strö.
  • Hyresgästerna hjälps åt att städa ligghallen
  • Hyresgästerna ser till att ligghallens väggar m.m. städas med jämna mellanrum.
  • Häst/ ponny som orsakar problem får flytta samma dag.
  • Utebox finns att utnyttja för skötsel etc.
 
Jag lovade att återkomma idag efter jag pratat med kompisen om det blir gården nära ridskolan och dess inackordering

  • Inga tjänster kommer att ingå utan det får man i så fall köpa till utan det blir kallhyra rakt av.
  • Alla hagar har Thermobar och foderbord
  • En månad uppsägning från den som hyr.
  • Stallägaren har rätt att vräka inom en vecka om häst/ ponny missköter sig. Här kvittar det vilket kön det är på djuret.
  • Om hyresgästen missköter sig eller tjafsar med hyresvärd eller andra gäster, blir den vräkt samma dag och måste städa ur plats och hage efter sig.
  • Alla hästar/ ponnyer ska vara avmaskade tre veckor innan ankomst till stallet och fullt vaccinerade. Under tre veckor efter ankomst får de stå i utebox. Dessa uteboxar används också ifall häst ifrån lösdrift behöver isoleras.
  • Höensilage och strö finns på plats att köpa.
  • Bokningsavgift tas ut på 2000 kr
  • Kraftig föstörelse blir hästägaren ersättningsskyldig för. Vanligt slitage ingår i kallhyran.
  • Ett samarbete gällande anläggningskort etc kommer att arbetas upp.
  • Hyresgästen håller snyggt omkring sig i de gemensamma utrymmena.
  • Hyresgästerna hjälps åt att hålla snyggt efter sig i uteboxarna.
  • Sjukhage finns på plats om hästen får röra på sig. Om den inte får krävs det att det finns tillstånd ifrån veterinär.
  • För de som inte köper tjänster får samarbeta som ett kollektiv

Boxplats med plats i gemensam hage. Enskild hage kostar 500 extra/ månad.
  • Hingst står i enskilda hagar med högt staket.
  • Ponnybox 12 kvm- kallhyra 1800 kr
  • Hästbox 16 kvm - kallhyra 2200 kr
  • Tjänster som fodra, ta ut i hagen etc kostar extra från 1000 kr ej mockning
  • Hyresgästen städar och skurar boxen efter sig, om inte kommer hyresgästen faktureras på en avgift på 8000 kr
  • När hyresgästen flyttar ser den till att hagen är urstädad.
  • Hyresgästen städar hagen tillsammans med andra om det är den gemsamma. Enskilda städas med jämna mellanrum

Lösdriftsplats kallhyra :1500 kr
  • Hyresgästerna i lösdrift hagen delar på samtliga kostnader för grovfoder och strö.
  • Hyresgästerna hjälps åt att städa ligghallen
  • Hyresgästerna ser till att ligghallens väggar m.m. städas med jämna mellanrum.
  • Häst/ ponny som orsakar problem får flytta samma dag.
  • Utebox finns att utnyttja för skötsel etc.
Vem sjutton våhar stå i ett stall där man kan bli vräkt samma dag 😅
 
Jag lovade att återkomma idag efter jag pratat med kompisen om det blir gården nära ridskolan och dess inackordering

  • Inga tjänster kommer att ingå utan det får man i så fall köpa till utan det blir kallhyra rakt av.
  • Alla hagar har Thermobar och foderbord
  • En månad uppsägning från den som hyr.
  • Stallägaren har rätt att vräka inom en vecka om häst/ ponny missköter sig. Här kvittar det vilket kön det är på djuret.
  • Om hyresgästen missköter sig eller tjafsar med hyresvärd eller andra gäster, blir den vräkt samma dag och måste städa ur plats och hage efter sig.
  • Alla hästar/ ponnyer ska vara avmaskade tre veckor innan ankomst till stallet och fullt vaccinerade. Under tre veckor efter ankomst får de stå i utebox. Dessa uteboxar används också ifall häst ifrån lösdrift behöver isoleras.
  • Höensilage och strö finns på plats att köpa.
  • Bokningsavgift tas ut på 2000 kr
  • Kraftig föstörelse blir hästägaren ersättningsskyldig för. Vanligt slitage ingår i kallhyran.
  • Ett samarbete gällande anläggningskort etc kommer att arbetas upp.
  • Hyresgästen håller snyggt omkring sig i de gemensamma utrymmena.
  • Hyresgästerna hjälps åt att hålla snyggt efter sig i uteboxarna.
  • Sjukhage finns på plats om hästen får röra på sig. Om den inte får krävs det att det finns tillstånd ifrån veterinär.
  • För de som inte köper tjänster får samarbeta som ett kollektiv

Boxplats med plats i gemensam hage. Enskild hage kostar 500 extra/ månad.
  • Hingst står i enskilda hagar med högt staket.
  • Ponnybox 12 kvm- kallhyra 1800 kr
  • Hästbox 16 kvm - kallhyra 2200 kr
  • Tjänster som fodra, ta ut i hagen etc kostar extra från 1000 kr ej mockning
  • Hyresgästen städar och skurar boxen efter sig, om inte kommer hyresgästen faktureras på en avgift på 8000 kr
  • När hyresgästen flyttar ser den till att hagen är urstädad.
  • Hyresgästen städar hagen tillsammans med andra om det är den gemsamma. Enskilda städas med jämna mellanrum

Lösdriftsplats kallhyra :1500 kr
  • Hyresgästerna i lösdrift hagen delar på samtliga kostnader för grovfoder och strö.
  • Hyresgästerna hjälps åt att städa ligghallen
  • Hyresgästerna ser till att ligghallens väggar m.m. städas med jämna mellanrum.
  • Häst/ ponny som orsakar problem får flytta samma dag.
  • Utebox finns att utnyttja för skötsel etc.
Jag kan säga direkt att jag aldrig ens skulle överväga att flytta till ett stall där man behöver flytta samma dag/inom en vecka om hästen missköter sig eller att stallägaren anser att jag tjafsar! Låter väldigt osäkert och det är ju omöjligt att hitta en ny plats samma dag 😲
 
Häst som missköter sig är sådan som orsakar problem genom skada en annan häst eller om hästägaren köpt tjänst som ta ut hästen i hagen och hästen stegrar sig osv. Eller om hästen sparkar stall ägaren eller andra hästar.
Till misskötsel räknas inte bus i hagen.
Stallägerens motto vet jag är att samtliga hästar/ ponnyer ska vara så väluppfostrade att en 3-åring ska kunna leda dem oavsett kön på djuret.
Om hästen / hästägaren missköter sig grovt eller att djuret orsakar förstörelse, och efter samtal med stallägaren kan det istället för vräkning bli kraftig summa böter.
Allt kommer stå i kontraktet.
 
Ja 😂
Lycka till att hitta hyresgäster med de villkoren.

Jag hade blivit vräkt för länge sen, min häst har sparkat loss en hel vägg.
Min stallägare är som tur är inte Stalin så vi hittade en lösning tillsammans som vettigt folk gör.
Jag håller med dig! ”Vännens” krav passar bra i en orealistisk värld utan verklighetsanknytning med en ledarstil avspeglad av diktatur och maktmissbruk!
Blir mörkrädd…
 
Häst som missköter sig är sådan som orsakar problem genom skada en annan häst eller om hästägaren köpt tjänst som ta ut hästen i hagen och hästen stegrar sig osv. Eller om hästen sparkar stall ägaren eller andra hästar.
Till misskötsel räknas inte bus i hagen.
Stallägerens motto vet jag är att samtliga hästar/ ponnyer ska vara så väluppfostrade att en 3-åring ska kunna leda dem oavsett kön på djuret.
Om hästen / hästägaren missköter sig grovt eller att djuret orsakar förstörelse, och efter samtal med stallägaren kan det istället för vräkning bli kraftig summa böter.
Allt kommer stå i kontraktet.
Med de premisserna blir det svårt att få hyresgäster. Hästar är flyktdjur, inga maskiner man kan programmera. Hur tänker hon att man ska kunna hitta en ny stallplats samma dag? Även den snällaste och lugnaste häst kan bli skrämd och stegra eller råka sparka.
Det är en helt annan femma om det visar sig att det är en svårhanterlig häst över lag, men fortfarande är det absolut orimliga krav din vän satt upp. Ingen går med på att kunna bli vräkt samma dag pga att hästen inte uppfört sig så pass att en 3-åring ska kunna leda den!
 
Hade aldrig stallat upp min häst på de premisserna :nailbiting: Känns otroligt luddigt och ffa osäkert att veta att man kan bli utkastad på dagen.
En häst som orsakar förstörelse eller är farlig ska inte vara kvar.
Säkerheten och trivseln.
Hästägare som orsakar kraftiga konflikter eller andra kraftiga problem förstör stämningen.
 
En häst som orsakar förstörelse eller är farlig ska inte vara kvar.
Säkerheten och trivseln.
Hästägare som orsakar kraftiga konflikter eller andra kraftiga problem förstör stämningen.
Ja, men att behöva flytta samma dag är orimligt. Minst en månads uppsägningstid bör det vara och många stall har tre månader. Det kan ta tid att hitta en ny stallplats.
 
Ja, men att behöva flytta samma dag är orimligt. Minst en månads uppsägningstid bör det vara och många stall har tre månader. Det kan ta tid att hitta en ny stallplats.
Hästägaren har en månads uppsägningstid men stallägaren i svåra fall blir på direkten. Naturligtvis kommer de först försöka lösa det, men går det inte så är det uppsägning och flytt inom en vecka. Det är bara se till att sköta sig.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 305
Senast: skogaliten
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 702
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 419
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 480
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp