Läser ni skönlitterära e-böcker?

bettysmatte

Trådstartare
Om en skönlitterär bok finns tillgänglig som traditionell bok och e-bok, vad väljer ni då? Vanligtvis är ju e-boken en hel del billigare än den tryckta boken. Påverkar det ert val? Vad använder ni när ni läser e-böcker? Mina egna fördomar sa att man absolut inte kunde läsa en e-bok bekvämt på mobilen (för "pluttigt"), men när jag testade idag kändes det faktiskt inte så dumt alls.

Funderar på hur min bok ska ges ut, och om e-bok är ett intressant alternativ..... :) Kul att höra andras åsikter :) !
 
Jag läste om miljöfördelar som ett argument för att välja e-bok i stället för tryckt bok. Någon som skulle välja e-bok pga detta?
 
Jag köper mest pocket. Lagom stora/tunga att hålla och bära med sig. Brukar bläddra en del tillbaka för att kolla om jag minns detaljer rätt och brukar då ofta hitta rätt genom att jag minns på tjockleken ungefär var i boken jag läste det jag vill dubbelkolla. Vet inte om det skulle funka med e-bok.
Sitter sommartid mycket ute och läser så mobil blir det ofta för ljust för. Skulle jag gå över till e-bok skulle jag nog investera i en riktig läsplatta.
Gillar helt enkelt vanliga böcker, och det är nog det största motivet.
 
Jag köper mest pocket. Lagom stora/tunga att hålla och bära med sig. Brukar bläddra en del tillbaka för att kolla om jag minns detaljer rätt och brukar då ofta hitta rätt genom att jag minns på tjockleken ungefär var i boken jag läste det jag vill dubbelkolla. Vet inte om det skulle funka med e-bok.
Sitter sommartid mycket ute och läser så mobil blir det ofta för ljust för. Skulle jag gå över till e-bok skulle jag nog investera i en riktig läsplatta.
Gillar helt enkelt vanliga böcker, och det är nog det största motivet.
Jag blev själv lite förvånad över hur mycket man kunde ändra och dona i e-boks-appen på telefonen. Ändra bakgrundsfärg, typsnitt, storlek på text, osv. MYCKET mer läsvänligt än jag hade föreställt mig... :)
 
Jag läser en del e-böcker på telefonen. Jag föredrar egentligen riktiga böcker, men tillgängligheten i att kunna ladda ner det en blir sugen på och läsa direkt är svårslagen.
 
Jag läser en del e-böcker via BookBeat. Tycker ofta att det är lättare att läsa än en pappersbok (för ögonen alltså). Jag bor utomlands och det är toksmidigt att bara ladda ner en svensk bok när jag har lust.
 
Just nu föredrar jag e-böcker, tycker om att få tillgång till boken direkt och att kunna ändra textstorlek och bakgrundsfärg efter behov. På kvällen tex föredrar jag en större text och mörkare bakgrund jämfört med på dagen då en mindre text går bra och ljusare bakgrund är att föredra. Jag gillar också att hela tiden kunna se hur många minuter jag läst en viss dag och hur många procent av boken jag har läst. En annan fördel är att jag inte är beroende av en läslampa när jag läser e-böcker.

Om en bok endast finns som e-bok skulle det inte hindra mig från att köpa den. Men jag förstår också dem som föredrar att ha en fysisk bok i handen :)
 
Jag älskar verkligen fysiska böcker, känslan av att ha dem i handen, fylla väggarna med bokhyllor, lukten av dem, att kunna bläddra fram och tillbaka fysiskt ... MEN jag har nu lånat makens Kindle några veckor, och kommer att fortsätta använda den för vissa typer av böcker. Serierna jag läser nu var snabblästa, och jämfört med om jag köpt dem fysiskt har jag sparat 1000 kronor. Ännu mer värt var det att kunna få hem dem med ett klick, i stället för 2 veckor leveranstid + förseningar per bok.

Sedan blir det inte exakt samma känsla, men jag hoppas att en del kanske är en vanesak. Den är betydligt bekvämare att läsa än en fysisk bok i alla fall, eftersom allt går att justera, det går att läsa utan att sitta i bra ljus och den är lätt. Också smidigt att kunna få en översättning direkt i Kindlen om det dyker upp något nytt ord. Så för böcker som jag inte känner att jag verkligen vill se i bokhyllan varje dag kommer jag nog att köra på Kindle framöver.
 
Jag läser riktiga böcker eller lyssnar på dem. Men jag har förvånat mig själv på sistone genom att läsa erotiska :o böcker, på engelska dessutom, via storytel. Nog för att jag plöjer igenom tantsnusk ala Harlequin lite då och då, men senaste veckan har jag läst närmare 10 böcker mellan 150~400 sidor i telefonen.
Skulle dock inte köpa e-bok, då köper jag dem hellre som riktig bok. Har även hänt att jag köpt enbok om den verkar bra men om uppläsaren inte passar mig.
 
Jag föredrar alla gånger att läsa på kindle framför en fysisk bok. Det är så mycket bättre läsergonomi, och dessutom måste jag inte beställa hem leverans av en fysisk bok som först ska fraktas hit, sen fraktas runt av mig, och till sist blir ett "förvaringsproblem" i en lägenhet med begränsade ytor. Faktiskt är det så att nästan alla böcker jag köper numera är e-böcker. Finns den inte som e-bok får det bli en biblioteksbeställning istället.

Dock inser jag att det är något helt annat att välja och "komma ihåg" böcker om jag kan röra dem fysiskt, så jag har börjat skriva ut ett "omslag" som kan stå i en tidskriftssamlare när jag vill bläddra runt och bli inspirerad, och som får sitta på kindlefodralet när jag läser något som betyder mycket för mig.
 
Jag tänker att eftersom det inte är bra för ögonen att titta på en mobilskärm för länge så borde jag nog inte läsa på en mobilskärm en längre tid heller. Jag skulle definitivt välja en riktig bok. Men jag föredrar ljudböcker.
 
Jag har två läsplattor och använder inte någon av dem :o Har en väldigt romantisk inställning till fysiska böcker och jobbar på att bygga upp mitt bibliotek här hemma. Dessutom så gillar jag att stryka under och anteckna direkt i böckerna (även skönlitteratur).

Nästa gång jag ska ut och resa så ska jag dock överväga en e-bok. Det är ju himla smidigt. Enda nackdelen jag egentligen ser är att de behöver laddas.
 
Vill gärna ha en läsplatta ^^ här läst en del eböcker på paddan och tycker om det. Går på sömnutredning, och har väldigt svårt för att somna. Om jag läser på skärm kan jag ligga i sängen och läsa utan att störa övriga i familjen lika mkt som om jag behövt en läslampa :) att det är billigare är ju också bra, + vissa böcker jag köpt har endast funnits som e-bok. Men föredrar väl nog pockets på skönlitteratur, lite billigare än hård pärm och känslan av att hålla i en bok när man läser är mysig. Hårdpärm köper jag endast när jag hittat en bra fakta bok jag vill ha, lånar iof även mkt på biblioteket. Tycker pockets är skönare att ha i knäet när man läser länge och hårdpärm ligger bättre på en hård yta.

Att kunna ta med sig många böcker elektronisk och inte fysiskt är helt klart ett plus om en är på resa och man får ju boken direkt vid köp :) att det är miljövänligt är också bra, men då tänker jag mest på tidningar (typ skvaller och inredning), har appen Readly för tidningar och korsord, den är väldigt smidig tycker jag. Och det blir inte så mkt pappers skräp av det, sparar mer på böcker än tidningar jag läser menar jag.
 
Nästa gång jag ska ut och resa så ska jag dock överväga en e-bok. Det är ju himla smidigt. Enda nackdelen jag egentligen ser är att de behöver laddas.

Min hade en bra bit över 100 lästimmar i tanken efter en laddning innan den blev sönderälskad (kindlen har i sex års tid bland annat följt med i handväskor, resväskor, i en zippybag för att kunna läsa när det regnar, legat i heta bilar och åkt runt i packningen en vecka i minusgrader i ett tält, så man får väl acceptera visst tapp). Den är alltid i flightmode när jag inte är hemma, och det mångdubblar ju batterikapaciteten. Dessutom vill jag ändå inte att mina prylar kopplar upp sig mot okända nätverk.

En annan fin sak med e-bok är att man kan ha med sig ett helt gäng böcker i mindre packutrymme än en pocket. Det enda jag saknar är att sånt man typiskt vill ha med sig på resa; guideböcker, fågelböcker, flora och liknande ytterst sällan finns som e-bok. Det har hänt att jag köpt ett pappers-ex och scannat, och fått stå ut med det något otympliga att läsa pdf. :angel:
 
Jag föredrar fysiska böcker framför både e-böcker och ljudböcker. Anledningen är att jag läser snabbt, ibland flera rader samtidigt genom att så att säga "se hela stycket". Det gör att uppläsning oundvikligen känns påfrestande långsamt, och det gör också att scrollande i e-bok kräver åtminstone en normalstor ipad för att fungera hjälpligt. Läser jag bok på mobil blir skärmstorleken en flaskhals.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Kultur 37 procent av befolkningen lyssnar på ljudböcker enligt rapporten Svenskarna och internet 2018. Jag är genuint intresserad av att höra...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 949
Senast: nickan1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 498
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 664
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
573
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp