Lära hästen gå bakom en?

Sv: Lära hästen gå bakom en?

-Så här gör jag, Om min häst inte går med sitt huvud bredvid mig så stannar jag och backar honom om och om igen. När jag stannar så skall han stanna med sitt huvud bredvid mig, annars blir det att backa honom några steg. Funkar toppen. Fast jag tränar i övrigt mycket Nh-övningar och trick och det lönar sig om man vill ha en lyhörd häst. Lycka till!!:)
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

*knapplån* jag har sett många gånger, hästar i frihet, i hagen etc, som blivit skrämda och råkat springa på sin ledare av misstag... naturligtsvis med stryk eller i annat fall - om ledaren själv blivit skrämd så har båda hästarna hoppat iväg.

Det har inte varit med mening i något av fallen som det sett ut som - men en häst KAN hoppa på sin ledare - av misstag - och en människa är lite för liten för att misstag ska ske "bara så där"

Jag har mina hästar uppfostrade, de är lugna, snälla, blir aldrig rädda och kan ledas i ett stort knippe, även hingsten med sina ston. Men jag är hela tiden medveten om att de finns där, det är så lätt at säga "det händer aldrig mig"
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Angely skrev:
Förlåt, men det var nog bland det så att säga inte mest smarta jag hört. Skulle jag vara en sämre ledare för att jag leder hästen bredvid mig? Förlåt, men det tror jag inte en sekund på!

Du har gett dig in i en helt omöjlig diskussion.:crazy:
Typ moment 22


Som du ser i dom flesta inläggen så är det så att om man har ledarskap så är hästen döv/blind/okänslig.
Den kommer aldrig att bli rädd..
Aldrig springa över någon ...
Den kommer att vara som en påse nötter i ett snöre...

Själva har vi snälla hästar som man kan leda lite hur som helst..
Om nu hästen hamnar lite före så är det skitsamma..
Inte skulle jag då fundera över ledarskap..
Däremot är vi hela tiden medvetana att det är djur och inte mekaniska leksakshundar man har i andra änden av grimskaftet...

Och när hästar går på rad i beteshagarna så är det massor med folk här som missat att ledarhästen kan gå först, sist eller någon annan stans...

AM
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Jag har väl aldrig direkt behövt "lära" min häst att han ska gå ca.1-2meter bakom mig utan det sker automatiskt eftersom han vet att det är jag som bestämmer. Men man måste vara konsekvent om hästen går för nära, då stannar man, fiftar med grimskaftet lite lätt tills hästen backat nåt steg - då vet den att man har markerat "gå inte förnära mig".

Jag har faktist sprungit och min pålle galloperat bakom mig och han har ändå hållit ett bra avstånd. Så när jag saktade ner så var hayn beredd på det eftersom han alltid ska ha uppsikt över vad jag gör ;)
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Jag ser det som att beroende på hur hästen är som "person" ska man anpassa vart den ska gå.
En rädd häst ska man inte ha bakom, utan försöka få framåt, gå strax framför dig för bättre självförttroende. Min valack är en trygg herre som gärna går efter sin ledare och myser. Hoppar han till så är det aldrig på mig, utan vid sidan. Ingen häst i hälsenan, då är det lite för dåligt "tränat" anser jag. Harmoni och känsla.
Mitt 2 års sto får hela tiden gå strax framför men då har hon å andra sidan ett jätte dåligt självförttroende.
Vi jobbar på det och nu klarar hon av att gå fram först och snusa på farliga saker.

Linda
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Jag tycker att det är viktigt att hästen går bakom mig. Jag ska vara ledare och bestämmer tempo och väg. Om du tänker dig en flock så går ledarstoet först och bestämmer väg och tempo. Jag vill agera som ledarstoet. Hingsten går sist och bevakar faror men bestämmer inget annat än at den kan fösa iväg flocken vid faror. De "dyra" avlings hästarna går i mitten eftersom de är viktiga vid fortplantning och till sist går de unga eller gamla (skruttigta) hästarna vid kanterna för at de bid fara ska ryka med istället för avlingsstona. Jag vill därför inte gå brevid och hamna med de unga eller gammla. Om jag går brevid lämnar jag över ansvaret till hästen att hålla koll efter faror eftersom jag visar att jag inte vill gå först utan bara följa efter hästen.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Javisst kan man tänka så, det beror helt på vilket mål man har med sin häst.
Mitt mål är att stoet ska få ett bättre självförttroende och gå framåt, det gynnar mig sedan när jag ska sitta upp. Jag vill även att hon ska KUNNA gå bakom, vilket hon föredrar. Det finns bättre sätt att bli ledare över sin häst än att strongt låta den gå bakom. Det är liksom petitesser med mina hästar, dom VET var deras plats är. Min valack tar förste plats efter mig, stoet är lägst.
Jag vet att hon helst vill det och då säger jag som ledare till henne att ta mer ansvar och gå framför mig, det kan vara svårare än man kan tro. Allt handlar om vilka mål man har samt hur din häst är.

Linda
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Smultronblomma skrev:
Om du tänker dig en flock så går ledarstoet först och bestämmer väg och tempo.

JAg fattar bara inte..har ni på denna tråd helt fastnat i vart ledarhästen går?????????

Slå då igen era hästböcker och gå ut och titta i verkligheten..:smirk:
Ut och titta på större betesgående hästflockar.

För det ni skriver är FEL!!

Ledarhästen går inte alls ALLTID först.

Utan den som går först i detta specifika fall är hästmänniskor med kontrollbehov..

AM
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Jag fattar inte heller ett dugg!

Allmänt.
Var ligger nödvändigheten av denna kontroll?
Jag är ju tvärtemot. Min önskan hos varje häst är att bevara initiativförmågan. Så många gånger jag hamnat i knepiga situationer
när jag varit ute och ridit. Tillfällen då jag inte vet hur jag skall reda ut det hela som när jag ridit vilse, inte hittat bra övergångar, hamnat i kärr osv. Att då ha en häst som kan ta över är faktiskt guld värt. I sådan lägen gäller samspel och tillit gentemot varandra.
Så länge ni håller på med detta ledarskap tar ni bort hästens inituitiva förmåga. Vill ni verkligen det?

Och ni som håller på med trav- och galopptävlingar vill väl också
ha hästar med initiativförmågan i behåll.
AL
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

MM, jo som nån sa, ledarhästen går inte alltid först, oftast går mitt ledarsto bakom och vallar hästarna. Men å andra sidan går fölet alltid bakom, men det handlar ju om trygghet.
Min tvååring verkar tycka att det är tryggare att gå bakom och därför gör hon det och när jag låter henne gå en bit framför, som på vägen så ser man hur hennes förtroende stärks, hon får mer självförtroende liksom. Men huvudsaken är väl att hästen lyssnar.
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Ja och pga detta så låter jag bli fölen så länge som möjligt (gosa och gulla, fast det är många ggr svårt att låta bli) just för att dom skall präglas efter sin mor och inte sukta efter kliningar och gos från mig.
Jag vill ju att fölet skall ty sig till sin mor iom att det är en säkerhetsåtgärd, men det vet du ju förståss allaredan.
AL
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Jag förstår inte vad det är för liv om detta. Alla har olika mål. Alla vill precis som ngn skrev kontrollera sina kusar och vilt sparka bakåt och pipa, veva med grimskaftet osv. Ofta behöver man bara be eller säga till dom en gång om man gör det rärr och sedan påminna dom. Men mitt sto SKA - med tanke på att hon skall ridas senare gå framåt, inte kliva MOT, men gå FRAMÅT. Det är jättebra träning och hon stärks som individ, precis som Ankan skriver.
Har sett så många som SKRIKER backa åt hästarna eller låtsas vara ett leadsto genom pipningar osv, men hästen backar undan ett halvt steg och tittar bort - NOLL intresserad. En sån gång kan man gott få en häst i knät vid en kul situation...
Nä, alla sätt är bra utom de dåliga, jag håller mig till mitt och du säkert till ditt.
men en MY WAY OR THE HIGH WAY finns inte - rätt och fel, så är man alldelens säkert ute och cyklar. Man ska inte knäcka en häst utan stärka den i allt den gör. Självklara led finns inte heller, ledaren tar de stora besluten och skapar ordning. Sen kan dom byta fronthäst ofta.
Meeeennn...så här tycker JAG.
Nu ska jag städa - gla midsommar allihopa!

Linda
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

En häst ska jju gå bakom en, inte så nära att den kan trampa av en häl senorna utan en liten bit bakom, så dens huvud är i ryggen på en nästan, fast den ska ju inte gå och trycka i ryggen på en! ;) Jag lyfter bara upp armen när min ponny kommer för långt fram. Men man kan ju vifta lite lätt med grimskaftet inte på eller emot hästen utan bara så att om den kommer längre fram så går den in i grimskaftet och om du då snurrar på det eller något så får ju hästen den i huvudet (nu menar jag inte att du ska stå och snurra grimskaftet som en galning, utan bara lite lätt, så det är hästens eget fel om den går in i det. Det bör kanske inte göras på en häst som är lite töntig av sig.) Lycka till
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

Nafayette skrev:
HAhahahaaa:rofl: :rofl: :rofl:

Ytterligare en havererad myt!! :bow:
Dom små går precis överallt men inte bakom..

AM


okey, dom kanske inte alltid går bakom, hrm...borde jag om nån veta, men när man ser dom springa i hagen brukar fölet hålla sig bakom bogen på mamma.

Men tänkte bara i det stora hela
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lära hästen gå bakom en?

zillax89 skrev:
Som sagt, på vägen går jag alltid bredvid mina hästar för att ha lite mer koll. Om du har ett bra ledarskap skall du kunna leda hästen bredvid, bakom och framför. Sen finns det ju påståenden om att man är lägst i rang när man går bredvid halsen (bakom nosryggen men framför bogen) Och det kan ju ha olika uppfattningar om. Men när jag ser hästarna i hagen går nästan aldrig den ranglägsta bredvid, det är oftast framför då den ranghögsta "vallar" henne. Så länge hästen inte försöker handla "modigt" när hon går bredvid så har jag inget emot att hon går där. Så länge hon respekterar min plats och inte försöker dra så är allt lugnt.
Så här håller jag med folk, på vägen har man ansvar för sin häst och då tycker jag man skall gå bredvid för där har man ändå mest kraft om hästen skulle bli orolig. Om du har ett avstånd på tre meter så har du ingen motståndskraft om hästen blir rädd ute i trafiken och då kan det blir panikslagna hästar då de känner att de inte kommer undan och då är man farligt ute. de kan kasta sig bakåt, flytta baken ut mot trafiken och bli påkörda av en bil.
Dessutom känner oftast hästarna en trygghet om man går på vänster sida som en sköld, och om det kommer en bil och de blir rädda springer de ju oftast en bit framåt eller hoppar ner i diket och det kan man lätt dirigera om man går bredvid. Dock händer det väldgt sällan att mina hästar blir rädda överhuvudtaget, jag förebygger detta, jag vill ha säkra hästar och det tror jag dom flesta vill.

I den här diskussionen håller jag med dej helt och hållet:bow:
 
Sv: Lära hästen gå bakom en?

waldorff skrev:
Javisst kan man tänka så, det beror helt på vilket mål man har med sin häst.
Mitt mål är att stoet ska få ett bättre självförttroende och gå framåt, det gynnar mig sedan när jag ska sitta upp. Jag vill även att hon ska KUNNA gå bakom, vilket hon föredrar. Det finns bättre sätt att bli ledare över sin häst än att strongt låta den gå bakom. Det är liksom petitesser med mina hästar, dom VET var deras plats är. Min valack tar förste plats efter mig, stoet är lägst.
Jag vet att hon helst vill det och då säger jag som ledare till henne att ta mer ansvar och gå framför mig, det kan vara svårare än man kan tro. Allt handlar om vilka mål man har samt hur din häst är.

Linda

Du skrev: Det är liksom petitesser med mina hästar (vad betyder det?).

Jag håller med att hästen inte alltid behöver gå bakom. Ibland ber jag honom att gå framför och ta ansvar. Då går jag brevid hans bakben. Speciellt när vi ska gå förbi något "läskigt" så brukar jag skicka över honom att gå först för att se om det är farligt. Är det ett bra sett?
Det viktiga är ju att han går där jag ber honom att gå.

Du skrev: Allt handlar om vilka mål man har samt hur din häst är. ( Vadå? Ska man vara olika beroende på vilket mål man har? Hur tycker du att jag ska leda hästen om jag vill att han ska lita på mig fullt ut?)

Johanna
 

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
3
· Visningar
229
Senast: EmmaN
·
Hästvård Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän...
Svar
13
· Visningar
1 110
Senast: Ponylove
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 622
Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp