Läsprocessen?

Andromedae

Trådstartare
Kanske är det någon som har läst om läsprocesser tidigare?

Jag har precis fått i uppgift att göra en laboration där jag ska använda "tänka-högt-protokoll". Den ska inte in på ett par veckor, men jag gillar att vara ute i god tid så jag tänkte se om någon här på buke har ett enkelt svar på min spontana undran ;)

Laborationen går ut på att man ska låta sina informanter läsa en text högt och samtidigt "säga vad de tänker".

I instruktionen står följande:
"Försök kategorisera det dina informanter säger i ett begränsat antal kategorier. Försök sedan relatera detta till kurslitteraturen."

Nu till mitt problem. Jag har inte gjort en andra djupdykning i kurslitteraturen än, men som jag har förstått det består läsprocessen av tre delar: fixeringar, sackader (hopp) och regressioner - alltså hur ögat rör sig under själva. Men det kanske inte alls är vad som efterfrågas? För det får jag ju inte ut av ett "tänka-högt-protokoll". Vad är det för kategorier jag bör leta efter? Pauser? Upprepningar? det känns inte som att jag kan analysera transkriptionerna på samma sätt som jag analyserat tidigare transkriptioner, i och med att det handlar om inre och inte yttre tal...

Jag ska som sagt försöka förstå mig på litteraturen lite bättre (jag och Psychology of Language är än så länge inte bästa vänner), men jag hade varit tacksam om någon som har bättre koll kan peka i rätt riktning (om inte annat för att jag ska veta i vilken av böckerna som jag ska börja leta).

(Får jag inte klarhet i det med hjälp av litteraturen ska jag självklart fråga föreläsaren. Men det blir inte förrän på måndag och jag gillar som sagt att vara ute i god tid, så jag hade tänkt börja planera laborationen redan i helgen.)
 
Sv: Läsprocessen?

Jag kan nog inte hjälpa dig så mycket, men jag har en viss uppfattning om vad tänka högt protokoll (think aloud protocol, TAP) är, eftersom jag tidigare i vår tänkte göra ett sådant test men valde senare en annan metod. I mitt fall var det frågan om att översättare skulle översätta en text och samtidigt kommentera vad de tänkte. Därför har jag lite svårt att förstå hur dina informanter ska kunna läsa högt och tänka högt samtidigt? Läser man högt är man ju i allmänhet väldigt fokuserad på det man läser och hinner inte tänka så mycket annat, jämfört med när man läser tyst och bättre kan fundera och analysera samtidigt.

Ögats rörelser tror jag inte det handlar om, som du säger så får du ju inte ut någon sådan information ur ett TAP. Jag skulle snarare tro att det handlar om läsarens kognitiva processer. Jag tror nästan du blir tvungen att leta i kurslitteraturen och se om du hittar någonting om läsprocessen och kategorier som kan hjälpa dig på vägen :p
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 191
Senast: Hedinn
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 312
Senast: Snurrfian
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 782
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp