Lätta klasser - för vem?

Sv: Lätta klasser - för vem?

Är det därför hon brukar va uppe hos oss? ;) Hon är ivf väldigt trevlig men det kändes ändå väldigt bra när man lyckades slå henne ;)
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Sen tycker jag att kvalreglerna är korkade just för att man måste vara kvalad före anmälningstiden gått ut. Vet flertalet ryttare som missar tävlingar där inte klassen är fylld pga av denna regeln. Jag tycker att det ska vara såsom i hoppningen att du ska vara kvalad före start.

Ja i hoppningen kan man kvala en timme innan den högre klassen börjar om det är så :D

Ni ser allt är smidigare med hoppning :sneaky:


Undrar hur många i dressyren som startar okvalade egentligen? Jag menar det är ju ryttarens ansvar och sen ska man skriva kval i meddelande rutan. Det har jag faktiskt bara gjort någon enstaka gång.. vet ju inte om arrangören har kollat upp kvalen men aldrig någon som frågat i sekretariatet.

Hur gör ni Settis?
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Jag tror att vi gör stickprover. Jag är aldrig i sekretariatet så jag har inte jättekoll. Det bästa vore om tdb kunde sortera ut vilka som är godkända att starta där kval krävs så länge man har det systemet att man måste vara kvalad före ordinarie anmälningstiden gått ut.

Jag vet en som startat fast han inte var godkänt kvalad då han satte sitt kval dagen efter anmälningstiden gått ut.. Varför man inte gjorde något åt saken kan jag inte svara på.. Men som sagt jag tycker att man ska ha precis som i hoppningen att det räcker att man är kvalad före start. Så om folk vill chansa och bli av med sina pengar så stör inte det mig..

Hörde förresten att du kommer upp till oss å startar dressage på vårt sommarmeeting nästa år. :D
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Hahaha då hörde du väldigt väldigt extremt fel..

I hoppning startar ju folk okvalade typ hela tiden.. om dom kommer på det är för att andra anmäler, annars är det inget som någon kontrollerar.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Jag håller med att de klasserna ska vara för dem som är på den nivån. Var och kollade på en LB och så såg jag alla som red galoppombyten i varje steg, och helt perfekta samlingar. Det var även vissa som jag kände som brukar träna pazzas (stavning?) och piaf (stavning). Alla höll även på med mycket öppnar slutor och ingen värmde upp på några av programmets rörelser. Och de flesta låg på en bra bit över 60% jag tror fyran fick 72%...
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

När du pratar om att klassa upp fler ryttare från de lätta klasserna undrar jag om det verkligen finns en marknad för det?

Alltså jag har inte nånstans skrivit att jag själv upplever fenomenet som ett problem för mig. Men jag tycker att kan man klassa upp från regionala klasser borde man rimligen kunna klassas upp från lokala klasser. Ser inte riktigt skillnaden?

Huruvida den finns en marknad eller inte beror väl helt och hållet på hur uppklassningen sker. Det handlar väl om att skaffa poäng mer än att sätta vissa %. Poänggränsen kan tex vara satt på 200 och så ger en seger 20p. Då kan man ratta runt rätt länge i lägre klass och hinna förbereda sig för högre klass.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Måhända att LillaMusse överdriver, men det är verkligen inte ovanligt att folk rider skolor och andra rörelser inför en L:B start där rörelserna definitivt inte ingår i programmet.

En domare jag skrev åt sa att man inte får rida rörelser som inte ingår i det program man ska rida på framridningen-men huruvida det stämmer har jag ingen aning om.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Är det vanligt att folk tränar piaff och passage och galoppombyten i varje i perfekt samling och sen rider en LB start?

Tror jag INTE .. dock tror jag mer på att det kanske gick en parallell svår klass på en annan bana..

Sen tror jag knappast på det sistnämnda.. du får alltså inte ens rida en skänkelvikning om du ska rida LB ?

Vad träffar ni för konstigt folk, va?
 
Senast ändrad:
Sv: Lätta klasser - för vem?

Haha, nä. Jag skrev ju att lillaMusse överdrev;). Men skolor rids det friskt! Om dom sen är perfekta det är en annan sak.

Det känns lite osannolikt, men det var trots allt en domare som sa det och man tycker ju att hon borde veta. Jag har ingen aning och har inte ens letat i TR efter svar.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Isåfall har jag brutit några regler till (med tanke på din andra tråd) :sneaky:
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Nu tävlar jag inte dressyr men dilemat finns i många grenar. Det är säkert som du säger att en del skulle avstå från att tävla om de tvingades flytta upp men gissningsvis är det andra som avstår från att tävla för att de känner sig underlägsna och ligger allt för långt från toppen. För många är chansen att placera sig en morot, särskilt yngre förmågor, medan de som är "alltför duktiga" har en avkylande effekt för nykomlingar.

Vilka som är värst att tappa för arrangörerna är omöjigt att säga, troligen är det ganska likvärdigt. Vad som behövs är ett system som lockar alla och ge en lagom utmaning. Frågan är väl om det går att hitta något alla är nöjda med.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Måhända att LillaMusse överdriver, men det är verkligen inte ovanligt att folk rider skolor och andra rörelser inför en L:B start där rörelserna definitivt inte ingår i programmet.

En domare jag skrev åt sa att man inte får rida rörelser som inte ingår i det program man ska rida på framridningen-men huruvida det stämmer har jag ingen aning om.

:rofl::rofl::rofl: Tack för dagens! Domare är fantastiska alltså, deras logik likaså.

I TR står inte ett ord om vad man, i rörelseväg alltså, får göra och inte på en framridning.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Jag håller med att de klasserna ska vara för dem som är på den nivån. Var och kollade på en LB och så såg jag alla som red galoppombyten i varje steg, och helt perfekta samlingar. Det var även vissa som jag kände som brukar träna pazzas (stavning?) och piaf (stavning). Alla höll även på med mycket öppnar slutor och ingen värmde upp på några av programmets rörelser. Och de flesta låg på en bra bit över 60% jag tror fyran fick 72%...

Yeah, right :meh:

Man ser det ju nån enstaka gång, men de som rider i passage* på framridningen till LB brukar i vart fall inte vinna...

*) läs:balanstrav :sneaky:
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Jag har ju anmält till min första MsvB och fick lite panik när jag insåg att jag glömt skriva i kvalen :nailbiting:, och det gick inte att komplettera anmälan utan att kryssa i någon klass. Men då kan jag känn mig ganska lugn i alla fall då? ;)

kl

Ang det här med rida "svårare" rörelser på framridningen så rider jag i stort sett alltid skolor, även innan LB-starter, för att det är ett väldigt bra sätt att få min häst mellan hjälperna och hjälper till att få bra böjning och form i volterna. Men det betyder ju inte för den sakens skull att de var tävlingsmässiga...
Vad folk gör på framridningen rör mig inte i ryggen (ja, sålänge de är schyssta mot hästarna såklart). Sedan har jag också svårt att tro att de som startar LB gör byten i varje och piaff/passage. Dock har jag sett iaf (början/försök till) piaff och passage på framtidning till MsvC, men visst, om de tycker att det hjälper dem i programmet, få hästen kvickare bak eller få till samlingen, så kan de väl få göra det.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Är det vanligt att folk tränar piaff och passage och galoppombyten i varje i perfekt samling och sen rider en LB start?

Man får vara glad om de gör allt det där inför en GP-start :D

Gabby_Ossi: Vill du vara helt på den säkra sidan kan du ju ta med en utskrift att visa upp på tävlingsdagen :up:
Tror aldrig att jag har behövt visa några kval i dressyr.
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Alltså jag har inte nånstans skrivit att jag själv upplever fenomenet som ett problem för mig. Men jag tycker att kan man klassa upp från regionala klasser borde man rimligen kunna klassas upp från lokala klasser. Ser inte riktigt skillnaden?

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar- det är ju just lokala klasser man kan uppklassas från, men du menade kanske så.

KL annars är ju egentligen problemet som jag fortfarande inte ser finns, lätt att åtgärda, bara för ryttarna att påverka tävlingsarrangören och dela klassen och låta den ena vara som vanligt och den andra ex öppen för de som aldrig ridit över 62, eller för de som aldrig fått någon placering etc etc.

Då kan de som känner att de andra är för bra tävla i klass med lite lägre nivå.:)
 
Sv: Lätta klasser - för vem?

Jag tror att vi gör stickprover. Jag är aldrig i sekretariatet så jag har inte jättekoll. Det bästa vore om tdb kunde sortera ut vilka som är godkända att starta där kval krävs så länge man har det systemet att man måste vara kvalad före ordinarie anmälningstiden gått ut.

Tanken är att TDB ska utvecklas till att stoppa de som inte är kvalade automatiskt. Så det kommer nog.
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har ett litet moraliskt dilemma. Mina absoluta favoritprogram att rida är LC:2 och LB:3. De ger bäst känsla för mig och H.H, är...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
16 881
Senast: mackan
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 434
Senast: svea
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 206
Senast: jemeni
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 311
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp